Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2248 ggr
Hoppfull
0

Glädjeämnen

har ni något särskilt kul idag eller bara gläds ni åt våren?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Hoppfull
0

Jag lyssnar på R.E.M. på youtube th_loveshower

[Mariann]
0

Jag njuter i fulla drag av våren, den skira grönskan blommorna… ja hela skapelsen… om man får uttrycka det så…

För mig käns det som om det aldrig varit vackrare… Jorden blir bara vackrare för varje år.

[Mariann]
0

Måste få tillägga att ett mkt positivt uppskattande email från en av våra alla artikelförfattare kom idag på förmiddagen…

Läser här då och då och tyckte vi hade mkt bra artiklar från andra och att inläggen o debattämnena var mkt bra!

Sådant är ju glädjeämnen också!

Hoppfull
0

Absolut :)

camillal777
0

Jag har städat, städat och städat så nu äntligen är det dax att börja njuta av dagen och våren.

Ja våren gör mig hög, jag fullkomligt älskar våren, denna explotion av nytt liv i naturen. Ett litet blått äggskal kan jag le länge åt…Att gå runt och planera nya projekt inför sommaren är så underbart.(som inte hinns/orkas med, eller pengar som inte finns) 

Men våren är för mig hoppets tid.

Hoppfull
0

Blissis
0

# 6

Hoppfull, var får du dina roliga gubbar från? Var klistrar man in dem så man har dom till hands?

Hoppfull
0

De finns i en tråd härinne som heter smileysarna, sök så får du upp den :nod:

Lionadh
0

Min man Lawrie sprang Göteborgsvarvet på 2:08:32 i lördags. Han har tränat sen november och nu har han nått sitt mål! Kul!

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

camillal777
0

Wow, inte dåligt! Hälsa honom och gratta, härligt att nå sina mål! Dax för nästa nu då?

Glad

[Mariann]
0

Jaaa, hälsa o gratta från mig med!

Hoppfull
0

Wow, det var inte dåligt! Hälsa och Gratta!!

[Mariann]
0

detta har Mariann gjort idag… trots 5 grader o svinkallt… men vad gör man inte för att sommaren ska vara lång…

det gäller o börja i tid  *asgarv*

Hoppfull
0

Hahaha, här bygger vi altan… så nu ska jag hämta sonen som läser på byggprogrammet så ska det grävas 16 hål för plintar…

[Mariann]
0

#14 Är det inte söndag o ledig skola hos er!!! FörvånadFundersam

Hoppfull
0

Jo, det är hans projektarbete som de måste göra… ett självständigt arbete som ska dokumenteras och redovisas sen och det ska göras utanför lektionstid s.a.s. Men vi hjälps ju åt så han inte behöver göra allt själv.

camillal777
0

Vad härligt det låter med plantering Mariann!

Gräva för plintar är något som komma skall här med, vi ska bygga altan men har inte riktigt satt oss in i byggnormerna ännu.

Hur tätt plintarna ska stå är väl det första steget. Vet du Hoppfull?

Annars försöker jag verka lite unghästhovar med min axel och armbåge vill inte det jag vill… :(

Dom ska förhoppningsvis iväg på sommarbetet idag ;)

Hoppfull
0

Det får inte vara mer än två meter mellan plintarna.

Det värsta kruxet tycker vi är ju att få det exakt rakt och i våg… det tog halva dagen igår bara att få allting rakt, exakta mått åt alla håll… pust! Men men, det är ju nu det viktiga görs… sen ska det ju bara spikas :) 

Sedan kan jag tillägga att det är som en ren stenåker där de gräver… (trots att det är mitt i vår gräsmatta Förvånad) stora stora bumlingar så det ska spettas och lyftas och är skitjobbigt! Skrikandes

camillal777
0

Tack!!! Glad

Vilket mått på regler är ju nästa fråga då….beror ju säkert på avståndet mellan plintarna förstås….

En sak jag tänkt man kan göra med plintar är att skruva fast plintarna i en lång planka, palla upp (skruva fast plankben tex) den och gjuta en klack under varje plint så kommer alla lika. Har gjort så tidigare, det gick bra. 

Nu blir jag riktigt sugen på att börja här! Skrattande

camillal777
0

Vad har du planterat Mariann? Nått kul? :) Allt man planterar är ju kul!

camillal777
0

#17, alltså unghästarna ska på sommarbete, inte axeln och armbågen Skrattande

Hoppfull
0

Hur fick du klackarna jämna Camilla?

