Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 607 ggr
Condor
2

Babbeltråd Nr. 80

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den gamla tråden är full. Här kan vi fortsätta att babbla.

Condor
2

Just nu, 38 grader. 🥵 FaccionecaldoGIF.gif

• Redigerat 2026-06-28 15:00 av Condor
Condor
3

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är är det kallaste ljudet som jag hittade på youtube. Har man ingen AC, får man hålla till godo med vad som finns. 😄

Condor
1

Temperaturen i Wien idag: 39,7 grader.

FataMorgana
2

#3:

Usch då. Och jag som måste in till Wien i morgon, till kontoret. Det kommer att bli hett det, om nu blir som dom säger, lika hett i morgon som idag 🥵🥵🥵

snowy00
2

Condor, förra tråden:

Jo, det verkar bli en hel del tomater. Jag tycker mig kunna se att de växer sig lite större från en dag till en annan…🙄

Och jag "lider" med er ang hettan. Det kan inte vara kul.
Vi här har nu kl 18.00 cirka, 30 grader ute. Det är 3-4 grader varmare än inne i min lägenhet.
Men jag ska inte gnälla med tanke på er hetta.🥵🥵🥵

#2:

Lustigt nog så känns det som videon kyler, hehe.

#4:

Finns det heller ingen AC på erat kontor..?😟

FataMorgana
2

#5: Ja, åtminstone har vi AC på kontoret 😄Men jag vet inte hur jag ska klara av att gå hem därifrån, att åka med tunnelbana som säkert inte har en AC och sen gå till busshållplatsen på stekhet asfalt brevid väggar av betong i närmare 40 grader medan solen skiner direkt på en. Och ännu måste vänta där på bussen. Det blir tungt det 🥵

snowy00
1

#6:

Det är ju i alla fall bra att det finns AC på jobbet.
Men resan hem låter tung. Hoppas ni får det svalare snart.

• Redigerat 2026-06-28 23:19 av snowy00
Condor
2

#5:

Våra tomater verkar att ha stannat i växten och börjar att få färg fast de bara är 2 cm. Copiloten säger att om det är för hett händer följande:

"Så snart tomatplantor utsätts för temperaturer över 32–35 °C under flera dagar sker följande:

Plantan stänger sina klyvöppningar för att spara på vatten → minskad fotosyntes

Frukten får otillräckligt med socker och vatten → tillväxten avstannar

Plantan ”bestämmer sig” för att rädda frukten och låta den mogna

Resultat: Små tomater som mognar (blir röda) i förtid"

Jag är till och med tvungen att ställa balkongstolarna över vattenmelonplantan. Annars ställer den upp kanterna på bladen, som tecken på att den har det för hett och då stoppar tillväxten av melonen. Det är till och med för hett för tropiska växter. Den andra mindre plantan har fått 2 meloner som förblev 2 mm och inte fortsatte att växa. Plantan växlar till överlevnadsmodus, precis som vi och då bestämmer den sig för att inte slösa energi på frukter.

I inre stan i Wien hade dom igår 40 grader och på natten var den lägsta temperaturen 27,3 grader. Så hett har det aldrig tidigare varit i Wien.

Här hos oss stannade temperaturen på över 25 grader över natt och nu klockan 09,15 har vi redan 32 grader. I lägenheten har vi över 30 grader och väggarna sparar upp värmen när solen bränner. Tills nu har luften varit torr men nu ska den bli fuktig och det blir kvavt. Då känns hettan ännu hetare än vad termometern visar.

Nu ska jag snart ut på balkongen och ge alla plantor vatten, innan det är så hett att jag inte går ut på balkongen längre. Tittar man ut genom fönstret är det riktigt "spooky". Man ser inga människor ute. I vanliga fall är det en massa liv
där ute men nu varken man ser eller hör människor.

snowy00
2

#8:

Tråkigt att era tomater slutat växa. Vi får hoppas på melonen som du ställde stolen över.

Vi har 31 grader idag. När jag har altandörren öppen ett tag så känner man hur värmen väller in i lägenheten. Vid kl 20 ikväll har vi fortfarande 27 grader…🥵

Nu är det standard med några dagar med 30 grader här varje sommar. Det var det inte förr, vad jag minns.

Condor
2

#9:

Men förra året hade ni ju också en varm sommar med över 30 grader, vad jag minns.

För mig är 30 grader trevligt sommarväder, t.ex. för att bada och sola. Men det som vi har nu är inte njutbart längre, inte ens för att bada och sola. Just nu har vi 36 grader, så det kommer nog att bli över 38 grader senare på eftermiddagen.

Eftersom hettan varar så länge stiger temperaturen i lägenheten varje dag. I vanliga fall brukar jag ju töa upp brödskivor som jag tar ut ur frysen i ugnen. Men nu lägger jag dom i solen i stället, för att slippa sätta på ugnen. Dom töar upp på 10-15 minuter. För att slippa sätta på spisen har vi antingen ätit ute eller låtit leverera mat de senaste 3 dagarna. Men vi har inte råd med det varje dag, så idag får jag väl laga någonting snabblagat som jag bara behöver en spisplatta för.

snowy00
2

#10:

"Men förra året hade ni ju också en varm sommar med över 30 grader, vad jag minns."

Det var ju precis det jag menade…😄 Att det är standard med det varje sommar nu.

Nej, er temperatur är ju verkligen inte njutbar.

