Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 615 ggr
Condor
2

Babbeltråd Nr. 73

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kan vi fortsätta att babbla. 😊

Kristallen på bilden är en Gem Silica

• Redigerat 2026-03-29 15:16 av Condor
Condor
2

Så, nu är datorn beaställd och jag är 1.450,- euro fattigare. Vilket jobb det blir. Office 365 måste vi beställa extra i en annan affär, eftersom jag vill ha en version utan abo. Funderar redan nu på allt som skulle kunna gå fel, för nu är jag tvungen att skaffa ett microsoft konto. 😄

Sen inreda mejladressen, ladda ner antivirusprogrammet, ladda ner Opera, CCleanern, överföra alla filern och vad vet jag vad vilka oförväntade händelser som kan uppträda. 😨😓………..😄

snowy00
2

#0:

Oj, vilken kristall.

#1:

..Det är alltid en del jobb när man skaffat ny dator. Det måste vara en bra en, för det priset😊

Lite drygt är det, att man behöver konton för allt, och att det mesta säljs på abonnemang, nu för tiden…🫡

Condor
2

#2:

Det är en HP OmniBook 7 NGAI 17-dc0901ng Copilot+ PC med en Intel® Core™ Ultra 7 Prozessor.

Ja, jag hatar dom där kontona. 😄

snowy00
2

Nu kommer det lite om min egen hälsa och kroppsvikt. Lägger det i babbeltråden, då det ju inte har med andlighet att göra…😊

Jag har ändrat mina matvanor lite. I stället för mjukt bröd som mellanmål ska jag äta keso + ett ägg + en morot.🥕 Jag ska äta lite mindre rapsolja, och även tänkte jag nog byta ut banan som frukt, till något som t ex clementin.(lite mindre kalorier)

Anledningen är att jag fortfarande sakta går upp i vikt… Även om jag nu ligger på en normal vikt, och BMI, och själva midjemåttet visst är okej.

Chatgpt tipsade mig om dessa förändringar i kosten, då den tror att jag ligger på ca 100-300 kcal i "överskott" varje dag (vilket speglar de förändringar jag nu gör).

Sedan (tänkte väl denna fråga mest till Condor, då du kanske är kunnig inom detta….), enligt 1177 mäter man midjemåttet så här:

"Använd ett måttband.

• Stå upp och lägg måttbandet vågrätt strax ovanför navelhöjd.
  • Känn var övre delen på höftbenet och nedre delen av revbensbågen sitter. Lägg måttbandet däremellan.
  • Stå så avspänt som möjligt med benen lite isär. Ta ett djupt andetag och andas ut precis innan du mäter.
  • Mät utan att dra åt måttbandet."

För mig så är mitt mått där, med metoden enligt 1177, 87 cm (vilket visst är låg hälsorisk). Men om jag mäter på det för mig "tjockaste stället" är måttet 97 cm… Vilket är att mäta mitt över höftbenet, och lite längre ned på magen. (alltså, inte som enligt 1177).

Enligt Chatgpt så är midjemåttet enligt 1177 mer relevant (där det är 87 cm för mig), då det är där det är en högre hälsorisk att ha för mycket fett…
Stämmer det som chatgpt skriver om var att mäta midjemåttet? Det låter ju ändå logiskt.(och man bör väl kunna lita på vad 1177 säger…😊)

Condor
2

#4:

Alltså jag har aldrig intresserat mig för hur man mäter, för jag går efter ögonmått. Men för mig verkar det inte logiskt att mäta där som höftbenet ligger, för höftbenets mått säger ju inte mycket om hur mycket fett man har där.

Det som är relevant är nog måttet ovanför höftbenet, alltså midjan. Jag prövade just ut att lägga ett måttband över höftbenet och då mäter jag endast benets bredd, eftersom jag inte har något fett där som skulle kunna påverka måttet. Där har jag 90 cm bredd och det ändrar sig inte om jag andas in eller ut, så jag skulle kunna lägga på en massa vikt utan att måttet där ändrar sig mycket. Ovanför höftbenet (midjan) har jag 84 cm och det är det som är avgörande för att mäta fettet. För dig är det nog de 87 cm som är avgörande.

snowy00
2

#5:

Okej, tack ändå för ditt svar.😊 Så är det nog. Måste vara befriande att kunna hålla hälsosam vikt osv, utan att mäta och räkna. Men där är jag själv nog inte riktigt ännu…..😛🙂‍↔️

Condor
2

#6:

Jag har aldrig haft något annat än en hälsosam vikt, inte ens före jag började träna var jag överviktig. Men muskler fick jag först när jag började att träna.

Sen skulle jag inte byta ut eller minska livsmedel som är hälsosamma. Rapsolja är en bra omega 3 källa. Annars finns det inte mycket vegetriskt som levererar mycket omega 3. Det enda som jag kommer på är valnötter, linfrön och chiafrön, som också är rika på kalorier. Bananer levererar kalium och magnesium, som är viktiga, speciellt om man tränar. Se bara till att du inte äter övermogna bananer. Ju mognare en banan är, ju mer stärkelse (långsamma kolhydrater) blir till socker (snabba kolhydrater). Ju grönare en banan är, ju mer resistent stärkelse innehåller den. Bananer är dessutom rika på tryptofan, som är bra för humöret.

