Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4237 ggr
Hoppfull
0

Vegetarisk mat

Här startas nu en ny tråd om mat. Den ska INTE handla om vad vi äter eller huruvida det är rätt eller fel. Den ska handla om tips och recept på vegetarisk mat. Jag testar ju nu under en tid att utesluta alla former av kött för att se hur min kropp reagerar. Hittills har det enbart varit positivt då min mage är enormt mycket lugnare och min energi är högre. Det är dock svårt att säga om det beror enbart på detta eftersom jag samtidigt börjat äta ett kraftfullt näringstillskott (även det vegetabiliskt!).

Så, snälla alla ni som äter vegetariskt och vet hur man ersätter proteinet med annat protein, skriv här. Jag kan inte äta quorn tyvärr, eftersom det baseras på svamp och det fungerar inte med min candida. Jag gillar inte heller fisk så jag behöver andra förslag. Bönor och ärtor känner jag till, tofu mest till namnet… men mer då? Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Camilla är ju den stora experten här!! hennes "köttbullar" som hon bjöd på i dk var underbara… det är väl sojaprotein i de tror jag….

kasnke det finns nått annat alternativ istället för Qourn?

Gronstedt
0

Om jag var som du skulle jag inleda med att undvika allt för mycket vegetabiliskt protein, eftersom de brukar finnas i fiberrika, gasdrivande saker (som bönor och linser), vilket väl inte är det lättaste för en trött kropp att hantera. Du kanske ska hålla dig till bladgrönt och nötter ett tag? Nötter är energirika, det bladgröna mineral- och enzymrikt, tänker jag då.

*inget recept det, förstås*

Hoppfull
0

Sojaprotein går nog bra tror jag! Hoppas att hon vill lämna några bidrag här då Glad

Hoppfull
0

Jag har ätit en hel del kikärtor eftersom jag älskar dem, nog fick jag snygga avgaser alltid men inget ont i magen utan tvärtom har magen varit mycket bättre än när jag äter kött.

Nötter är supergott tycker jag! Bra och nyttiga fetter med.

Gronstedt
0

Och så kan man ta ett par stycken då och då, man behöver inte sätta sig ned och äta en hel nötskål på raken. Lite och ofta gör det väl också lättare att smälta?

Hoppfull
0

Precis, jag tar gärna några mandlar eller cashewnötter mellan målen. Tyvärr är ju nötter inte helt rumsren candidamat heller men mandel och cashew är hyfsade har jag för mig.

Gronstedt
0

Är det inte mest jordnötter som är olämpliga för candidater? Jag har för mig att det beror på att det kan finnas mögelsporer på dem, inte på något som är i dem. Eller?

Hoppfull
0

Jo jordnötterna är värst men även andra nötter kan bära mögel på sig om jag fattat det rätt, så man bör vara lite försiktig med dem.

camillal777
0

Hoppfull, har du provat Hälsans köks djupfrysta produkter? Deras färs tex är jättebra till köttbullar och annat som ska hålla ihop.    Go green har ju också mycket saker..Nutana en del…

Tofu är ju rätt smaklöst, men den marinerade är toppen tycker jag. Minns inte vem som tillverkar den nu… hmm… köper bara.
Stekt till wokat..eller som den är….massor av proteiner!

Bönor har ju blivit riktigt lätt att äta nu med alla konserver som finns,( jag var riktigt dålig på att koka själv)…. gör bönsallad med balsamvinäger,kryddor och olja , jag blandar 1/3 kallpressad olivolja, 1/3 kallpressad rapsolja med 1/3 linfröolja så får man en salladsolja med mycket omega3 utan för konstig smak.Blanda i tomat, lök eller vad du vill.

Hmm, en fråga om någon vet mera här, kossor bygger proteiner av aminosyror, sker detta i våra magar också? Har hört att varje måltid som vegetarian ska innehålla minst fem sortes grönsker.. om det har att göra med just detta med aminosyrorna…? Vet inte riktigt..

camillal777
0

Jo just det, järn!

Använd bara gjutjärnsstekpannor, koka gärna tomatsåser länge däri så frigörs järn. Jag är född vegetarian och har alltid haft höga järnvärden, tror det beror på stekpannorna jag äter upp…

Hoppfull
0

Tack! Problemet är utbudet här… har kollat på vårt lilla lant-ica nu och här fanns bara quorn och så på ett ganska stort ica i sta'n där de hade ännu mindre utbud. Nåväl, konsum kanske har bättre, får kolla där.

Tack för alla bra tips :)

camillal777
0

Jo det kan vara väldigt dåligt utbud…be dom att ta hem mera! Detta med veg mat ligger i tiden nu så dom borde prova.

Hoppas det funkar…

Hoppfull
0

Tack, jag gör det på försök ännu så länge :)

[Mariann]
0

är det hälsans kök du hade i köttbullarna som du hade med dig till dk?

kan du inte Camilla hiva in receptet på dom här?

Gronstedt
0

Fråga: Vad är tofu egentligen? Är inte det rätt konstgjort och konstigt? Eller är det bara mina fördomar som säger det?

Hoppfull
0

Det är precis som ost fast gjord av sojamjölk.

Gronstedt
0

Inte bra för sojaallergiker, då? Jag är skeptisk till sojaprodukter rent generellt, men det är ju jag det.

Hoppfull
0

Nej det funkar nog inte för sojaallergiker, inte för skeptiker heller skulle jag gissa :) Sojabönor har jag ätit och det är både gott och mättande.

Men vi har nog som sagt olika kroppar med olika behov och det gäller väl att hitta sin egen unika kombination. Jag tror att jag skulle må super av indisk mat, den är ju oftast vegetarisk med mustiga goda kryddor och lite hetta. Yummi :) Jag är såååå ledsen över att det inte finns någon Indisk restaurang här i krokarna :(

camillal777
0

Åhh jaa, indisk mat är verkligen go!

Har tre indiska resturanger här…(retas lite ;) ) Dom kan verkligen laga veg mat med go smak.

