Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 4304 ggr
Hoppfull
0

Andlig mat

Här kommer nu en chans för alla som har tankar kring detta att uttala sig. Jag har förstått att många som ägnar sig åt andlighet även väljer att vara vegetarianer el. liknande.

Vad anser ni härinne?

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[Mariann]
1

Oj oj oj…

detta är ett känsligt ämne också… precis som själen och dens vilja…;)

Jag är vegetarian på det viset att jag äter inte kött, men väl fisk, ägg och mejeriprodukter.

Hoppfull
0

Aha, känsligt hur då? Konstigt hur jag verkar vara född med en förmåga att vara intresserad av de känsliga frågorna Generad Oskyldig. Kanske luktar jag mig till att det är här det är intressant utan att fatta att det är känsligt.

Ok, till maten då… om man lyssnar till de som arbetar som kroppsterapeuter med inriktning mot mat och näring så är de ju faktiskt mest negativa till vetemjöl och mjölkprodukter. Det finns inget som gör folk så sjuka och som slaggar igen deras system så rejält som vetemjöl och mjölkprod. Vetemjöl främst… det ses som rena giftet. Det finns en oerhört duktig kinesolog i Stockholm, kinesologer frågar ju det kinestetiska sinnet där alla våra minnen finns lagrade, om olika saker. Han har testat fram att vetemjöl är rent farligt för de allra flesta! Det är vetemjöl och mjölkprod som ger diabetes, tarmsjukdomar av alla de slag, fibro mm mm. om man ska tro på den typen av rön.

Jag äter kött, med glädje, men inte allt och inte hur mycket som helst… jag äter dock ytterst lite mjöl, alla sorter, och väldigt lite socker.

gyllenehjartljuset
0

Jag vet inte heller om jag tycker att det är så känsligt ämne, för var och en äter väl det de vill, Jag äter inte heller kött, men fisk ngn gång ibland. Däremot har jag slutat med vetemjöl och mjölkprodukter sedan nyår, efter att ha varit på en föreläsning om att äta rätt mat för sin blodgrupp. Jag som är A är den naturriga vegetarianen så det var inte så mycket jag behövde ändra. Är man däremot blodgrupp 0 mår du bra av att äta kött. För min del kan man säga att beslutet att inte äta kött kom efter ca 1- 1 1/2 år efter jag började meditera.  Men jag tyckte inte om kött som barn heller, så det har funnits i mitt bakhuvud nån stans i hela mitt liv.

Hoppfull
0

Näe, fast jag förstod sen vad Mariann menade :) Jag erinrade mig att jag läste en diskussion kring healare och att äta ren mat, eller mat med högre vibration. Och där betraktas nog kött som lägre vibrerande… och ska man då dra en slutsats utifrån detta så innebär det att kött mest är neanderthalmat medan grönsaker, frukt och nötter mm är för de högre vibrerande varelserna (nu raljerar jag vilket jag hoppas att ni förstår).

Jag är blodgrupp 0 men jag försöker först och främst äta det jag vill ha och det som jag märker att jag mår bra av. Det är ganska svårt i mitt fall :) men grönsaker är helt klart det jag mår allra bäst av!

gyllenehjartljuset
0

Ja man äter det man tycker om, i mittt fall äter jag aldeles för mycket godis, det är nästa steg i mina matvanor, mat är inte så noga för mig , det är föda, energi, men godis heter väl godis av nån orsak. Sen kan man välja kött med högre vibration åxå, djur som haft ett liv och inte odlas fram i djurfabriker. Köttet från såna djur har mer livsenergi i sig.

Hoppfull
0

Som älgköttfärssåsen jag precis sörplat i mig, yummi!

gyllenehjartljuset
0

precis

camillal777
0

Jag tror att vi ska äta det vi själva känner för. Men att vi är medvetna om vad vi äter och varför. Jag blir lite trött när jag hör köttätare säga att dom inte alls tycker om att djur dödas.

Jag är född vegetarian tredje generationen på fars sida så för mig finn inte kött som alternativ. Ej fisk eller fågel heller. Som barn minns jag att jag var glad över att jag kunde se alla djur i ögonen med gott samvete.

Men alla ska äta det dom själva valt tycker jag. Glad

Hoppfull
0

Tyvärr åt jag lite för mycket av älgen så jag kunde inte hålla mig vaken efteråt…

Jag tycker att man ska vara noggrann med vilket kött man äter när man är köttätare. jag kan bli ganska matt på människor som köper kött från länder som man VET har sämre djurhållning än sverige t.ex. Men den frågan handlar ju mera om etik än om vilken mat som är bättre eller sämre ur andlig synpunkt.

[Mariann]
0

Det är ett mkt känsligt ämne… hos vissa…

jag håller med alla här att man ska äta det man känner för själv.. inga nya pålagor ska göras som man inte är mogen för och vill. Ryggsäcken är tung nog, utan att vi ska fylla den med andra måsten… men

nu kommer jag till men´et… det är nu det känsliga kommer ;)

Vid ett visst steg i utvecklingen kommer man oundvikligen att känna att kött kan man inte äta, man vill inte döda ett annat liv för att man ska få mat så att säga..

efterhand som utvecklingen går framåt, kommer vi att äta lättare, det kommer at passa våra lättare kroppar och framförallt vårt hjärta och själskontakt.

Martinus har skrivit mkt bra (enligt mig) omkring detta med vegetarism. Läser man om hjärtchakrats utveckling kommer det in vid utvecklingen av blad 4-6 självklart kan viss saker släpa att man först vid 6 bladet är helt utan…

jag har svårt att hitta den bra artikeln som Martinus skrivit.. ska leta mer…

[Mariann]
0

här finns denna "matnyttiga" artikel… nu plötsligt kom jag på var den var…

http://www.nykultur.nu/Artiklar/Naturens_gavoprincip.html

läses på egen risk ;)

Hoppfull
0

En fråga bara, behöver man mindre mängd mat när man utvecklas högre?

