Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1613 ggr
[Mariann]
0

BLÄNDVERK

Bländverk: Hör esoteriskt till astralplanet; ett erfarenhetsområde där man kan lära att skilja mellan det sanna och osanna. Förvrängning och felaktig återspegling av sanningen; ett resultat av maktfull emotionell tänkande och en långvarig uppmärksamhet på omständigheterna i livet på det fysiska planet. Tre exempl på aspekter i bländverket: Självmedlidande, kritik och misstänksamhet. Rädsla i sig själv skapar bländverk, som döljer Ljuset. Bländverk måste upplösas genom upplysning på mentalplanet.

[Mariann]
0

Det här är intressant!!!

Hur många här lider av bländverk?

Hoppfull
0

Vad menas med självmedlidande? Att lida med sig själv eller att själv lida med andra? Båda de beteendena är väl ganska destruktiva både för den som utför dem och de de utförs tillsammans med.

Finns det för övrigt någon som inte bär dessa tre med sig och faller i dem ibland?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

jag tänker på "tycka synd om sig själv" fenomenet…

Jag tror 90% faller dit mer eller mindre…

i danskan så används gärna medlidande så som vi använder medkännande… men man kan lida med andra utan att man lider själv so to speak… utan att det drar ner en… det handlar väl om hur utrensad astralkropp man har i det läget… dvs hur långt har man kommit på vägen mellan första o andra invigningen…

Hoppfull
0

Det är en sak att känna lidande MED någon annan och att lida för att någon annan lider om du förstår vad jag menar. Jag tror att det är svårt att inte må dåligt om man verkligen för någon annan.

Kritik är väl oxå något som ingen är immun mot, vare sig att kritisera andra eller att ta illa vid sig av att bli kritiserad.

Likaså är ju misstänksamhet en släkting till urskiljning, så även detta kan man ju trilla på ibland.

[Mariann]
0

Jag tänker så här då, att Moder Thersa, hon hade ju medlidande med alla barn, men inte mådde hon dåligt av det så att hon sjönk ihop och blev handlingsförlamad…. jag tror att det gav henne kraft att jobbba ännu mer för andra…

detta att lida med någon annan inte för någon annan…

antagligen är vi fattiga i ord… igen…. borde ha fler ord med mer nyanser i…

visst är misstänksamhet släkt med urskiljning… men för mig är misstänksamhet mer giftig, att liksom tro alla om ont… tro att männsikor gör saker med baktanke… om man hela tiden går omkring o är misstänksam, så blir livet giftigt…

medan urskiljning ju handlar om att skilja just mellan giftigheter och sund "misstänksamhet"… att skilja mellan verkligt och sant… förgängligt och evigt…. mm

sedan tror jag verkligen att man kan bli immun mot kritik… när man är så ren i sin astralkropp/känslokropp… så rinner sådant av som vatten på gås….men det är ju inte många som är så utrensade…

Andina
0

Medlidande - lida med någon eller lida med sig själv - är destruktivt. Det håller jag, till 100 % med om. En gråterska är en "medlidare". Vad gör en gråterska? Hon "när" lidandet - men helar inte.

Empati - förstå någons eller sitt eget lidande. När du håller dig till empatin kan du också vara ett konstruktivt stöd, en hjälp.

Kritik = dömande
Som du älskar dig själv, älskar du andra. Är du dömande mot dig själv älskar du även andra på ett 'dömande' sätt.
Älska din nästa så som du älskar dig själv.
Du kan aldrig älska någon mer än du älskar dig själv.

Alltså - vill jag älska mina nära och kära fullt ut, måste jag lära mig att älska mig själv.
Det är väl ingen dum "regel"?

Bländverk = BlindVärk

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

[Mariann]
0

vill bara förtydliga att här när det gäller bländverk så är det självmedlidande det står, inte medlidande och för mig är det "tycka synd om sig själv" fenomenet det måste handla om här

[Mariann]
0

funderade också på ordet bländverk och i Svenska akademiens ordlista skriver man så här:

bländande l. förvil­lande l. förledande bild l. syn l. fantasiprodukt l. fantasispel, (syn)villa, gyckelspel; tomt l. falskt sken, fantom, illusion, chimär, lögn, bedrägeri.
Vi (dvs. svenskarna på K. XII: tid) lupo efter detta bländvärk (dvs. afsättandet af konung August i Polen) så, att Czaren under tiden innan krot erhöll sitt .. föremål (dvs. någge sitt syfte), att vinna en fast fot vid östersjön. HSH 7:209 (c. 1750).
Phantasiens bländverk förnöja äfven så väl som realiteter. TEGNÉR Filos. o. estet. skr. 243 (1808).
All yttre glans, om den ej utstrålar, från det inre, väsentliga lif­vet, är ett tomt bländverk. WALLIN Rel. 4:119 (1824).
Den empiriska verlden är (enligt den indiska advaiata-läran) endast ett bländverk (maja ..), en på felande insigt grundad sinnesvilla. NF 19:49 (1895). - särsk.
[.a]