Hoppfull
0

Hm… orättvist!! Ledsen

Solana
0

Hejsan!

Gör ett litet inlägg här, ang Candida så är tyvärr sojaprodukter i vissa fall inget bra heller. Bäst är ändå att pröva sig fram, för mig funkar en del bra medans andra inte gör det. Jag har en bok om Candida och däri nämns inget om att alla nötter inte skall gå att äta, endast jordnötter och de ska man inte äta. Sojaprodukter sägs inte vara bra. Du kan äta cashewnötter o mandel mm, det viktigaste är att du varierar  från dag till dag. För mig har nötter alltid funkat bra, men det kan vara individuellt såklart. Det bästa är ändå att prova sig fram, man märker ganska snart om kroppen reagerar. Jag säger som du att tyvärr kan det vara svårt med utbudet i affärerna, om du som jag lever ute på landet är ju inte möjligheterna så stora oftast. Så det blir till att storhandla när man är på ett bra ställe. Glad

Lycka till! Kramar Glad

Hoppfull
0

Tack, ja det här är väl ett av problemen med candida och informationen kring den. Vissa "experter" säger att vissa saker går bra medan andra säger precis tvärtemot. Jag har läst på flera ställen att nötter kan vara problematiskt, även mandel och cashew, men jag har även läst samma som du att de går bra… Jag tror personligen att det handlar om ursprunget till candidan. Alltså är den penicellinorsakad så är mögel det värsta och då är kanske nötter inte så bra, här ingår ju apelsin, vindruvor-russin, jäst och förstås svamp. Är den istället orsakad av överätande av socker så tror jag att socker och stärkelserika produkter blir det man klarar sämst. Men det är min alldeles egna hemmasnickrade teori.

Vad är det i sojan som ger candida?

[Mariann]
0

har vi!!??

Var?

[Mariann]
0

#22 låter logisk… mkt logisk

Solana
0

Jag vet faktiskt inte det, har inte stått på nåt ställe varför. Skulle kunna misstänka kryddorna i dem då de kan vara rätt så mycket o det är ju inte heller bra att äta för mycket av. Men   jag vet inte alls om det är så.  Ja du har säkert rätt där, ang orsaken till candidan. Fast i mitt fall tål jag inget av dessa, men nötter går bra i små mängder om jag varierar. Jag tror det är ganska individuellt på en del saker men att de "stora bovarna" (socker, jäst mm) berör alla med candida. En liten djungel kan man säga Flört

Kan du berätta vad dessa indiska restauranger finns o heter, kära syster??? Glad

camillal777
0

Indiska resturanger i Borås: 

Shiva vid busstorget

Indiska Köket Alingsåsvägen 40, vid almåsskolan

Så låg det en på Druveforsvägen mitt emot Hedin bil, men hittade inte den på eniro…men tror att den finns kvar.. 

Så kära syster, åk o smaka…Mmmmm busstorget är min favorit..

Lionadh
0

#26 Busstorget har jag provat… Mmmmmmmm! Älskar indisk mat…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

det har inte jag… måste göra det snarast… har de lunch  ;)

Lionadh
0

Ja det tror jag… :-) Där brukar vara trångt!

camillal777
0

Ja väldigt trångt, det gäller att vara i tid….vet inte när dom öppnar bara..men lunch har dom, underbart god…

Lionadh
0

Jag tror de öppnar halv tolv… ;-) Var där i somras med Lawrie.

[Mariann]
0

men va f*sen då går vi dit tjejer…

Lionadh
0

Åh va gott! :-)

[Mariann]
0

Camilla så var det det receptet på desa goa "köttbullar" med hälsanskök färsen…. Cool

Yvve
0

Jaha!! apropå indimat resturanger, så enligt eniro finns det 3st i malmö,,,men jag dom jag har varit på är inte med där, så det finns minst två till, ;-) vi var på den ena i veckan och den andra veckan innan..mumma!!Den ena har god meny-mat men lunchen var inte så imponerande,då är lunchen bättre på det andra stället,men vi har inte provat meny-maten där,nästa steg,,klart ni får komma å prova…

Hoppfull
0

Usch vad ni frestar mig när jag har över tio mil till den närmaste… Gråter

Hoppfull
0

Men när det gäller candida är jag inte alls så känslig på socker. Jag har aldrig varit särskilt förtjust i söta saker och har aldrig ätit så mycket sådant och reagerar inte heller särskilt mycket på det. Däremot ädelost är rena döden, likaså svamp och rödvin. Jag blir sååå himla dålig om jag får i mig någon av de sakerna. Vi klarar jag ett glas men inte mer, det andra klarar jag inte en gnutta av ens utan att bli dålig.

[Mariann]
0

Tänker på en sak här Hoppfull,

B12… men det kanske du redan käkar…

Hoppfull
0

Japp, fast bara sedan några månader. Jag äter alla B-vitaminerna nu eftersom det i mångt ochg mycket är de som ser till att matsmältningen fungerar (vilket min ju inte gör).

Härifrån handlar jag för de är sååå petiga med kvalitén på sina produkter: http://www.helhetshalsa.se/

[Mariann]
0

Tack för den länken!! :))

Hoppfull
0

Tyvärr kan man inte handla direkt ifrån dem (man ska inte kunna köpa "mediciner" direkt utan rådgivning från någon kunnig i ämnet)men det finns återförsäljare lite överallt.

Solana
0

Socker är ju klassat som "drog" eftersom det är beroendeframkallande hörde jag nånstans, har läst det också.

Tack för länken!

Kram

Hoppfull
0

Jag tror faktiskt att det är tvärtom, socker är inte klassat som drog eftersom man ännu inte kunnat fastslå att det är beroendeframkallande på samma sätt som droger.

Nu kan jag förstås ha fel om detta fastslagits i dagarna, men inne på beroenden iFokus har detta diskuterats en del och jag är ganska säker på att man där beklagar just det faktum att socker inte fastslagits som beroendeframkallande.