Många vegetarianer får ju brister av olika slag (som jag med min b-vitaminbrist, den har jag fått för att jag ätit för lite kött och andra proteiner). Särskitl idag när det kan vara svårt att få tag i näringsrika grönsaker och annat odlat.

Jag tänker som i mitt fall där man föds så'n… inte så intresserad av mat och inte så stora behov. Men å andra sidan hade jag inte samma utgångsläge pga för lite näring under den tid som min fysiologiska kropp bildades… kanske är jag känsligare både för för mycket och för lite?

Jag bara tänker högt här, eftersom problemen är så påtagliga med min kropp och det faktiskt uteslutande verkar handla om näring/mat kopplat till kroppsenergi så vrider jag och vänder på problemet oupphörligen.

[Mariann]
0

Det förstår jag att du gör, hade jag med gjort!!

jag skulle tro att vi kommer å behöva mkt mindre i en framtid.. men det är till den tiden kroppen är så fin och jätte långt fram är det frågan om vi alls äter… pranan tar vi nog in genom huden…Men det är när det fysiska har ändrats och det tar tid innan vi är där. När vi har blivit mer eteriska om några 1000 år…

Ska tilläggas jag käkar B12 o järn…

Hoppfull
0

Ojojoj, nu läste jag inte allt för det orkade jag inte nu… men lite här och där och det vore oerhört spännande om den artikeln hamnade på kolhydrater iFokus. hm..

Men betyder detta att vi kommer att behöva mindre eller färre näringsämnen då? För frukt kan ju inte tillgodose vare sig fetter eller proteiner?

Hoppfull
0

Det här är intressant tycker jag, med tanke på att föddes med väldigt små behov av mat och då, när jag var riktigt liten, hade jag enorm energi!

Kanske är jag inne på rätt väg nu när jag tänker ytterst lite mat och så näringstillskott istället.

Titta här: http://ortagubben.jetshop.se/default.aspx detta äter jag men även detta: http://www.alkagreens.se:80/sv/ ska vara superbra och innehålla ALLT som kroppen behöver… detta kanske är den rätta vägen :) Så slipper vi korv och geggiga fiskar :)

gyllenehjartljuset
0

Jag har bara hört om Martinus lära förrut, detta är det första jag läser ,….. får nog ta och läsa lite mer för detta stämmer  alla fall med vad jag tycker, hoppas det amdra han skrivit åxå gör det

[Mariann]
0

Martinus och hans Livets Bok är bra… han har kors utanpå sina böcker vilket skrämt många… men de som tar sig förbi det får i sig lite matnyttigheter av diverse slag..

jag tror precis just det äta lite och sådan tillskott… det sägs ju att MIVITOTAL skulle man kunna leva på.. vet du nått om det Hoppfull?

jag har tagit en dos sådant ibland..

[Mariann]
0

Martinus kosmologi!! han var en Mystiker han Martinus…

Asger har skrivit en bok om han… den enda jag inte läst av alla hans böcker Förvånad

gyllenehjartljuset
0

Hoppfull har du testat din syra-bas balans? Vi i väst har ofta syra överskott i kroppen som gör att man inte tar upp näringsämnena ordentligt syraöverskott kan ge alla möjliga konstiga besvär/sjukdomar som artrit, reumatism allergier mmm

Hoppfull
0

Mivitotal är mineraler och vitaminer, men vi behöver enzymer och en massa annt med. Mivitotal är ett bra tillskott tycker jag, personligen (har även hört de som kallar det dyigt vatten… Förvånad((som om det nu skulle innehålla mindre mineraler än annat)) jag har klarat mig från diverse förkylningar genom att klunka mivitotal (är ganska erfaren på alternativmedicinbranschen ifall ni undrar… Oskyldig).

Hoppfull
0

Skojar du :) jag har gått hos en örtterapeut i flera år, gjort flera blodanalyser och käkat mediciner för säkert 30.000:-

Problemet är inte där, problemet är att kroppen inte tar till sig vare sig behandlingar eller mediciner. Jag mår ofta bättre så länge jag käkar en (svindyr) medicin men så fort jag slutar avtar effekten… precis som med alla behandlingar jag testat. Jag är som en invärtes teflonpanna, allt bara rinner av mig (utaom kroppsfettet Fot i munnnen).

[Mariann]
0

jag hoppas verkligen vi hittar en lösning på detta… ber nästan på mina bara knän här alltså…

gyllenehjartljuset
0

ok, det var bara en tanke

Hoppfull
0

Hahaha, ibland så tänker jag att detta handlar om acceptans… men det vill jag inte tänka så många sekunder åt gången…

[Mariann]
0

Det förstår jag också… jag hade inte nöjt mig med det heller…

camillal777
0

Hoppfull.. 

Älskar du din kropp?…tror den behöver det …Glad

Hoppfull
0

Älska är nog ett starkt ord… eller det är det väl inte, jo jag älskar min kropp men inte dess utseende just nu. Jag har en hyperintelligent kropp som jag har att tacka för att jag finns fortfarande överhuvudtaget. Men det har inte alltid varit så, jag har både hatat, förbannat och föraktat min kropp förr. Nu vet jag ju att den inte är ond mot mig för att vara just ond utan för att vi ihop har något problem. Frågan är bara hur jag ska kunna hjälpa den/mig.

camillal777
0

Önskar verkligen jag kunde hjälpa dig….men en sak! Änglar hör! Om man tänker jag är sjuk så tror dom det är den energin man vill ha, man vill vara sjuk.. vår fria vilja styr.

Då kan man istället tänka och säga högt det man vill bli, jag ÄR frisk, jag är pigg, jag har ork osv prova att säga detta högt varje morgon i flera veckor så sänder änglarna den nya energin till dig! 

Enkelt och värt ett försök! Man kan skratta gott åt sig själv med när man säger allt detdär,känns lite fel liksom… haha. men jag tycker allt att det hjälpt. 

Lycka till, varm kram från mig!

omelett
0

Jag har fått ihop det så här.

