Tibetfrågan
Hämtat ur dagens www.dn.se :
"Tibets andlige ledare Dalai lama befarar att fler människor kommer att dödas om inte Kinas ledare ändrar sin policy gentemot Tibet. Det säger Dalai lama till BBC."
"Vid ett tal inför journalister i Dharamsala i Indien vid tio-tiden på söndagsförmiddagen, svensk tid, sade Dalai lama att han var upprörd över hur Tibet med sin antika kultur behandlas.
- Den senaste tiden har de lokala myndigheternas inställning mot tibetansk buddhism försämrats, sade han på presskonferensen som delvis sändes på CNN.
Brittiska BBC fick tala med Dalai lama redan tidigare på söndagen. Han sade då att han är djupt oroad över de senaste dagarnas våldsamheter.
Han befarar att det kan bli fler dödsfall i Tibet om inte Pekingadministrationen ändrar sin policy i Tibetfrågan.
Kritik har riktats mot att de olympiska spelen ska hållas i Peking i sommar. Men Dalai lama stöder fortfarande OS i Peking. Han sade till BBC att OS är en möjlighet för kineserna att visa deras stöd för frihet."

Senaste nytt
•
•
•
•
Kina ställer ultimatum till tibetaner
•
•
Kinesiska bloggare mot tibetaner
•
•
•
•
Dödsskott vid oroligheter i Lhasa

Snabbguider
•
OS och politik genom historien
•
•
•
Kina - historiska händelser och årtal i urval
•
•
Politiskt system och rättsväsen

Reportage
•
Många tibetaner missar tåget mot framtiden
•
De begär bara att få hylla Dalai lama
Bör vi bojkotta OS i Peking 2008? Vad tycker ni?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

Dalai lama fördömer "kulturellt folkmord"
Tibets andlige ledare Dalai lama befarar att fler människor kommer att dödas om inte Kinas ledare ändrar sin policy gentemot Tibet.
Vid ett tal inför journalister i Dharamsala i Indien vid tio-tiden på söndagsförmiddagen, svensk tid, sade Dalai lama att han var upprörd över hur Tibet behandlas.
- Den senaste tiden har de lokala myndigheternas inställning mot tibetansk buddhism försämrats, sade han på presskonferensen.
Dalai lama fördömde Kinas reaktion på protesterna i Tibet och sade att det, medvetet eller omedvetet, pågår ett "kulturellt folkmord" i Tibet. Han bad internationella organisationer att engagera sig mer i frågan om Tibet.
I en intervju med brittiska BBC tidigare på söndagen sade Dalai lama att han befarar att det kan bli fler dödsfall i Tibet om inte Pekingadministrationen ändrar sin policy i Tibetfrågan.
Kritik har riktats mot att de olympiska spelen ska hållas i Peking i sommar. Men Dalai lama stödjer fortfarande OS i Peking. Kina förtjänar att vara värd för OS, men Peking behöver också påminnas om hur man är en "god värd", sade Dalai lama på presskonferensen enligt AFP.
Ordföranden för internationella olympiska kommittén (IOK), Jacques Rogge, sade på lördagen att inte heller han tror på en bojkott av OS.
- Tvärtom, det straffar oskyldiga idrottare och stoppar organisationen från något som definitivt är värt att organisera, sade han enligt CNN. Rogge svarade inte på frågan om IOK kommer att ändra ståndpunkt om våldet fortsätter.
IOK:s vice ordförande Thomas Bach säger att kommittén kommer att tala med Kina om mänskliga rättigheter, men att en bojkott skulle vara fel väg eftersom det skär av kommunikationen med landet.
Panchen lama, den av Kina utsedde näst högste ledaren inom buddhismen i Tibet fördömde på söndagen kravallerna i Tibet.
- Upprorsmakarnas handlingar skadar inte bara nationens och folkets intressen, utan strider också mot buddhismens mål, sade han till kinesisk press, rapporterar AFP och Reuters.
Panchen lama utsågs 1995 av den kinesiska regeringen i stället för en annan pojke som Dalai lama valt ut. Kinesiska myndigheter har sagt att Dalai lama orsakat protesterna, men Panchen lama uttryckte ingen kritik mot Dalai lama, skriver Reuters.
Av Åsa Nilsson Rönnqvist, asa.nilssonronnqvist@dn.se
Tibet visar Kina som diktatur!!
Det är så folk/världen inte glömmer att det f a k t i s k t ÄR så!

