Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 3445 ggr
Gronstedt
0

Vilka chakran?

I min livsåskådning är det viktigt att ena intellekt, känsla och kött när något viktigt ska avgöras, vilket för mig symboliseras med det så kallade tredje ögat, hjärtat och solar plexus. Vilka chakran, om några, motsvarar det?

[Mariann]
0

Kan det vara just dessa tre  du nämner?

jag är på g med beskrivningen av 3 ögat.

Gronstedt
0

#1: Äääh? Nu fattar jag inte … finns det ett chakra som heter "solar plexus"?

[Mariann]
0

kolla i kategorin chakran så ser du de jag lyckats lägga in… ;)

Hoppfull
0

Det finns ett chakra som bl.a. kallas tredje ögat som finns mellan ögonen ungefär, (och förstås runt huvudet och en bit utanför) färg indigo (som jag har lärt mig).

Ett chakra är just hjärtchakrat, finns i bröstkorgen, färger rosa och grön (som jag lärt mig).

Kött vet jag inte riktigt vad du menar med, men rotchakrat är ju det första chakrat som ger jordning och representerar basen i oss så att säga. Färg röd- jordröd (som jag lärt mig).

Nästa finns ungefär där livmodern är placerad och kallas ibland för qi, färgen är orange. Nästa är solarplexus, gult, sedan hjärtchakrat som jag skrev om, halschakrat ljusblått, sedan kommer tredje ögat och till sist kronchakrat uppe på huvudet, färger vitt och lila.

Man brukar tala om sju chakran i och runt kroppen (men jag har även hört om fler).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

dessa chakran är de 7 kundalinichakrna

det finns massor av chakran… ajg har läst om de nyss men hittar inte igen infon..

Gronstedt
0

Kollade på rotchakrat men såg inte var i kroppen det skulle finnas. Är det det som ligger vid ryggradens bas?

Köttet, det jag anser "finns" i solar plexus, är den kroppsliga intelligensen, det undermedvetna, om man så vill, reptilhjärnan, nerverna, det som fungerar utan intellektet.

Hoppfull
0

Mellan anus och ryggraden inuti kroppen har jag för mig…rotchakrat alltså, men som Mariann säger är detta kundalinichakrana, de är de mest omskrivna och oftast det folk refererar till när de säger chakra (min syn igen).

[Mariann]
0

Gronstedt
0

Enligt bilden av den hela människan skulle de chakran som jag "använder" (om man ansluter sig till detta) vara det för överlevnadfrågor (det jag kallar köttet), det emotionella hjärtat (det jag kallar känslan) och "psychic issues", vilket jag tolkar som extrasensoriska förmågor (det jag kallat intellektet ovan).

Det stämmer ju ganska bra, eftersom intellekt för mig omfattar allt slags varseblivning och signalhantering.

Någon som vet vad dessa chakran har för namn?

[Mariann]
0

jag förstår inte riktigt frågan… vilka chakran du menar du vill ha namnen på?

Gronstedt
0

De som i bilden under Den hela människan har beteckningarna Psychic issues, Emotiona heart och Survival issues. Det borde vara det lila, gröna och gula i bilden ovan.

[Mariann]
0

du menar den lilla bilden som hoppfull lagt in? Isåfall….

Lila = Kronchakrat

Grön = Hjärtchakrat

Gul = Solar Plexus

Hoppfull
0

Det lila är kronchakrat, det gröna är hjärtchakrat och det gula är solarplexus.

Hoppfull
0

Hahaha, Mariann :)

[Mariann]
0

*asgarv*

Gronstedt
0

Tax, båda två! Vad är skillnaden/likheten mellan kronchakrat och tredje ögat?

[Mariann]
0

Hund på dej me!! ;)

Hoppfull
0

Sen vill jag bara säga att min uppfattning är att eftersom chakrana är rena energier så är de beroende av varandra, så alla chakran används fast kanske olika mycket och inte medvetet. (min tro… kvinna som jag är :)

Gronstedt
0

#17: Gravhund, menar du väl?

[Mariann]
0

Du får helt enkelt gå in å läsa på respektive och kontemplera det… Cool

de båda finns nu inlagda under kategorin chakran Oskyldig

Hoppfull
0

Här är en länk till en sida om chakran, om du scrollar ner en bit så finns varje chakra beskrivet.

http://www.solrosen.de/chakran.htm

[Mariann]
0

#19 nej Förvånad 

tax = hund Glad

Gronstedt
0

#22: Gravhund = tax på danska Oskyldig (lokalt skämt).

[Mariann]
0

ok..   hade jag ingen aning om

*fniss*

Gronstedt
0

Ska jag behöva kontemplera själv Räcka ut tungan? När det finns så mycket klokt folk att fråga …

Är det ingen mer än jag som lever efter kombinationen av intellekt, känsla och kött enligt ovan?