Jag skulle hellre byta ut "vanligt bröd" som är bakad med vitt raffinerat mjöl och vit pasta mot fullkornprodukter, helst dinkel.

Fullkornprodukter mättar längre tid och innehåller mer vitaminer, mineraler, spårelement och kostfiber.

Vad som gäller frukt, bör man äta flera olika sorters frukt om dagen, eftersom varje sort har olika profiler av näringsämnen.

snowy00
2

#7:

Okej. Jag äter redan "mörkare" bröd (ej vitt/ljust bröd), och även fullkornspasta. I stort sett äter jag bara nyttiga saker, så jag har egentligen inte så mycket att minska på, som inte är nyttigt..🤔

Men eftersom jag fortfarande ökar sakta i vikt, så känns det som att jag måste ändra på något… Så jag tror jag testar med min "plan" ett tag, och ser hur det går…så får man se sen.

Condor
2

#8:

Mörkt bröd är inte per automatik fullkorn.

Jag ställde följande fråga till copiloten:

"Är det vanligt att man färgar bröd mörkare för att det ska se nyttigare ut, t.ex. som fullkorn?"

och den svarade:

"Ja — det är ganska vanligt att bröd färgas mörkare för att verka nyttigare, trots att färgen i sig inte säger något om fullkornsinnehållet. Många industribröd får sin mörka ton från sirap, malt eller andra färgande ingredienser, inte från fullkorn.

🌾 Varför färgar man bröd mörkt?
Marknadsföring: Mörkt bröd uppfattas ofta som mer “rustikt” eller “hälsosamt”, vilket gör att vissa tillverkare färgar brödet för att möta förväntningar.

Sirap och malt: Vanliga tillsatser som ger färg men inte mer fullkorn. Ett bröd kan alltså vara mörkt men ändå bakat på vitt mjöl.

Tradition: Vissa brödtyper (t.ex. rågbröd) är naturligt mörka tack vare rågmjöl och längre gräddning — men det är inte samma sak som att allt mörkt bröd är råg- eller fullkornsbröd.

🥖 Hur vet man om brödet faktiskt är nyttigt?
Färgen är en dålig indikator. Titta istället på:

Fullkorn (%) – står på förpackningen.

Nyckelhålet – garanterar mer fiber och mindre socker/salt.

Ingredienslistan – om sirap, malt eller karamellfärg står högt upp är färgen sannolikt “fejkad”.

📌 Exempel: Äkta mörkt bröd vs. färgat bröd
Typ av bröd Varför mörkt? Kommentar
Surdegsbröd på 100 % fullkorn Naturligt mörkt av fullkornsmjöl Inga tillsatser behövs.
Industribröd som ser “grovt” ut Sirap/malt/färgämnen Kan vara bakat på vitt mjöl.
💡 Slutsats
Det är vanligt att bröd färgas mörkare för att se nyttigare ut. Vill du vara säker på att få ett riktigt fullkornsbröd är det bäst att läsa ingredienslistan och fullkornshalten — inte gå på färgen.

Vill du ha hjälp att tolka en specifik brödförpackning? Jag kan gärna guida dig!"

Med andra ord, om ditt bröd färgas med sirap, har du ett onyttigare bröd än ett ljust bröd, eftersom det är en massa socker i brödet.

Sen kan det mycket väl hända att din viktökning beror på att du bygger upp muskler med din träning. Muskler väger mer än fett. Men det kan du bara själv avgöra eller du köper dig en våg som mäter % fett, muskler, vätska.

snowy00
2

#9:

Ja, det kan man ha i åtanke. Jag har oftast inte "lusläst" ingredienslistan… 😊

En sån våg hade varit bra att ha.

snowy00
2

Kollade brödet i min frys nu, och i stort sett allt bröd där verkar vara fullkorn. (ej fejk). Förutom något som heter "grötbröd" (verkar vara bl a havre).

Condor
2

#10:

Vi har en sådan våg, som batterierna är tomma på sen minst 10 år. 😄 Jag går som sagt efter ögonmått och kroppskänsla. Men du borde ju själv känna om du lägger på muskler eller fett. Om du lägger på muskler är det ju ok. Annars skulle du ju kunna införa en träningsdag där du förbrukar mer kalorier än med styrketräning, t.ex. gå och springa i skogen.

snowy00
2

#12:

😄 Då kan jag ju få er våg, hehe. Skämt åt sido.

Jag tror det är mest fett… Om jag t ex känner på höftbeben är det relativt mjukt…..

Att springa i skogen är en bra idé. Jag ville göra det förra sommaren redan, men har inga bra skor. Ska definitivt köpa ett par joggingskor sen, när ekonomin är bättre.

Condor
2

#13:

Om du inte har bra joggingsskor och ekonomin inte räcker, är det bättre att köpa sig ett par billiga gymnastikskor och springa med dom tills vidare än att inte springa alls. 😊

Om du har en sandstrand i närheten, kan du springa där barfota. Det är det som är mest behagligt.

snowy00
2

#14:

Hm, jo, jag ska kolla upp det med billigare gymnastikskor..🤔😊

Det låter skönt att springa med sanden mellan tårna⛱️

Condor
2

Ibland har man inte bara spam och räkningar med bland mejlen, utan även goda nyheter. Här hos oss måste man byta elleverantör varje år, för många erbjuder rabatter och gratismånader för nya kunder det första året.

