Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 143 ggr
Condor
4

Djurtråden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Jag tänkte att jag gör en egen tråd för vårt besök i vildparken, eftersom det blir en hel del bilder och klipps.

Den första bilden är den sötaste kaninen som jag någonsin har sett.

Bild 2: Den här stenbocken var ganska långt borta och ganska högt uppe. Alla fotade med deras smartphones och fick den bara på långt avstånd. Då kände jag mig nästan som en proffs när jag stod och zoomade med min kamera. 😄

Bild 3-4: Är den inte fin?

Det följer fler bilder och klipps

Condor
3

Fler vargar

Condor
3

Ett par sötnosar. 😊

Condor
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den vita vargen i rörelse

Condor
3

Nästa varg i rörelse

Condor
3

Vilken sötnos!

Condor
3

Fler sötnosar

Condor
3

I slutet av klippet hajade en att dom blir filmade. 😊 Den gick fram till mig och tittade rakt in i kameran.

Condor
2

Det här var de bästa fotona och klippen. Jag inser just att man hör zoomen. Alla klipps och de flesta bilderna tog jag med sökaren i stället för skärmen. När solen skiner ser man för lite på skärmen. Speciellt när man zoomar är det bekvämare med sökaren.

Enligt copiloten ska sökaren inte vara bra och den skrev att det rapporterades att man inte ser skarpt. Men jag snurrade på dioptrinhjulet ända tills jag hade en skarp bild. Den var så skarp att man kunde tro att det är en optisk sökare.

Sen insåg jag att om man fotar ett djur när det är ett par kvistar eller blad emellan, att den fokuserar skärpan på dessa i stället för på djuren. Det finns nog funktioner att undvika detta men kameran är så invecklad att jag låter automatiken sköta allt.

FataMorgana
3

Här är några foton som jag tog 😊

Condor
2

Sen kom jag till insikten att mikrofonen på kameran är kass. Samma problem som Snowy hade. Men min kamera har ingen anslutning för en extern mikrofon som skulle lösa problemet. Det har bara systemkameras.

Sen sitter mikrofonen precis ovanför stället där bildstabilisatorn sitter. Eftersom den alltid är aktiv hör man ljudet som den ger ifrån sig. Även om bildkvaliteten är top, så har man inget bra ljud. Copiloten skrev att tillverkarna satsar på bildkvaliteten och om man skulle bygga en kamera med bra ljud, skulle den bli betydligt större.

Gråeld
2

Vilka fina bilder ni har tagit, på alla djuren.och filmklipp dessutom. 😃

Condor
1

#11:

Tack! 🙂

Stjärnskott
1

#0: Väldigt fin.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#9: Vilja gullinutter 💚 så söta.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#13:

Tack! 🙂

snowy00
2

Åh, så fina klipp och bilder 😍 häftigt med vargarna och så söta rådjuren (tror jag de är) och kaninerna var 😍 (man får nästan en sötchock 😁).
Jag ska kolla genom alla bilder och klipps på datorn sen, med större skärm. Men ser ut att vara bra bildkvalitet… Synd att zoomen hörs lite i klippen. Men det kanske är så på alla kameror 🤷 I vilket fall var det fint filmat ändå.

• Redigerat 2026-07-16 11:46 av snowy00
Condor
2

#16:

Ja, zoomen hör man nog på alla kameror, utom på dom gamla kamerorna där man själv vred på objektivet. 😄

Condor
2

#16:

Tillägg:

När du ser på klippen, hör du säkert att autofokusen inte är det enda ljudet. Man hör också hur motorn av bildstabiliseraren arbetar. Det låter "krkrkrkrkr".

FataMorgana
2

#16:

Tror det är sikahjortar och inga rådjur, men är inte helt säker 😊

snowy00
1

#17:

Ja, fast ändå, på mina objektiv till min kamera vrider man också på objektivet för att zooma, och det hörs även i inspelningen.

#18:

Jo, jag tror jag hörde det också.

#19:

Ah, ja när du säger det så ser de mer ut som hjortar än rådjur..🤔 speciellt på mönstret på pälsen.

#8:

Sen kom jag även att tänka på detta. Det bör inte vara så invecklat att välja var i bilden som kameran fokuserar. Frågade en AI om just din kamera, och den sade:

"Pekskärmen (Touch AF): Det absolut enklaste sättet är att använda den tryckkänsliga skärmen. Peka direkt på det motiv eller område på skärmen där du vill placera din fokuspunkt.

Manuellt val (1-område / Pinpoint): Genom att trycka på AF-lägesknappen (ofta markerad som en kvadrat eller tilldelad en Fn-knapp) kan du välja 1-area eller Pinpoint. Använd sedan piltangenterna på kamerans baksida för att flytta fokusrutan till önskad plats.

Post Focus (Välj fokuspunkt i efterhand): Kameran är utrustad med en Post Focus-funktion. När denna är aktiverad tar kameran en snabb seriebild där fokus flyttas genom bilden. Efteråt kan du peka på skärmen för att välja exakt vilken del av bilden som ska vara skarp och spara ner den."

På min kamera pekar jag kameran mot den delen av bilden (innan bilden är tagen) som jag vill ha i fokus. Sen håller nere avtryckaren halvvägs, och på så sätt låser fokuset på den delen av bilden. Sedan medan avtryckaren är nedtryckt halvvägs så komponerar jag bilden som den ska vara, och då är fokuset låst på ljust den punkten jag vill.(t ex på en fågel i övre högra delen av bilden eller liknande).

Om det nu är exakt så här det funkar på din kamera också är jag inte helt säker på. Men på de flesta kameror funkar det nog så (i alla fall av äldre modell).😊

• Redigerat 2026-07-16 16:47 av snowy00
snowy00
1

#9:

Den första bilden som du bifogade, på kaninen, är väl förresten allt för gullig…..😄🐰

Condor
2

#20:

På min kamera behöver man inte vrida. Den far ut objektivet med en motor.

Jag läste att man kan fokusera så på objekt som du beskrev. Men då kan man ju inte använda sökaren, utan skärmen. Men jag tycker att det är mycket bekvämare att fota med sökaren.

snowy00
2

#22:

Jo, visst är det bekvämare att fota med sökaren, och det brukar jag själv göra till största del…Men hur som helst ville jag bara ge dig ett par tips.

Condor
2

#23:

Tack i alla fall! 🙂

snowy00
2

#24:

🙂