[Mariann]
0

Kan du utveckla det lite för jag fattar inte riktigt?

Lean
0

Känslan kan väl upplevas i olika chakran, beroende på vilken typ av känsla det är.

Vi talar ju om magkänsla, det pirrar i magen och vi har "fjärilar i magen". Det kan knyta sig i magen (solar plexus) om man blir riktigt arg eller rädd…

Så ilska, rädsla mm kopplar jag till rotckakrat och solarplexuschakrat. Vissa känslor har ju mer med instinkt att göra, som ilska och rädsla. Man kan jämföra med "fäkta / fly-responsen" , dvs om vi blir pressade/stressade upplever vi känslor av ilska eller rädsla, vilket bl a är djurens sätt att klara en konfrontation - slåss eller spring! Vi människor reagerar ju på samma sätt, om vi lever till stor del genom de nedre chakrana.

Kärlek, empati, ömhet osv hör däremot till hjärtchakrat. Man ritar ju hjärtan med pilar i när någon är kär…   /Lean

[Mariann]
0

bra förklarat Lean av allt och i synnerhet att vi lever mest genom de nedre Skrattande

det är så otroligt många som inom det alternativa tror att vi lever genom de högre, att vi skulle vara så mkt högre utvecklade att vi lever genom, använder de högre nästan enbart..

så jag är tacksam att du skrev just det!

tack Lean igen :)

VÄLKOMMEN HIT!! Skrattande

Hoppfull
0

Välkommen hit från mig med Lean!! :)

MagnusProjektSol
0

De sju huvudchakrana enligt Veda filosofin med Sanskrit namn:

1) Muladhara - 4 bladig lotus- Rot chakrat-Bäcken botten några cm ovan mellangården. Jord, tillit, överlevnad. Färg: röd

2) Swadisthana -6 bladig lotus- Nr cm innanför svanskotan- Sexualdriften Kreativitet. Färg: Orange

3) Manipura -10 bladig lutus. Juvelens boning. Solar plexus Den inre glöden. Färg Gul

4) Anahata 12 bladig lutus. Hjärtat. Medkänsla, tolerans, kärlek, öppenhet. Färg grön

5) Vishudda. 16 bladig lotus. Hals. Sanning.Färg  blå

6) Ajna. En bit innaför tredje ögat. Visdom, inre seende. Färg blå/lila, (alt lila. )

7) Sahasrara. Toppen på huvudet. Kosmisk medvetenhet. Färg: lila (alt vit)

Genom att dagligen i flera månader meditera över dessa chakran kom jag till sist i djupare kontakt med dom och fick energiflödet, prana att fritt cirkulera i mitt nervsystem. Varje chakra har sin egen ton som man kan känna in. Lägst ton längst ner och sedan i stigande tonhöjd. Att komma i kontakt med mina chakran har för mig varit mycket viktig i min andliga utveckling. Som jag ser det så är det genom chakra systemet (dvs nerv systemets huvud knutpunkter)som man kommunicerar med det universella medvetandet, inte genom hjärnan som är som vilken kroppsdel som helst och helst som vill att vi identifierar oss med vad den känner och tycker (egot). Självet, själen sitter enligt min mening runt om hela kroppen, både innanför och utanför och förtätas ju närmre man kommer chakrasystemet. Det är genom chakra systemet man får kontakt med själen och kommunicerar med den andliga värden tror jag. det är i alla fall så det känns för mig.

Lean
0

#28 Tusen tack Mariann - det värmde i hjärtchakrat!

#29 Tack även till dig, Hoppfull! Känns skönt att bli välkomnad…

Lean
0

#25   Enligt mitt sätt att se det lever vi människor i / genom:

Kropp - materia (kött, det fysiska)

Känsla - emotion

Intellekt- tanke

Ande/andlighet - intuition (intuiton kan även kopplas till känsla)

Detta synsätt finns bl a i astrologin, där det representeras av de fyra elementen; jord, vatten, luft och eld. Samma sak gäller om du lägger tarot. Där finns fyra "serier" av kort, som representar detta.

I auran (energifältet runtomkring kroppen) kan man bl a urskilja fyra skikt, som även de kopplas till det jag beskrev ovan:

Det eteriska skiktet (kroppen och de fem sinnena)

Det emotionella skiktet

Det mentala skiktet

Det astrala skiktet

Jag tror att det du beskriver som kött, intellekt och känsla är precis det här jag har skrivit om. Möjligtvis ingår andlighet och intuition för dig i det du kallar känsla (?)…  / Lean

[Mariann]
0

#32 Intressant! Skrattande

Så du delar upp astralt och emotionellt?

