Sommartid...
Är det bara jag som lider enormt av omställningen från vintertid till sommartid? Jag och min dotter mår superdåligt av tidsförskjutningen och det tar flera veckor innan vi anpassat oss, och bara något sånär…
Först när vi får ställa tillbaka klockorna till hösten känner kroppen att rätt rytm infinner sig igen :)
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag känner av det också. Men jag känner mer som så att jag mår efter några dagars omställning bättre i denna tid. Tycker denna kunde behållas för alltid!

Åh nej!! Det är som en bestraffning för kroppen tycker jag :)
Jag vet varför… jag är utpräglad nattmänniska och min absolut viktigaste djupsömn, som jag inte klarar mig utan, ligger mellan 03.00 och 07.00 alltså innebär sommartiden att jag måste bryta min djupsömn för att gå upp (går upp vid 6.45 nu vilket med sommartid innebär 5.45) och kroppen blir verkligen stressad av det.
usch va jobbigt!

Hahaha, ja det hör ihop med min stresskollaps. Efter den är jag superduperkänslig för störningar i sömnen… och just djupsömnen (som ju många har under den tidiga delen av natten, typ fram till klockan 02.00-03.00) är ju den viktigaste sömnen för alla.
Min sambo är mer som du, morgonpigg och störs inte nämnvärt av ändringen, skönt för er :)
Barnen känner av den! De trynar hur länge som helst nu - annars brukar de vara kvicka att väcka oss minsann….

Ja det märks på barnen att kroppen egentligen inte är anpassad och mår så bra av att man förskjuter tiden hit och dit.
Nä, jag har aldrig haft några regelbundna tider, så det är inga problem för mig. Jag stortrivs med de längre kvällarna också.

Det låter riktigt tungt för dig ett tag nu Hoppfull, puh..
Är morgonmänniska så detta passar mig jättebra, men barnen är såååå trötta nu på morgonen.(dom som alltid är uppe jättetidigt på helger och lov!)
Jag älskar att se soluppgången…underbart sätt att vakna på, men den missar jag nu ;)

Hahaha, ja jag sitter här vid datorn nu med svidande värkande ögon och huvudvärk… är så trött så jag inte riktigt kan läsa vad som står och kroppen, den "sover" fortfarande :)
Det som blir kämpigt är ju att jag inte har några reserver, det är ju följden av stresskollapser. Så jag fungerar liksom inte som andra att det går ändå… utan varje förlorad minut blir jag tvungen att ta igen vid andra tillfällen. Det medför sannerligen begränsningar i livet kan jag säga.
MEN, det är som det är och inget jag grämer mig över, jag konstaterar att det är så och så får jag rätta mig efter det helt enkelt! :) Även jag njuter av de ljusa kvällarna… men i och med att jag är kvällsmänniska så underlättar de inte sömnen direkt :)

Nä det här med sommar/vinter tid skulle kunna skippas helt tycker jag! Eller så får man helt enkelt flytta till en centralare plats på klotet så slipper man det. :)
Sajtvärd på Utomjordiskt och medarbetare på Konstnärer!

Mmm, jag håller med! Särskilt med tanke på att det införts i produktionshöjade syfte om jag fattat det rätt…! Jag vill gärna följa naturens naturliga växlingar… inte påskynda dem genom yttre manipulation.
jag håller ju också med….

Det har införts för att det ska vara mer ljus EFTER jobbet för de flesta, alltså för att det ska bli mer dagsljus på fritiden. Före det vanliga jobbet är det ju inte så många som stiger upp och utnyttjar dagsljuset (inte jag, i alla fall). Och om man följer årstiderna så ändrar man ju sovmönstret efter dagsljuset, även om man inte ställer om klockan.
fast jag håller ju på denna tid vi har nu ;) p g av det Gronstedt säger….
apropå sommartider….