Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3894 ggr
[Mariann]
0

Halschakrat

Halschakrats egentliga syfte är att omsätta  # Aktiva intelligens aspekten ( 3 STRÅLES ENERGI)# till kreativ handling, vilket hos den färdigutvecklade människan säkrar möjligheten för det gudomligas omskapande av det fysiska planet. Hos genomsnittsmänniskan är det de översta chakrana emellertid så lite utvecklade att den kreativa energin fördelas via sakralchakrat som är halschakrats lägre korrespondens. Halschakrat utvecklas samtidigt med den lägre mentalkroppen som ett organ för kreativ intelligens och för kommunikation i skrift och tal.

Centrets medvetandeplan ger en känsla av att livet är fullkomligt. Man upptäcker att via ett planläggande från ett högre medvetande, sker det som ska ske, medans personligheten själv deltar på det yttre planet.

Hämtat ur Boken, Menneskets indre univers - Aser Lorentsen

uskan
0

var hos ett medium hon sa att mitt halschakra var öppet  vad menar hom? hon sa att det var talandet .

[Mariann]
0

Halschakrat är ju kreativitet och också kommunikation.

Öppet ska man alltid ta med modifikation som jag ser det. I synnerhet de övre chakrana, de öppnas först på riktigt när man är mot slutet av evolutionen. När man kommit så långt att det är själens vilja man utför.

Fram tills dess är det de lägre chakrana som genom sin korrespondens med de högre är aktiva. Glad

Givetvis sker utvecklingen succesivt så det öppnas så sakteliga  i de högre chakrana. De högre är de som är ovanför hjärtat.

Vet ej om det var det svar du önskade men…

Eremitha
0

Jag skulle vilja få en förklaring till vad "öppen" betyder när vi talar om chakran.

Är inte alla chakran öppna? Om ett chakra är stängt låter det för mig som att inget energiflöde finns, vilket ju skulle vara katastrofalt för inre organ i det området.

Men chakran roterar ju, och vibrerar på en viss frekvens. Är det möjligen det man menar? Att när ett chakra ökar sin vibration "öppnas" det? Och att de chakran som vibrerar mest är de dominerande, medan de som fortfarande håller en förhållandevis låg frekvens benämns som "stängda"?

Jag undrar eftersom jag läst så många olika sätt att förklara detta på.

Fair Winds and Following Seas!

[Mariann]
0

Bra fråga!

Jag tycker din förklaring här låter bra.

Men att de knappt vibrerar de högre tror jag kan vara möjligt eftersom det är de lägre chakrana som de allra flesta lever genom. Så flyttas energin i dom uppöver till korresponderande övre chakra efterhand som det chakrat utvecklas.

Men ett stängt chakra av de lägre är förödande, lika så ett för öppet tex solar plexus. Svåra bitar detta också…

Hoppfull
0

Jag tycker att det är intressant ändå med dessa "högre" chakran eftersom det är många som har fysiska problem kopplade till dessa. Särskilt halschakrat och tredje ögat. Det måste väl ändå tyda på att man är igång och renar och rensar i dem?

Min tanke är att chakran som vibrerar eller snurrar (eller vad de nu gör) långsammare än de ska är fyllda av karma som ska rensas ut. Det sitter skit i dem och stoppar upp snurret/vibrationen helt enkelt. När man renar dem så fungerar de bättre och bättre.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Precis så tänker jag med! Tycker era båda inlägg beskriver det så som jag tror att det funkar.

Vi är ju igång med att "utveckla" dessa de högre chakrana och i synnerhet när man befinner sig kring 1 inv och uppåt. Så det är ju inte konstigt att människor i dessa kretsar märker av dem. Det är ju där precis vi är!

Blissis
0

Min första lärare som var mycket medial och kunnig inom esoteriken sade att de övre chakrana inte behövde renas utan istället behövde förstärkas.

Som jag förstår det så sker en vibrationshöjning, en igångsättning, i de högre chakrana när vi börjar korrespondera mer med dem i vår medvetandenivå, genom att tänka högre vibrerande tankar och känna högre vibrerande känslor.

Problem i dessa områden brukar betyda stagnation. Att man behöver höja sig i sitt medvetande och i sitt varande (ord, handlingar, tankar, känslor) för att få igång ett flöde.

[Mariann]
0

Har man obalans så är det som jag ser det oftast i de nedre man ska söka problemet. Men en obalans i ett lägre chakra kan visa sig i ett högre när man börjar utveckla sig att använda dem mer o mer, i första hand halsen. De andra tror jag är svårare att använda innan man iaf nått 3 inv.

men detat är väl också en vetenskap som är i sin linda…

Hoppfull
0

Jag tror som du Mariann! Att ett problem i ett lägre chakra kan skapa ringar på vattnet till andra chakran med, även de högre.