De brukar ses som samma i min förståelse. Fundersam

De fält eller kroppar som jag kallar dom är för mig i tur o ordning

eterisk

astral (känslokroppen)

mental (som ofta delas upp i en lägre o högre)

kausalkropp (orsak och verkan kroppen)

det är dessa fält/kroppar som ses av clairvoyanta i den förståelse jag har omkring människan.

Så det du skriver var helt nytt för mig Glad

Rosan
0

Såna praktiska erfarenheter gillar jag! INSIKT GENOM UPPLEVELSE.

Eller tvärtom.

Det måste varit omvälvande för dig.

Hoppfull
0

#30 intressanta tankar tycker jag… jag tror oxå att chakrana är väldigt viktiga, särskilt för vår hälsa. Men jag tror även att den eteriska kroppen är väldigt viktig.

[Mariann]
0

#35 det tror jag också… eterkroppen är viktig att den är stark det är ju hälsokroppen som jag uppfattar det Glad

#34 Håller med dig också Skrattande det som man upplevt inifrån blir ju sanning för en själv!

Hoppfull
0

#36, precis! Eftersom vi aldrig vet vilken slingerväg just vi ska gå så är det superspännande att se hur olka vi nalkas den andliga utvecklingen inom oss. Det verkar finnas oräkneliga sätt och det är nog väldigt viktigt att man hittar just sin egen väg och inte försöker göra som andra… inspireras är kanon, men sen måste vi gå vår egen stig :)

[Mariann]
0

#37 Huvudet på spiken…

vi har alla vår egen väg och vår egna sanning som ska levas, utprovas, ge oss erfarenheter som läggs i kausalkroppen som en erfarenhet att alltid dra på… det är ju också där "gamla sanningar" finns, de man förstått förut och som när man läser /upplever vissa saker nu på två röda bara VET är sant….

Det gör att allas "sanning" inte är allas, om man så säger….Fundersam

förstod någon vad ajg emnade här… *känner mig virrig*

Lean
0

#32    Jag skrev om dessa fyra skikt eftersom jag kopplade det till bl a astrologins sätt att se på människan i stort (grov förenkling - man kan naturligtvis se mycket mer än de fyra elementen i horoskop).

Sedan har jag läst om clairvoyanta personer som kan se sju skikt/fält/kroppar i auran… Det var därför jag skrev att man bland annat kan urskilja fyra skikt. 

Men det du skriver om de olika kropparna i auran, tror jag är det mest vedertagna sättet att se på detta om man är medial eller claivoyant.

Jag tror att det finns många sätt att se på människan och hennes väg.  Man kan se saker från olika håll. Därför tycker jag det är intressant att se hur olika "skolor"/traditioner gör sina beskrivningar. Du kan jämföra t ex astrologi, spiritualism, färgterapi, healiing, mayaindianernas sätt att arbeta med energier osv osv….

Håller med tidigare inlägg att vi alla måste hitta vår egen väg och det sätt att söka, som passar oss själva.

[Mariann]
0

Jag tycker också det är kul med olika traditioner och synsätt Glad

men skiljer du på astralfält/kropp och känslor?

vad är isåfall astralkropp/fältet för dig? Vad innebär det fältet?

Om jag då förstår det rätt ser du det ur astrologins synsätt? Jag är 0 insatt i astrologi,  ska tillägas…..

lenarydstrom
0

Som tidigare sagt, så tycker jag om att se saker ur olika perspektiv, och här har jag utgått från det #25 skrev om intellekt, känlsa och kött. Jag utökade den tanken med ytteligare en enhet, och använde då ett fyrdelat synsätt, som bl a används inom astrologi, tarot mm. Tänk på den fyrdelade mandalan, de fyra vädersträcken, de fyra årstideran, våra fyra element, Jungs fyra psykologiska människotyper - här finns mycket symbolik. 

Detta är bara ett av många sätt att se och jag kan inte säga att det är mitt enda sätt att se… Älskar nämligen att vrida och vända på "saker" och idéer.

I det jag skrev ovan skiljer jag på olika typer av känslor, och då skulle det som kopplas till astralskiktet mer vara av typen uppkoppling till ett högre medvetande, intuition, högre ideal…

Blev det något mer begripligt? Känner en "livscoach" som vägleder människor utifrån fyra livsområden:

Det fysiska - kroppen (köttet)

Det emotionelle (känslan)

Det mentala (tanken, intellektet)

Det andliga (själen, högre livsuppgifter mm)

Men man måste naturligtvis inte koppla detta till aurans fält…

Hoppas detta blev lite klarare… / Lean

[Mariann]
0

Njae… vet inte jag har "fastnat" på detta astrala som ju är lite långt från mitt sätt att se och därför blir jag otroligt nyfiken… Glad

jag hänger med i allt det andra (tror jag ;)  )

men för att återgå till det nya sättet att se på astralkroppen (som jag då kallar det)

"I det jag skrev ovan skiljer jag på olika typer av känslor, och då skulle det som kopplas till astralskiktet mer vara av typen uppkoppling till ett högre medvetande, intuition, högre ideal…"

Detta tolkar jag som tillhörande den högre mentalkroppen!?