Min ande är inkarnerad i en djurkropp. Ett rovdjur närmare bestämt. Jag äter paleativ kost, så gott det går att gissa sig fram till vad som är vår urspungskost. Min ande livnär sig på färger. Därför ska maten gärna innehålla regnbågens alla färger. Dessa två försöker jag kombinera.

Hoppfull
0

Oj vad intressant omelett!

Jag har en bergfast tro att jag egentligen är frisk :) har haft det hela tiden, kinesologen har oxå testat fram om jag har undermedvetna "vinster" av att vara sjuk och identifiera mig med det men svaret var nej. Jag vill inte vara sjuk och jag förväntar mig inte att jag ska vara sjuk (om jag nu inte lurade henne, det gjorde jag i andra sammanhang Förvånad).

Jag har ju haft så här låg energi (nästan) alltid, det är inget som har kommit i vuxen ålder i samband med att jag blev sjuk. Däremot har det förvärrats vid varje graviditet/förlossning (vilket kanske inte är så konstigt om man inte ens kan tillgodogöra sig näring för egen del) och efter den sista grav. för snart åtta år sedan har kroppen aldrig hämtat sig igen. Det tog liksom slut på energin helt då och så har det varit sedan dess.

Men ni tror alltså inte att man kan födas med ett fel i sin fysiologiska kropp som man lever med sen? Utan att allt är prövningar som läggs på oss eller resultat av att vi inte sköter om oss tillräckligt?

[Mariann]
0

Självklart kan man födas så som du säger!!!

handikappade och andra fysiska bestående fel föds man med och får acceptera….

men i ditt fall måste iaf en enda sten till vändas på…

Hoppfull
0

Jaa minst, jag menade mer att det kanske ÄR något jag fötts med och inte mina tankar och handlingar som orsakat det.

Det behöver (enligt min tro) inte betyda att man inte kan bearbeta och bli frisk. Många fysiska bekymmer sitter ju i gamla trauman som stör… det gäller ju att fiska upp dem och ta hand om dem! Problemet uppstår om de kommer från tidigare liv eller tidigt i fosterstadiet… ända från befruktningsögonblicket behandlar man inom kinesologin.

[Mariann]
0

precis… en svaghet man fötts med som vilka sjukdommar som helst, som bryter ut vid olika tidpunkter… som måste behandlas, hållas stången.. or what ever…

kan mkt väl handla om tidigare liv… hoppas vi får veta mer om det….

omelett
0

Så som jag ser det, så finns det flera anledningar till sjukdom. Djurkroppen måste ha rätt mat, dvs kött och fett, fisk är oxå viktigt för oss, eftersom vi är en vattenapa. Får vi fel kost så blir organismen i obalans och sjukdom uppstår. Titta galnakosjukan. Korna fick animaliskt protein, dom är vegetarianer!

Yttre orsaker som miljöbelastningar skapar sjukdom.

Sen den största anledningen, man är inte i kontakt med sina kännslor. Psykisk belastning tar sig i fysiska uttryck.

Hoppfull
0

Det här är lite svårt att få ihop tycker jag! Att man å ena sidan ser kött som en tung vibration som man kanske (??) bör undvika. Kött är svårare för kroppen att bryta ner och belastar i viss mån systemets energi. Samtidigt som jag ju vet från Kif att det är många (givetvis inte alla) som blir betydligt friskare av att äta mera animaliskt protein…

Min tolkning är att det dels handlar om vår födselsutiation, den gör oss alla olika med olika benägenheter och svårigheter, exempelvis i vilken mat just jag mår bäst av och smälter enklast. Dels av hur vi lever våra liv, vad vi gör och hur vi arbetar. Men sedan tror jag även att det beror på hur vi ätit innan vi mognat (om ni förstår vad jag menar). Har man levt länge på väldigt stärkelserik och kanske mera färdig eller halvfärdig mat och mindre av råvaror tror jag att man kan behöva mera animaliskt protein för att läka.

Kontentan av detta är förstås vad vi redan sagt Glad att var och en måste pröva sig fram till vilken kost som passar för just dennes konstitution och levnadssätt. Kanske går det inte ens att säga att ALLA behöver en viss mängd av de olika näringsämnena för att hålla sig friska?

omelett
0

#35 Egentligen är jag ganska sjuk, men har ingen sjukdomsidentitet överhuvud taget. Jag fokuserar på det friska.

Anledningen till att jag blev sjuk, ser jag så här. Jag belastade min kropp(som är ett köttätande djur) med helt fel mat. Jag lyssnade inte på kroppens singnaler, så kroppen havererade till slut. Jag lyssnade heller inte på min innre röst om vad som var fel i livet. Min ande fick ingen näring. Näring för anden tror jag är bl a konst, litteratur, färger, musik, natur, erotik och relationer och mycket mer som gör en lycklig.

Sen på det så är jag övertygad om att jag skulle gå igenom detta för att ta nya livsbeslut och utvecklas mer andligt. Det är en mening med allt som sker.

Hoppfull
0

Ja du vet förstås bäst om dig och din kropp! :)

Och precis som jag skrev ovan behöver var och en klura ut vilken sorts mat som passar just dem bäst. Jag är helt med dig på att många som baserar sin kost på dåliga kolhydrater, dåliga fetter och annat skit nog har orsaker till stora delar av deras problematik där. Sedan vilken sorts näring man behöver skiljer sig nog, annars skulle vi inte ha människor som blir friska av att utesluta kött och tvärtom.

[Mariann]
0

Eftersom jag ser anden som vår högsta andliga identitet dvs monaden, så har jag ingen större kontakt med den förrän vid ca 2-3 invigningen. Och där är inte jag ännu iaf…

Eftersom anden/monaden håller till på det monadiska planet ett par snäpp under det gudomliga så tror inte jag anden/monaden lever direkt av något.

