Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 2294 ggr
[Mariann]
0

Läst idag...

jag tar en lov då och då in på Karl-Eriks blogg och hemsida (du hittar de i vår länksamling)

där läste jag följande idag..

… andlighet: Börjar ofta som en längtan och en teori, men måste bli en livsförvandlande praktik. Själen talar i hjärtats tysta rum. Detta är inte de personliga ambitionernas röst, utan själens röst uppenbarar vägen till det meningsfulla livet genom kärleksfullt tjänande av andra.

andra kontemplerbara yttranden av den samme…

- De flesta människor strävar efter harmoni, och därför försöker vi undvika konflikter. Men harmoni kan aldrig födas ur harmoni. I själva verket är det så att harmoni bara kan komma ur konflikter som hanterats väl. Varje konflikt kan ge upphov till något nytt och bättre.

[Mariann]
0

mer:

För den som tar del av nyhetsrapporteringen från alla infekterade oroshärdar är det svårt att inse att världen är inne i en positiv utvecklingsfas. Men Karl-Erik Edris kontrar.

- Jag är obotlig optimist. Det finns alltid lösningar på konflikter. Vi måste bara släppa våra bestämda föreställningar om hur allting absolut är och måste vara. Vi måste lära oss att försaka. Idag är vi fixerade vid den materiella lyckan. Jag tror på en helt annan sorts lycka, och den lider man sig till. Lidandets eld förbränner det onda, vi når befrielse och ett nytt liv.

[Mariann]
0

och den sista:

Tänk på andra
- Idag är de flesta av oss instängda i ett om-sig-och-kring-sig-tänkande. Tänk om vi skulle börja tänka på alla andra i stället! Om alla gjorde så skulle alla få alla andras omtanke utan att någon behövde tänka på sig själv. Vilket tror du är starkast?

[Mariann]
0

Han jobbar ju mkt mot näringslivet!

har ni tänkt på det ordet

näringslivet

näring livet

näring till livet

roshi1
0

Jodå…

Vi måste bara släppa våra bestämda föreställningar om hur allting absolut är och måste vara.

Det där är svårt….men ligger mycket i det. Han har mycket egna tankar….lida sig till något??? låter lite kristet tycker jag.

- Idag är de flesta av oss instängda i ett om-sig-och-kring-sig-tänkande. Tänk om vi skulle börja tänka på alla andra i stället! Om alla gjorde så skulle alla få alla andras omtanke utan att någon behövde tänka på sig själv. Vilket tror du är starkast?

Som jag ser det är vi redan den "andre", redan i detta nu lever vi för varandra fast inte tänker på det, vilket man inte kan göra heller ….starkast?

camillal777
0

Riktigt kloka ord du läst Mariann, harmoni genom konflikt, lycka genom lidande,näring till livet…detta säger mig väldigt mycket!

Glad

tillymilly
0

Läsvärt,som vanligt Mariann Glad

Jag kände igen just det där med harmoni kommer ur konflikter som hanteras väl,därför har jag valt att inte gå in i konflikter,löst mina konflikter som jag givetvis haft, på mitt allra bästa sätt,i kärlek så långt som möjligt etc. För mej känns det befriande,mer i harmoni,definitivt.

Att försöka se det goda i saker,så långt som möjligt (finns ju gränser),men för mej är det i sej en frälsning.

För att inte tala om så skönt det är att slippa lägga energi på negativa saker.

Tack för att du delar med dej

Kram//Tm

[Mariann]
0

Glad Jag håller med dig, se det goda i allt!

Inte alltid lätt, men något att sträva efter helt klart!

[Mariann]
0

Skulle vara roligt om han kom neråt i landet att verkligen passa på å lyssna till han. Han ska vara väldigt rolig att höra…

tillymilly
0

#8# verkligen,vi får hojta på varann om vi veta att han ev. skulle hålla ett föredrag!

Kram//Tm

Hoppfull
0

Intressant! Jag lever ju i tron på samtalets förlösande kraft. Vi är alldeles för rädda för konflikter tycker jag, konflikter är inte ens farliga när man blir osams, däremot är försoning mycket viktigt. Att samtalet inte avstannar i konflikten utan fortsätter när den lagt sig för att finna vägar tillbaka till varandra men med nyöppnade ögon för varandras olikheter. Sådant tar aldrig slut för då har vi ju slutat att utvecklas…

Däremot är det omöjligt att finna en skapande och förlösande kraft i konflikter med en motpart som alltid vet och kan bäst. Som inte riktigt lyssnar, som hör vad man säger men inte lyssnar utan enbart filar på sina motargument för att "vinna" ordväxligen, som i alla lägen måste ha sista ordet. Den typen av konflikter är fruktlösa och kan lika gärna lämnas åt att förtorka och glömmas…

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
0

Jaa.. det var en mkt bra ide! Glad

[Mariann]
0

#10 Lysande sagt!!

Skriver under 100%

envägs kommunikation är inget för mig….

tillymilly
0

#10# finns inget värre…kunde inte sagt det bättre :-)

#12# jag med,100%

[Mariann]
0

i inlägg #10 skulle man mkt väl kunna skriva LÄSA också.

Även den kommunikation som förssigår genom skrift gäller ju detta precis lika mkt.

[Mariann]
0

Nu plockar jag ut en rad ur texten

Själen talar i hjärtats tysta rum.

Hur tänker ni om detta?

Hoppfull
0

Oj, måste fundera lite. Hur tänker du Mariann?

[Mariann]
0

Det var just det…

jag tänker som så att vi måste stilla oss och inte föra sånt oväsen…

Vi ska vara stilla i vårt inre… men vara aktiva i vårt yttre.

Förut var ju mystikern en som drog sig undan världen, mediterade osv

Ny är tiden för den aktiva mystikern! Dvs vara en mystiker i sitt inre och handla denna ut i världen!

Så när vi är stilla i vårt inre håller vårt hjärta i stillhet som en spegelblank sjö… kan själen spegla sig i vårt hjärta och våra tankar, känslor och handlingar i det yttre speglar då själen…

Vilket tränas i hjärte meditation… ;) där fick jag till det *fniss*

*funderar*

Hoppfull
0

Hm, det var bra formulerat tycker jag. Att vara aktiv utåt, arbeta med viktiga frågor, ta ställning och sprida vikten av aktiva tankar och handlingar. Medan man för egen del är stillsam och försöker lyssna till vad hjärtat vill.

Lionadh
0

Hear hear! #17 Bra formulerat…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

[Mariann]
0

jag måste bara plocka ut fortsättningen

själens röst uppenbarar vägen till det meningsfulla livet genom kärleksfullt tjänande av andra.

Den gillar jag… det är verkligen en mening att kontemplera djupt över…