Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1530 ggr
[Mariann]
0

MONADEN - ANDEN

Monad (Grekiska)  Monaden är människans högsta princip. Monaderna är de ursprungs medvetandeenheter, som utstrålar från Logos eller gudomen. De är självständiga men omedvetna enheter.
Monaderna är "gnistor" från den högsta elden - dvs. fragment av det gudomliga livet. De utskiljs som självständiga enheter med kroppar av den finaste materian. 
Kropparna är så fina att samtidigt som de ger varje enkild monad sin särskilda form att fungera genom, bildar den inget hinder för det sublima samspelet mellan det inneboende livet och de övriga livsenheterna.
Monaderna är skapade i Logos' bild, och därför är de trefaldiga i sin natur. De är därför "Faderns söner/döttrar". Deras medvetande existerar som vilja, kärlek-visdom och aktiv intelligens.

från Kentaurnet

Solar
0

Monaden  = anden

[Mariann]
0

Intressant detta… här kommer detta in som "kyrkan" ofta säger att vi är skapade till Guds avbild!

Ni ser det i texten va?

De tre aspekterna som är representerade i den Egoiska Lotusen….

Lionadh
0

Den dan du lyckas förklara den egoiska lotusen för mig ska jag jubla!!!!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

fniss… får väl försöka mig på det en dag då  här i ett inlägg…

[Mariann]
0

Läs här berguv…stämmer precis :))))))

[Mariann]
0

Hallååå berguuuuuv!!!

Har du läst?

[Mariann]
0

Nu läser jag nått intressant som jag nu plötsligt fattar mer av…

"självständiga men omedvetna enheter" detta är vår monad ursprungligen, så genom att monaden tar sig en själ och en kausalkropp kan inkarnationerna börja och utveckling i medvetande börja… Skrattande 

för att som ett "fullt" utvecklat medvetande nå upplysningen eller ascension/uppståndelse!! fast för mig slutar ju inte utvecklingen i medvetande där…

Nu ramlade något på plats ännu mer för mig, KUL!!!