Jag håller med om att Kina är en diktatur. Feodalism med sk kommunistisk mantel.
En högre odemokratisk grupp som styr ett miljard-land.
Vad händer då?
jag tror inte de lyckas denna gången heller, men världen får upp ögonen en gång till… men ajg tror inte någon bojkottar OS… tyvärr.

Ingen vill bojoktta ett land som producerar åt dem, billigare än någon annan i världen!! Det är där skon klämmer tror jag! Handeln med kina har ökat och ökat lavinartat eftersom deras produktionskostnader är så enormt låga. Så länge det tjänas pengar på diktatoriskt styre är inte världen intresserad av förändring!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
PRECIS!
Plånboken … den egna plånboken…. *suck*

Det är för sorgligt! En av våra bästa vänner är med i detta, han har drivit ett projet i Kina för att starta produktion, oerhört billigt givetvis, åt deras världskoncern. Svaret när man frågar om saken blir: gör inte jag det så gör någon annan det… (inte bra svar tycker jag!! personligen alltså)
Nu är det det dock så att kinas billiga producerande grundas i billiga(= i detta fallet dåliga) råvaror, billiga(= dåliga) maskiner och billig arbetskraft. Det här ger lägre kvalitét, bitivs faktiskt så dålig så företagen i Sverige inte ens kan använda produkterna. Detta är räddningen tror jag, västvärldens krav på kvalitét och hållbarhet kommer att tvinga Kina till förändring om de vill åka med i marknadspolitiken.

Just nu!!!!!!!
"Tidsfristen ute för munkarna
PROTESTER. I München i södra Tyskland attackerade ett 20-tal demonstranter det kinesiska konsulatet och klottrade slagord på fasaden. Anställda på konsulatet låste in sig och polis kallades till platsen. Foto: Tobias Necker
Kinesisk militär hotar med repressalier i Tibet - "överlämna er så blir straffet milt"
Kinesisk militär har krävt att alla som deltagit i oroligheterna i Tibet överlämnar sig till myndigheterna.
Nu fruktar många att de tusentals soldater som mobiliserats ska göra verklighet av hotet att slå till mot buddhistklostren i Tibet och mot oppositionella i Kina.
"De som självmant överlämnar sig till polisen innan midnatt måndag kommer att få mildare straff. De som kan rapportera om andra som begått brott kan slippa straff. Men kriminella element som inte ger sig till känna kommer att straffas hårt."
Så stod det i det ultimatum som publicerades av kinesiska myndigheter efter upploppen i fredags.
Klockan 17 svensk tid idag gick tidsfristen ut och demonstrationer pågår just nu i många städer runt om i världen.
Utanför kinesiska ambassaden i Stockholm arrangerar Svenska Tibetkommittén en protestaktion mot Kinas behandling av Tibet."
-----
Jag blir så upprörd över detta!!!! Jag vill gå över den gränsen själv!!!!

Vill också puffa för Tibet Charity som jag varit medlem i och nu tänker bli det igen…..
Deras hemsida: http://www.tibetcharity.se/
De var med och arrangerade H H Dalai Lamas teaching i Köpenhamn 2003. Jag var där då. Tibet ligger mig varmt om hjärtat av många skäl.

mm.. sånt här blir man verkligen väldigt trött och förbannad och ledsen på. :( hur svårt hade det varit, hur mycket skada hade det gjort, att låta folk ha den kultur/religion med mera dom har. och man tycker verkligen att de västerländska länderna skulle ta sitt ansvar i den här frågan oxå. men de gör man aldrig. giriga och lata **** själv kan man ju göra sin bit… det gör ju ingen gigantisk skillnad.
det med hur länder styrs tror jag man måste ge tid. det finns problem med alla styrelsesätt. vår västerländska demokrati är inte perfekt i sig, den ger inte mycket stöd åt minoriteter, då det är majoriteten som styr. sen att vi har olika lagar o grejer som ska göra det bättre, det är en annan sak.
på ett sätt tror jag att platon inte har helt fel. med en perfekt diktator som tar lika mycket hänsyn till alla så skulle nog funka bättre. men det är något som inte funkar i praktiken, precis som kommunism. utan bara en dröm…
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jaa. kommunism… i grunden en mkt fin tanke… men funakr inte i praktiken med alla återigen giriga människor som vill utöva makt så fort de kan…
Kommunism som komer från ordet communis= gemensam
men också communio = FÖRENING!!
Vilket också religion har som ursprung
re = åter
Ligio = sammansmälta, förena

Jag tror att kommunism skulle kunna fungera fint i en demokrati. Marx idé kring styret är ju väldigt vacker.
Var det någon som såg programmet debatt? Jag såg lite av reprisen idag och Jan Myrdal kommenterade Tibet-Kina-problematiken på ett ytterst tragiskt sätt. Tack och lov fick han mycket kraftiugt mothugg av både Tomas Bodström, Claes Malmberg och LUF:s ordf. Även Janne Josefsson visade en uppenbar kritik mot hans sätt att uttala sig…

Jag såg bara en snutt.
Jag hoppas protesterna leder till en mer demokrstisk syn i Kina och ett fritt Tibet.
iaf frihet att vara sig själva!

