Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 849 ggr
[Mariann]
0

Fundering/Kontemplations ämne

Detta, det bästa jag läst på länge, fick jag som svar på facebook. Detta är något jag kontemplerar mkt över…

quotation Julian Sydow, Esoteric & Occult

**"Love for the work, not the results, alone moves us forward."
**
The Golden rule of occult sciences: "For every single step that you take in seeking knowledge of hidden truths, you must take three steps in perfecting your character toward the good."

"We can fully experience only as much of the mysteries of existence as the level of our maturity allows."

"…esoteric schooling never has as its goal the accumulation of spiritual treasures for personal gain. If one seeks for oneself, one actually achieves nothing. Every striving, every accomplishment is properly placed only when it is placed at the service of others. Once the context of selfless love is established, meditative practice can unfold within it."

Preparation, Illumination, Initiation

Atma Buddhi Manas

[Mariann]
0

Mariann grunnar…

T.ex. Love for the work… skulle kunna appliceras här på iFokus för mig… kärleken att tjäna, dvs lägga ner  tid på att översätta, lägg ut nya artiklar o inlägg, leta info när jag inte kan själv, svara på frågor, vara allert  o hitta relaterade artiklar o inlägg när vissa ämnen kommer på tapeten…

not the result.. dvs att inte bry sig om hur många medlemmar det blir, att det kanske inte läses en enda artikel, ingen respons, ingen växt hos medlemmarna, bara mothugg mm mm

love for the work not the result alone moves us forward…

Tänker också på Martin Luther Kings uttryck, Här står jag och kan inget annat. jag tror att om man kunde fråga honom så var denna mening betydelsefull för honom. Love for the work not the result.. Dvs kämpa för frihet o likavärde… men han fick ju aldrig "se" resultatet… och likavärde är det ju fortfarande inte …

Moder Theresa också… kämpa för barnen, men än idag har de det svårt i Indien…

Love for the work not the result…

man skulle kunna sätta ett = efter och skriva osjälviskt tjänande…

att ändå fortsätta (love) trots att det känns oändligt och man inte ser slutändan (result)..

Hoppfull
0

Det här var ganska intressant tycker jag! Jag har alltid haft en oerhört stark känsla för jämlikhetsfrågor. Jag brinner för dem och ser klara samband mellan hur sakerna hör ihop. Jag pratar ofta och gärna om det med allt och alla Förvånad och folk blir så otroligt provocerade. Trots att jag aldrig ifrågasätter dem som personer utan systemet och hur vi alla är med och utformar det så blir folk så arga på mig. Jag har funderat mycket över detta eftersom jag till slut blir ledsen över hur folk kan bete sig och vad de kan vräka ur sig. Men nu kan jag se att all förändring kostar, kanske är det bara några enstaka som börjar fundera mera kring dessa frågor men det kan det väl vara värt då? Det är i det lilla som förändringarna startar så varje person jag kan påverka till att tänka lite mer och bredare är ju super!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Esoteriska sanningar är intressanta att grunna över…. Glad

[Mariann]
0

Med tanke mina käpphästar

kan kanske denna sanning finna sin kontemplatör…