Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1450 ggr
omelett
0

10 regler

Jag hittade dom här reglerna, som jag tycker är en bra beskrivning på hur livet fungerar.

Regler

1. Du kommer att få en kropp, oavsett om du
tycker om den eller inte kommer den att
vara din under hela perioden.

2. Du kommer att få läxor.Hela perioden är
en skola på heltid, den kallas livet.Varje
skoldag ger dig möjligheter att lära.Vare
sig du tycker lektionerna är bra eller
ointressanta.

3. Att växa är att pröva sig fram med hjälp
av försök och misstag.Varje misstag ger
nya kunskaper.

4. Du kommer få samma läxa tills du lärt dig
den.Den kommer att erbjudas i ständigt nya
former tills den sitter.Sedan kan du gå vidare
till nästa.

5. Skolan tar aldrig slut.Det finns ingen del av
livet som är fri från lektioner.Du lär så länge
du lever.

6. "Där" är inte bättre än "här".Så fort du
kommer dit, kommer du se ett nytt "där",
som återigen, kommer att verka bättre än
"här".

7. Andra människor är dina speglar.När du
älskar eller hatar något hos en annan
återspeglar det bara något som du älskar
eller hatar hos dig själv.

8. Livet är vad du själv gör det till.Du har
alla medel och resurser som behövs och du
är fri att använda dom som du vill.Valet är
hela tiden ditt.

9. Du har själv svaren på alla livets frågor.
Du behöver bara, se, lyssna och ha tillit.

10. Du kommer att glömma dessa regler.

(författare okänd)

Gronstedt
0

2, 4, 5 och 7 håller jag inte med om, förstås Fundersam.

omelett
0

#1 Inte? Själv tycker jag att det är så rätt det bara kan bli. Nu när jag har tagit in dom här reglerna(fast jag glömmer dom emellanåt som 10 säger)

När jag håller på att brottas med ett problem, så stannar jag upp och tänker Vad är det jag ska lära mig? ALLA mina lektioner nu handlar om tålamod och i förlängningen acceptans.

Hoppfull
0

Medan jag protesterar kraftfullt mot 7 och 8 :)

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Gronstedt
0

Jag vidhåller att inte ansluta mig till 2, 4, 5 och 7! 

Angående 8 beror det på hur man menar. Att man själv kan påverka utgången och det därmed blir vad man gör det till tror jag på. Att det sedan inte blir som man vill ändå är en annan sak …

Hoppfull
0

Man gör ju förstås som man vill :)

Det jag menar är väl att man inte kan påverka allt, som exemeplvis och i mitt fall mina fysiska förutsättningar. De styr ju i viss mån mitt liv eftersom de är som de är (nu tänker jag först och främst på min rygg) och inte går att göra något åt. Det jag kan styra är ju hur jag hanterar besvikelsen av allt det jag vill men inte kan… men jag styr inte allt i mitt liv.

Jag vet oxå för egen del vid det här laget att 7:an inte stämmer för mig. Jag vet att den stämmer för många andra men inte på mig!

[Mariann]
0

Personligheten styr som sagt inte allt…

Ayena_old
0

Vem får jag läxorna av?

Vete sjutton om jag köper detta resonemang. Jag tror att man själv kan påverka sin situation genom att göra val. Om jag väljer fel och fel gång på gång så är det mitt eget val. Förhoppningsvis fattar jag under resans gång att jag gjort fel val och väljer en annan väg nästa gång.

Jag tror att man själv bestämmer över sitt eget öde innan man inkarnerar på jorden. Därför måste vissa saker ske, det vi kallar för ödet och karma.

Hmmm………funderar lite på om jag egentligen ska vara på denna sajten.

Ijin
0

Håller med gronstedt.

#6 Vem styr om inte personligheten, alltså du själv? Ingen styr över mig, Ingen kan tvinga mig att göra någonting alls?

[Mariann]
0

Som jag ser det så gör vi upp om de stora dragen i livet innan inkarnation. Sedan har vi ju vår fria vilja att fatta beslut, men jag tror nog man uppifrån vet ungefär hur vi kommer att välja…

Om du ska vara på denna sajten… vet inte jag… men här kommer nog att vara människor av olika uppfattningar, och olika sett att se verkligeheten på. För mig är det ok, jag tycker sådant är spännande och lite vidgande av vyerna.

Vore inget kul om alla tycker exakt som jag….

fast jag ser verkligheten som jag gör och det står jag fast vid…

så får stenbocken i uranus göra vad den vill ;) ( för det var väl stenbocken i uranus…)

Minnet… minnet…

[Mariann]
0

Detta är så dubbelbottnat så det är inte klokt.. självklart styr vi (tror vi) själen har satt samman sin personlighet att de begränsningar och de förmågor vi nu har, dvs satt samman personligheten. Själen VET vad som kommer att hända i livet för sin personlighet, vi har ingen aning om att vi har en själ… och att livet i stort är förutbestämt.

