Lotusblomma
Jo på sätt och vis tyckte jag ämnet passar här,jag undrar nämligen en massa om Lotusblomman som ju mer jag vet om den får mig ännu mer nyfiken…Har bla hört att de buddistiska munkarna använder "lotus" i sitt mantra,den verkar stå för en hel massa symboliker…själv använde jag den som symbol i min tatuering där den då symboliserar att nåt vackert kan komma från nåt "tragiskt" eftersom den är vacker och växer i sumpmarker……har också hört att lotusen återspeglar hjärtchakran….vet någon mer så berätta gärna….

Om mani padme hum" är HH Dalai Lamas mantra. Det betyder Oh the jewel in the lotus och syftar på den punkt av ljus som finns i hjärtchakrats tolvbladiga lotus.
Lotus är österns symbol för andligt växande medan rosen är det i västerlandet.
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Tack för ordförklaringen ,den har jag missat helt…..mycket intressant :)
Javisst är den!!! 
du har kanske sånna ljushållare också?
jag har en sådan som jag är glad i…..
gillar att omge mig med lite symboler…
Näää ljusstakarna har jag missat,får ge mig ut och se om jag kan få tag på någon eller några….väldigt vackra…
man pratar om juvelen i lotusen…
den lotus som vi alla människor har i kaulaskroppen som har 9 blad + 3 innersta blad som döljer just denna juvel…
varje blad symboliserar människans växt varje blad har en kvalite. När den kvaliten är utvecklad i oss, viks just motsvarande blad ut….
ska se om jag kan hitta mer sådan info…
ifall man läser danska finns det en artikel om mänsklighetens 9 stadier... som är en artikel utifrån utvecklingen av den Egoiska Lotusen.
#5 kanske finns på nätet å köpa…

Within our heart and crown chakras, within the three petals of Brahma, within the three petals of Vishnu, within the three petals of Shiva there she exists as the jewel within the lotus. Breathing forth love,
**The Egoic Lotus
The symbol of evolutionary unfoldment
Continuity of evolution through progressive unfoldment
of the petals of the Egoic lotus
**
Egoic Lotus The 3 tiers of petals (knowledge, love and sacrifice) that are opened over the immense period of time that is the Soul's journey. Eventually the three petals of the central bud (the jewel in the lotus) are opened when the individual achieves "Liberation".
Ursäkta vad mkt det blev om just den egoiska lotusen…. hoppas det var ok… 
det är bara roligt att få reda på mycket,helt ok…:)