Vi har stött på patrull med mätningarna. Längdmåttet skevar fastän kryssmätningen och bredden är exakt Skrikandes

[Mariann]
0

har petat ner två rosor i krukor och lite vinröd blomstertobak också i en urna…

Gronstedt
0

Hoppfull, sonen kan få öva sig hos mig så mycket han vill Flört.

camillal777
0

Klackarna gjuter man runt och under den upphängda plinten ;)

Då slipper man mätningarna för att få alla i våg…

camillal777
0

På så sätt har vi nu tänkt hänga upp rader av plintar i plankor och gjuta under, då slipper man mycket bekymmer efteråt… Lite mera före förstås…

Hoppfull
0

Hahaha, Gronstedt det var bussigt! Nu är han ju tonåring och övar bara så mycket som han är tvungen till ;)

Jag fattar nog inte hur det går till Camilla. Hur får du då bygget i våg? Och vad gjuter du på? Blir det klackar direkt från backen och upp och ur får du dem jämna i så fall?

camillal777
0

Jo, vi har använt färdiga betongplintar med ett järn igjutet, dessa ska ju grävas ner till fast, frostfritt? djup. Antingen kan man ställa dom på tex makadambädd eller en gjuten klack under dem.

Vi har hängt upp dessa plintar i hålet där de ska stå, vägt in dom genom att fästa två eller fler i samma planka och skruva fast provisoriska ben(brädbitar). Man får väga in med vattenpass noga.

Sen på en bädd av makadam med plinten hängande en bit upp häller vi bara i betong i hålet så plinten gjuts fast, några cm upp på plinten.

Hoppfull
0

Aha, så ni gräver hål i alla fall fast gjuter i hålen istället för att gjuta runt plinten stående i hålet? Varför var det enklare?

camillal777
0

Då slipper man ställa alla plintar i våg, det är pilligt att få dom på samma höjd.

Men, gjuter ni egna plintar så är ju det jag snackar om lite galet, ;)

camillal777
0

Vi återfyller bara med vad som finns sen, helst makadam eller sten, gjuter inte runt plintarna utan under dom….

Hoppfull
0

Nej vi gjuter inte egna plintar, vi gräver hål och gjuter runt plintarna. Sedan justerar vi höjden exakt när vi skruvar fast brädorna i dem sedan. Vi ska sätta stolpar upp från plintarna eftersom vi ska ha altanen en aning över markhöjd.

camillal777
0

Ok, ja då har ni ju brädorna att justera med,då e mitt snack lite överflödigt… Generad Glad Haha nuuu fattar jag!

camillal777
0
Hoppfull
0

Hahaha, men hur lätt är det att förstå praktiska saker besrkivna i ord? Det är nästan omöjligt eftersom man berättar utifrån sin egen bild och den andra skapar en helt annan bild :)

camillal777
0

Ja du har helt rätt! Tänkte  i bilder och såg bara mina egna gamla byggen framför mig.. Haha

Hoppfull
0

Vi gjöt i alla fall fast en rad med stolpar igår, de som ska vara i hörnen. Så nu är det "bara" åtta hål kvar att gräva… sedan kan vi börja spika och det är ju den roliga delen av byggandet! Det som är nu är bara skittrist och långdraget tycker vi allihop… det syns inte mycket fastäm vi sliter som små dårar.

camillal777
0

Ja hua…"bara"  åtta hål fulla av sten då…spettet går varmt kan jag tro.

Håller med dig när väl spikandet och skruvandet börjar så  syns ju snabbt resultat ;) Kuligare

Hoppfull
0

Mmm, åtta plintar på plats, fast bara 4 gjutna…

Men sedan när regelverket sätts och man får börja spika golv, då blir det ju superkul! Vi ska bara ha en öppen altan, inget tak. Vi byggde en altan med isolerat inglasat uterum vid vårt förra hus. Det tog knäcken på min sambo och vi har lovat varnadra att aldrig någonsin dra igång ett sådant stort projekt igen! :) Kanske sätter vi upp en markis längs husväggen som man kan veva ut om det duggar lite…

camillal777
0

Hehehe, japp det gör ni säkert….till att börja med…

Haha vet hur det brukar gå…lite mer, sen bara lite mer och så sitter man i det där man absolut inte skulle ändå ;)

Men markis låter väldigt bra. Lagom jobb, lätt att välja tak eller ej…

Kul det låter ändå …får precis den starthjälpen jag behöver här inför vår kommande altan! Tack!

Hoppfull
0

Hahaha, ja det är lätt hänt, men vi kan inte bygga altan med väggar osv här för vi bor inne i "samhället". Vi vill inte ha väggar heller utan bara en öppen "dansbana". Det kommer att bli super! De som bodde här inne hade en fin inbyggd altan, men de använde den så sällan så att de rev den Förvånad lite onödigt om jag får tycka… så nu är det bara gräsmatta som visserligen är helt okej men väldigt knöligt för bord och stolar.