Det ligger sakens natur att vi inte ska veta det.. för då faller ju hela planen för själen ju !!

Så att människan i flest inte har en själ och inte tror sig ha en själ är givet… det är när processerna upp til 1 invignignen gör sig gällande som tonen i oss blir annorlunda och när du väl är över den tröskeln dvs har fått just den speciella medvetande utvidgning som 1 invigningen innebär så VET du något som andra inte vet.. och detta förstås bara av andra på samma tröskel eller över…

så sådan är faktan för mig….

Nu låter ju det som att man tror sig vara förmer än andra men så är inte fallet… det är nämligen så at de som just tagit det steget… ofta inte tror sig har gjort det och därför inte kan ha den attityden… många som däremot inte gjort det har ofta den attityden….

men som sagt det är min syn på det hela…. som jag lever efter…

omelett
0

Oj vilka reaktioner. Jag har en mer avslappnad syn på det här. Motvilligt inser jag att alla regler stämmer. Nu åkte jag på några läxor igen. Just som jag skulle svara på dom första inläggen så la min dator av. Första gången var det inte heller. Jag har en förmåga att ignorera tekniska problem. Jag behöver lära mig att ta itu med problemen direkt.

Gronstedt
0

Vareintemeningen med reaktioner då Flört?

Allvarligt talar, jag säger inte att man inte bör lära sig av sina erfarenheter. Men jag tror absolut inte på att vi "får" eller "erbjuds" läxor eller att det finns något syfte bakom det.

omelett
0

#12 Nej det tänkte jag aldrig på. Själv tycker jag att dom är bra. Men det är klart skriver jag något här så skapar jag ju ett debattunderlag. Det kan jag lära mig oxå. Tänk först och gör sen Skrattande

[Mariann]
0

Vi får dom vare sig vi vil elelr inte.. desa livets läxor om vi nu ska kalla dom det… utmaningar kan man ju med kalla dom…

men karmalagen är en lag som ingen kommer undan… Oskyldig

Gronstedt
0

#14: Spelar ingen roll vad de kallas, skillnaden ligger i om man tror att de delas ut av "någon" och huruvida de följer någon plan eller har något syfte. Vems plan, i så fall? Det är denna plan och denna någon jag inte tror på.

[Mariann]
0

Själens plan….

det är också ok att inte tro på själen… Glad här finns inga måsten…

Hoppfull
0

Blir du inte ens nyfiken Gronstedt? Det blir jag… OM det skulle vara så vill jag veta mer, sen kan jag ju bestämma mig för att nej det var inte så… men inte utan att jag tagit reda på den synen, vad den står för och vad den innebär för mig.

*hopplöst vetgirig*

Gronstedt
0

#17: Fattar inte - nyfiken på vad?

Hoppfull
0

Att det finns en plan, det du skriver att du inte tror på i #15. Jag fattar det som att du tror att vi får utmaningar i livet men inte att de skulle ha ett "högre syfte"? Fattade jag rätt?

omelett
0

Jag läser just nu "När livet förrändras" av Carol Adrienne Hon hävdar att ALLT har ett syfte. Vi ska bara vara öppna för det och följa flödet. Jag har tidigare läst "finn ditt livsändamål" av samma författare. Dom här 10 reglerna stämmer väldigt väl överrens med hennes tankar

Gronstedt
0

#19: Jäpp! Eller snarare så tror jag att det händer saker som man får hantera bäst man kan, ifall man ids. Jag skulle inte använda ordet "utmaningar", för det antyder ju också att det finns någon "utmanare".

Fattar fortfarande inte det där med nyfikenheten …

Hoppfull
0

Blir du aldrig nyfiken på hur andra ser och förklarar deras syn på att det skulle finnas "någon" eller "något" som styr över den du blir, de situationer du hamnar i, hur ditt liv formas, de personer du konfronterar och varför osv osv. Jag kan inte bara avfärda det utan att ta reda på hur andra förklarar sin syn menade jag.

Ijin
0

#10 Nej, själen vet inte vad som kommer hända, det är inte förutbestämt, MEN den vet precis vad man kan göra och vad du borde göra, speciellt med ens speciella egenskaper. Och jag vet om vad mitt syfte är, och det är skit. Men jag är bra på et..

Gronstedt
0

#22: Jomenvisst! Jag är nyfiken på allt och dräller iväg längs alla tänkbara och otänkbara stigar för att se vad där finns. Varför tror du att det inte är så Förvånad?