För ett par veckor växlade jag igen och väntade med spänning på räkningen av den gamla elleverantören, som är avgörande om man har förbrukat mer eller mindre än det som man har betalat inom ett år. Jag räknade med att det blir ett par hundra euroa att betala och tänkte "jisses, när jag har betalat den nya datorn och elen är mitt konto tomt igen. Men nej, vi får tillbaka mer pengar än vad jag hade vågat att hoppas på, nästa lika mycket som min nya dator kostar. 😊 Hurra!!!

Condor
2

#15:

Ja, det är skönt att springa barfota på sanden. När jag var i Miami Beach på semester brukade jag ibland gå upp extra tidigt, vid soluppgången, för att springa på stranden. Tidigt på morgonen var stranden tom och det var inte ännu så hett. Där var det strand så långt ögat når. Det var härligt att springa där.

snowy00
2

#16:

Oj, vilken fullträff… Som att nästan få datorn gratis, ju..😄

#17:

Minns att du berättat om det förr. Måste vara en härlig känsla på stranden, vid soluppgången.

Själv hade jag det otrevligaste samtalet med hälsocentralen jag har haft, imorse.🤷 Behöver inte gå in på detaljer.. Men antar att de också bara är minniskor..

Condor
2

#18:

Det tänkte jag också, att nu är datorn nästan gratis. 😊

Dom på hälsocentralen kan du bettrakta som tomma båtar.

snowy00
2

#19:

Jo, man får göra det 😊

Condor
2

En dag efter att kriget i Iran bröt ut passade jag på att tanka bilen full, för jag visste ju att priserna kommer att stiga. Då tankade jag för 1,39 euro per liter.

Idag tankade jag fullt igen, eftersom jag tänkte att priserna kommer att stiga igen och tankade för 1,80 euro per liter.

Nu på eftermiddagen kostar bensinen på samma mack 2,18 euro. 😮 Man har ju inte råd att köra bil längre.

Och vad gör regeringen? Jo dom diskuterar om att sänka skatten "så mycket" att bensinen blir 0,10 euro billigare. Ungefär som om man försöker att släcka en stor skogsbrand med en vattenflaska.

snowy00
2

#21:

Ja, det var en liten justering….🤨

snowy00
2

Har ni förresten något tips hur att hantera halsbränna? Jag har nog haft det i lite över fyra veckor, men inte förrän igår slog det mig att det nog är det.

Jag har pausat kaffedrickandet, och dricker bara rooibos, och kamomillte. Tar också ett receptfritt läkemedel mot halsbränna.

(har även köpt färsk ingefära.. Tyckte jag läste att sån te kan hjälpa)

Condor
2

#23:

Viktigt är att reda ut orsaken. Det kan vara en magsjukdom men det kan också triggas av yttre faktorer.

Vissa mediciner kan orsaka halsbränna, t.ex. antidepressiva och antikolinergika. Jag har för mig att du skrev att du tar antikolinergika.

Stress kan trigga halsbränna, liksom vissa livsmedel, t.ex. sådana som innehåller mycket syra eller är starkt kryddade.

Ingefära har en positiv effekt på magen och innehåller antioxidanter som skyddar magen. Men eftersom den har en skarp smak kan också trigga fram halsbränna. I alla fall bör man inte göra ett för starkt te och bara dricka det långsamt i små klunkar och blanda med honung.

Vad som också kan hjälpa är äpplevinäger. Fast den har en sur smak reagerar den basisk i kroppen och kan hjälpa till att reglera magsyran. Men här gäller samma som för ingefära, man ska dricka den starkt förtunnat, t.ex. en matsked i ett stort glas vatten och blanda det med honung.

Frukter som apelsiner reagerar också basiskt, men syran kan trigga fram halsbränna. Före man äter en apelsin kan man ta ett par klunkar vatten.

Vatten ska man över huvud taget se till att dricka tillräckligt, minst 1,5 - 2 liter om dagen, på sommarn mer.

Sen vet jag inte vilken receptfri medicin som du tar. Mediciner som neutraliserar magsyra brukar ge en rebound, eftersom kroppen måste producera ny magsyra.

Sen kan man se till att äta mat som reglerar bas-syra balansen i kroppen. Det finns sidor som den här där du kan se vilken kost som är bra och vad man bör undvika:

https://nillaskitchen.com/2016/11/16/syra-basbalansen-tips-basbildande-mat/

Protein drinks kan också trigga fram halsbränna. Orsaken är inte proteinet, utan tillsatser som t.ex. vissa sötningsämnen.

Hoppas att det här hjälper dig.

I det här inlägget hittar du riktlinjer och tips ur boken Sju steg till ett friskare jag utan gluten, mjölk …
snowy00
1

#24:

Jag tar egentligen båda sorterna av de medicinerna. Sertralin, och Akineton. Akinetonet började jag med för nog snart ett år sedan. Sertralinet har jag tagit i över 6 år.

