Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 975 ggr
Lionadh
0

What the Bleep Do We Know?

What The Bleep Do We Know: Down The Rabbit Hole Quantum Edit

Jag fick den här dvdn i födelsedagspresent och det är en välgjord film som handlar om det vetenskapen har kunskap om inom kvantfysik och hur det påverkar vår världsbild/Gudsbild. Mycket bra!

Citat:" "Leading-edge science is now proposing what mystics have always known: that our physical reality resembles ""information"" more than anything else, and our minds have a profound effect on it. WHAT THE BLEEP DO WE KNOW!? follows Amanda, an anxious, depressed professional photographer played by Academy Award-winner Marlee Matlin, through her awakening and transformation, while 14 top scientists, theologians and mystics explain how the new model of reality works."

Säljs just nu billigt på www.vattumannen.se - ett tips bara!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

antagligen knappt nått…….

Lionadh
0

Nej just det, världsbilden formas av den vetenskap vi har och det som man utifrån detta kan veta formar vår bild av vad Gud är. "We are God", säger en kvinna på filmen. På medeltiden blev man dömd som kättare för såna påståenden.

Hur kan vi öppna våra sinnen för The Universal Mind?

[Mariann]
0

Saken är väl också den att man msåte väl ha någon form av livsfilosofi att leva efter… för att leva helt enkelt… grunnar jag… finns väl ändå inte någon levande som inte tror något… eller påstår sig veta något…

Eremitha
0

Rekommenderar också varmt denna film - den är fantastisk!

Fair Winds and Following Seas!

Kurina
0

Den har jag letat efter, tack för tippset. Apropå, Conversations with God finns också som film.

Här är trailern

http://www.cwgthemovie.com/main.html

http://www.whatthebleep.com/index2.shtml

Kurina
0

"The Secret" är också på min "nyfiken på lista". Någon som känner till den?

http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=TV001

Lionadh
0

#6 Jag såg the Secret förra sommaren och läste också boken. Helt klart sevärd! Den ger ett lyft i tanken…

[Mariann]
0

Såg också att "bleep" finns på youtube!

Blissis
0

Intressant artikel Klassisk syn inom vetenskapen utmanas

Del 1 av 3 En ny världssyn är under utveckling

Kvantsammanflätning är en av de mest intressanta upptäckterna under de senaste årtiondena. Upptäckten vars exakta innebörd inte är helt klarlagd är en utmaning för den vetenskapliga världen.

1982 utförde den franske fysikern Alain Aspect och hans team ett framgångsrikt experiment som bevisade förekomsten av företeelser inom kvantmekaniken som kallas "kvantsammanflätning" mellan partiklar på en submikroskopisk nivå [1]. I kvantmekaniken verkar två eller flera partiklar med samma ursprung ha korrelerade samband även om de rumsligen är skilda från varandra.

Den här sammanflätningskorrelationen försvinner inte och det spelar ingen roll hur stort avståndet är mellan partiklarna. Om en partikel gör något så återspeglas effekten direkt på den andra partikeln.

.

[Mariann]
0

Mkt intressant artikel!! Skrattande

…. dvs allt hänger ihop…

Lionadh
0

På den tiden jag var ung och läste kvantfysik på universitetet så var just detta att man kan påverka utfallet av ett experiement med vad man förväntar sig för resultat den heta diskussionen.

Sen kom stringteori och kaosteori.

Hur ska vi förstå, när våra begrepp är begränsade av det vi tror oss veta?

Blissis
0

Precis och det gäller även andlig förståelse…