Jag avfärdar inte alls att det kan finnas en styrande entitet, jag säger bara att jag inte tror på någon sådan. Inte heller avfärdar jag andras syn, jag har bara dragit en annan slutsats av mottagen info än de.

Hoppfull
0

Aha, jag med min förutsättande hjärna trodde att när du skrev att du inte trodde på det, så inte trodde att det fanns heller.

Vad menade du med meningen: Varför tror du att det inte är så Förvånad?

Ayena_old
0

#9 - Stenbocken i Uranus ??? *kliar mig i huvudet* Fundersam

Fast jag tror inte på att man ständigt "bevakas". Detta är ju en väldigt komplex frågeställning.

Jag vill gärna söka svaren i mig själv och inte hela tiden känna att det jag säger ska refereras till Asger Lorentsen/AA Bailey även om där finns mycket tänkvärt och mycket jag kan ta till mig, men dock inte allt.

[Mariann]
0

Menar du att om jag svarar så får jag inte hänvisa till en artikel eller att mina förståelser har den bakgrunden… Förvånad

Eller förstår jag dig fel…

Ingen här måste referera till Asger, om det är så jag ska förstå dig, vi är 6 Medarbetare inkl mig och vi är 3 som har med Asger å göra….

Men om man vill söka svaren i sig själv.. ska man väl inte fråga på diverse forum… för då får man ju andras svar och de är ju oftast förståelser hämtade från någonstans…

Jag är rädd för att jag inte förstår vad du menar alls nu Ayena.

kan du möjligtvis förklara igen… Glad

[Mariann]
0

stenbocken i uranus   har en astrologisk betydelse på hela mänskligheten och den komemr att befinna sig där i 16 år tror ajg det var… och den kommer å ruska upp i gamla fastlåsta tankemönster… det var därför jag hänvisade till detta p g av min ev fastlåsta föreställningar om livet och utvecklingen… ;)

Hoppfull
0

Det låter bra tycker jag, jag är gärna med och ruskar i gamla fastlåsta tankemönster… inklusive mina egna *ler glatt och brett*

Ayena_old
0

Det är väl så att om man är en sökare så vill man ju höra om hur andra tycker/tänker och upplever vissa frågeställningar och bollar detta med sina egna uppfattningar.

Men jag hänger med en stund till Glad

Hoppfull
0

Trevligt Ayena!! Det gillar vi!

Ayena_old
0

#31 - Jag är väl en "surkärring" idag - har inte sovit inatt heller Gråter 

Så nu ska jag sluta bråka och sätta mig i TV-soffan istället.

[Mariann]
0

absolut… Skrattande

men jag vill veta vad du menade med Asger och hänvisningarna…

menar du att jag inte ska göra det eller är uppfattning sådan att för å vara här ska man ha samma åsikter…

detta är viktigt för mig att få veta detta… jag vill inte vara otydlig!!

Hoppfull
0

Hoppas att du får sova natten som kommer nu! Sova är avgörande för humöret, orken och hela livsglädjen!!

*säger hon som sov halvvaken i 25 år Förvånad*

omelett
0

#3 Du protesterar mot regel 7 och 8 Jag ser det så här.

7. Jag har de egenskaper jag behöver för att uppfylla mitt syfte, men inte dom jag inte behöver. Ingen sångröst och ett förlamat stämband. Då kan jag lätt utesluta att en operakarriär inte är något för migGlad

8. Den regeln har jag svårast att ta till mig. Själv retar jag mig på latmaskar. Vill väl gärna tro att jag är väldigt arbetsam. Det är jag, men inte alltid. Det bor en latmask i mig med och den gillar jag verkligen inte. Jag tror att jag ska acceptera latmasken hos mig och kan på så sätt sluta irritera mig på andra latmaskar. Det kan vara kopplat till min prestationsångest. Jag får inte vara lat.

Hoppfull
0

Visst så ser du på det :)

ang 7 Jag avskyr människor som mästrar, kränker och förnedrar. Det är INTE sidor hos mig som jag förtränger! Jag är inte sådan, detta vet jag… däremot är det sidor jag har varit dålig på att försvara mig mot men det är faktiskt en helt annan sak. Den "regeln" har jag fått gnuggad i ansiktet i nästan tjugo år, den är så dumt formulerad så det är inte klokt tycker jag. Ok om man stör sig på att andra skvallrar men gör det själv… men när man stör sig på andras elakhet skulle det ju innebära att det beror på att man är en elak människa själv… det vore väl märkligt om man slutade störa eller irritera sig på andra människors tarvligheter? Nej, den faller på sin egen orimlighet anser jag!

ang 8 så är det inte riktigt fullt ut så, inte för mig i alla fall. Däremot är valet mitt att hantera de begränsningar jag fötts med på ett positivt sätt, men det är INTE samma sak som att ha ALLA medel och resurser till att livet ska bli precis som jag vill ha det. Tyvärr!