Hoppfull
0

Jag skulle oxå vilja passa på att föra tillbaka tråden till ursprunget :) Nämligen tips på proteinrika vegetariska matförslag Glad

Gronstedt
0

Det finns många som hävdar att socker är beroendeframkallande (bland annat jag), men alla håller inte med, och det har inte klassats som drog i juridisk mening. That would be the day, halva mathållningen i västvärlden skulle bli drogklassad! Det lär nog inte hända i första taget, så länge det finns en majsstärkelseindustri …

Solana
0

Det har varit nåt program på tv om det för ex antal år sen, de ville klassa socker som drog men såklart vill inte de som "lever" på det göra det eftersom mängder av det vi äter innehåller ämnet.

Ja och nu får vi återgå till trådens ursprung Glad

Hoppfull
0

Är det någon här inne som vet hur mycket protein man behöver äta varje dag? Jag har haft brister på grund av att ätit för lite protein innan så jag är lite orolig för att jag ska få i mig för lite nu när jag inte äter kött.

Gronstedt
0

Man rekommenderar ofta 1 gram per kg kroppsvikt (målvikt), upp till 2 gram för den som tränar eller har fysiskt krävande arbete.

Hoppfull
0

Gram rent protein? Men vegetariska alternativ innehåller ju så mycket mindre… då måste man ju äta enorma mängder… Är inte det förresten när man inte äter kolhydrater?

Gronstedt
0

Jag tror det är siffror från Paulun ursprungligen, och han är väl inte kolhydratsföraktare? Vegetarianer har säkert helt andra åsikter - du får fråga fler!

Hoppfull
0

Japp, själv har jag verkligen ingen koll alls! När jag kom till dietisten för min övervikt och hon gick igenom hur man SKULLE äta för att få i sig alla ämnen man behöver fick jag jordens chock! Så mycket hade jag aldrig ätit i hela mitt liv… men när jag började äta mer gick jag upp i vikt… och när jag drog ner på maten stod jag still eller gick upp…

KarlaH
0

ett litet tips om du ska köpa vegfärs, köp quorn istället för hälsans, jag lovar att quorn är Mycket godare!

gyllenehjartljuset
0

Det finns torkad sojafärs Kung Markatta heter märket. Man sjuder bara upp färsen i vatten och buljong ca 10 min, sen kan man steka lök och blanda i det man vill ha. Den är faktiskt god. Jag tycker att quornfärsen också är god, men det kan vara bra att vaiera sig. det finns även torkade soja bitar som man kan använda i grytor mm tillagas på samma sätt.

gyllenehjartljuset
0

Man kan även göra sojabullar av den torkade färsen med bra resultat.

Hoppfull
0

#52 som jag skrev i trådstarten så kan jag tyvärr inte äta quorn då det är gjort av svamp… :(

#53&54 ska testa att få tag på sojafärs… hittills har det fått bli kikärtor mest :)

gyllenehjartljuset
0

Om du inte hittar det i mataffären kan det nog finas i någon hälsokostaffär, be att de tar hem det. Märket är kung markatta

Hoppfull
0

Ok, jag ska kolla med Konsum eller Coop heter det visst nu Generad de brukar ha lite bättre utbud på sådant! Tack för tipset!

[Mariann]
0

Mindes en sak…

Inge Olsen en calirvoyant kvinna i Dk sa till mig när jag fick en allergisk reaktion på tartex… du behöver inte så mkt protein….

men det är ju jag ….

Hoppfull
0

Aha, när jag testat mig med kinesologi sa min kropp att det den saknade var animaliskt fett… från kyckling och fisk först och främst… men nu äter jag ju omega 3 så det borde ju vara tillfredsställt då!

Gronstedt
0

Fett från kyckling kan inte vara lätt att få fatt i - så som de skryter med att kyckling är så magert? Eller ska du slafsa i dig det förkättrade skinnet och slänga köttet?

Hoppfull
0

Ja inte vet jag… :) det var vad min kropp sa att den ville ha… men den lurades om det mesta annat så det var antagligen lur det oxå!

camillal777
0

Jag har hört att vi västlänningar får ledbesvär av för mycket proteiner, tyvärr kommer jag inte ihåg varifrån jag hörde det.

Men kan säga att jag som född vegetarian aldrig lidit av proteinbrist, har tränat mig till 10 kg extra muskler utan att ändra något i kosten. Min tro är att vi istället får i oss dåligt med mineraler pga ensidig kost.

#59 Ja omega tre är nog jätteviktigt, kallpressad olivolja, kallpressad rapsolja och kallpressad linfröolja innehåller mycket omega tre, ett litet tips.

Gronstedt
0

Efter vad jag förstått är det balansen mellan omega 3 och omega 6 som är det viktiga, man behöver ungefär lika mycket av varje. Eftersom det finns omega 6 i spannmål och i spannmålsuppfött kött och i mjölk och ägg från spannmålsuppfödda djur, så får man i sig mycket mer omega 6 än vad som är nyttigt, men inte allts tillräckligt omega 3. Olivolja innehåller vä ungefär 10 % O6 och 2-3 % O3, har jag för mig. Macadamiaolja innehåller ungerfär 3 % O6 och 3 % O3. Men det finns de som hävdar att människan inte kan tillgodogöra sig vegetabiliskt O3 alls, utan att det måste passera genom något annat djur, så att människan sedan kan äta fettet från dessa djur (som krillolja).

Hoppfull
0

Jag har oxå uppfattat att det är olika sorters olja. Den jag äter som tillskott är fiskolja så den får jag i mig. Så använder jag olivolja på sallader så där får jag sån't.