För mig är ju astralkroppen alla vår känslor, både positiva o negativa, då de positiva hör mer till hjärtat och de andra ligger mer i de lägre chakrana…

kan du mena att man kan leva genom sin astralkropp, en del människor är ju känslomänniskor och andra mer mentala…

jag ska inte pressa dig, så jag ska inte fråga mer efter detta, lovar :))

kärleksfullt

Mariann

ps. har du två olika nick?

Lean
0

Poängen med mitt resonemang, var att det finns flera sätt att se "sanningen". Det inlägg jag gjorde var en kommentar till #25 som "levde efter kombinationen intellekt, känsla och kött".

Min poäng var att visa att det finns traditioner/skolor/utövare som arbetar uvitifrån ett fyrdelat perspektiv, i synen på människan. Hur vi defionierar astralkroppen, beror på vilken tradition/skola/uppfattning vi anammar.

Vad man kan se i auran är naturligtvis mycket mer än det jag beskrev. Det fyrdelade resonemanget är bara en av många modeller, för att förstå vår vandring på jorden…

Att vedertagna modeller utvecklas och förändras, eller lever parallellt i olika varianter, ser jag bara som en tillgång. Exempelvis har vi enligt traditionen sju huvudchakran, men det finns de som ser nio chakran: de sju huvudchakrana plus Thymuschakrat och Nackchakrat. Vi är är alla olika och har behov av olika förklaringsmodeller.

- Tag förslagsvis upp frågan om de olika kropparna i auran i en ny tråd, så får vi säkert fler intresserade, som kan dela med sig av sina erfarenheter och synsätt…

/ Lean

[Mariann]
0

Ok, så det var poängen att visa att det finns fler traditioner/skolor/utövare! Då hänger jag med bättre!

Det var ju inte det fyrdelade jag fick fundering kring för det känner jag till :)

Utan att astralkropp och känslor inte hörde ihop, det var det som fick mig att fundera….

Detta med chakran i diverse mängder känner jag också till, jag har tom hört om ännu fler :) och som jag ser det har vi ganska många fler än de 7 huvudchakran.

jag tycker det är roligt med att andra ser saker på andra sätt och det är precis som du säger helt növändigt för vi alla är olika och har behov av olika förklaringsmodeller och livsförståelser! Glad

[Mariann]
0

sökte på Veda och chakran och fick fram denna mkt intressanta sida, jag valde "översätt denna sida" det är därför svenskan inte är helt korrekt!

http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=en&u=http://veda.wikidot.com/the-chakras&sa=X&oi=translate&resnum=6&ct=result&prev=/search%3Fq%3Dchakran%2Bveda%26hl%3Dsv

i #5 nämner jag att det finns massor av chakran och i denna text ovan nämns fler….

[Mariann]
0

klipper in en intressant del…

Often when people get older, if they have not learned to sustain consciousness in the higher chakras, they start to drop in consciousness, returning to reason and trying to understand why all the things that happened to them in their lifetime happened as they did. They get stuck in the muladhara and spend years just remembering the past, reliving old experiences, good and bad alike. But more mature souls rightly fullfill life's two final stages: senior advisor and religious solitaire. They utilize their golden years to manifest higher-chakra faculties of love, light, inner vision and God Realization through service, sadhana, pilgrimage, worship and meditation.

Google översatt:

Ofta när man blir äldre, om de inte har lärt sig att upprätthålla medvetandet i högre chakran, de börjar släppa i medvetandet, återvänder till förnuft och försöka förstå varför alla saker som hänt dem i livet hände som de gjorde.  De får problem i muladhara och spenderar år bara minnas det förflutna, reliving gamla erfarenheter, bra och dåliga alike.  Men mer mogna själar rätta fullfill livets två sista etapperna: Senior Advisor och religiösa solitaire. De kan utnyttja sina gyllene år att manifestet högre Chakra fakulteter av kärlek, ljus, inner vision och Gud Genomförande genom tjänsten, sadhana, pilgrimsfärd, gudstjänst och meditation.

INTRESSANT!! Man märker sannerligen att mäniskor som är i medelåldern o äldre ofta ältar gamla minnen, blir lite sentimentala….

Lean
0

#44 Ja, jag har ett nick på hittekatter.ifokus, men där har jag skrivit så mycket om våra 10 katter på min personliga sida, att jag ville göra en annan profil här på denna sidan och astrologi.ifokus….Glad Men jag är fortfarande samma person! Ville bara bespara alla som inte är intresserade av katter, den delen…

[Mariann]
0

*fniss* Glad