HH Dalai Lama vill bevara den kulturella FRIHETEN. I generationer har han varit deras politiske ledare.
Och han ber om kulturell frihet.
Det är den friheten som är viktigast…
var fysiska gränser går känns oviktigt för mig… 
Jag kan inte hjälpa (nu hukar jag mig) men är dessa protesterande munkar verkligen buddhistmunkar i själ och hjärta?
#17 detta är allvarligt något jag grunnar över.. ingen annan som grunnar så?

#17 Jag förstår hur du tänker. Tyvärr har jag rätt mycket info om hur illa de har blivit behandlade. Som medlem i Tibet Charity hörde jag en hel del. Kommunistregimen ser andlighet som opium för folket.
jag VET att de är illa behandlade…
men jag vet också att föräldrar ger bort barnen för att bli munk av diverse orsker…
är de verkligen munkar i själ och hjärta…
jag ser samma frustration och vrede som i palestinierna..
OCH DET ÄR OK och jag förstår det verkligen… men som sagt är de verkligen i själ o hjärta munk…
hade JAG varit munk där ,hade jag också stått på barrikaderna…
men jag är inte munk i själ och hjärta heller….
Nu så delgav oss Asger sin syn på Tibet frågan… och det var riktigt intressant. han är inne på samma linje som jag är, att det är många vanliga människor som av tradition blir munkar, dvs de är inte heliga män, dvs inte Buddhist munkar av själ och hjärta.
Men som Asger sa, de skulle gärna bli det och därför väl då valt sådan inkarnatioon där de vet t.ex. att förädrarna sätter de i kloster sedan barnsben.
Dvs de munkar vi ser på barrikaderna är "ordinära människor".
Asger fortsatte också att många i västvärlden som har gått långa stycken på den buddhistiska vägen och nu inkarnerar i väst, har ofta en glamourös intällning till alla dessa munkar och ser de alla som väldigt heliga och böjer sig för dem som heliga män….
Som Asger också nämnde att i Dalai Lama skymtar man både ilska mot Kina och dessa munkar…
Vem hade inte upplevt frustration som förstryckt… så man kan ju förstå både tibetanerna och palestinierna som båda kämpar för frihet!

Kanske kampen behövs med? Kanske har munkämbetet blandats ut med vanliga människor just för att kampen ska få liv och bli synlig?
Ett land som Kina som uppenbarligen vibrerar i en lägre vibration struntar sannolikt högaktningsfullt i fredliga protester… men när omvärlden som köper allt vad de producerar börjar knorra kanske de känner sig tvungna att reagera?
Självklart behövs kampen!! Jätte viktig.
men det är lika viktigt att se att alla munkar inte är munkar om man så säger…
jag tycker också det är lustigt att man ser så olika på de olika konflikterna… nu är de ju lite olika med det är samma vrede och frustration som syns i ögonen…

Ja det var intressant med Asgers syn, och det stämmer med dina synpunkter…
Jooo… jag har hört att många föräldrar liksom lämnar in sina barn till klostren… och det är ju inte säkert att de precis är så heliga då alltid…
men konflikten är förfärlig, de ska absolut ha sin frihet!!

Jag vill se ett fritt Tibet. Ett mer demokratiskt Kina.
Absolut!!!
demokratin sipprar in så sakteliga.. Kuba är ju också så sakteliga påväg och Nord Korea… 

För er som orkar och vill

Tack för tipset Hoppfull.

tv 1 idag alltså 22.00??

Jajamensan
ok… blir att spela in för då nanar jag…
så nu har gubben programmerat!

…kan jag få kika med dig?… Somnar nog också innan…

Ooooops! Nu var jag off topic igen… *asgarvar*
det är din tråd… så *fniss*
går säkert bra å kika här…

Tack! Hinner vi?
vi lär inte hinna i morgon… får ta det en annan dag… vet inte när just nu..
har ni ingen inspelnings jöns?

…nej, inget att spela in på…