Jag har oxå hört det där om att vi inte kan tillgodogöra oss men jag får väl erkänna att det är enbart och uteslutande i LCHF-kretsar. Jag är lite skeptisk till mycket av det tänket, alltså utifrån mig och min kropp. Och särskilt som det finns såååå många vegetarianer som mår prima och även människor som blir friska av vegetarisk mat. Dessutom är väl stora delar av hela Indiens befolkning vegetarianer sedan länge länge och de är bland de friskaste som finns (som inuiterna typ…). Men det är förstås bara det jag hört :)

Tack alla för alla goda råd! Tar gärna emot fler :)

Gronstedt
0

#64: Jag är alldeles säker på att det inte finns en sanning som gäller alla och att vad som fungerar beror på vad man har för gener med sig. Om jag åkte till Indien och levde "indiskt" skulle jag bli ännu fetare och ondare, men om en indier kom hem till mig och levde på min mat skulle väl stackan bli minst lika sjuk. Och med den kringvandring som skett i världen sedan stenåldern kan väl ingen vara säker på exakt vilka gener man har. Bara att pröva sig fram, alltså. Fast jag gillar macadamiaolja ändå, eftersom jag tror att enkelomättat och mättat fett är bättre än fleromättat. Men det ju jag, det.

Mitt tips blir alltså att prova att undvika fleromättade fetter. De har lättare att förändras kemiskt än mättade och enkelomättade, och kan därför lättare omvandlas till skadliga transfetter.

camillal777
0

Fakta kring proteiner/aminosyror. 

Aminosyror är den grundläggande byggstenen i proteiner. Av proteiner bildar kroppen muskler, enzymer och andra viktiga strukturer. Då 75% av kroppens fasta vävnader består av proteiner och kroppen inte kan lagra aminosyror är det viktigt att vi får i oss dessa dagligen.
Kroppen producerar 12 av de 20 olika animosyrorna som vi behöver, de övriga 8 kan kroppen inte själv producera utan måste tillföras genom vår kost, dessa kallas för de essentiella aminosyrorna.
Dagligen förbrukar en normal person mellan 20-30 gram protein, personer som tränar mycket eller växer förbrukar mer.

Hittade detta på http://www.viktokning.se/aminosyror/viktokning+tillskott

Vidare läser jag i Vitaminer och Minaraler av Matti Tolonen detta:

Merparten av det essentiella aminosyrorna finns i växter, men det kan dock uppstå brist på tryptofan,leucin,och isoleucin.

Man kan dock blanda proteinerna i olika växter så att man får tillräckligt av dessa aminosyror. Därför är det bättre att kombinera säd,frön och ärtväxter än att inta dom var för sig.

En kombination av sädesprodukter, nötter och frön ger också tillräckligt med aminosyror;samma gäller mjölk och säd. På så sätt kan man kombinera två bristfälliga proteinkällor och erhålla en fullvärdig helhet.

camillal777
0

#64 ja vi får i oss för mycket omega 6,

Kallpressad linfröolja : 58% omega 3 ,16% omega 6 och 16% omega 9

Kallpressade rapsoljan : 37% omega 3 , står inte om omega 6 o 9..

Makadamioljan låter intressant, var köper du den?

Gronstedt
0

#67: Förvånad! Det måste väl vara angivet i procent av mängden omega-oljor, inte av den totala volymen? Annars skulle det ju vara mer O3 i en matsked rapsolja än i hela burken med kapslar.

Macadamiaolja kommer från Australien, från macadamianötter. Jag får min från AusScan AB, det är mina bekanta som har denna butik.

Hoppfull
0

Jag håller helt med dig Gronstedt, det jag försöker uttrycka, om än klumpigt, är att jag blir så matt på att aldrig veta… det känns som om hur jag än gör så kommer någon och knackar mig i skallen och säger: skyll dig själv att du är tjock och sjuk, som du äter!! För mycket, för lite, för fett, för magert, för mycket X för lite X osv osv. Till slut så blir jag alldeles villrådig för det enda jag vet är att jag testat i stort sett ALLT, lydigt följt alla råd och gjort som man ska, men är fortfarande tjock och trött!! Gråter

OM nu inte den här rena näringen jag äter i pulverform hjälper… det kan vara så, håll gärna tummarna Kyss

Gronstedt
0

*håller tummar och tår*

camillal777
0

Hmm.. såhär står det på Linfröoljan,

Fettinnehåll per matsked (14g):

Alfa-linolensyra (O3) 8.1g (58%)

Linolsyra (O6) 2.2 g (16%)

Oljesyra (O9) 2,2 g (16%)

Mättade fettsyror 0.9g (6%)

camillal777
0

Hoppas det blev ett bättre svar #68  ;)

En matsked 15ml per dag rekommenderas.

Hoppfull
0

Tack :)

camillal777
0

#69 håller tummarna här också….

Kolla den här sidan Hoppfull

http://www.erik-bergstrom.se/

camillal777
0

Jag skulle tro att ditt blod ser ut som mitt gjorde för massor av år sedan, myntrullar som inte tar upp varken syre eller näring,  då kvittar det vad man stoppar i sig… Läs och se om det verkar intressant. :)

Jag fick en helt ny kropp efter att ha varit där! Frisk, pigg!

Gronstedt
0

#74: Bara att äta papaya, då Förvånad, så fixar det sig?

Hoppfull
0

Det var intressant! Jag har ju bara gjort vanlig blodanalys och den visar inte allt. Men jag har ju själv kommit fram till att det sannolikt handlar om näringsbrist. Troligen som jag haft sedan moderslivet… Men nu äter jag ju

somm innehåller:

Innehåll per portion(msk 15ml)
Korngräs 1033 mg, Alfalfa 1033 mg, Vetegräs 1033 mg, Sojalecitin (99% fri från olja) 970 mg, Spirulina 560 mg, Äppelpektinfibrer 530 mg, Kornmaltgroddar 520 mg, Råriskli 520 mg, Bipollen 220 mg, Ananas 220 mg, Dulsealg 130 mg, FOS (fruktooligosackarider) 110 mg, Chlorella 90 mg, Rödbeta 90 mg, Havregräs 100 mg, Råggräs 110 mg, Rysk rotextrakt 60 mg, Vindruvsskalsextrakt 60 mg, Pepparmynta 50 mg, Bidrottninggelé 50 mg, Acerola 50 mg, Aloe vera 40 mg, Ingefärarot 40 mg, Blåbärsblad 40 mg, Luo Han Guo frukjuicekoncentrat 20 mg

Det ska vara ett komplett näringstillskott och innehålla allt man behöver. Och jag inbillar mig att jag mår mycket bättre sedan jag började med detta. Jag ÄR i alla fall mycket piggare så vi får se…

Gronstedt
0

Oj, det låter som en dunderkur! Innehåller inte ananas papain, eller väldigt snarlika enzymer?

