Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1006 ggr
[Mariann]
0

ont och gott

"Det goda jag vill gör jag icke, men det onda jag icke vill gör jag"

står det någonstans i Bibeln…

enligt Martinus finns inget ont och gott…. bara obehagligt och behagligt…

[Mariann]
0

Men visst är det mkt märkligt att vi är sådana?

Hoppfull
0

Men är det inte ganska hårddraget? Vi gör ju även det goda vi vill och avstår ju från det dåliga med eller? Och vi blir bättre under livsvandringen på att bejaka det som är rätt och stoppa det som är fel.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

kalcit
0

När jag läste det kändes det som att det kanske på många sätt kan vara så,

med tanke på ex sopsortering (Flört) där människan tycker att det å ena sidan är fruktansvärt med att vår älskade jord lider medans  de å andra sidan slänger både glas i den vita påsen och icke komposterbart som plast eller batterier i den svarta. Samtidigt håller jag med dig Hoppfull #2 att det kan vara lite hårddraget… Har aldrig läst bibeln från pärm till pärm, men vet att där som i många andra heliga böcker står både sanningar och det som kanske ska tas med en nypa salt…

Mycket intressant med orden behagligt o obehagligt, stämmer ju bra in på hur jag upplever positiva o negativa energier!

Hoppfull
0

Det är ju sant kalcit. Jag tänkte kanske mera på hur vi är mot andra än våra konkreta handlingar, men de räknas ju såklart lika mycket! Och där stämmer det ju väldigt väl att många struntar i väldigt viktiga saker baserat på sin egen bekvämlighet.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Cleopatra]
0

Därför att det onda i detta sammanhang nog kan ersättas med egoism. Att det som är gott gör man för andra och egoismen är ond för den gynnar bara dig själv och kanske går ut över andra.

Det är ett gammaldags sätt att se på människan. Som en syndare.

[Mariann]
0

Så länge vi har ett ego/personlighet som överväger procentdelen själ i oss… kommer vi att hamna i detta att göra "ont".

Det är ju ocskå här urskiljningen kommer in, att skilja på vad som hör ego o personlighet till och vad som är själ mm… och därmed välja själens vibration jämt… det är ju det vi alla tränar i efter en viss mängd inkarnationer….

[Cleopatra]
0

Jag tror ju att man kan vara syndfri och oskuldsfull som människa. Fast man har ett ego.

Gronstedt
0

Det där citatet har jag alltid läst som ett ganska sjukt förnekande av verkligheten och skrivet av en i grunden förvriden person. Jag har tolkat det som att det "onda" han talar om är klassiska kristna synder, som pilskhet, bristande trohet mot överordnade och liknande. Alltså "Jahve har befallt att jag ska älska konungen fastän skatterna får folk att svälta, och ändå så känner jag smärta när uppbördsmännen tar den sista säden …" FYYYY vad jag är ond!

Men jag är ju så cynisk …

vickevira
0

#8 - hej Gronstedt! Jag ler när jag läser ditt inlägg :) Jag kan också läsa citatet på det sättet, och dra samma cyniska slutsats som du gör. Men visst kan man också känna igen sej själv i citatet om man tänker på hur ofta man möts av vänlighet och goda gärningar, eller läser något fint och tänkvärt som någon skrivit.. och tar det till sej och tycker det är bra MEN glömmer att visa uppskattning tillbaka! Och hur mycket lättare det är att reagera och "ge igen" när man blir upprörd och arg. Det goda gensvaret sitter liksom längre in än det onda gensvaret. Känner du som jag?

Ha en bra dag!

Gronstedt
0

#9: Visst ligger det en del i det att man lättare fräser ifrån än öppnar sig och visar värme - i alla fall jag! Men jag är väldigt igelkottig och har svårt att släppa folk in på livet, även om de vill vara vänliga mot mig. Här på nätet har jag lärt mig att visa uppskattning och värme mot andra, för här kommer folk ju inte så nära att jag känner mig trängd. Men i verkliga livet är det värre, där känner jag mig hetsad och trängd … i synnerhet av "inkännande" människor som vill försöka "förstå" mig.

vickevira
0

#10 - Jag tycker det är jättebra att du "övar dej" här! Du har ju all möjlighet att bygga upp din självkänsla här, och så småningom kan det börja visa sej mer och mer i verkliga livet också Glad

Det är sant att vänlighet föder vänlighet! … ialla fall är det en sanning för mej :)

Gronstedt
0

#11: Min självkänsla är det inget fel på, snarare tvärtom Flört!

vickevira
0

#12 - hm.. jag tar till mej din poäng där! Noterar även att jag riskerar att hamna i kategorin "inkännande människor som vill försöka förstå"…

äsch - vilket som … jag väljer att tolka dina svar och din blink som att vi är någotsånär på speaking terms iallafall. Cool

Gronstedt
0

#13: Det är heeeelt OK. Fast i levande livet hade jag kanske himlat med ögonen åt dig Skrattande.

vickevira
0

#14 - .. och då hade jag nog inte kunnat låta bli att le lite lagom irriterande igenkännande Flört

[Mariann]
0

Det är ju detta med tolkningar och vilka gamla motstånd vi har i oss… man kan läsa samma sak flera personer och alla läser och tolkar olika… det är kul!!  Skrattande

och det måste ju bero på att vi alla har olika erfarneheter dvs vi har inte samma sorts mocksiner på oss och en del har gått längre i sina än andra… några  har lyckats byta till fräscha mockasiner… andra letar efter ett ställen att byta osv…

så man kan inte generallisera något…

något som säger någon något kanske inte säger en annan någonting… och inte är varken det ena fel eller det andra… det är ju rätt för alla eftersom bakgrunden (mockasinerna) är olika…

precis som med vilket ämne man än diskuterar… t.ex. stillhet, änglar, Gud … or what ever…

*grunnar jag*