Sedan är ju just halschakrat kopplat till kommunikation och jag tror att dessa tider av kommunikation världen över i alla tänkbara och otänkbara sitautioner påverkar vårt chakra som styr just de bitarna. Även dessa är ju en del av evolutionen och måste ändra vibration utifrån de förutsättningar omvärlden befinner sig i just nu.

BigBear
0

Jag anser att Asger Lorentsens teorier om att bara de lägre chakran är aktiva som en helt felaktig teori. Alla chakran är aktiva på alla människor, men kan vara blockerade av olika anledningar.

Att mediala kontakter skulle gå via Solar-Plexus chakra är helt fel, säger jag enligt mina egna erfarenheter och en hel värld av aktiva mediala människor.

När jag själv har kontakt med ande världen jobbar såväl tredje ögat och kronchakrat som det åttonde chakrat (Wiracocha) som finns i astralkroppen ovanför vårt huvud.

Evolutionen/Ascension är redan i sluttampen i en mycket högre grad än vad Asger och hans anhängare tror!

[Mariann]
0

Så är det inte Asger och hans anhängare som har några egna teorier utan det baseras på den eviga visdomen dvs, esoteriken/teosofin genom i första hand Alice Bailey.

[Mariann]
0

För mig så är inte alla chakrana i aktivitet, utan de är mer eller mindre sovande under lång tid i involutionen. När evolutionen börjar då börjar också utvecklingen av de högre chakrana. 

Sedan att man märker de högre chakrana är givet eftersom de ju inte utvecklas från en dag till en annan utan givetvis succesivt som alla annan utveckling. Men i första hand är det de lägre chakrana man lever ifrån och det är där blockeringarna oftast om inte alltid sitter och eftersom de korresponderar med de högre så kan man ju märka av det där.

Alla chakran består av olika mängd blad och det är de som utvecklas. tex hjärtchakrat har 12 blad som ska utvecklas för att få full kapacitet. Gemene man har ca 3-4.

BigBear
0

Okej, förlåt en ovetande då!

Men det saknar betydelse vem detta kommer ifrån, det låter ju som en religiös dogmatisk idé för att förhindra att alltför många tror sig kunna komma i kontakt med gudomen eller andra astrala världar.

Den eviga visdomen från Alice Bailey…..Nu tror ju inte jag att någon har denna "eviga visdom" och bilden klar för sig. Men genom att publicera sig, och skapa kontaktytor på olika sätt, kurser m.m. så kan man ju sprida vilken lära man vill.

Men jag anser i alla fall att det inte stämmer för fem öre det ni skriver om chakran.

[Mariann]
0

Det är ju helt ok! Du har ju självklart rätt att tro vad du vill.

Detta hindrar definitivt inte folk att komma i kontakt med gudomen tvärtom.

"Evig" syftar på att den alltid har funnits, först i mysterieskolor i Egypten o grekland och nu mer och mer öppet för alla att ta till sig. Tom de äldsta Veda skrifterna bekräftar det och de är bortåt 25000 år gamla.

Hoppfull
0

Men det kanske har uppstått ett missförstånd här? Det finns absolut ingen (ok, ingen som jag hört eller läst) som säger att inte alla kan komma i kontakt med gudomen! Tvärtom vill ju den esoteriska tanken att ALLA ska få den kontakten, the more the merrier.

Sedan att man ser på hur saker hänger ihop på olika sätt är kanske inte så konstigt och som jag ser det ganska bra då det vidgar vyerna för oss allihop.

BigBear
0

Jag känner bara att man blir lite nedtryckt här med "namedropping" och "diffusa predikningar" som talar om att man inget vet. Och det kan jag väl hålla med om att ingen vet egentligen hur det hänger ihop i slutänden.

De gamla skrifterna har ju mycket klokt att ta vara på, men jag anser inte att det stannade där, utvecklingen fortgår naturligtvis. Och kanske inte alltid på det sätt som beskrivs i de gamla skrifterna. Det sker en utveckling som gör att jag vill absolut inte låsa mig vid något som skrevs för säg. 25.000år sedan!

Det är ingen absolut sanning idag, tycker jag!

Min filosofi är att vara öppen för andras trosuppfattningar, men inte nödvändigtvis tro på dem.

[Mariann]
0

Finns ingen absolut sanning i dagen idag. Vi har en flik av den, som jag ser det.

Men om något som skrivs i dag, kan verifieras genom gamla skrifter och det som ligger bakom varenda religion, genom alla de mystiker som finns inom var och en av dem, så är ju jag benägen att tro att då finns det ingen "rök utan eld".

[Mariann]
0

Men nu är tråden OT den bör behandla halschakrat och inget annat.

Så nu återgår den!