Jo, jag märkte det. Tog två små klunkar av ingefärateet, och det brände till i halsen. Så jag hällde ut resten av teet.

Efter att hälsocentralen tipsade om Omeprazol så är det det receptfria läkemedlet jag tar.
Om jag inte inbillar mig det, så är det redan lite bättre… (i och med att jag inte dricker kaffet, och heller inte annan "starkare" te, som svart te +att jag tar det här läkemedlet).

Proteindrinkarna som jag tar är "naturella", och ska därför inte innehålla sötningsmedel.

Och tack för alla tips. Jag hoppas det blir ännu bättre snart, eftersom jag saknar kaffet lite 🙄 ☕ även om det gick bra mycket bättre utan kaffet än jag föreställde mig…

• Redigerat 2026-03-24 11:04 av snowy00
snowy00
2

#25:

Tillägg:

Det enda symtom jag egentligen känner nu, verkar vara att det känns ibland som att maten "är uppe i halsen", även om jag inte ätit på ett tag…🤔..om det nu ens är ett symtom.

Condor
2

#25:

Jag frågade copiloten om de där medicinerna kan orsaka halsbränna. Jag citerar det viktigaste:

"Antikolinergika kan i vissa fall påverka mag-tarmkanalen så att maten stannar längre i magsäcken, vilket kan bidra till sura uppstötningar hos vissa personer. Det är inte en av de vanligaste biverkningarna, men det är inte omöjligt."

"Sertralin är en SSRI och påverkar serotoninsystemet, som också finns i mag-tarmkanalen.

Vanliga magbiverkningar: illamående, diarré, gaser, magsmärtor.

Möjliga biverkningar: halsbränna eller sura uppstötningar kan förekomma hos vissa.

Det är alltså mer sannolikt att sertralin än Akineton bidrar till halsbränna, även om det varierar mycket mellan individer."

snowy00
1

#27:

Intressant.

Jag har tagit Sertralin så pass länge, att det vore lite konstigt om sådana biverkningar dyker upp först nu… Men man vet ju aldrig.
Jag ska iaf ta upp detta med psykiatrin sen.

Condor
1

#28:

Kanske i kombination med andra triggers?

Sen kollade jag efter vad Omeprazol är och hur det verkar och började misstänka att det är det som orsakar din viktuppgång.

Jag frågade copiloten och fick det här svaret:

"Kort svar: Ja, omeprazol kan leda till viktuppgång hos vissa, men det är inte en vanlig eller väldokumenterad biverkning. Det som ofta misstolkas som viktuppgång är snarare vätskeretention eller uppblåsthet.

Här är en tydlig genomgång baserad på vad som faktiskt finns i rapporterade data och patientupplevelser.

🧪 Vad säger källorna?
📌 Patientrapporter
En tysk databas med patientomdömen visar att cirka 9 % av användarna rapporterat viktuppgång som biverkning av omeprazol.

Flera enskilda användare beskriver snabb viktökning eller svullnad under de första dagarna av behandlingen, som sedan gått tillbaka när de slutat.

📌 Forumdiskussioner
I svenska forum finns personer som upplever att de gått upp i vikt under behandling, men andra påpekar att uppblåsthet från magsår eller magkatarr kan misstas för viktuppgång.

📌 Medicinska källor
Större medicinska genomgångar listar inte viktuppgång som en vanlig biverkning av omeprazol. De nämner däremot andra långtidseffekter som B12-brist, ökad risk för infektioner och påverkan på mineralupptag.

🤔 Varför kan vissa ändå gå upp i vikt?
Här är de mest sannolika förklaringarna:

🟣 1. Minskad magsyra → förändrad aptit
När magsyran minskar kan:

hungersignaler förändras

man äta mer utan obehag
Detta kan indirekt bidra till viktuppgång hos vissa.

🟣 2. Vätskeretention eller uppblåsthet
Många som tror att de gått upp i vikt beskriver egentligen:

svullnad i ansikte, mage eller ben

känsla av att kläderna sitter tajtare
Detta är inte fettökning utan vätska eller gaser.

🟣 3. Grundproblemet (t.ex. magsår, reflux)
Inflammation i magen kan i sig ge:

svullnad

förändrade matvanor

stressrelaterade symtom
Det kan misstas för viktuppgång.

📊 Sammanfattande tabell
Faktor Vanligt? Kommentar
Faktisk viktuppgång (fett) Ovanligt Rapporteras av ca 9 % i patientdata, men ej medicinskt bekräftad som typisk biverkning.
Uppblåsthet/vätska Vanligt Kan ge känslan av viktuppgång.
Ökad aptit Möjligt Minskad magsyra kan påverka hunger.
Sjukdomsrelaterad svullnad Vanligt Magsår/magkatarr kan ge svullnad.

Condor
2

Nu har min nya dator kommit, fast jag har bara hunnit titta efter om det är en dator i paketet. 😄 Kanske jag hinner inreda den i morgon.

snowy00
2

#29:

Ja, kanske.

Men jag började ta Omeprazol igår, och har bara tagit två "tabletter" hittills. Viktuppgången har hållit på i flera månader nu.
Men såg i papperet som följer med medicinerna (tappade namnet nu) att om det var Sertralin tror jag som har en möjlig biverkan som viktuppgång….. Det har jag inte vetat.

