Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 680 ggr
FataMorgana
4

Vårtecken 2026

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Eftersom solen sken och det kändes riktigt varmt i luften efter den här vintern så tänkte vi att vi tar liten promenad för att se hur det ser ut där ute 😊 Fast jag vet inte om man kan beteckna allt som vårtecken precis, men i alla fall blev det en bild på månen med, fast den inte syns så bra. Sen såg vi både snödroppar och jordvivor och sen såg vi också en fågel som jag tror att är en gråhäger och några änder fick också komma med på bild 🦆🦆🦆

Stjärnskott
3

Härligt! Vårliga bilder som lockar längtan.🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#1: Ja, jag vill också bara ha mer och mer av sol och värme nu 😊

snowy00
2

#0:

Längtar här med. Kan vara sista dagen av minusgrader idag här… Sen får vi hoppas att snön försvinner…😊

Fina bilder du tagit också.🌞🌻

FataMorgana
2

#3: Tack, vi får hoppas det, att snön snart smälter bort där med 😊

Condor
2

#3:

Sista dagen med minusgrader? Det är en väldigt optimistisk synvinkel. 😊 Vi hade i alla fall nattfrost, eftersom det var en klar natt. Men solen kommer att värma luften och det ska bli 11 grader idag. Jag minns att vi en gång i April hade 25 grader och ett par dagar senare hade vi snöfall.

Condor
3

Jordvivorna på bilden växer på gräsmattan utanför sovrumsfönstret. Igår hittade vi bara ett par stycken. Men om ett par veckor kommer hela gträsmattan att vara full med jordvivor och sen kommer alltid gräsklipparen och halshugger dom.

När vi promenerade igår såg vi en trädgård med en massa blommor. Bortsett från snödroppar växte det massor av gulsippor och en del andra blommor som måste vara någon sorts trädgårdsblommor. Somliga var lila. Fata Morgana ville inte fota dom för att ägarna kanske skulle undra vad vi gör. Men jag undrar hur dom överlevde 20 cm snö för ett par dagar.

Gråeld
3

Så roligt att få se, att det redan spirar hos er.
Nåja, än dröjer det ett bra tag tills dess.
När myrstackars topp tinar fram,
som en kal topp.
Myllrande av liv i dess vita omgivning.
När bäckilar av tövatten slingrar sig fram,
bildar nya floder och sjöar.
Man blir som barn på nytt igen.☀️

• Redigerat 2026-02-26 12:03 av Gråeld
Condor
2

#7:

Jag tycker att det känns som att vakna upp ur vinterdvalan. 😊

Gråeld
1

Och födas på nytt igen.🙂

Condor
2

#9:

Ja, nästan, speciellt när man inte har haft det soligt på länge och idag skiner solen igen. Skönt att slippa vinterkläderna. 😊 Nu ska jag sätta mig på balkongen och sola en stund.

FataMorgana
2

#7 Ja du får nog vänta en tid till, men kanske är våren tidig i år. Du får det där om snön och tövattnet att låta så vackert 😊

• Redigerat 2026-02-26 16:12 av FataMorgana
Gråeld
2

Tack.🙂

• Redigerat 2026-02-26 17:50 av Gråeld
FataMorgana
1

#12: 🤗

snowy00
2

#5:

Sista dagen för denna vinter i alla fall. 😊 Det såg ut så i väderleksrappoten… Men nu kan man se någon enstaka minusgrad igen här och där framöver.

Idag har i alla fall en hel del snö smält bort redan…

FataMorgana
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Gick ut efter jobbet på en promenad idag med. Det var inte riktigt lika varmt i luften som i onsdags, men det var en skön promenad i alla fall. Lägger upp ett par bilder också.

snowy00
2

#15:

Fint. Den gula blomman (tussilago?) brukar vara bland den första man ser på våren här också.

Condor
3

#16:

Ja, det är en tussilago. Dom kan man göra te mot hosta av.