Gronstedt
0

Äsch, blev dubbelt Generad.

camillal777
0

Ja, man äter papaya tillsammans med MASSOR av vatten, man ska dricka två liter/dag denna kuren har jag för mig. Första veckorna man gör detta är urinen näst intill brun och luktar….

När kuren är klar har urinen ingen färg eller lukt förutom mornarna då. När blodet börjar fungera så åt jag magnesium och zink. Denna kuren ska man ta med några års mellanrum på höstarna gärna så håller man kroppen i toppform.(jag har inte gjort det på mååånga år nu,dax igen)

Gronstedt
1

Jag tål inte allt sockret i papayan, kan man få tag i papain rent, tro?

Hoppfull
0

Generad *harkel harkel* är en komplett idiot på sådant… men min örtteraput hävdar att det innehåller alla enzymer, mineraler mm mm man behöver så jag hoppas…

camillal777
0

#78 Helt riktigt! Ananasens papain är starkare än papayanns, då när jag åt detta så var ananastabletterna mkt dyrare så det blev papayasan som dom hette.

camillal777
0

#80 får rätta mig själv där.. Generad..det är inte papaya men äter utan tabletter gjorda på papaya eller ananas. Vet inte om det är så mycket socker i dom. Fundersam

Gronstedt
0

Inte konstigt att "gräset" funkar då, Hoppfull!

Röker du det eller äter du det , förresten? Flört

#84: Jag trodde du menade frukten, tabletter kan säkert fungera.

camillal777
0

#77 Dunderkur var ordet! Verkar jättebra.

Hoppfull
0

Idag är det ju fredag så det får väl bli lite av varje…. nedsköljt med en kall öl :)

camillal777
0

Hehe, ja Bvitaminer e ju inte fel att skölja ner dunderkuren med! Cool

Lionadh
0

En fråga till alla men också till Camilla:

Har ni nåt bra recept på vegetariska biffar? Lawrie vill prova göra egna och inte köpa färdiga….

Hoppfull
0

Går det inte att göra som helt vanliga biffar men byta ut färsen mot soja- eller quornfärs?

När jag gör biffar i vanliga fall så blandar jag färsen med en finhackad lök, havregryn som fått svälla i kokhet buljong, kryddor, vitlök om man vill och ett ägg. Det blir biffar som faller vår familj i smaken, de kan stekas rakt av som de är, eller fyllas, med fetaost och soltorkad tomat osv osv Bara fantasin sätter stopp :)

Hoppfull
0

Camilla, jag gjorde slag i saken och beställde mig papayatabletter, nu jäxxar!! Det kan ju knappast skada att äta en sådan kur… :) De var ju inte farligt dyra 100 tabl för 160:- äter man 3/dag räcker de ju en månad, det måste ju räcka? Tar man dubbel dos räcker de två veckor, är det bättre? Vad fick du rekommenderat?

camillal777
0

Wow Hoppfull,det gick fort! Glad

Jo såhär sa dom till mig, man börjar med 1 tablett 3 ggr/dag i en vecka tror jag det var..sen 2 tabletter 3 ggr/dag en vecka och full dos tredje veckan.Dubbel dos hjälper inte tror jag då kroppen måste ha massor av vatten för att kunna transportera bort slaggprodukter.

Detta för att det löser upp så mycket slaggprodukter så kroppen måste hinna ta hand om allt med, så MASSOR av vatten är jätteviktigt!! Erik sa till mig att utan vatten gör tabletterna mer skada än nytta.

Jo, jag åt faktiskt dom här tabletterna i ca 4 månader…hoppas du inte tappar lusten, dom tog prover fter ca halva tiden och såg förbättring men det var inte bra nog. Så man kan gott äta dom länge när man ändå håller på.

Jag hade reumatisk värk, hade svårt att hålla i en penna tex, detta är helt borta nu, det är 19 år sedan första kuren. Minns att jag kände en känsla av att energi spred sig genom kroppen, kände blodet ta med sig energi till kroppen.

Ja, jag tror jag måste hänga på dig och din kur nu!

Kramar ;)

camillal777
0

Maud, biffar ja, blir lite nervös, åh hur är det nu jag gör dom… Fundersam

Hälsans köks vegefärs är jätte enkel  att använda, blanda i fint hackad lök, krydda och stek. Den håller ihop bra som den är.

Helt egna gör jag ju också ibland men inte så ofta längre.

Koka linser mjuka i buljong,( tex röda) stek hackad lök eller purjolök, grovt riven morot, palsternacka så de blir lite mjukt, blanda med linserna så har man en smet, blanda i ägg eller som jag gör ett pulver som heter No Egg från Orgran, ev ströbröd om det behövs. Sen blandar jag i större grejjer som  majs, ärtor, vita bönor,paprika..ja vad man vill, kryddar med tex vitlök, salt, peppar, dj. persilia  och panerar i ströbröd med solrosfrön i.

camillal777
0

Julköttbullarna jag hade med av till danmark var gjorda av vegefärs med hackad lök,vitlök skulle jag tro, kryddpeppar, salt, lite kanel. Rulla och stek! Så tror jag det var…lite dålig på att använda recept. Och komma ihåg dom !

Lionadh
0

Tack Camilla, det låter gott… Ska skriva ut och visa Lawrie! Glad

[Mariann]
0

mmmm dessa ska noteras, och göras!!

tackar Kyss

camillal777
0

No Egg från OrgraN är ett bra äggfritt alternativ om man vill skona ledsna burhöns….det är ett pulver gjort av:

Potatisstärkelse,tapiokamjöl,vegetabiliska bindemedel:metylcellulosa,kalciumkarbonat,citronsyra.