#30:

Spännande 😄

Condor
2

#31:

Men kanske är det bäst att reda ut orsaken hos läkaren. Det kan ju ligga en sjukdom bakom, t.ex. magsår.

snowy00
2

#32:

Jo, det vore det bästa förstås.🤔

snowy00
1

#26:

Det är enligt chatgpt ett tydligt symtom av halsbrännan, men att det betyder att det håller på att läka… Så här skrev chatgpt:

Ja — det du beskriver hänger väldigt sannolikt ihop med samma problem, även om det känns lite annorlunda.

Det där med att det känns som att du har “mat upp i halsen” är typiskt för det som kallas refluxkänsla/regurgitation, och hör ihop med gastroesofageal refluxsjukdom.

🧠 Vad det egentligen är

Det är oftast inte faktiskt mat som ligger kvar, utan:

små mängder magsaft/gas som rör sig uppåt

en kvarvarande irritation/känslighet i matstrupen

en “felkalibrerad” känsla i halsen efter att det varit irriterat

👉 Kroppen kan liksom “överrapportera” signaler ett tag.

🔄 Varför du känner så trots att halsbrännan är borta

Det är faktiskt ett bra tecken i grunden:

🔥 Svedan/halsbrännan = mer aktiv irritation

🌀 “mat i halsen”-känsla = ofta eftereffekt / läkning pågår

Så:

Symtomen har förändrats → ofta betyder det att det är på väg åt rätt håll

📍 Vanligt i den här fasen

Många får:

klumpkänsla

känsla av att behöva svälja

“något sitter där”

Det kallas ibland “globuskänsla” (ofarligt men irriterande).

✔️ Vad du gör nu

Fortsätt precis som du gör:

undvik triggers (kaffe/te etc.)

ta Omeprazol enligt planen

ät lugnt och inte för sent

💡 Små saker som kan hjälpa extra

drick lite vatten när känslan kommer

tugga tuggummi (stimulerar saliv → neutraliserar syra)

håll hållning upprätt efter måltid

⏳ Hur länge kan det sitta i?

några dagar till någon vecka är vanligt

brukar klinga av när slemhinnan lugnar sig helt

🚩 När man ska reagera

Sök vård om:

det inte förbättras alls inom ett par veckor

du får svårt att svälja på riktigt

det gör ont när du sväljer

Sammanfattning

👉 Ja, det hänger ihop med halsbrännan
👉 Det är vanligt i läkningsfasen
👉 Det betyder oftast att det går åt rätt håll

Condor
2

#34:

Då kan man bara hoppas att chat gpt har rätt. Om det inte försvinner skulle jag reda ut saken hos en läkare.

Condor
2

Nu är det dags att ta fram den nya datorn. Först göra upp ett microsoft konto. Sen ladda ner office och inreda outlook. Sen ladda ner antivirusprogrammet. Det är det viktigaste.

Sen ladda ner saker som opera browsern, adobe acrobat,, CCleanern, överföra mina filer. Jisses vilket jobb jag har framför mig. Jag hoppas att jag klarar av allt.

snowy00
2

#36:

Lycka till med datorn 😊 det klarar du nog.

Condor
1

Nu har jag lyckats att anmäla mig hos microsoft, ladda ner antivirusprogrammet och operan. Men när jag vill ladda ner office, som jag har betalat för, kommer en text att tjänsten inte är tillgänglig pga tekniskt problem. 😠

Nu har jag fortfarande ingen fungerande mejlprogram.

snowy00
2

#38:

Typiskt. Ja, när man trixar med datorer och internet.. får man nästan räkna med krångel.🙄

Själv ville jag bara dela en kort "låt" som jag har spelat in med pianot idag (ingen som jag skapat själv, alltså).
Det stod att den är för nybörjare att lära sig, men jag tycker det var svårt att få allt ganska bra…utan att trycka på pianot fel osv.🎹

https://youtu.be/YA218UhwvVY?si=DEYi-qCNigKoZM1f

Condor
2

#39:

Copiloten säger att det är ett vanligt problem att microsofts server är överbelastad om för många laddar ner saker och att de då stänger av servicen. I så fall måste man försöka om och om igen.

Jag längtar tillbaka till tiderna då datorerna hade en inbyggd DVD och man kunde köpa program på DVD. Allt som är nytt brukar att vara sämre än det gamla. DEt är ganska frustrerande och jag är arg på Bill Gates och hans "staff".

Din låt lyssnade jag på men mitt huvud snurrar allt för mycket för att kommentera den. Nu måste vi iväg för att Fata Morgana har ett ärende att göra. När vi är tillbaka får jag försöka på nytt att ladda ner office.

snowy00
1

#40:

Ok, ingen fara 😊

Jag ser fortfarande ibland på äldre serier på DVD. Ja, det känns lite som den "gamla goda tiden", hehe.

• Redigerat 2026-03-25 15:42 av snowy00
Condor
2

#41:

Nu är vi tillbaka igen och försökte på natt ladda ner office. Men det funkar fortfarande inte. Copiloten säger att om man försöker allt för ofta, blir man utestängd för upp till 24 timmar.

Mina filer vill jag inte ens överföra till den nya datorn, eftersom jag inte vet vad den gör med mina word dokument.