Själen däremot kan nog "leva" o utvecklas av just sådant som du omelett radar upp. För mig är anden/monaden just bara det och har nedsänkt en kausalkropp/själ för att utveckla egenskaper, för att mästra de fysiska/etersika, astrala o mentala planen. När det är klart vid 5 invigningen går själen upp i monaden.

så ser jag utvecklingen

[Mariann]
0

Det är väldigt viktigt att var o en äter som den vill!!!

Sedan en annan viktig sak för mig:

Är att eftersom vi har gått in i uppståndelsen, hela mänskligheten och Jorden som helhet, ska hela det FYSISKA förändras under en långsam process. Allt fysiskt ska gå i genom denna uppståndelse (uppstigning), ande och materia ska förenas.

När dett sker succesivt, blir våra kroppar mer o mer eteriska och då passar inte kött längre, efterhand som denna uppstigning går framåt i våra kroppar blir behovet av kött mindre för att tillslut försvinna helt. De är därför som somliga blir sjuka av kött…

Uppståndelsen är igång… i oss alla mer eller mindre…

För alla kommer det en dag när det inte kommer att gå längre och lyssnar vi inte på hjärtat och slutar med kött kommer kroppen att bli sjuk så att vi gör det… kanske inte i detta livet men i nästa… eller nästa igen… eller nästa igen…

my piont…

omelett
0

#38 Jag trasslar ihop begreppen själ och ande igenGenerad

#39 Så ser jag det oxå, men då kommer jag inte att vara i denna kroppen

[Mariann]
0

#40 Glad

Nej nej nästa liv är en annan kropp och en helt annorlunda ihopsatt peronlighet anpassad efter nästa livs behov…

Gronstedt
0

#39: Om det där skulle vara sant skulle vi alltså när vi utvecklas högre bli vegetarianer. Medför inte det att det anses "mer utvecklat" eller "högre" att inte äta kött?

[Mariann]
0

Det är ju där det svåra kommer in… det känsliga…

för vi vill ju i våra personligheter inte höra talas om att något skulle vara högre än något annat…. det motsätter vi oss med det bestämdaste   för i vår personlighet tror vi att bara för att det är högre är det också bättre…

men för mig kan inget vara bättre eller sämre… för jag kan väl inte klandra ett solrosfö för att inte vara en solros ännu… eller klandra knoppen för att den inte slagit  ut ännu… iaf gör inte jag det…hoppas ingen anna gör det heller  ;)

var sak har sin tid, inget är bättre eller sämre… allt är fullkomligt på det steg i den utveckling vartill man nått. fröet är perfekt för att vara ett frö.. Knoppen kan inte vara mer perfekt än en knopp osv osv

så det vore önskvärt om människor kunde släppa sina föreställningar om bättre och sämre i detta fallet….

Hoppfull
0

Hahaha, ja det är sant Mariann.

Min tanke var nog snarast om det nu är så att man är utvecklad eller vad man nu kan kalla det för då… men envisas med att äta kött för att man tror att man behöver det, enligt mammas inhamrade sanningar, så kanske man mår dåligt av det.

omelett
0

I mitt nästa liv hoppas jag slippa den jordiska kroppen och varken äta kött eller grönsaker. På nästa nivå kanske jag ska leva på luft och kärlek. Det hade varit smaskensFlört

[Mariann]
0

Ok… menar du att du har nått till vägs ände? Alltså att du är färdigutvecklad? Nått det högsta medvetandet som ska nås?

håller med dig det hade varit smaskens!! ( Räcka ut tunganslickar mig om munnen)

omelett
0

#46 Nej dit har jag långt kvar, ett halvt liv kvar oxåFlört

camillal777
0

Jaa luft och kärlek låter verkligen toppen, och en semla då o då…

omelett
0

#48 Ingen semla för mig, men gärna en biff, med smörSkrattande

gyllenehjartljuset
0

#43 aha nu fattar jag vad du menar med känsligt ämne. Tänkte inte så långt….. Gillar din förklaring om fröer och knoppar åxå du är klok du

omelett
0

Ops nu ändrade jag mig (det är min bästa egenskap)

Choklad!!!!! jag vill ha luft kärlek och chokladGlad

[Mariann]
0

#48 Å wienerbröd!!!

varma danska wienerbröd med nötter på!!!

(eller hur Camilla?)

man får tacka för komplimangen… jag försöker var klok iaf…Oskyldig

#51 Älskar Choklad… så det köper jag också!! fast semla e också gott…

så då får det bli luft kärlek choklad semla o wienerbröd …Cool

det låter väl inte så himla illa…

omelett
0

#52 Åh jag längtar

omelett
0

Nu gick jag upp och tittade på startfrågan, på den här tråden. Ska man vara vegetarian? Så har vi diskuterat köttätare kontra grönsaksätare och tillslut kommit fram till att vi vill ha vinerbröd semlor och choklad. Sånt är kul tycker jagSkrattande

[Mariann]
0

Tror detta blir sajten i ett nötskal… ska det flummas iväg ska man göra det riktigt *asgarv*

men jag puttar upp en annan tråd som är viktig… ;)

camillal777
0

Hahaha, jo jag tycket man ska äta precis det man själv känner för….jaaaaa Mariann vinerbröd… Mmmmm…. varma med lönnsirap och pecannötter på! Mörk choklad och smaskiga semlor…

Jo så var det ju kärlek och luft också, haha jag är inte riktigt färdig med ätandet ännu bara….vill nog vara fysisk ett tag till  Skrattande

omelett
0

#55 Ja det är härligt med flum

#56 Du det ligger något i det. Det finns ju fysiska saker att njuta av. Bäst att passa på medan man har chansen

Harrygirl
0

Det känns som jag går på moln när jag äter MAX.

Solana
0

Choklad är underbart!!