Condor
2

#11:

Men för er i Sverige är det ju fint att ha en riktig sommar för att bada och sola.

snowy00
2

#12:

Visst är det skönt emellanåt… Så länge inte huvudet börjar att koka upp.😊

Condor
2

#13:

I så fall kan du göra som Fata Morgana, att lägga en blöt handduk på huvudet. I alla fall har vi fått en fin färg när vi var ute på sjön på helgen. Fata Morgana säger att jag ser ut som en pepparkaka. 😄

snowy00
2

#14:

Jo, det funkar nog med blöt handduk. Själv sköljde jag huvudet i duschen med kallt vatten för ett tag sedan.

Hehe 😂 tänk om man fick färg så snabbt……….jag är något brun nu, men jag brukar nog inte bli så mycket brunare än så här😄.

Condor
2

#15:

Vi hade ju redan lite färg innan, för vi hade ju varit och solat 5-6 ggr tidigare. Men den här helgen solade vi ju sammanlagt 10 timmar. Klart att jag är brunare än Fata Morgana, för hon är blond med blåa ögon och jag är mörkbrun med bruna ögon. Men även blonda människor kan bli ganska bruna om dom doserar solen rätt, dvs. att försiktigt bygga upp en skyddande grundfärg innan man utsätter sig för mycket sol. Vi använder solkrämen Hawaian Tropical faktor 15. Just nu är ju solen som starkast.

Igår hade vi ett nytt temperaturrekord för Niederösterreich. Ungefär 30 km härifrån hade vi 40,1 grader. Idag ska det "bara" bli 35-37 grader, fast luften kommer at bli fuktig och kvav. Nu har vi haft över 30 grader 15 dagar i följd och det är den femte dagen i följd med över 35 grader.

Condor
2

Ojoj, nu överlever inte blommorna på tomatplantan hettan längre. Dom blir bruna med det samma och bildar inga nya tomater. Tomater som bara är 1-2 cm stora börjar att få färg. Det verkar inte bli någon relevant tomatskörd i år. 😢 Och jag som såg fram emot att vara självförsörjande på tomater hela sommarn (som vanligt) och slippa köpa skiten i affärerna. 😭

Men i alla fall väger vattenmelonen 268 g idag. Jag har lagt märke till att om jag bara ställer krukan i skuggan av en balkongstol (men inte resten av plantan) växer melonen ingenting. Men om jag ställer upp en till balkongstol som ger melonen och bladen skugga, växer melonen. Det är inte klokt att det till och med är för hett för tropiska växter.

snowy00
2

#16:

Jag är ganska blond med gröna ögon…😛 och nästan lite smått åt det "röda hållet" i hårfärgen. Antagligen därför jag inte har lika lätt att få färg som somliga andra. Men sen är jag inte så jättemycket i den starka solen (åtminstone inte mitt på dagen) heller, då jag tycker det blir för hett.
Men om jag är i stark sol använder jag oftast också solskydd faktor 15.

Condor
2

#18:

Det tar längre tid för dig att få färg och du måste skydda dig mer mot solen än folk med min hudtyp. Förr i tiden, när det fortfarande fanns soliga och varma vårar behövde jag inget solskydd, för då solade jag redan i mars och april och när solen hade mer kraft i maj-juni hade jag redan ett naturligt solskydd i form av brun färg.

snowy00
2

#19:

Ja, det är nog så. Men t ex kvällssol på sommaren tycker jag ändå är väldigt behaglig att sitta i.☀️

Condor
2

Just nu har vi 32 grader och på eftermiddagen blir det upp till 35 grader. Inte helt så hett som de sista dagarna men luften har blivit fuktig och kvav blir bara fuktigare. Senare på eftermiddagen och på kvällen ska det komma häftiga oväder. Sen blir det temperaturer under 30 grader i en vecka innan det blir hett igen.

snowy00
2

#21:

🥵

Här har vi för oss "normala" temperaturer igen, just nu soligt och 23 grader. Vi har åkt en bit med båt, och är vid ett bad just nu (med min "aktivitet"). Postar någon bild sen…😊

Då kanske ni har möjlighet att svalka er vid sjön i helgen åtminstone..?

Condor
2

#22:

Det där låter härligt. Hos oss var det så hett att dom fick stänga av ett järnvägsspår för att rälsen böjde sig av hettan.

Vi får väl se om vi kan fara till sjön på helgen. Igår var prognosen för lördag mycket so, 27 grader och måttlig vind. Det skulle vara njutbart.

Idag ändrade dom prognosen till sol blandat med moln och stark vind. Det låter inte lovande precis, men kanske dom ändrar prognosen till det bättre igen.

FataMorgana
3

Nu har det börjat blåsa och regna. I bakgrunden hör jag åskan och temperaturen gick äntligen ner till 20 grader där ute. 😊 Det var på tiden!

Stjärnskott
3

#24: 🤗🤗🤗plötsligt händer det…..🙃vilken lättnad det måste vara.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#23:

Ja, prognosen kan nog ändras på några dagar.

#24:

Skönt!🤗😊

Condor
2

I natt föll temperaturen äntligen under 20 grader och vinden blåste in den svala luften genom fönsterna. Vi hade tur att de värsta oväder gick förbi oss och vi fick bara den svala luften, ett par regndroppar och blåsten. Runt omkring oss hade dom hagel, starkregn och översvämningar.