Nu har jag en ny dator som jag inte kan göra något annat med än att surfa i nätet. Nu packar jag in den i lådan igen och ställer lådan till mina andra prylar som jag köpte, men som jag inte använder, t.ex. kaffemaskinen och använder min gamla dator igen. Där har jag åtminstone office och mina filer och kan åtminstone gå in på mina mejls om jag går in som administrator.

Microsoft är verkligen botten! Säljer saker som dom inte levererar. Tänk att Bill Gates, som är så rik lurar av pengar av folk.

snowy00
1

#42:

Trist 🫤

Själv har jag fått så ont i huvudet av någon anledning, så att jag knappt kan tänka klart. Nåväl, det lättar nog snart.

Condor
2

#43:

Fast nu har jag fixat allt, så att både Outlook och Word fungerar. Vad skulle inte Condor göra utan mig 😉

Hoppas din huvudvärk går över snart!

FataMorgana som skriver från Condors dator 😊

• Redigerat 2026-03-25 19:03 av Condor
snowy00
2

#44:

He he….. Nu trodde ju jag att Condor skrev 😁 men fint att du fixat hans dator… Vad skulle ni göra utan varandra..😄😉

Jodå, huvudvärken är mycket bättre. Jag fixade med min ekonomi tidigare, tror det utlöste huvudvärken. Sen kanske jag har lite kaffe-abstinens oxå (?). Men men, bättre nu som sagt.

FataMorgana
2

#45:

Jag skrev i smyg från condors dator🙊😄 Fint att huvudvärken är bättre. Ja jag förstår att det där med ekonomin lätt ger huvudvärk. Hoppas den blir bättre för dig snart.

• Redigerat 2026-03-25 19:29 av FataMorgana
snowy00
2

#46:

😂🙈 - vi får väl se imorgon om han blir överraskad, Condor.

Ja, jag borde få beslutet om sjukersättning inom ett par veckor. Iaf max inom typ fem veckor, sen har deras handläggningstid tagit slut… Så får man hoppas på ett positivt beslut oxå.

Condor
2

Utan Fata Morgana slkulle jag aldrig ha kunnat fixa datorn. Problemet var att dom rackarna gav oss en felaktig product key för office.

Men redan microsoft kontot var ett problem. När jag ville öppna ett microsoft konto med min mejladress visade det sig att det redan fanns ett konto med den mejladressen. För flera år laddade jag ner skype och då öppnade jag ovetande samtidigt ett microsoft konto.

När jag sen ville anmäla mig på mitt konto med min mejladress, ville den ha en annan mejladress och gav mig dom 2 första bokstäverna. Det var Fata Morganas mejladress. Vilket kaos microsoft har. Sen gick det i alla fall att anmäla mig med mitt lösenord.

När office väl var nerladdad, blockerades det av datorn, eftersom datorn hade en webversion av office. Sen fixade Fata Morgana det på något sätt. I alla fall, när jag laddade ner skype för flera år, tog jag ett skämtnamn och nu är jag anmäld hos microsoft som Kalle Anka. 😂

• Redigerat 2026-03-26 09:41 av Condor
Condor
2

Jag minns hur enkelt det var förr i tiden att inreda en ny dator. På min första dator hade jag inte hela office utan bara outlook och word.

När jag installerade word, la jag in en CD eller DVD och sen öppnaders det en ruta där man skrev in product keyn, som stod på förpackningen. Sen klickade man på installlera och saken var färdig. Som nybörjare klarade jag av att inreda datorn. Nuförtiden måste man vara expert. Det tog kanske en timma att inreda den.

Igår satt vi hela dagen och datorn är fortfarande inte helt färdig. Jag måste ladda ner CCleanern, överföra mina filer och anpassa inställningarna. Jag kom på att det inte finns någon option att öppna operan "in private". Kanske det finns någon inställning.

Sen visar outlook att det finns 3 nya mejls som jag inte hittar. Inga mails är fetmarkerade.

Igår hade vi inte ens tid att laga mat. Medan Fata Morgana fixade min dator gick jag till ett ställe i närheten för att hämta mat. Där satte jag mig ner och väntade att den skulle bli färdig. Då kom en snubbe med en lös hund. Hunden sprang raka vägen till mig, nosade på mig, satte sig brevid mig och la sitt huvud på mitt lår. Jag undrar vad alla hundar ser i mig? Jag var ju inte den enda människan som satt där.

FataMorgana
1

#49:

Vi kollar på din Outlook sen när jag kommer hem från jobbet 😊

Condor
2

#50:

Jag löste just problemet med hjälp av copiloten.

Men vad som är kul är att jag skriver mycket snabbare med tastaturen på min nya dator. Jag trodde att jag inte skriver lika snabbt som förr i tiden längre. I skolan var jag alltid den snabbaste maskinskrivaren och tänkte att det är jag som har blivit långsammare. Men tydligen var det den gamla datorns tastatur som gjorde mig långsam.

Condor
2

Ledsen att jag just inte har så mycket tid för sajten och nya inlägg. Bortsett från att jag fortfarande har en massa jobb med den nya datorn har jag en storstädning idag.