1 rågad tesked no egg +2tsk vatten =1ägg 

Jag köpte detta på Ica City Knalleland. Tror att det står vid glutenfria mjöler… Fundersam 

Prova! Det tycker hönorna att ni ska! Cool

camillal777
0

Bönsallad, haricots verts

Koka bönorna , inte för mjuka, blanda i torkad, färsk eller djupfryst dill, (mycket), örtsalt, knorr grönsakskrydda, olja, blanda i citronsaft sist. (annars bleks bönorna, oljan före gör att bönorna behåller gröna färgen)

Denna salladen är lika go ljummen som kall.

camillal777
0

Mmmm, detta är såå gott!

Stek färska hela spenatblad i olivolja, pressa i vitlök, citron och salta, ät genast till tex klyftpotatis, quornfileer, tzatsiki ..(Mmmm vitlök…)

Klyftpotatis, klyfta potatisarna, häll på olivolja, kikkoman soya, dj. örtkryddor provencale och pressad vitlök,  hög värme i ugnen tills dom fått fin färg 

Marinera quornfileerna i en blandning av olivolja, kikkoman soya, balsamvinäger, pressad vitlök och dj. örtkryddor provencale,peppar, stek tills dom fårtt färg.

Grilla blandade grönsaker i ugnen, tomater, paprika, champinjoner, lök,broccoli, med bara olja på,eller grilloja.

Tzatsiki och Ajvar Relish är gott till.

Yvve
0

Mmmmmm!! det är gott!!! Glad det mad spenaten…

Yvve
0

Åååå!!bön salladen ochså..mumma..

[Mariann]
0

Bow Down 

Tackar Camilla

Hoppfull
0

Tack Camilla!! Kanon med lite nya recept!

Ja häng på kuren, jag fick svar idag från Eriks dotter att jag skulle äta 1tbl 3ggr/dag, två burkar. Men jag har ju inte gjort någon blodanalys så det blir väl en form av standardkur. Nu äter ju jag kosttillskottet som innehåller ganska rejält med ananas så jag kanske får i mitt tillräckligt i alla fall.

camillal777
0

Vad bra Hoppfull!

Hoppas du får en ny piggare kropp att möta sommaren med Glad . Jag kommer skaffa tabletterna med nu, är nog inte så snabb som du men har en burk oöppnad hemma vet jag, får börja med den.

Ha en underbar dag i snön, här vräker snön ner alla vårlökar är gömda nu. Ledsen

[Mariann]
0

jag har läst… men jag gkänenr mig vimsig.. denna dunderkur med annanas??? var hittar jag sånna piller?

[Mariann]
0

# 97

lessna burhöns vill vi inte ha!!!! och inte medverka till, absolut inte!

Hoppfull
0

Mariann; Jag har beställt papayatabletterna enligt länken i #74

Camilla :) det är jag det… helst gör jag saker igår :) har ett fruktansvärt tempo… men tränar och blir faktiskt bättre och bättre på att ta det lugnt Förvånad Glad Om min kropp av detta kunde börja använda mat och kanske ta hand om allt det den inte orkat med utan staplat i stora högar inuti kroppen så kommer liksom hela livet att bli lättare!! Det som trots allt gör mig lite fundersam är att jag varit sådan här sedan födseln, kan man födas med myntrulleblod?

[Mariann]
0

tack.. jag letade o letade.. men "vimsigheten" stoppade mig ;)

Man kan nog födas med det… men det borde ju ändå kunna gå å göra nått åt… iaf när det rä dags.. ev är det det nu! *tummar hålles*

Gronstedt
0

#97 och 106: Har ni något emot glada trädgårdshöns?

[Mariann]
0

glada trädgårdshöns gillar jag .)

Hoppfull
0

Me to… om jag orkade och inte bodde inom stadtsplanen, skulle jag vilja ha ett par pullor för eget bruk s.a.s. Krav-ägg är oxå bra för oss som inte kan ha egna.

Gronstedt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är mina, som de såg ut förra året när de just kommit hem till adoptivmamma. Nu är de stora och lägger cirka 6 ägg i veckan. Jag har 2 kvar av förrförra årets kycklingar också, de lägger fortfarande 4-6 ägg var i veckan. Men när hönsen blir äldre blir äggen större och knöligare, så man slaktar dem normalt när de är 50 veckor …

*förlåt, hönsen är inte vegetariska, förstås … *

[Mariann]
0

Så söta!!!!

Hoppfull
0

Mysigt med egna hönor och egna ägg :)

camillal777
0

#112 Åh men gud så söta! Det är ju ett riktigt påskkort!

Nä, självklart har jag inget emot djur i produktion som får leva naturliga djurliv, men med en jordbruksutbildning och massor av studiebesök på diverse djurproduktioner där djuren är just produktionsenheter har jag sett mer än vad ni som konsumenter vill veta om….

Frågan är om det är just detta konsumenterna ska se? Eller ska vi människor skydda oss själva ifrån den verklighet vi själva skapat? Som vi är en del av? Ska vi ta delansvar? Vara medvetna?  

Eller bädda in oss i en dimma av godhet ….. Jag tycker om medvetna människor som medvetet valt att äta tex kött och ser att dom därmed också ligger bakom uppfödning och slakt av djuren.

Så fram för medvetna val, och låt våra systrar djuren leva så naturligt som bara är möjligt tills dom dödas.

camillal777
0

Reta er inte på mig, tänk på att jag är gammal vegan, alltså mkt trångsynt, Skrattande

Hoppfull
0

Håller med dig Camilla! Var det någon som hörde ramaskrien från "svenska folket" mot Tv4 när de visat hur smågrisar kasteras? Människor VILL inte veta, de vill köpa sitt kött och sina ägg och låtsas att de inte har någon delaktighet i djur som mår dåligt… de handlar euroshopper-kött BILLIGT trots alla varningar om djurhanteringen i många andra eu-länder osv osv. För mig är det nästan det mest stötande av allt!! För om alla konsumenter brydde sig skulle inte djurindustrin kunna behandla djuren som de gör!