Vad härligt det var att kunna sova bra igen och vad härligt att inte längre vara klibbig av svett. Fast i köket är det fortfarande ganska hett, fast vi hade fönstret öppet över natt. Hettan sitter ju kvar i väggarna. Just nu har vi 23 grader och på eftermiddagen blir det 28 grader, dvs. runt 10 grader mindre än vad vi hade de sista 5-6 dagarna. Skönt!

snowy00
3

Vi här har just nu 16 grader ute. Man passar på att vädra bort den svettiga värmen från inomhus. Vi fick ett ordentligt åskväder för ett par timmar sen… Jag vågade till slut inte sitta vid köksfönstret, som jag brukar, pga blixtarna… Så jag lade mig i sängen ett tag ist.

Men nu är åskan förbi…🫡

Stjärnskott
2

#28: Oj, så ni fick busvädret hos er. Jag hörde några rejäla knallar och himlen var väldigt mörk. Men nu är det lugnt igen och så mycket svalare

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#29:

Ja, det var ett ganska stort oväder, om man kollade väderkartan. Blixtrade och dundrade rejält under kanske en timme.

Condor
3

#28:

Vi håller fortfarande på att vädra ut den heta luften. I vardagsrummet och sovrummet är det ganska svalt, åtminstone på morgonen. Men hettan i köket är fortfarande närvarande. Just nu har vi 23 grader, ganska många moln och blåsigt. 27 grader ska det bli på eftermiddagen.

FataMorgana
3

Tycker det känns nästan lika hett igen som det gjorde för några dagar sedan. Man hann knappt njuta av det svalare vädret innan värmen var tillbaka.

Nog för att det är tio grader svalare nu än då, men värmen sitter fortfarande kvar i väggarna och luften känns tung.

Jag har sovit väldigt lite och inte särskilt djupt den senaste tiden, så jag känner mig ovanligt trött.

Ledsen att jag har varit så frånvarande. Jag hoppas att ni har överseende med det. 💚

Skriver mer i morgon, och då svarar jag på allt det nya som jag ännu inte hunnit svara på. Bara så att ni vet. 😊

• Redigerat 2026-07-03 18:52 av FataMorgana
Stjärnskott
4

#32: Hälsa och välmående först.🌼
Det är viktigt!
Det blir svårt att ge när batterinivån sjunker - oavsett anledning.
Ta hand om dig.💮

Vi har inte heller så varmt längre
Men kroppen tycks tro det. 🤔

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#31, 32:

Ja, lite samma här. Vi har 15 grader ute nu, men jag sitter fortfarande med bara shorts, och ofta med fläkten på här i lägenheten. Kroppen känner sig varm ändå.

#32:

🤗 ingen fara.

snowy00
2

#32:

Var det nu, förresten, som du får din semester?🤔

Condor
1

I natt sjönk temperaturen ner till 15 grader. Igår hade vi fortfarande 31 grader i köket men över natt sjönk det ner till 28 grader. Men i de andra rummen har vi det ganska behagligt. Idag är det mest soligt och på eftermiddagen 27 grader. Det skulle ju vara en fin dag för sjön om det inte skulle blåsa med vindbyar upp till 50 km/h. Därför blir det en dag för att vila och återhämta sig från hettan som vi hade. Det var skönt att sova till klockan 9,30.

FataMorgana
2

#35:

En vecka jobb kvar, sen två veckor semester 😊

FataMorgana
2

#33:

Tack snälla. 💚

Ja, precis så känns det. Kroppen verkar inte riktigt ha förstått att det faktiskt har blivit lite svalare. 😊

Condor
1

Våra första tomater, tyvärr bara 2 cm stora pga hettan.

Condor
2

Vattenmelonen

snowy00
2

#37:

Ah, så var det. Hoppas du får välbehövlig vila snart, då, under din semester.😊

#39:

Fint ändå, med mogna tomater.🍅 Jag fick nyss stödja de två grenarna på min planta där alla tomater växer, eftersom de växande tomaterna nästan gör så att grenarna de växer på går av. Men tomaterna är helgröna än…
Hade nog varit lämpligast om det är små tomater, och inte stora, på min planta. Bl a så att grenarna håller, och även eftersom jag är ganska ivrig på att få skörda dem snart…😊

snowy00
2

Nu är detta inget forum för tecknande…men jag fick bara lust att dela en liten skiss jag gjort på en av mina krukväxter.

De är långt ifrån perfekta. Men avkopplande var det att skissa dem.😊

(lite synd att teckning.ifokus är så inaktiv nu för tiden.. hehe)

Blomkruka - klar - förbättrad.jpg

Blomkruka - färgad - från affinity - klar - exporterad.jpg

• Redigerat 2026-07-04 21:01 av snowy00
Condor
2

#41:

Vi åt våra första tomater på frukostbröden idag. Men skörden i år är ynklig. Hettan har förstört mer än vad ohyran på tomaterna har förstört de senaste åren. I år har vi inte haft kräk, varken på tomatplantan, balkongblommorna eller vattenmelonplantan, inga bladlöss, inga kvalster, inga vita flugor, inga stritar och inte ens de där gröna kräken. Det har varit för hett för kräken.

Tittar man ut genom fönstret ser man inget gräs på gräsmattorna. Det ser ut som i en öken. Allt är brunt. Buskarna som dom har klippt fyrkantiga har gulnat och vissnat, medan de oklippta fortfarande är gröna.

Condor
2

#42:

Är det en Aloe Vera planta?

FataMorgana
2

#42:

Den blev ju jättefin 😍

FataMorgana
2

#41:

Ja, det behövs verkligen 😊

Condor
2

Nu vill jag köpa mig en kamera. Jag är trött på att jag måste be Fata Morgana fota åt mig och vill ha något eget, speciellt när Fata Morganas semester börjar.