Där ute har vi busväder. Igår hade vi soligt med 19 grader, dvs. T-shirt väder. Idag är det dags för vinterkläderna igen. Just nu 2 grader, regn och vindbyar upp till 65 km/h.

snowy00
1

#48:

😂
Då behöver du bara anmäla dig till Kalle Anka partiet, så är allt komplett.😄

Men det låter snurrigt med allt.
Bra att FM fixar och hjälper.

Vi har haft det kyligt och regnigt senaste dagarna. Men senare i eftermiddag får vi iaf 8 grader och sol….🌞

snowy00
1

Nu är solen redan här…..sitter en stund i den….🌞

Condor
1

#54:

Hos oss är det fortfarande bara 2 grader, regn och storm. I morgon får vi samma väder igen.

snowy00
2

Brrrr, en minusgrad ute nu på morgonen, och frost på bilarna ute.🥶

I alla fall så är det bättre med halsbrännan nu. Jag har druckit lite koffeinfritt kaffe igår och nu, nyss, idag. Det har gått bra…

Condor
2

#56:

Vi har precis samma väder som igår, regn, storm och 2 grader. ☹️

snowy00
2

#57:

🫤

Condor
2

Jag är fortfarande sysselsatt med min nya dator. Det finns så mycket nytt, som jag inte hade på min förrra dator och som jag inte förstår mig på. Därför är jag just inte så aktiv här.

Condor
2

Jag blir galen på min nya dator. Den skapar en mapp i ondrive och sen ger den mig en varning att namnet på mappen inte är tillåtet och varje gång som jag kör upp datorn kom varningen. Sen raderade jag bort mappen, eftersom jag ändå inte behöver den.

Nästa gång som jag körde upp datorn var den tillbaka igen. Sen fick jag en varning att den är låst och måste låsas upp. Eftersom jag inte behöver den, ville jag radera den en gång till. Men det fanns ingen option att radera den längre.

Ok tänkte jag, då drar jag den med musen till papperskorgen. Men den kom genast tillbaka. Sen låste jag upp den i alla fall och det röda utropstecknet blev blått, vad som betyder att den vill att jag låser upp den. Hur ska den hat det egentligen?

snowy00
2

#60:

Hu..😵‍💫 Allt det där låter så krångligt.

Stjärnskott
3

#60: 😵🥴Lite så här brukar jag känna mig. När det blir så där😵‍💫🥵🤥

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#61:
#62:

Ja, när tekniken inte fungerar som den ska, då går det för mig som för munken på ön i min vishetshistoria. 😄

I alla fall löste datorn problemet själv på något sätt efter en tid.

Condor
2

Just nu har vi 1 grad, det regnar och stormen blåser fortfarande, fast inte lika starkt som igår.

Det är riktigt ovant att man måste ta på sig vinterjacka, vinterskor och mössa när man går ut, efter att det var T-shirt väder för ett par dagar.

Jag vill ha våren tillbaka. 😭

snowy00
2

#64:

Vi har också trist väder nu. 5 grader och genommulet… Men i veckan som kommer verkar det kunna bli lite finare väder här.

Condor
2

#65:

Hos oss blir det inte mycket bättre nästa vecka. Det blir maximalt 10 grader, blåsigt och brist på sol. Först övernästa vecka blir det bättre.

Stormen har "klätt av" mandelträdet och alla blommor ligger på marken.

snowy00
2

#66:

Ok, tråkigt med trädens blommor..🙁

Condor
2

Vi verkar att ha ett abonnemang på det här skitvädret. Idag regn och storm med vindbyar upp till 70 km/h och bara 3 grader just nu.

FataMorgana
1

Idag har jag inte hunnit skriva något, för jag har bakat i stället 😊 En kaka jag ska bjuda till mina kollegor. Eller rättare sagt ska det vara chokladrutor, men ser mer ut som en kaka just nu. Funderar på om jag ska skära dom i bitar redan hemma eller om man ska med den som den är på jobb i morgon.

snowy00
2

#69:

Den ser faktiskt god ut (om man gillar choklad förstås). Kanske är det mer praktiskt om den redan är i rutor..? 😊

FataMorgana
2

#70: Tack. Jag hoppas den smakar lika gott som den ser ut. Jag tror ändå den är lättare att ta med till jobb om jag inte skär den i rutor, annars kanske rutorna rör på sig för mycket och kladdar ihop sig med andra rutor. Vi har ju ändå knivar på jobbet att skära den i rutor med när jag väl är där 😊

snowy00
2

#71:

Det kan nog stämma.🤔😊 🍰

Gråeld
2

Snoddas. 🙂 Om du hade strött på kokosflingor, så kladdar den inte ihop lika lätt om man skär kakan i bitar.
Men det måste man göra innan glasyren hårdnat isf.