Camilla, fick svar från "erik-sidan", de nya papayakapslarna är så mycket mera koncentrerade så att en två-burkarskur med 1X3tbl/dag räcker :) superbra va!! :)

Gronstedt
0

#115 + 116: Jag tycker som du, att val måste vara medvetna för att räknas. Du skriver " Jag tycker om medvetna människor som medvetet valt att äta tex kött och ser att dom därmed också ligger bakom uppfödning och slakt av djuren." Det är först när man inser att det finns ett stort inslag av forte main även i detta - att vi håller djur inte för att vi har rätt till det utan för att vi kan - som vi verkligen kan ta ansvar och stå även för de mindre vackra val vi gör.

Naturligtvis borde vi ändå hålla djur på barmhärtigt sätt, det är ju bara vanlig hyfs! Men det är otäckt lätt att ta det närmaste köttet och inte anstränga sig för att välja rätt Generad.

camillal777
0

Hoppfull, oj vad bra med papayakapslar! Har inte provat dom men det ska jag göra! Superbra var ordet :)

Gronstedt,  jo man är bara stressad människa med massor av svåra val varje dag, jag dömer ingen önskade bara att vi ville se att det  just vi konsumenter som kan ändra produktionen.

Men ska man göra rätt på alla plan hela tiden så orkar man inte leva. Att göra sitt bästa är bra nog! Glad

[Mariann]
0

Här håller jag med er allihop!!! 100%

vad är bra med dessa kapslar *funderar*

Hoppfull
0

Du får läsa i länken i inlägget 74 så ser du vad de gör för nytta… när du har tid och lust :)

[Mariann]
0

jag har sidan uppe… men inte läst… då ska jag göra det genast

[Mariann]
0

hittar inget!?

är ajg på rätt…. en Eriks hemsida?

[Mariann]
0

Papain är ett ämne som har förmåga att bryta sönder de klibbande ämnen som klistrar samman blodkropparna. Det ges i en kur i kombination med mycket vatten - efterkontrollen visar enligt högra bilden en 100%-ig yta på varje röd blodkropp för syre-näringsupptag.

Hoppfull
0

Japp, klicka på rubriken "kliniken" till vänster och läs texten och se bilderna…

Hoppfull
0

Måste bara i denna tråd skriva att jag ÄLSKAR kikärtor Skrattande Åhhh, vad gott det är!!

Lionadh
0

Tack för alla goda recept!!!

Och glada hönor vill vi ha… och glada kor och grisar…

Hoppfull
0

Camilla, jag måste bara säga tack för länken! Nu har jag inte testat papayan ännu men det stämmer så bra på mig! Jag har ju bland en rad andra behandlingar fått akupunktur men svarade inte på den, svarar inte på någon behandling, inte mediciner heller… (inte trad. läkemedel heller!!). Så det här ska bli sååå intressant att testa.

Gronstedt, tror du att enzymerna i ananas- papaya påminner om enzymer i kött? Eftersom många blir hjälpta när de äter LCHF?

Gronstedt
0

#128: Jag har faktiskt ingen aning, men jag tycker det låter tveksamt, eftersom man kan använda papayasaft för att möra kött Glad. Men kanske det är så att LCHF-dieten balanserar magen, i alla fall för dem som är köttätare av naturen, så att de får mer av enzymer/bakerier som bryter ned kött och därmed liknar papayans och kan påverka blodet på liknande sätt?

*tror jag ska kasta fram det på KiF*

Hoppfull
0

Jaa alltså jag fortsätter förstås och fundera kring LCHF-maten då den bevisligen hjälper väldigt många till ett friskare liv! Nu är det förstås svårt att avgöra hur många som inte blir friska och vissa kanske rent av sämre eftersom vi ganska snabbt känner oss tvingade att lämna kosten (och i mitt fall sajten).

Men min ringa tanke är att det snarare är borttagandet av alla söta snabba kolhydrater som gör folk friska, att det är DET som gör att magens bakterisflora läker, ph-balansen återställs osv. Fast samtidigt så säger man ju att kött försurar… hm, det är både knepigt och intressant det här. Berätta gärna eller länka om du lägger ut det på KiF.

Gronstedt
0

Ack ja, det blev, som man kunde vänta, en attack av mindre pålästa nyfrälsta LCHF:are. Kolla tråden Papain på KiF. Vi får se om någon av de mer genomtänkta och kunniga kommer in fram på dagen.

Hoppfull
0

Suck, ja i den tråden kan man både se och förstå varför jag övergav både kosten och sajten :)

Ibland funderar jag på varför människor blir så där fanatiska. De slutar helt ta in andras faktiska upplevelser. Som någon skrev så är det helt enkelt inget alternativ att kosten inte skulle fungera för alla… utan då finns det bakomliggande trauman (???) eller annat som orsakar det, undrar om de inser att det blir snudd på löjeväckande att vara så fanatisk.

Men men, jag tänker så här. Om papain bryter ned kött, så borde det innehålla det enzym (eller ett snarlikt) som kroppen använder just för att bryta ner kött. Om man har brist på det enzymet kan det ju vara så att man får problem med blodet på det vis som beskrivs på sidan i länken Camilla la in, plus att man får problem med att bryta ner kött. Är man då sådan sort där kroppen "vill ha" kött så kanske kroppen helt enkelt ökar produktionen av detta enzym, för att kunna smälta dessa mängder med kött, vilket då även påverkar blodets kemiska status?

Gronstedt
0

Jag tänkte ungefär lika och försökte ställa frågan på KiF om vad de trodde - helt kemiskt, alltså! Men ve-ropen skallar direkt och ingen läser frågan …

Omvänt kunde ju då gälla att om man är en sådan som INTE vill ha kött så vaknar inte produktionen av de där enzymerna, och då mår man inte bra av att smälla i sig kött som inte kan hanteras. I så fall skulle ju förmågan eller oförmågan att tillverka sådant enzym vara det som identifierar naturliga köttätare och naturliga vegetarianer. Om japaner kan sakna enzym för att hantera alkohol kan väl till exempel vegetarianiska indier sakna köttsmältarenzym. Är det så jädrans omöjligt?