En fråga till Snowy, eftersom du har en massa kunskap om fotografering. Vad tycker du om en Panasonic Lumix DC-FZ82D Bridgekamera?

• Redigerat 2026-07-05 17:09 av Condor
Condor
2

Nu är kameran beställd. Den har inget utbytbart objektiv, är alltså ingen systemkamera. Men zoomen är så bra att man inte behöver ett teleobjektiv. Den har en 60 x optisk zoom och en digital zoom upp till 120 x. Eftersom den gör bilder i 4K är även den digitala zoomen ganska brukbar. Enligt copiloten kan jag till och med göra närbilder på månen med den. 🙂

Nu är jag spännd på om Snowy skriver att jag gjorde ett bra köp eller om jag köpte skit. 😄 I alla fall kostade den lite över 500 euro inklusive kameraväska, minneskort och en extra akku.

FataMorgana
2

Och jag som tänkte skriva en till text idag. Men i stället blev det att beställa en kamera, som inte alls var planerat. Nu hoppas jag bara att Condor blir nöjd 😊

snowy00
2

#43:

Ojdå, då har det verkligen varit varmt hos er (som man ju redan har förstått). Men det låter ju ändå bra att kunna ha sina odlade tomater på mackan.😊

Jag blir lite osäker om den gren på min planta som har flest tomater (ca 10 omogna tomater, och nästan fem till blommor) kommer att ramla av helt av tyngden. Den är redan lite bruten på ett ställe…man får väl se…😊 Men som tur är så finns det en till gren som inte har brutits alls, med flera omogna tomater också…så jag blir nog inte utan i alla fall.

#44:

Jag tror inte att krukväxten som jag tecknade av är en aloe vera. Tyvärr minns jag inte namnet nu (även fast jag har haft sådana plantor i säkert tio år snart….). Men jag måste ta reda på vad den egentligen heter.

Bifogar ett foto på två av de krukväxterna. Och nu slår det mig hur dammig min fönsterbräda är…😂

#45:

Tack!💕

#47, 48:

Om jag visste att du bett om lite hjälp med att kolla en kamera hade jag kikat in här lite tidigare idag. Men jag har haft fullt upp hela dagen. (så ursäkta mitt sega svar).
Men jag ska kolla upp kameran du beställt lite. Även om jag måste säga att jag inte är riktigt superbra på själva kameratekniken, vad som är nytt, bra, osv. Men säkert kan jag bilda mig en hyffsad uppfattning om din kamera…

#49:

Hehe.😊

snowy00
2

Angående kameran du köpte, Condor. Om man tänker på skillnaden mellan en "kompaktkamera" (som jag skulle kalla din beställda) och en systemkamera (med utbyttbara objektiv) så brukar jag tänka att en systemkamera gör det där "lilla extra" med bilderna. Och det är nog mer de utbytbara objektiven som bidrar till det… och säkert inte själva kamerorna när man räknar bort objektiven.

Men å andra sidan så skulle jag tro att en "kompaktkamera" på flera sätt passar dig bättre än en systemkamera (troligen lite mindre, och smidigare att ta med sig, och även ett inbyggt objektiv är ju egentligen mer behändigt på så sätt då man inte behöver släpa med sig 2-3 otympliga extraobjektiv).
Och angående din kameras zoom så läste jag att högsta brännvidd med den är jämförbart med 1200 mm på fullformat. Jämför man med mitt längsta zoomobjektiv så är mitt objektiv max 300 mm på formatet APS-C, vilket i fullformat är ca 800 mm läste jag nyss. Så mitt zoomobjektiv kan nog zooma 2/3 så långt som "din zoom".
Och eftersom en längre zoom för mig troligtvis skulle bli för dyr, så får jag troligtvis, i det stora hela, nöja mig med mina 300 mm.(för nu)

Sen utöver kameratypen, så är min första uppfattning att den du har beställt är en bra kamera. (utan att ha läst allt för mycket om den). För det första är tekniken i kameran ny (ser ut som den lanserades för ett par år sedan). Den har alltså troligtvis 14 år yngre teknik i sig, jämfört med min kamera (om man nu ska jämföra de två på olika sätt). Man kan ju tänka sig att det för det mesta är en fördel.
Dock såg jag att displayen på din kamera är en pekskärm… Min uppfattning är att du inte uppskattar pekskärm allt för mycket (i alla fall på mobiltelefoner)…men säkert kommer det att fungera tillräckligt bra ändå😊 kan ju hända att det är något av en vanesak…😛

En annan bra sak med din kamera är att den verkar ha "manuellt läge" när man fotograferar. Alltså att man ställer in ISO-värde, slutartid, och bländartal helt manuellt. Alltså, man behöver inte alltid låta kameran automatiskt ställa in dessa värden, vilket är en fördel många gånger.
Även så verkar den ha en "sökare". Dvs att man kollar genom sökaren när man fotar, och inte bara på displayen. Detta är en ganska stor fördel enligt mig, och något som alla systemkameror har (vad jag vet), men säkert långt ifrån alla kompaktkameror har.

När jag läste lite i denna recension dock:
https://www.digitalcameraworld.com/reviews/panasonic-lumix-fz80d-fz82d-review
Så har din kamera enligt den recensionen lite "sämre" (inte lika bra) bildkvalitet….hur mycket, och om det ens spelar roll är nog svårt att veta efter att bara ha läst lite i en recension. Men min magkänsla säger mig att bildkvaliteten säkert duger helt och hållet som den är… Så känn dig inte missnöjd med det på något sätt.😊

Sammanfattat tror jag inte alls att du kommer bli missnöjd med ditt val av kamera.