Detta är ett intressant ämne tycker jag. Jag själv fick för ca 11 år sen diagnos att jag led av Candida i hela tarmsystemet mm, kroppen var rejält förgiftad. Detta gjorde att jag helt fick ändra min kost, inget vetemjöl, inget socker ingen jäst, potatis endast en gång i veckan mm. Detta gjorde att jag fick rensa ut MYCKET i mitt skafferi för vet ni hur mycket av det vi köper i livsmedelsaffären som innehåller allt detta….. Kött slutade jag med här också, åt och äter endast fisk o till viss del kyckling för det röda köttet skulle jag hrelst också undvika. Men så bra jag mådde av det här! Verkligen, detta var rätt för mig o alla är vi olika, så det som är rätt för mig kanske inte är rätt för nån annan. Och nu när jag känner lukten när någon tex steker fläsk så mår jag illa för det luktar verkligen som att det ligger en levande gris där i stekpannan. Nu äter jag choklad igen, helst då den mörka 85%-iga som är jättegod. Jag håller med Camilla, leva på kärlek o luft vore härligt men känner mig inte heller riktigt klar med maten ännu.

Kram Glad

Solana
0

Det jag ville säga här var att i mitt fall blev jag tvungen att sluta med viss mat för att kunna må bra, så valet är kanske inte alltid medvetet men jag är glad för det för jag har nog aldrig mått så bra.

Kram Glad

Solana
0

Sen vill jag passa på att säga en annan sak, o det är att det svåraste är o var då också omgivningens reaktioner på det hela. Många har väldigt svårt för att acceptera att man inte äter som "alla andra" och jag har blivit både retad o testad på mer än ett sätt. Har ni andra liknande erfarenheter?

Kram

Hoppfull
0

Hej Solana Hur kom du på att du hade candida? Var fick du rekommendationerna ifrån? Äter du så fortfarande?

Skönt att du blev bättre, jag har oxå behandlat mig mot candida men jag har inte blivit jättemycket bättre. Vissa saker är avsevärt mycket bättre förstås men inte allt.

omelett
0

#61 Men det du har gjort med din kost är att du har ändrat den till att äta som den vattenapa du är. Bort med kolhydraterna och in med fett och proteiner. Rätt kost=välmåendeFlört

Visst är det så att man blir ifrågasatt. Det jag äter blir hånat och ifrågasatt ständigt, men dom vill inte se att jag mår bra. Jag dricker ingen alkohol och det är ännu värre. Jag framställs som en riktig kuf.

Hoppfull
0

Menar du omelett att alla människor är vattenapor?

omelett
0

#64 Ja evolutionsteorierna säger att vi alla är vattenapor. Det finns bara en männniskoras.

Hoppfull
0

Vilka evolutionsteorier då? Och kan du beskriva vad som avses med vattenapa?

omelett
0

#66 Teorin är att en isolerad grupp av apor blev intängda vid vattenbrynet. Där levde dom på fisk och skaldjur. Vår hjärna växte till sig enormt under denna perioden. Struphuvudet förändrades så vi kunde hålla andan och dyka. Dennna förrändrig la samtidigt grunden för vårt tal! Pälsen fyllde ingen funktion utan vi lagrade undehudsfett istället. För att kunna andas ställde vi oss på två ben. Det finns mycket kvar hos oss idag som vittnar om detta. Våra bäbisar kan simma från födseln och håller automatiskt andan. Vi slösar med vatten i kroppen. Många studier visar att brist på den marina fettsyran EPA skapar vissa autistiska tillstånd och koncentrationsstörningar och sänkt intellegensnivå.

Hoppfull
0

Hm, ok. Och på sättet menar du att LCHF skulle vara rätt kost för alla människor i världen eller är det någon annan kost du förespråkar och som skulle vara universell?

omelett
0

#68 LCHF är väldigt nära svaret animaliskt protein och inga kolhydrater. Men det ulimata för oss vattenapor, borde vara att leva på fisk och skaldjur

Jag kanske ska tillägga att jag har vistats mycket tillsammans med Antroposofer. Dom är vegetarianer och många av dom veganer. Mycket av deras filosofi ligger på att man ska äta hälsosamt, läkeörter och teer. Kost och hälsa är ett stort och viktigt begrepp för dom. Men faktum är att jag sällan skådat en samling så sjuka människor. Dom var så sjukliga att jag ställde frågan. Blir ni antroposefer för att ni är sjuka, eller blir ni sjuka för att ni är antroposofer? Jag tror att jag har svaret här.Glad

camillal777
0

Jag tror ju att det kan finnas flera förklaringar till att antroposoferna är så sjuka…….tex tror jag att man blir sjuk i kroppen när man häjer sina energier……..även en vegankropp har svåer för så höga energier??? Lite funderingar bara…..Vad tror ni?

Fundersam

Hoppfull
0

omelett, Jag håller inte med dig! Det finns ju folk i världen (exempelvis i Indien) som i majoritet är vegetarianer och som är friskare än de flesta!

Däremot håller jag helt med i resonemanget att vi måste få bort allt som framställs kemiskt och minska vårt intag av sockerarter, helt klart! Jag tror absolut att de är boven till mycket ont när det gäller kroppen.

Min personliga åsikt om LCHF är det är livsfarligt att gå ut och säga att ALLA behöver just den sammansättningen och att ALLA som äter den maten blir friska! Nu säger jag såklart inte att du säger så, (för det gör du väl inte Flört) men under den tiden jag åt LCHF blev jag hela tiden bemött så när jag frågade. Jag blev ju som sagt allt sjukare av den kosten (slutade med en heltidssjukrivning där jag inte hade krafter ens att gå till min egen brevlåda!! tillståndet bröts omedelbart när jag slutade äta de mängderna tungsmält mat) och idag VET jag att min kropp kan inte bryta ner de mängderna animaliskt protein och fett. Och jag har svårt att tro att jag skulle vara den enda i världen som fungerar så :)

Jag behöver mat som är lättare att ta upp, alltså snabbare energi helt enkelt. Kanske är då vegetabiliskt protein bättre för just min kropp… jag vet inte… och ännu så länge ingen annan heller Glad

Hoppfull
0

Jag tror det ligger mycket i det du säger Camilla! Ju mera man renar ut av lägre energi ju mer symptom bör man ju rimligtvis få (hm, kanske det här handlar om mig med…???).