Om du äter ditt papain kanske du kan äta kött ibland i alla fall? Följ upp påskälgen med några kapslar och rapportera resultatet!

Hoppfull
0

Hahaha, jag käkade faktiskt lite pastasås med kött i helgen, men fick konstatera att jag mådde ganska dåligt av det. Problemet är ju dessutom att produktionen av enzymet sjunker ännu mer när man inte alls äter kött (min teori) så när man väl smäcker i sig kött så mår man sämre… precis som med kolisar om man avstått länge.

Annars tänker jag som du och det känns lite trångsynt att på fullt allvar tror att ALLA människor i hela världen är exakt likadana eller åtminstone kan bli det med "rätt" kost!

Jag tror iofs att jag har problem med fler enzymer än bara denna, det är ju enzymer som spjälkar mat (??) och det gör ju inte jag så bra (förutom grönsaker som jag mår allra bäst av). Jag har testat tillskott av enzymer men det verkar som om kroppen inte kan använda tillskott heller… så det ska bli spännande att se hur jag reagerar på papayan… förhoppningsvis får jag den snart :)

Det är så skönt med dig som är LCHF-are med lite distans :) Dessutom är jag verkligen glad för er som det fungerar så fantastiskt bra för, jag hade ju hoppats på samma lysande resultat :)

camillal777
0

Papain bryter ner fibrin som det ämne kallas som "limmar ihop" dom röda blodkropparna till långa myntrullar. Om jag inte fått allt om bakfoten.

Röda blodkroppar ska likt två lika poler på magneter studsa ifrån varandra när dom "träffas" . För att blodkropparna ska kunna hålla en laddning krävs det att dom innehåller mineraler.

Griskött ska vara ett av de födoämnen som skadar blodet mest,(tänker på just fibrin) även alkohol, kaffe, för lite vatten osv. 

Fibrinet sätter även igen blodkärl, åderförkalkning, för att blodet inte renar kroppen när det inte jobbar som det ska? Är tyvärr lite dåligt insatt, önskade att jag visste mycket mera om detta.

Något annat som händer när blodet är "sjukt" är att stora urinkristaller cirkulerar runt i blodomloppet, dom kan fastna i smala blodkärl och bilda fördämningar, sedan täppa igen. 

Ja så här tror jag det är, har jag fel så rätta mig gärna, då lär jag mig nya saker!

Hoppfull
0

Det stämmer alldeles säkert det du skriver.

Det vi funderar kring är varför LCHF-maten verkar ha ungefär samma effekt på många som papainet beskrivs ha. Dessutom är det många som äter stora mängder griskött inom den kosten men upplever en klar hälsoförbättring. Det måste ju bero på något att det blir så. Det skulle kunna vara så med att det är kombinationen av kött och kolhydrater (läs snabba stärkelserika) som gör att köttet får den effekten? Och därför så blir det inte så när man inte tillsätter kolhydrater alls…?

[Mariann]
0

Jag säger hrä som gronstedt

I så fall skulle ju förmågan eller oförmågan att tillverka sådant enzym vara det som identifierar naturliga köttätare och naturliga vegetarianer. Om japaner kan sakna enzym för att hantera alkohol kan väl till exempel vegetarianiska indier sakna köttsmältarenzym. Är det så jädrans omöjligt?

Nääe det är jädrans självklart att vi är olika och i synenrhet ju högre vibrerande man är ;)… så kan man bli rent sjuk av kött… bara att inse fakta tycker jag  ;)

Hoppfull
0

Hahaha, jag håller med… alltså borde det handla om ezymer?

Hoppfull
0

Ok, nu har jag fått papayakapslarna och svalt den första… :) så nu väntar vi med spänning på vad som ska ske… håll alla tummar och tår är ni snälla!

[Mariann]
0

Ni ska se hur jag ser ut här borta *asgarv*

Hoppfull
0

Nu hängde jag inte riktigt med där Fundersam

[Mariann]
0

jag håller alltså tummar och tår allt på en gång… ser du bilden framför dig…

Hoppfull
0

Aha, asg!! Har taskigt bildtänkande… Generad

Yvve
0

Hittade något..skickar en länk. Kyss

http://sydsvenskan.se/malmo/article285634.ece

gyllenehjartljuset
0

Har hört nån stans att mjölk bryter ner enzymer som ska spjälka maten. Vet inte om det är så, men ma kan ju prova att låta bli att äta mjölkprodukter

Hoppfull
0

Tack för tipset, det hade inte jag hört talas om. Tyvärr är det inte det som är mitt problem då jag avstått från mjölkprodukter ända sedan barnsben.

Hoppfull
0

Nu lyfter jag en gammal tråd här :) ni kanske inte minns att jag började äta papayakapslar för att rena mitt blod (se länk i inlägg 74). Fick enligt de som levererar dem en kur som ska vara tillräcklig (två burkar á 100st, som skulle intas 1tbl 3ggr/dag) vilken jag avslutade för knappt en månad sedan.

Idag har min örtterapeut varit här och tittat på mitt blod i microskåp… man kan lugnt säga att tabletterna INTE funkat… de heller… inget funkar på mig! Vad är det för fel när kroppen inte ens tar upp medicin???

Nu vet jag förstås inte hur blodet såg ut innan, det kan ju förstås vara mycket bättre nu… men det är alltså låååångt i från bra. 

Dessutom äter jag ju näringstillskott (dubbel dagsdos) som innehåller massor av antioxidanter mm trots detta kunde vi se i blodet att jag har fria radikaler i blodet… liksom hormonrubbningar och stresshormoner… pust!!! Vart kommer skiten ifrån??? Det är som en enorm gåta för mig och varför fungerar vare sig behandlingar eller mediciner…

Ibland blir jag verkligen trööötttt……

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.