Spännande i alla fall att få se och höra vad du själv tycker efter att ha prövat ut den på riktigt sen.📸

Och jösses, nu är klockan över 21, och jag har inte ätit middag än. Dags för det nu hehe.

Thanks to the Panasonic Lumix FZ80D / FZ82D and a few other like minded-models, bridge cameras aren’t dead yet.
snowy00
1

#51:

Tillägg om längden på zoomen:

Jag skulle alltså tro att zoomen på din kamera kommer att bli ganska perfekt… Själv är jag ganska nöjd med min zoom, men har alltid tänkt att jag velat ha en lite längre sådan (vilket din verkar ha)… För att lättare kunna fota fåglar osv. Eller varför inte för att lättare kunna fota månen..😊

Bara ett litet tillägg…

Condor
2

#50:

Om grenen bara är lite knäckt kan den fortfarande försörja tomaterna med vatten och näring. Men du får binda den så att den inte kan bryta av helt. Jag har också bundit grenar på vår planta. Alternativet skulle vara att toppa grenar innan de blir för långa. Men eftersom hettan har förintat så många blommor att det inte blev tomater av det låter jag dom växa.

Condor
2

#51:

Tack för din utförliga förklaring! För mig kommer den nog att duga. Objektivet har en brännvidd från 20 - 1200 mm så det är både teleobjektiv och vidvinkelobjektiv. Det räcker för vardagsbruk. Jag behöver ju ingen proffskamera där jag kan sätta på ett starkare teleobjektiv.

Pekskärmen på smartphones gillar jag därför inte, för att man alltid måste se upp för att inte röra skärmen medan man telefonerar, dvs. när man inte ens använder den. Och när man fotar i solljus speglar man sig i skärmen i stället för att se motivet. På en kamera sätter man på den när man behöver den och skulle det inte vara en pekskärm, utan en skärm som styrs med knappar, skulle skärmen vara betydligt mindre för att knapparna också behöver plats. Sen speglar skärmen mindre än på en smartphone. Jag får väl använda sökaren om solen skiner för starkt eller om jag fotar med stark zoom. Annars använder jag mig av skärmen.

Jag läste att sökaren inte är så bra eftersom skärpan är dålig. Det är ju ingen optisk sökare utan en digital. Jag hoppas bara att den är tillräckligt bra för att se om skärpan är bra inställd. Skärpan på pekskärmen ska vara betydligt bättre.

Ok, bildkvaliteten är inte proffsnivå, men den gör bättre bilder än en smartphone. Det duger för mig. Endast när man fotograferar i dåligt ljus är en smartphone bättre (om man fotar utan blixt). Men då har jag ju en ordentlig blixt och inte en så svag blixt som en smartphone har.

Jag får väl se hur nöjd jag kommer att vara när jag får den. Kanske den redan kommer idag, eftersom vi beställde med expressleverans.

Condor
2

Tillägg:

Min copilot skrev till mig att skärmen inte är en pekskärm utan styrs med knappar och kontrollhjul.

• Redigerat 2026-07-06 10:33 av Condor
Condor
2

Det är ju inte klokt. I Österrike finns det ingen gratis sjukvård längre. Jag har en propp i örat som måste tas bort. Jag märkte redan när vi var och badade vid sjön sist, att om det kommer för mycket vatten i örat, suger proppen upp sig med vatten och sen är örat täppt och gör ont.

När jag ringde till öronläkaren sa tanten i telefonen att jag måste vänta till augusti. När jag frågade om det går snabbare om jag betalar själv, kan jag redan komma i morgon. Det kostar mellan 100 och 150 euro, bara för att ta bort en f*cking propp.

Vem som inte har pengar i Österrike, får ingen sjukvård längre, för väntetiden hos vilken läkare som helst är flera månader till ett halvt år.

snowy00
2

#54:

Jag tror säkert att du kommer vara nöjd med kameran (och säkert även bildkvalitén) 😊 min kamera är heller ingen proffskamera…. Och den duger långt för mig.

Ps. Det är ju bra för dig om den inte har pekskärm ändå.

#55:

Ja, det var dyrt..här kostar det väl typ 250 kr eller så, att ta bort en propp i örat.

Condor
2

#57:

Om jag skulle låta sjukförsäkringskassan betala, skulle det vara gratis. Det är bara det att väntetiden skulle vara ett par månader.

Först prioriteras privatpatienter och dom som inte är privatpatienter får ingen acceptabel sjukvård.

Stjärnskott
3

#56: Fy 17:on. Sjukvården här hemma håller också på att omvandlas till oigenkänlighet - om man inte har tecknat privat sjukvårdsförsäkring.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#59:

Här hos oss är det så att vi har för lite läkare. Ungefär 1/3 av alla läkare tar inte emot nya patienter längre. Ungefär 35 - 40 % av folket har en egen privat sjukförsäkring. Därför är läkare inte intresserade av att ta emot patienter som bara har den helt vanliga statliga sjukförsäkringen. De hamnar sist i kön. Väntetiden hos t.ex. ögonläkare, tandläkare, öronläkare, ortopeder, hudläkare är mellan 2 och 6 månader. Väntetiden för ortopediska operationer är 6 - 24 månader.