Vet inte om du blandade ihop dem på något sätt men din förklaring på sjuan fattade jag inte utifrån den "regeln" (trodde att det var åttan). Så du menar att om du fötts med en oerhört stark önskan att bli operasångare så hade du ändå haft det som behövs? Eller menar du att man aldrig vill eller önskar något som inte går att genomföra?

Ayena_old
0

#33 - Jag tycker du gör ett väldigt stort jobb med denna sajten och detta ska du ha massvis med beröm för. Det är bra som det är Mariann Flört Du ska inte ändra på någonting.

Det är bara så väldigt mycket text att ta till sig.

Kram från Gilla

omelett
0

#36 Ja 7:an är svår att förklara, men jag kan faktiskt motvilligt ta den till mig. Jag har trots allt en hel del dåliga egenskaper. Förmodligen dom flesta man kan ha, i varierande grad. Tyvärr ska jag säga. Det jag ska göra åt dom är att jag ska acceptera att dom finns hos mig, först då kan jag göra något åt dom. Jag mästrar kränker och förnedrar. Många gånger utan att jag har en aning om det själv. Den som blivit utsatt för det har trots allt den upplevelsen. Det måste jag ta till mig och bättra mig i mina uttryck.

8:an uppfattar jag som att alla har möjligheter, men inte samma möjligheter. Jag har mina resurser och du har dina. Jag har vad jag behöver för att klara mitt "uppdrag" En del av dom är låsta, men jag har resurser att frigöra dom. Operasångerska tog jag bara som exempel på något som jag inte kan och inte vill. Det stämmer överrens där. Allt jag vill det kan jag.

Hoppfull
0

Ja vi uppfattar dem olika, för mig är de för fjuttiga och otydliga, för lätta att missförstå för att jag ska ta dem till mig. Men det är ju jag det :)

omelett
0

#39 Min uppfattning är att svaren på vårt sökande är så enkla att vi inte tar in dom. Vi söker ett riktigt komlicerat svar. I en annan tråd pågår en diskussion där svaret är att vi bara ska VARA. Det är svaret, hela svaret. Så otroligt enkelt att vi inte kan begripa det.

Hoppfull
0

Jo jag har förstått att du tycker att reglerna är bra.

Men det är nog så att vi är olika och behöver olika stimuli längs vår väg för att utvecklas och må bra. Och det här är inte för mig, andra som gillar det go for it, för egen del söker jag vidare tills jag hittar det som intuitionen säger YES!! till. :)

omelett
0

#41 Ja det tycker jagFlört

Lionadh
0

Minns min första stora kris i 25-årsåldern, hur jag vaknade upp ur den och tänkte "Så här dåligt kan inte någon må, utan att det finns en mening i det."

Jag såg en mening i mitt lidande.

Jag började ställa en ny fråga: "Nähä, det här gjorde mig inte lycklig. Hur gör man för att leva ett bra liv?"

På den vägen är det…

Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM

omelett
0

#43 Visst är det så. Det finns en mening med allt som sker. Utan mina kriser hade jag fortsatt att leva ett tomt och futtigt liv. Nu kan jag vara nöjd och tillfreds med väldigt små saker. Kriserna har ett syfte. Dom skakar liv i oss när vi är på fel spår

Gronstedt
0

#25: Jag undrade varför du inte tror att jag nyfiken, bara.

Jag är mycket nyfiken på religoner och livsåskådningar och har en hylla fyll av litteratur kring sådant. Jämförande religionshistoria är ett välidigt spännande ämne. Jag tror att andras gudar finns, men jag bekänner mig inte till dem (om du förstår skillnaden). I min värld finns ingen gudsplan - i din kanske det gör det. Det gör inte den ena världen mer "rätt" än den andra.

Hoppfull
0

Jag vet ju att du är nyfiken, det var nog min konstiga tolkning där. Att jag bara drog den slutsatsen som jag beskrev sen. Det var verkligen inte meningen att försöka verka överlägsen, det ber jag om ursäkt för om det uppfattades som. Jag tror kanske att vi pratade förbi varandra på något sätt.

Har saknat dig förresten, vart har du varit?

Gronstedt
0

#46: Jdet är lugnt! Jag har korrekturläst ett tag. så jag har inte haft datorn igång bara. Jag är ju här mest när jag borde översätta Generad.

Hoppfull
0

Aha, trevligt att ha dig tillbaka :)