[Mariann]
0

och mer

BLÄND-VERK, se **d. o.
*(I 2 a)* BLÄND-VÄG. (†) falsk väg, irrväg, villoväg.
**En skimmerstråt, som omsider befunnits vara en bländväg

Hoppfull
0

Jag förstod att du menade så Mariann :) men du ställde frågan om hur många härinne som lider av bländverk och min fråga var ju egentligen en förklaring av vad som avsågs med självmedlidande. Jag är nog oxå benägen att skilja på empati som en form av att kunna sätta sig in i andras känslor, utan att överta dem, och självmedlidande eller medlidande. Kanske är det orden som torftar till det som du säger Mariann :)

Att vara misstänksam betyder inte för mig att man är det jämt och mot alla :) inte alls… då lider man ju av någon form av underliga tvångstankar kring konspirationer runt omkring en. Det är sunt med ett visst mått av misstanke eller kanske urskiljning anser jag. Jag har inte alls samma negativa klang på ordet som du kanske har Mariann (utifrån giftig). Jag kallar det för negativa förväntningar när människor utgår ifrån att andra vill dem illa eller avser att utnyttja dem osv.

Och när jag skrev att det nog inte var någon som var immun mot kritik så utgick igen från ditt första inlägg om oss härinne :) det kanske var dumt att tro men jag tror inte att någon av oss är så ren… åtminstone inte om man utgår ifrån hur diskussioner kan se ut emellanåt :)

[Mariann]
0

#10 Jag håller med dig helt! Skrattande

Ingen av oss här är ren…. jag menade 90% av mänskligheten och de 10% är nog inte här…. Flört om det nu ens är 10% säkert mindre….

jag kanske ser misstänksamheten både som positiv och negativ, när den är negativ så är den "giftig" precis som bitterheten är, sådant "förgiftar" en…

när den är positiv så kanske man ska kalla det urskiljning eller sund misstänksamhet….

vi har ju snackat förut Hoppfull om att ord ibland är så fattiga…

och JAG är defintivt inte utrensad i någon astralkropp så därför är jag ytterst mänsklig och mår dåligt ibland när "kritik" uppstår… tänker på din sista mening…

Hoppfull
1

Hihihi, ja det var så jag tänkte… eftersom jag utgick från oss härinne som alla lite till mans kan bli stungna av kritkens sylvassa nål emellanåt. Tror knappt att jag någonsin träffat någon som inte berörs av kritik alls… själv har jag varit av den värre sorten och tolkat in kritik i allt som sagts runt omkring mig… nu är det mycket bättre och jag avstår hellre från att gå i försvar och diskutera alls än utmana den sidan hos mig själv tills jag kommit längre.

[Mariann]
0

Klokt beslut, jag anstränger mig också att göra så… det är nog vägen att rensa sig från den sortens bländverk… att mentalt bestämma sig för att inte gå in i den och därmed svälta ut den elementalen…

men som sagt ibland så flyger hm i mig och jag missar att tänka…Gråter

Hoppfull
0

Hahaha, jag tror att vi har olika ordning på våra reningar… det här är den elementalen (om det nu är en sådan…) som står i fokus för mig just nu. Den tareller har tagit enormt mycket energi och det är väldigt nödvändigt att jag blir fri från den. Sedan får vi se vad som står på tur…

[Mariann]
0

Jag kan ibland se dem som ett slags liv i oss, en elemental som kräver näring av det nu den lever på… om det är kritik energi, tycka synd om sig själv energi eller nikotin, or what ever…

Hoppfull
0

Hm, intressant… men som sagt, jag är övertygad om att vi renar oss i en särskild ordning… en sak i taget liksom :)

[Mariann]
0

Det kan säkert vara så…Glad

det ligger väl fokus på vissa saker i vissa inkarnationer… man betar av helt enkelt …

Solar
0

Bländverk er bl.a. alle dom som taker andres sanning via böker och gör til sin egen - utan att väre där selv - det gir teoretikere -

Indra sanning kommer kun från egne selvlevde erfarenheter genom livene !!

och når man är sin egen sanning här man inte behov för at vise det -

man är det !!!!

Hoppfull
0

#17 Jaa det är jag övertygad om eftersom många av oss har en känsla av att vårt liv har en viss inriktning eller att man är här för att lära sig vissa saker. Det tror jag är precis det man ägnar sig åt då… att rensa i det som ska renas denna gång. Det kan vara många små saker (som kring mat och träning) eller färre men stora (känslomässiga trauman) exempelvis. Därav oxå att man "hamnar" i samma situationer gång på gång, för att det är just detta som ska rensas ut och man ska bli färdig med det.

[Mariann]
0

Fick just ett samtal från en god vän.. varför i hela friden möter jag detta (känslomässiga saker) hela tiden? frågade hon mig…

Mitt svar blev: Jag tror du befinner dig någonstans i de ca 20 inkarnationer som är mellan 1 o 2 invigningen, det som det är fokus på då är ju just utrensning av astralkropp… dvs bländverk…

vi är rätt många som befinner oss just där… och ännu fler ligger i processerna upp till 1 invigningen….

Hoppfull
0

Precis vad jag menade :)