Med ett e-card kommer man inte långt här, bara med ett kreditkort. Egentligen har ju läkarna plikt att ta emot akutpatienter. Jag anser, att om man har en propp i örat och örat är täppt och värker, att man är en akutpatient och inte kan vänta i 2 månader. Men tanten i telefonen sa att jag ska ringa nästa dag, för klockan 8,00 ger dom tider till akutpatienter. Hon vägrade att ge mig en tid igår och sa att jag måste ringa klockan 8,00 idag.

Men vid den tiden ringer alla och man får bara en upptagen-signal via telefonen. Det är en sorts lotteri. Dom få som har turen att lyckas ringa dom, har vinstlotter. Resten får nitlotter. Därför beslöt jag att betala själv. Gratis sjukvård är inte existent längre här. Men det hindrade inte regeringen att höja sjukförsäkringsbidraget för pensionärer (bara pensionärer) och att spara in miljarder hos universiteten, vad som kommer att leda till mindre nya läkare medan väldigt många kommer att gå i pension.

Som pensionär får man heller ingen privat sjukförsäkring till ett betalbart pris. Regeringen anser att bara dom rika ska få sjukvård och pensionärer behövs inte för att dom bara kostar pengar. Men det erkänner dom så klart inte fast det är uppenbart. Tråkigt hur allt har förändrat sig.

snowy00
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Ville bara flika in här och bifoga ett par bilder på mina tomater. Jag funderar om de har den storlek som de ska ha nu, för jag tycker mig inte se att de växer så mycket längre. Kanske håller dem på att få färg, och mogna nu…?

Condor
2

#61:

I alla fall ser dom större ut än våra som är mogna. Men dom är fortfarande mörkgröna så dom har nog ungefär 2 veckor kvar. På ett par ställen börjar dom att få ett ljusare grönt, men det tar nog sin tid tills du kan äta dom.

snowy00
2

#62:

Ah, ja jag tänkte oxå lite så. Lite strimmor av ljusare grönt.🍅

snowy00
1

Förresten, Condor. Fick du hem din kamera igår då?

Condor
2

#64:

Nej, vi fick ett mejl att kameran gick iväg idag med pakettjänst. Vi betalade 12 euro i onödan för express service om den inte kommer idag. Men jag antar att den kommer i morgon.

I alla fall har jag kikat på handboken på Panasonics hemsida och är lite chockad över att det är 248 sidor att läsa. Jag har skummat igenom de första 30 och är redan snurrig.

Det var tider det, när jag köpte min första spegelreflexkamera 1971. Allt var så enkelt att man inte behövde en handbok. Nu måste man göra saker som att formatera minneskortet, ställa in en massa saker och vem vet vad som står i de 220 sidor som jag ännu inte har skummat igenom.

Condor
2

Nu var jag just hos öronläkaren. Det gjorde så ont att dra ut proppen att det trycktes ut tårarna på mig. 120,- euro kostade det för 10 minuters arbete. Så lätt skulle jag också vilja tjäna pengar.

Gråeld
4

I morse när jag for hem från sommarhuset. Precis när jag skulle svänga in på gården. Så började jag känna i mina fickor, vars är nyckel till sommarhuset. 🤔
Gissa tre gånger, det täcker med en gång. Så det var bara att åka tillbaka dom milen. Där satt nyckel i dörren och väntade.🙃😃

Det blir gott om hallon i år, men dessa revor, sprider sig till potatislandet. Och där vill jag inte ha hallon. Så det räcker till att vara trädgårdsmästare.😃

Condor
2

#67:

Det blev ett extra träning för dig att cykla tillbaka. Eller for du med bil? 😊 Oh vad gärna jag skulle ha egna hallonbuskar. Men på balkongen har vi ingen plats.

• Redigerat 2026-07-07 17:55 av Condor
FataMorgana
2

#67:

Men det var ju i alla fall bra att nyckeln snällt väntade kvar i dörren 😄 Ja så kan det gå ibland.

Mmm, det låter gott med hallon 😋

Gråeld
2

Det är för långt att cykla. Och man ska ju alltid ha packning med. Så det är bil som gäller.

Gråeld
2

Eller hur. Det är första gången det hände, hoppas den sista.🙄😃

snowy00
3

#65:

Ja, undrar hur mycket funktioner det finns egentligen, i en alldeles ny kamera. Tror själv inte att jag läste genom hela handboken till min kamera. Minns heller inte hur lång handboken var..🤔

Men 248 sidor var mycket det.

#67:

Det får mig att tänka på när jag hamnade i psykos för några år sedan. Då lämnade jag min ytterdörr till lägenheten olåst (jag bor ju i stan), och lämnade nycklarna i låset på utsidan…när jag frisknat till från min psykos så kom jag på att jag lät nycklarna sitta i dörren…och var helt beredd på att någon gått in i min lägenhet, och tagit nycklarna.

Men som tur var så höll de samtidigt på att renovera i min lägenhet. Och de som gjorde det jobbet var vänliga nog att lägga mina lägenhetsnycklar i min brevlåda, efter att de hade låst min ytterdörr åt mig.

Ibland är man tacksam för ärliga människor där ute…

Men vilken tur att du i alla fall kom på var dina nycklar satt, och att de satt kvar när du kom för att hämta dem igen.😊

Condor
2

#72:

Det verkar att finnas så många nya funktioner att man inte kan behålla allt i minnet. Avstår man från att läsa handboken kan man överraskas av saker som händer och man vet inte varför det händer.

Man bläddrar ju fram i menyn via knappar. Men ändå är skärmen samtidigt en pekskärm för vissa funktioner. Upptäcker man t.ex. någonting på skärmen som man vill ha närbilder av, pekar man på det och kameran fokuserar på det som man pekar på.