[Mariann]
0

Där håller jag med… ju renare och ju finare vibrerande vi blir, ju  finare renare vibrerande kost…

tycker jag låter logiskt i mina öron…

Men återigen… var och en känner själv vad som är rätt och vid vilka tidpunkter som vad är rätt…

Hoppfull
0

Ja det håller jag med… vi vibrerar ju exakt precis där vi själva är just nu och därför går det inte riktigt att säga vad man (andra) ska äta just vid den vibrationen!

korseett
0

Jag ser det från djurvärlden. Det finns de grupper av hästar som isolerats och därför har ändrat sin metabolism och päls m.m. till att kräva mindre mat som fjordingar, dölehästen, islandshästen, shetlandsponnyn. Sedan finns det de som är mer anpassade för  andra klimat som ökenhästen araben.

Det samma gäller en mängd olika djurarter inklusive människan. Vi har de som alltid levt där det varit varmt och skönt och därför tål de frukt och grönsaker bättre än de som alltid har levt vid isranden och anpassat sig efter den. Således skulle jag vilja säga att människan är bara en art men det finns lite olika sorter, raser om man så vill. Det är ingen stor skillnad mellan oss utan det handlar i huvudsak om pigmentering, vilket har en praktisk betydelse. Men vissa små genetiska skillnader finns där ändå och som kommer fram av forskare.

Min kropp mår bäst av att äta LCHFmaten och då mår jag som bäst. Men jag säger inte att den passar alla för det gör den inte pga alla skillnader vi bär med oss genetiskt. Men inte att förglömma är hur vi människor är experter på att förstöra oss själva med att äta fel för vår kropp.

Solana
0

Hej Hoppfull!

Jo jag for fram o tillbaka hos läkaren med ständig urinvägsinfektion i ett par år, gick igenom flera undersökningar men de fann inget utan sa bara att det här får du leva med resten av livet. Såklart fann jag mig inte i det utan gick till en homeopat som kollade mig och fann att det var Candida. Vilket aldrig nån läkare kom fram till, jag måste säga att skillnaden märktes ganska omgående. Ja, jag lever i stort sett så ännu, har man en gång haft överskott av Candida är det lätt tillbaka igen. Så jag "fuskar" på kalas ibland. Det här är väl en ny typ av "välfärdssjukdom" läste nånstans att ca 25% av västerlänningar lider av det. Jo och det här med alkohol följde ju automatiskt med i det här eftersom jäst, socker mm är en del av det. Jag vet hur du menar med att bli framställd som en kuf, varken alkohol eller "normal" mat här.. Flört

[Mariann]
0

Samma här *lol* också blivit sedd som konstig….  inget kött… jag har inte ätit det på 15 år snart…

och farmor i söndags bjöd mig på skinktårta… V!!?? Nej just det du äter ju inte sånt nä!!

Solana
0

Ja precis!! Just så det kan vara. Eller "Kan du verkligen inte ta lite denna gången?" "Det kan ju inte vara bra att äta som du gör". "Vad Lever du på?" Ibland så undrar man, de vill verkligen inte se att man mår bra av det..

Hoppfull
0

Hahaha, ja andras syn får man lära sig att leva med :) Jag har ju blivit sedd som heludda ändå, bara av att vara mig Förvånad utan konstiga matvanor och så.

Hoppfull
0

Jag håller med dig korseett om hur duktiga vi är på att dels lyssna på andras råd om mat (mitt stora problem) och ignorera att känna efter hur kroppen faktiskt reagerar på maten. Men även att inte bry oss… det förvånar kanske mig mest av allt! Att människor köper kött från stressade djur, margarin som bara är kemisk smörja, grönsaker som är så framstressade så att de bara innehåller vatten osv osv. Precis som om kroppen vore en soptunna som bara ska fyllas men det spelar ingen roll med vad så länge den inte är tom och står och ekar!

omelett
0

Jag tror inte att ni ska ta mina argument rakt av. Alla teorier SKA ifrågasättas. Än en gång gäller det att lyssna innåt vad blir bra för mig? Fast jag kan ju verkligen undra om man har lyssnat på sin kropp när den visar alla tecken på att vara sjuk och man ändå hävdar att det man äter är rätt. Det mest grundläggande i min kosthållning är att det ska vara naturligt och giftfritt. Margarin och transfetter har jag undvikt länge. Jag har intresserat mig för kost under många år. Provat både det ena och andra. Det är först nu som jag känner att jag börjar nå dit jag vill komma. Men hela svaret har jag inte än.

Hoppfull
0

Du menar som antroposoferna eller? Flört

omelett
0

#82 Ja, eller som duFlört

Hoppfull
0

Vad menar du med det?

omelett
0

#84 ops nu uttryckte jag mig på ett sådant sätt att du kände dig påhoppad. Då får jag be om ursäkt. Vad jag har förstått så har du problem med hälsan och har försökt att hjälpa kroppen på traven med kosten. Kan det vara så att vissa bitar i kosten har du bestämt dig för att det är bra och vill inte under några omständigheter släppa den iden? Jag säger inte att jag har rätt med min tanke med kosten. Jag har haft totalfel så många gånger att jag kan mycket väl ha det igen. Just nu känns detta rätt men om ett tag kan faktiskt nya rön få mig att ändra mig. (hoppas jag)

Hoppfull
0

Det är nog snarare så att jag lyssnat för mycket på alla ivrare av olika skolor om mat istället för att lyssna på mig själv och min kropp! Som jag skrev tidigare så är uteslutandet av kött totalt, det enda i stort sett som jag inte prövat. Men när jag tänker tillbaka så åt jag oerhört små mängder kött förut och mådde mycket bättre då.