Hoppfull
0

Jag har samma uppfattning som dig här och jag kan inte påminna mig om att jag namedroppat :) det är jag för opåläst för att kunna göra :) jag har bara ett öppet sinne och om jag skriver att ingen kan veta så är det för att påminna mig själv lika mycket som alla andra om att man inte KAN veta… något alls knappt :)

För egen del kan jag förstås uppleva samma sak som du beskriver, att det finns så många som är så himla tvärsäkra och tror dig veta hur saker förhåller sig. jag vet ganska lite förutom de personliga erfarenheter jag har och de handlar kanske om andra saker än det som ofta diksuteras här.

BigBear
0

Så fort man undrar så är man OT……..

[Mariann]
0

Ok undra på då… Skrattande

Blissis
0

Har du några textexempel från Bailey om detta Mariann? Sovande övre chakran? Jag måste säga att jag inte hört det förut men det kan vara ordvalet som gör det svårförståeligt. Menar du att de inte alls är i aktivitet (helt stilla, utan en rörelse) förrän en viss invigning? Vore roligt om du kunde hämta info från Bailey direkt kring detta och skicka. Eller Andriel och Eremitha, vad vet ni kring det som skrivits ang de övre chakrana?

Ibland fastnas det i diskussioner som handlar om att man ser saker från olika nivåer. På en nivå kan det vara si och på en annan så. Därför är det omöjligt att hävda att man har rätt, det enda man kan göra är att presentera en idé. Och se om den tas emot.

[Mariann]
0

Om man vill studera hjärtchakrat vs den Egoiska Lotusen har Asger gjort en jämförelse med allt vad som skrivits i Bailey. Kika i artikeln Hjärtats Visdom där finns allt nedskrivet och från var det är hämtat ur Bailey.

Alla chakran har blad det finns bilder på det under kategorin chakran. Och om hjärtchakrats utvecklas via blad och från i stora drag 0 så bör väl alla göra det?

"Sovande" är mitt eget uttryck.

[Mariann]
0

lägger in bilden här.

7-primære-chakraer-lille

[Mariann]
0
Blissis
0

Jag tycker det här var intressant:

"en övning över vitaliseringen av hjärtcentrets tolvbladiga lotus."

Det känner jag igen från tiden med min första lärare, som kallade det förstärkande.

Det här var också intressant:

"Det intressanta i vårt sammanhang här är att mästaren Djwahl Khul därefter räknar upp de tolv hjärtekvalitéerna. Det skrivs inte direkt att dessa kvalitéer motsvarar de tolv hjärtebladskvalitéerna, men det tycks att vara så tydlig progression i kvalitéerna att sammanhangen mellan hjärtekvalitéerna och hjärtebladen är värd att undersökas närmare. I uppräkningen av hjärtats kvalitéer finns den svårigheten att det bara är uppräknat elva kvalitéer, även om det uttryckligen nämns tolv krafter eller energier som uttrycks genom hjärtcentret. Det kan finnas olika förslag till vilken av de elva punkterna som uppdelas i två. Jag har valt att låta punkt sju uppdelas i två, dels för att det är den enda punkten där det anges två kvalitéer, och dels för att de sista tre kvalitéerna ser ut att utgöra en samlad treklang, således att utskiljandet i två kvalitéer inte kan ske under kvalitét 11. I en dansk översättning beskrivs de tolv kvalitéerna således:

1. Gruppkärlek som omsluter individer.

2. Enighet som anger din personliga hållning.

3. Tjänst som indikator på vad din själ är upptagen av.

4. Tålmodighet i betydelsen av den begynnande odödligheten och vidhållandet som är ett själskaraktärsdrag.

5. Liv eller uttrycksaktivitet som är en manifestation av kärlek för det väsentligaste är dualitet.

6. Tolerans som första uttryck för buddhisk förståelse.

7. Identifikation med andra som en begynnande sammansmältning.

8. (Sammansmältning), som med tiden leder till syntes när huvudcentret är utvecklat.

9. Medkänsla som i sin väsentlighet är rätt användning av motsättningarnas par.

10. Förmåga till medlidande som är verkan av kunskap och av utveckling av kunskapsbladen (i den egoiska lotusen). En sådan energi (från kunskapsbladen) är i beröring med hjärtcentret.

11. Visdom som är frukten av kärlek och som indikerar att kunskapsbladen i den egoiska lotusen är öppna.

12. Självuppoffrande som är att ge hjärtats blod eller liv för andra.

Så visst är utvecklingen av hjärtchakrat en utveckling av själskvaliteter. Om man mäter sig själv med detta så kan man ju få en bild hur långt man kommit i hjärtchakrats uttryck.

Intressant att tålmodighet och tolerans togs upp Glad

Undrar vad halschakrat skulle ha för kvaliteter enligt Tibetanen?

(Det är nog så att det är Tibetanen jag förlitar mig på i den esoteriska världen. Har svårt att ta till mig Asgers tolkningar då det inte är källan. Jag har alltid föredragit att hålla mig till källan.)

BigBear
0

#21 - Nej, jag ska nog sluta undra härinne…..det tjänar nog inte mycket till i alla fall. Obestämd