Sen kan man inte hålla i kameran hur som helst. Man måste se upp att man inte täcker över vissa sensorer med fingrarna och om man håller objektivet fel kan det hända att man klämmer in fingrarna när zoomen far tillbaka igen.

Det finns 9 olika modus för att ta ett vanligt foto och för varje modus finns det olika inställningar.

Man kan ställa in att ansikten blir ljusare eller färgtonen. Det finns funktioner för slow motion när man filmar.

Vill man t.ex. fota en fågel just när den lyfter upp, kan man ställa in kameran så att den gör jag vet inte hur många bilder per sekund och sen kan man välja ut vilket man vill ha.

Sökaren är ju digital och om man är glasögonbärare och vill fota utan glasögon, kan man ställa in dioptrinen i sökaren.

Man kan också ta bort ljudet av vinden när man filmar. Det finns en intelligent automatikmodus och en intelligent automatikmodus plus.

Det bara en liten del av det som jag läste när jag skummade igenom ett par sidor. Det finns så mycket som man kan göra och ställa in om man kan behålla 248 sidor i minnet.

I alla fall ska kameran komma idag.

Condor
2

Nu kom just paketet med kameran.

Condor
2

Nu har jag öppnat paketet. Först av allt måste man ladda upp akkun, som är i en separat förpackning. Man kan ladda upp den antingen via laddningskabel till elnätet eller via usb kabel till datorn. Det är bara det att det varken finns med en laddningskabel eller en usb kabel. ☹️😠🤬

Condor
2

Det finns heller inget ställe för att ansluta en laddningskabel eller en usb kabel. Copiloten skrev att jag i så fall har den nya versionen, där man inte kan ladda akkun via kameran utan behöver köpa en egen box för att ladda akkun.

Nu har jag äntligen kameran och kan inte använda den. 😭😭😭😭😭😭😭

FataMorgana
0

Kolla om kameran har ett USB-C-uttag bakom gummilocket på sidan. Om min Nokia-kabel passar där kan du prova att koppla in laddaren. Om laddlampan tänds eller batterisymbolen visar att den laddar är allt i sin ordning."

Condor
2

#77:

Copiloten skrev att det ska befinna sig ett gummilock på vänster sida men det finns inget. Men jag hittade just på höger sida ett lock av plast och där befinner sig 2 uttag. Ett av dem ska vara ett micro usb och det andra ett micro hdmi. USB sticker som jag använder för media playern i bilen passar i det större uttaget.

Condor
2

Copiloten är dumm ibland. Det är det större uttaget som är micro usb och det mindre är ett micro hdmi om man vill ansluta kameran till TV´n.

Nu har jag öppnat locket för akku och minneskort. Jag la in akkun och konstaterade att det inte fanns med ett minneskort. Men som tur beställde vi ju ett extra minneskort som jag la in.

Sen anslöt jag din laddare för mobiltelefonen och den röda lampan lyser upp. I alla fall laddar den. 🙂

FataMorgana
2

#79: Så löser sig allt till sist 😊

Condor
1

#80:

Men det värsta har jag framför mig. Först ställa in datum och klocktid. Sen formatera minneskortet och sen lära att hantera menyn och ta reda på vad alla knappar är till för.

Den kommer säkert först att vara laddad när jag måste börja med matlagningen, så jag kommer knappast att hinna med mycket idag.

FataMorgana
2

#81: Det kommer också att lösa sig. Lite i gången, en dag i taget och när semestern börjar ska du väl kunna fota ett par foton i alla fall 😊

Condor
2

#82:

Nu är kameran uppladdad, men jag hinner inte ens ställa in saker som språk, datum, klocktid eller formatera minneskortet, för att jag måste börja med matlagningen.

Förr i tiden var det enklare att fota. Man hade en belysningsmätare och sen ställde man in motsvarande exponeringstid och bländare beroende på om man fotar rörliga föremål eller behövde djupare skärpa. Nu finns det en massa menys med en massa program. Det blir väl bara till att ställa in kameran på intelligent automatic plus.

Condor
2

Packade just in kameran i väskan och det fanns 2 fack. Kameran är för stor för att passa in i ett av facken, så jag fick ta bort den där väggen emellan så att det bara är ett fack nu. Kanske vi beställde en väska som inte alls är lämplig för kameran.

snowy00
2

Vad bra ändå att FataMorgana kunde hjälpa dig att få den laddad.

#73:

Jo, jag brukar ändå oftast skumma genom bruksanvisningen när jag köper något. Minns faktiskt inte hur jag egentligen gjorde när min kamera var ny…men den är uppenbarligen simplare i funktioner, och annat än vad din nya är…

#75:

Så var det ungefär när jag köpte min senaste smartphone. Det följde inte med någon laddare..🤷‍♂️ så jag fick ta min gamla laddare.
Nåväl, det gick ju det med…

Förresten, vad är en "akku"? Det har jag aldrig hört talas om tidigare.
Googlade lite snabbt, och det stod bl a att akku är en Spansk musikproducent….😅

Hoppas du lyckas ta ett par foton i dagarna iaf. Känner mig spänd på att se "resultatet".