Folk är så fantastiskt duktiga på att tala om att de VET hur saker ska vara och hur man ska bli frisk, att just deras metod ÄR den rätta.. för ALLA. Att det är den mat vi är skapta för att äta eller att det är vetenskapligt bevisat hur vi fungerar och därmed behöver. Har man då problem med hälsan så är man villig att försöka ALLT för att få må bättre.

Men det har nog varit min läxa! Givetvis mitt eget problem eftersom jag är den som ber om råd hahaha!!

omelett
0

#86 Ja det är nog så att veta vad som är rätt är en helt omöjlig uppgift. På samma dag kommer helt motstridiga forskarrapporter i media. Alla hävdar att dom har rätt och att dom har vetenskapliga studier som bevisar deras riktighet. Vem ska man lita på? Svaret får man förmodligen finna hos sig själv.

Hoppfull
0

Jag tänkte försöka återföra tråden till ämnet om mat som är mer eller mindre andlig istället för att diskutera mina privata matvanor Förvånad Glad

Jag ställer nu några nya frågor, hur ser ni som arbetar med andlighet, eller är andliga varelser (alla?) på gifter? Dels gifter i maten, som rester från bekämpningsmedel och kemikalier man blandar i maten för att öka aptiten. Men även gifter som kaffe, socker, alkohol och tobak?

Undviker ni medvetet sådant eller har ni egna undantag för att det passar er smak och ert levnadssätt?

[Mariann]
0

Alla ÄR andliga varelser genom att alla har en monad/ande Glad

Jag försöker undvika vissa gifter ;)

Jag röker inte , har aldrig gjort det

Dricker alkohol gör jag ytterst sällan

Socker i måttliga mängder äter jag ( som jag ser som måttliga)

Kaffe likaså, halv kopp om dagen max…

Köper så mycket det bara går giftfritt dvs KRAV, finns det så blir det det. Även rättvisemärkt…

Jag gör inte så stort väsen av det… och jag gör som jag vill och det får andra göra också…

Lionadh
0

Jag ser det som så att det är meningslöst att försöka hitta vad som är rätt och fel. Det kommer att ändra sig beroende på vart man befinner sig i livet.

Själv varken röker eller dirsker jag. Gör ingen affär av det. Jag äter det jag tycker om och njuter av det. Jag följer mitt samvete och har en grundsyn på hur jag väljer produkter.

Hur andra gör lägger jag mig inte i. Fria viljan är viktig för mig.

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

camillal777
0

Ja, Maud, Fria viljan är det viktigaste!

Själv äter jag som jag känner för för stunden, dock alltid vegetariskt är ju född sån. Är uppväxt på det vi nu kallar kravmärkt mat.

I perioder äter jag lättare, nyttigare och i perioder mindre nyttigt, som massor av semlor o kaffe… Mmmmm

Försöker inte följa något annat än vad som känns gott just då.

Men sommartid odlar jag massor av grönsaker ekologiskt, inget smakar som dom grönsakerna!

Vad jag kan känna är att dom perioderna med dålig mat inte håller i sig så länge, kroppen längtar till sallader på kvällen och fruktsallad på morgonen, då är det bara att äta så igen.

Så kanske ska man bara följa sin egen kropps önskan? :)

Hoppfull
0

Jag tror att du har helt rätt camilla! Jag tror att problemet ligger i att många av oss slutade lyssna på våra kroppar för så länge sedan så vi har liksom tappat vår egen röst. Jag exempelvis som blev mullig (avskyr detta förhatliga ord) redan i slutet av mellanstadiet och har varit sedan dess. Givetvis har jag provat i stort sett alla tänkbara dieter för att bli normalviktig, det stör kroppens normala behov tror jag. Det är ju egentligen det jag gör nu igen när jag utesluter köttet… provar en ny diet för att se om kroppen ska kunna fungera mer normalt (eftersom det är det som är mitt problem).

Gronstedt
0

Jag satte mig på ett tidigt stadium över allt vad kroppsliga svagheter jag hade och lät anden?/själen?/det högre medvetandet?/vad det nu är? bestämma helt. Jag begärde (och fick) av mig själv att kunna äta eller dricka hur mycket som helst, hur lite som helst, vad som helst utan att kroppen fick reagera, att kunna vara utan sömn, att kunna utföra vilka fysiska/mentala/själsliga kraftprov som helst. Det straffade sig, för när jag miste min styrka att hålla denna kontroll, så rasade jag ihop fullständigt på alla plan, eftersom ingenting längre fungerade "av sig själv".

Så nu försöker jag kostläka mig själv och vara i alla fall lite försiktig med gifter (nåja, allting är relativt, jag har slutat röka sedan många år men häller i mig kaffe litervis och dricker både öl och vin). Men samtidigt finns det en liten djävul i mitt hjärta som föraktar denna svaghet!

Hoppfull
0

Men nog är vi konstiga som ser det som svaghet när vi inte kan kontrollera våra kroppar utan försöker låta dem vara så som de är skapta att vara? Jag är ju likadan!!!

[Mariann]
0

det är denna balasn som är vikitgt att hitta… kroppen ska ha vad den ska ha och inte ges mer uppmärksamhet än nödvändigt så att säga… inte göra något väsen av den…

att gå genom porten till 1 invigningen handlar om att bemästra det fysiska dvs också kroppen.. många pressar den till det yttersta… kika på gymmen… kika på idrottsmännen/kvinnorna…

detta är processer upp till den invigningen/medvetandeutvidgningen. Och ska gås igenom… men man ska komma fram till att den nödvändiga uppmärksamheten på det fysiska behövs och är viktig men inte mer än det så att säga… det ska inte vara några överdrivningar åt nått håll varken askes elelr frosseri….

thats my piont…

gyllenehjartljuset
0

En egen iakttagelse: När jag slutade äta kött för ca 10 år sen blev mat bara nåt som kroppen behöver, klart jag kan känna sug efter god mat, men jag är ingen frssare, tar  det jag tror jag behöver för att bli mätt, tar sällan eller aldrig om, jag ser mat som föda helt enkelt.Ibland till och med som nåt nödvändigt ont.

camillal777
0

Där har du säkert rätt gyllenehjartljuset, kroppen styr mer och mer vad den eg vill ha och inte.

