Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketterandlig-utvecklingpsykologiskt-arbete
Läst 86 ggr
Condor
3

Tankar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inom andliga kretsar talas det mycket om tankar och att tankarna minskar i takt med andlig utveckling eller upplysning. U.G. Krishnamurti sa att han bara har kvar 30 % av sin tankeverksamhet. Somliga får intrycket att tankar är fiender medan andra ser det som flum, för att mindre tankar skulle betyda mindre kognition.

Men man måste skilja mellan funktionella tankar och fiktiva tankar. Funktionella tankar är t.ex. att planera och lösa uppgifter. Det är målinriktade tankar som man själv sätter igång för ett visst syfte.

Fiktiva tankar däremot är tankar som kommer av sig själva, som talar om för en att "nu kanske det värsta händer". Det är tankar som skapar oro pga föreställningar som dessa tankar ger en. Det är inga målinriktade tankar, för ingen syftar väl på att skapa tankar för att skapa oro. Sådana tankar kan göra en sjuk.

Det finns även positiva tankar om att man vinner på lotto och sen köper man sig ett hus och en Ferarri. Dessa kan leda till besvikelse och är i alla fall helt meningslösa. Man är ju inte ens riktigt den som tänker tankarna, utan dom kommer av sig själva, från invånarna i tankebyn.

När Krishnamurti sa att han bara har 30 % tankeverksamhet kvar, menar han att han har blivit av med en del av sina fiktiva tankar. Osho sa att han bara sätter på sitt förstånd när han behöver det.

Fiktiva tankar kan vara till nytta för inspirationer, för konst, så jag vill heller inte förbanna dom. Problemet uppstår först när man börjar att tro på sina tankar, att kanske det värsta kommer att hända.

Nu vill jag ta ett exempel i vardagen. För några dagar upptäckte jag en mörk brun fläck på handen. Jag tänkte först att en åldersfläck har förändrat sig och invånarna i min tankeby målade upp de värsta föreställningarna: hudcancer! För mig som har solat så mycket hela livet skulle det också låta rimligt.

Men sen kom jag att tänka på hur ofta mina fiktiva tankar har lurat mig och att det finns andra möjligheter än "det värsta". Jag blev lugnare och beslöt att iakta fläcken och kanske låta en hudläkare kolla den. För att inte oroa Fata Morgana sa jag ingenting, men dagen efter upptäckte hon fläcken. Sen tog hon ett foto på fläcken som hon skickade chat pgt. Char gpt bedömde fläcken som misstänkt och att jag borde gå till en läkare inom 1-2 veckor.

Fata Morgana googlade efter bilder på hudcancer och så klart fanns det med bilder på den farliga sorten av hudcancer som liknade min fläck. Sen började invånarna i hennes tankeby ge henne de värsta föreställningar om att hon kanske förlorar mig. Det fanns med en fläck på google bilderna med en liten vit prick i mitten, precis som min. Men när jag tittade med förstoringsglas såg jag att det bara är lite hud som lossnar.

Nästa morgon innan hon gick på jobb sa hon att jag genast ska gå till läkaren. När jag senare granskade fläcken med förstoringsglas såg jag att huden på fläcken flagnar av och under den fläcken var det ny, frisk, rosa hud. Sen slog mig tanken, att jag ju brände handen när jag hade den i ugnen för några dagar. Det var helt enkelt en brännskada. Jag skickade ett foto till hennes mobil på jobbet som visar hur fläcken ser ut nu och talade om för henne att jag brände mig på ugnen för ett par dagar.

Men de fiktiva tankarna försökte att tuta i oss den värsta katastrofen. Därför ska man inte tro på dessa tankar. Dessa tankar stör de funktionella tankar, som tänker logiskt.

Man kan reagera på sådana tankar på olika sätt.

• Man kan vara helt hjälplös och inte ens lägga märke till mönstret.
  • Man kan lägga märke till mönstret men inte kunna göra någonting åt det
  • Man har tusentals ggr blivit lurat av sina tankar och tror inte längre på dom. När dom uppträder vet man att det är lurendrejeri och låter dom dra förbi utan att ge dom uppmärksamhet och betydelse.

Därför handlar andlig utveckling inte om att få färre tankar, utan om att sluta tro på de fiktiva tankarna.

Hos människor som Krishnamurti kanske de inte ens uppträder längre? Har man låtit dessa tankar dra förbi tusentals ggr utan att ge dom betydelse och uppmärksamhet kanske de blir svagare med tiden och försvinner?

snowy00
2

#0:

Ja, så mycket inom andlighet och livet handlar ju om tankar…den förståelsen kan bli en riktig "aha-upplevelse". Men sen handlar det kanske inte om tankarna i sig? Utan om hur man förhåller sig till dem. På något sätt kanske det handlar om att inte ta dem på lika stort allvar…egentligen är de ju inte mer märkvärdiga än molnen som drar förbi på himmelen. Man är inte sina tankar…inte på djupet.💕

Condor
2

#1:

Ja, precis, det handlar om hur man förhåller sig till dem, om man blint tror på sina tankar eller inte.

Stjärnskott
4

#0: Att sluta tro på det fiktiva så sant.

Tankar skapar känslor, känslor får oss att känna. När vi känner intensivt och blir rädda - då lägger vi ved på fiktionens brasa - i ett försök att återfå kontrollen - och tror oss då kunna * klara biffen * utan att se att vi lever i en uppdiktad verklighet - som skapar mer av det vi vill slippa uppleva……… Istället för att våga stanna upp och ta några djupa andetag och fråga oss själva:
Vad fanken hände egentligen?

Och därifrån gå innåt och vänta ut störtskuren av dårskap som drabbade i stunden…….
För att kunna återvända mer klar tänkt till situationer som drar iväg med en….

🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
Nu sprang det iväg i tankarna igen.
Tack för ett mycket klokt inlägg Condor.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#3:

Det var en bra jämförelse, att lägga ved på fiktionens brasa. Det är vad som händer om man tror på sina tankar. 😊