• Redigerat 2026-07-08 21:04 av snowy00
FataMorgana
2

#85: Akku" är bara en förkortning av ordet "ackumulator". 😊 På tyska stavas det bara med två k.

snowy00
2

#86:

Ah, ok 😊 då är det alltså kamerans laddningsbara batteri..? Ursäkta min tröghet…😊

Condor
2

#85:

Nja, Fata Morgana talade om samma sak för mig som copiloten gjorde, att det ska befinna sig ett gummilock på vänster sida med usb uttag. Men där hittade jag inget lock. I stället hittade jag ett plastlock på höger sida. Där fanns det 2 uttag. Copiloten talade om för mig att micro-usb uttaget är det mindre och det större är ett micro-HDMI uttag. Men det var tvärtom. Som tur passade laddaren för Fata Morganas smartphone in där och jag kunde ladda den.

Med förstoringsglas kunde jag se att det stod "charge" på usb uttaget. Nu är jag spänd på om jag kan använda samma uttag för att överföra bilder från kameran till datorn eller om jag behöver en HDMI kabel som är micro på den ena ändan och normal storlek på den andra.

Ja, allt blir bara mer invecklat, ju nyare, ju mer invecklat. Idag vill jag ställa in allt så att jag kan börja att fota i morgon när vi vill fara till sjön. Men jag har en massa andra saker att göra, som att städa, handla, vattna allt som växer på balkongen och jag måste bli färdig med matlagning före jag plockar upp Fata Morgana klockan 16.

Om jag börjar att meka med kameran nu kan jag inte slita mig loss innan det funkar och om det uppträder problem att lösa blir det ingen städning och allt det andra som jag har att göra. Därför får kameran vänta.

Det händer ibland att om ett ord är samma på olika språk och bara stavas olika, att jag blandar ihop det. Ackumulator stavas med "ck" på svenska. På tyska stavas det med "kk" och på engelska med "cc".

snowy00
2

#88:

Jag tror att du använder USB-ingången för att överföra bilderna till datorn. HDMI tror jag endast överför bild och ljud…att t ex koppla kameran till TV:n eller så.😊

snowy00
2

Själv har jag beställt magnesiumtillskott igen nyss. Jag tog ju det varje kväll för ett par år sedan, men sen behövde jag sluta pga ekonomin.

Även så beställde jag 6 st filter till min Dafikanna. Det var nog också ett år sedan eller så, som jag slutade med det pga ekonomin.

Så nu ser jag bl a fram emot att dricka vatten som smakar lite bättre igen.

Condor
2

#89:

Det sa Fata Morgana också. Men det som gör mig fundersam är att det inte står "usb" på ingången, så som det står hdmi på den andra ingången, utan det står "charge" som om den endast skulle vara till för att ladda batteriet. Jag får väl se hur det är när jag vill överföra mina första bilder till datorn.

I alla fall ska jag strax våga mig på kameran. 😰

#90:

Fint att ekonomin är bättre igen nu.

FataMorgana
2

Bara en dag jobb kvar. Sen två veckor semester 😊☀️🏖️😎

snowy00
2

#91:

Det kan väl hända att USB-ingången bara är till för att ladda. Vad jag kommer att tänka på är om det i så fall bara är trådlös överföring av bilderna nu för tiden. Men det märker du väl när du sen prövar.

#92:

Det måste vara skönt.😊🏖️

Condor
2

#93:

Igår höll jag på i över en timma med att göra kameran startklar. Copiloten hjälpte mig och skrev att jag måste ställa in saker som bildkvalitet och en massa annat. Men jag hittade inte funktionerna i menyn och kameran gjorde inte det som copiloten skrev att den skulle göra.

Sen visade det sig att varje modus har sin egen meny och jag bläddrade helt enkelt i fel meny. Men om man ställer in kameran på intelligent automatik behöver man inte ställa in någonting. Copiloten skrev att menyn i min kamera är den mest förvirrande menyn som Panasonic någonsin har gjort. Och jag som ville ha en kamera som är enkel att hantera.

I alla fall lyckades jag att göra ett par bilder. Jag testade också teleobjektivet med full styrka. Det var svårt att hitta motiven pga förstoringen men jag lyckades att göra en skarp närbild på ett fönster på kyrktornet som är ungefär 300 meter härifrån, utan stativ.

Jag ska strax se om jag lyckas att överföra bilder till datorn.

Condor
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här är mina första bilder med den nya kameran. Det sista ärt kyrkfönstret med teleobjektivet.

Condor
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu förstår jag inte varför balkongblommorna inte ser lika skarpa ut på sajten som på min dator. Jag undrar om det är fotot som jag tog med fel inställning och ställer in båda 2 fotona.

Condor
1

Knappast någon skillnad. Jag förstår inte alls. På min dator ser bilderna skarpare ut. Kanske bilderna hade för mycket MB för sajten och någon automatik gjorde dom mindre?

Men konstigt, om man klickar på bilderna så att dom öppnar sig i ett eget fönster ser dom skarpare ut.

• Redigerat 2026-07-10 09:48 av Condor
FataMorgana
2

#93:

Ja det blir väldigt skönt med semester 😊 Idag ska jag sluta lite tidigare så att vi kan fara till sjön. Det blir ett perfekt badväder med 28 grader och strålande solsken. Då är det varken för hett eller för kallt. Just så som jag vill ha det 😊

Condor
2

Copiloten skrev att många forum komprimerar bilder så att dom laddas snabbare. Men jag förstår ändå inte varför jag har sett skarpare bilder i forumet förr, speciellt där som folk postar deras djurfoton.

Condor
2

Sjön har bara 23,5 grader nu. Jag kan knappt vänta att fota med min nya kamera när vi är ute på sjön.

Dags för en ny babbeltråd förresten.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.