FataMorgana
2

#73:

Ja, men det hade ju också varit gott, med kokosflingor på. Men det tänkte jag aldrig på, så nu är det försent för det. Men tack för tipset, ska tänka på det nästa gång 😊

snowy00
2

Idag ska det vara klar, blå himmel hela dagen här, och bli 14 grader på eftermiddagen 😮🌞

snowy00
3

Vet inte om det går att se det här instagraminlägget, av någon jag följer där, om man inte har instagram. Ville ändå prova dela det, eftersom katten på bilden var så söt….😻

https://www.instagram.com/p/DWipNbJjzkF/?igsh=c3E0NGVldWxkYmx5

1,091 likes, 26 comments - bw_perfect on March 31, 2026: "Photo by @ramsis.bnw Selected by @ozgurelgulay_ .... #mustafabayram #ozgurelgulay_ ##bwperfect #altinkare_ ##altinkare_sanat_merkezi".
snowy00
1

. felpostat inlägg

• Redigerat 2026-04-01 09:59 av snowy00
Condor
2

#75:

So varmt har vi inte haft det på länge. Det blir ju en perfekt dag för dig att gå ut i naturen.

Här har vi det inte riktigt lika kallt och otrevligt som de senaste dagarna längre, men ändå inget att hurra för. Sol och moln växlar, det är fortfarande blåsigt men ingen storm längre och vi ska få 12 grader idag.

Först på söndag får vi trevligt väder igen. Då ska det bli soligt med 21 grader.

snowy00
2

#78:

Det var ju bra att ni iaf har bättre väder. Nä, 14 grader har vi nog inte haft sen förra året här heller 😊

Condor
2

#79:

Efter att ha gått med vinterjacka och mössa i 5 dagar, kan jag idag gå med läderjackan igen och på söndag blir det T-shirt väder. 😊

snowy00
2

Nu drog de ett aprilskämt på min aktivitet 😂 att vissa personer ur "kungliga familjen" skulle komma till min aktivitet snart enligt dem.😂🤣

Tyckte nästan lite synd om de som blev glada och riktigt "gick på det"..jag tänkte nog mest "I så fall stannar jag hemma"🤣

Condor
2

#81:

För mig skulle det också snarare vara en anledning till att stanna hemma än att vara glad. 😄

snowy00
2

#82:

😄

Gråeld
4

Det var många roliga Aprilskämt igår.
Som att tullen har till uppgift att kolla flyttfåglar. Som flyger in i landet. 😃

April, April din dumma sill.
Jag kan lura dig vart jag vill.

Någonting som man har gått på under årens lopp.
Klarade ni er i år eller?.

Condor
2

Här hos oss såg jag inga aprilskämt. Fast när jag körde förbi bensinmacken tänkte jag att det måste vara ett aprilskämt när jag såg priserna. Men det var det inte. 😦

snowy00
2

#85:

😅😂 Haha….

Stjärnskott
3

#84: Jo, det var ett roligt formulerat aprilskämt uppsatt på jobbet igår. Men jag gick inte på det 🤣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

Jag testar just ut hur bra min nya copilot är på att göra bilder. Det här är faktiskt inget foto, utan en bild av min copilot.

Men den har sina gränser. När jag bad den göra en bild på ametister från Veracruz, såg kristallerna inte ut som äkta kristaller, utan som en genererad bild.

snowy00
2

#88:

Är det där en sån ametist från Veracruz? Snygg bild, i vilket fall..😊

Chatgpt har också blivit bättre på att generera bilder. För ett år sen eller så, när jag testade så blev bilden inge bra alls. Men de senaste gångerna när jag nyligen testade, så blir dem helt okej.

snowy00
3

Så här genererade Chatgpt en bild på en "ametist från Veracruz".

Condor
2

#90:

Ja, precis så ser dom ut. Det klarade min copilot inte av. Den kunde bara göra en bra bild på en ametist från Uruguay.

Condor
3

#90:

Nu visade jag moin copilot din bild och startade ett nytt försök. Men den får inte ihop det. Det här är det bästa som den kunde göra Dom från Veracruz växer inte så. Det är dom från Brasilien och Uruguay som växer på det här viset och kristallerna ser heller inte äkta ut.

snowy00
2

#92:

Nej, kristallerna ser faktiskt inte äkta ut på den bilden, det kan till och med jag se.🙄

Condor
3

Nytt försök. Lite bättre men man ser att det är en genererad kristall.

FataMorgana
2

Men det är ändå otroligt vilka vackra bilder de där AI-programmen gör nuförtiden. Å andra sidan finns det inget som slår äkta fotografier som människor tar.

snowy00
2

#95:

Det har du rätt i! Inget slår fotografier, målningar, osv som en mänsklig hand har gjort.😊 Och förhoppningsvis satt sitt hjärta i…

Condor
3

Nu jämför vi med äkta Vera Cruz kristaller, dvs. mina. Jag tycker att AI-erna inte fick fram klarheten och elden som en äkte Vera Cruz kristall har.

Condor
2

Jag laddade just ner mina filer från USB minnet till min nya dator. Min gamla dator behövde 2-3 timmar för att ladda ner 38 GB till USB minnet. Men min nya dator klarade av att ladda ner filerna från USB minnet på ungefär 15 minuter.

snowy00
2

#97:

Nä, det är ändå något mer speciellt att se dem på riktigt (i ett riktigt foto). Bilderna från Ai:n ser på något sätt ganska "plastiga" ut..😛

#98:

Skönt att slippa vänta.

Condor
2

#99:

Ja, precis.

Den nya babbeltråden finns här:

https://andligutveckling.ifokus.se/discussion/1637563/babbeltrad-nr-74

Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.