Då får man mer energi av maten.

gyllenehjartljuset
0

jag har ju lagt om min kost igen i år då jag har slutat med mjölkprodukter och vete,pga att jag ska testa om allegi, är kan försvinna, ska ge det en chans fram till sommaren för att se om det blivit nån skillnad. Svårast var at slut äta ost, jag är en smörgåsmänniska(antagligen för att det är lättare att ta en macka än att laga mat) men vad har man på mackan då? Har aldrig ätit så mycket avocado som nu. Back to basic,bara rena matvaror inget halvfabrikat med allt vete och skräp som finns där i, Jag som inte gillar att laga mat får nu lägga ner ännu mer tid på det, Är jag funtad som jag ska? Längtar faktiskt till att kunna leva på ljus och kärlek jag med, då får man tid til så mucket mer än att först laga maten, se ska man ta hand om allt efteråt åxå, då kan man sitta och chatta framför datorn och det gör inget att det går några timmar, ser fram emot framtiden

Hoppfull
0

Oj ja då är jag nog rätt lång ifrån :) Visserligen äter jag aldrig (ok, ytterst sällan är vl mera sant) saker jag inte är sugen på, det går ju dåligt ihop med självet eller vad man ska säga.

Men jag ser även maten som kärlek, kärlek till kroppen och en hyllning till jorden som ger oss den. Jag tycker att varje måltid är lite av en helig stund och högtidlig och jag blir ledsen när familjen är splittrad och måltiden blir rörig. Maten är oerhört viktig för mig, både att den är vällagad av fina råvaror men oxå att den intas med någon sorts värdighet eller vad jag ska säga. Kanske väldigt flummigt men så är mat för mig :)

gyllenehjartljuset
0

Jag är kanske bara lat, själva matlagnngen kan gå an när jag väl kommit på vad jag ska laga, men efteråt……

[Mariann]
0

#99 vad vackert det låter… som en ceremoni!!

jag känner den heliga känslan i det… tacksamheten för vad moder jord ger oss som gåvor…

Hoppfull
0

Ja precis, det finns liksom en ritaulliknande känsla i att laga mat. Det måste finnas stor kärlek med om man ska få fram råvarornas innersta kvalitéter… flummigt, javisst men min mat är oxå väldigt god :)

Jag har en gåva när det gäller mat, jag liksom matar in olika ingredienser i hjärnan som jag tror skulle passa ihop och så ber jag den sätta ihop ett recpet. Och hips vips efter några dagar så bara "kommer jag på" en ny maträtt som oftast är väldigt god :) Som jag skrev någonstans, jag tror att min kreativitet får sitt utlopp här :)

[Mariann]
0

Ååå jag skulle vilja äta hos dig varje dag…

det är inte flummigt…  det ÄR så det ska vara, det är heligt!!! det är att lägga in ljus och kärlek i maten att välsigna den så människorna som äter den får I sig denna välignelse detta ljus och den kärleken…. healing från insidan…

Hoppfull
0

Hahaha, min familj tycker nog att jag är mest omständig och ställer orimliga krav på mat :)

Min sambo tycker att jag är så superpetig, han ser det som föda och skulle kunna leva på micrad mat… *ryser* jag micrar aldrig någonting alls, det är ett stort övegrepp på maten… men jag steker ju å andra sidan mat… Jag vet inte varför men jag måste liksom ha det så här och hela min existens far illa av att äta dåligt tillagad mat av dåliga råvaror. Och trots denna nogrannhet väger jag 20 kilo för mycket, ingen begriper varför, inte ens dietisten!

[Mariann]
0

vi äger ingen micro….

gyllenehjartljuset
0

#104 om du är ängel kanske dumåste ha övervikten,annars kanske du skulle flyga iväg, menar att du behöver ha den för att vara jordad

Hoppfull
0

Hahaha, ja det kan väl få fungera som tröst men jag kan inte köpa att alla änglar skulle gå med övervikt… man mår jättedåligt av det och jag får extra ont i onödan.

gyllenehjartljuset
0

Kan ju va en orsak att du inte går ner i vikt, skyll på det . Skämt åsido klart att det inte är bra med övervikt.

Det där om micro, jag försöker att inte använda den men det är svårt att lära om, när man har använt den i 20 år. Nyckelordet för mig är nog att planera, vilket inte är så lätt. Det är tur jag har familj som blir hungrig för är jag upptagen med något glömmer jag det,och då har jag ju inte tagit fram något ur frysen, men sån är jag, Jag vill åxå ha bra råvaror och välsignar maten gör jag innan vi äter,

KarlaH
0

#1 men då kan du ju inte kalla dig för vegetarian om du äter fisk, det är ju också kött ?

jag är vegetarian och jag äter varken fisk eller kött eller kycklig eller vad det kan vara, jag äter heller inte gelatin och E120!

bjarvamor
0

För några år sedan såg jag i ett TV program om en kvinna som levde som hon sa på ljuset?! Hon åt tydligen nästan ingenting, utom några syrliga karameller ibland. Har glömt vad hon hette, men hon var svensk i alla fall! Någon som kommer ihåg?

[Mariann]
0

jag skrev att jag är vegetarian på det viset att jag äter inte kött men bla bla bla…….

så någon ÄKTA vegetarian är jag inte.

Hoppfull
0

Har oxå sett det där… syrliga karameller, hm, det kanske får bli det till slut då Glad

Hoppfull
0

Men äkta är du Kyss

KarlaH
0

nej men du använde ordet vegetarian ;)

camillal777
0

Jo, ordet vagetarian används på många orlika sätt, det tycker jag som född vegetarian och fd. vegan är ok.

Alla som använder ordet vegetarian om sig själva gör det faktiskt med en  glädje/positiv mening. Det älskar jag som gärna ser att fler äter som  vi gör!

Glad

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.