Stjärnskott
3

Här smälter snön i häftiga rännilar och det har varit +8 grader. Så härligt trors att solen lyst med sin frånvaro 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#17:

Ok, ja jag har läst i en bok jag har, att de är ätbara på något sätt…😊

Condor
2
Jag har varit dunderförkyld. Haft stegring, tappat rösten och hostat upp lungorna. Brukar väldigt sällan vara förkyld, men nu... :(. Men ...
snowy00
2

#20:

Intressant.

snowy00
2

Jag hade förresten kunnat dela med mig av "vintertecken" nu… Vi har i dagarna stått och kollat hur snabbt snön smälter… Bara för att idag vakna till en "vinterdag" med ganska mycket nysnö . 😅🫡🤭

Öland 4ever (oland4ever.com)
4

För en dryg vecka sedan hade vi dryga 10 minusgrader. Igår lördag sista februari hade vi 10 plusgrader och duggregn och snön som legat i drygt en månad sedan försvann på direkten. Hade det varit sol igår så vet i fan om inte shortsen åkt på.

Men vi ska inte ta ut våren i förskott. Än kan vi få många köldknäppar och mer snö. Snödropparna har däremot tittat upp.

Bor man på Öland, solen och vindarnas ö, så skapade jag några sidor som visar vår vackra ö med hjälp av några bilder.
Oland4ever.com
Oland4ever.eu
OlandTurist.com
OlandsTuristguide.eu

Condor
2

#22:

Ojdå, för ett par dagar stod det på väderleksrapporten att lördag blir en solig dag för er.

Condor
2

#23:

Det är i alla fall ett plus på 20 grader mer. Vi hade också vinter med 20 cm snö förra helgen och då gick jag ut med den tjocka vinterjackan. Igår gick jag med T-shirt och jeansjacka.

snowy00
2

#24:

Ja, lördagen var egentligen solig, men idag (söndag) när man vaknade såg det som sagt ut så här…

1000000958.jpg

Men imorgon måndag ska det vara sol hela dagen igen.🌞

Lillaedet
3

Älskade vår du är välkommen! 🌱🌸

Condor
2

#26:

Ojoj, så som det såg ut hos oss förra helgen.

snowy00
3

Det här är väl ändå ett slags vårtecken 😊🌞 första gången som jag sitter i solen med altandörren öppen…. För i år.
Det är 6 plusgrader, och jag har som ni ser en mindre snöhög framför mig.

1000000972.jpg

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Från dagens promenad 😊

Idag lyckades jag till och med fånga en fjäril på bild 🦋

Condor
2

#30:

Den busken var den enda som stod i full blom. Därför var den träffpunkt för alla fjärilar, humlor och bin i hela trakten. 😊

Gråeld
2

Wow, vilka fina kort. 🙂
Vad heter den busken med dom rosa blommorna?.

snowy00
2

#30:

Ja, fint med fjärilen osv 🦋

Stjärnskott
3

#30: Tjusigt 💕

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#32:

Jag är inte säker. Men det skulle kunna vara den här:

https://www.odla.nu/blogs/inspiration/hybridkejsarolvon-ljuv-vardoft-i-vintertradgarden

Hybridkejsarolvon 'Dawn' (Viburnum x bodnantense) är en omtyckt vinterblommande buske med väldoftande rosa blommor, lättskött och härdig till zon 3.
Gråeld
2

🙂

FataMorgana
2

Idag hittade jag inte så mycket att fotografera i naturen, men en bild på en oljebagge blev det 😄

Condor
1

Den där oljebaggen innehåller ett starkt gift som heter kantaridin. En enda bagge innehåller så mycket gift att det skulle kunna döda en människa, om man t.ex. skulle råka äta den. Hudkontakt kan leda till hudnekros. Baggen kan också spruta omkring med giftet.

I låg dosering har giftet förr i tiden används som afrosidiakum. Det är samma gift som i spanska flugan. Men det kan leda till en lång smärtsam erektion.

snowy00
2

#37:

Det är alltid något 😄

#38:

😨😱

• Redigerat 2026-03-07 19:29 av snowy00
FataMorgana
3

Idag såg vi sköldpaddan för första gången för i år. Men den här såg lite mindre ut, så jag är inte helt säker på att det är en och samma sköldpadda som vi alltid brukar se🐢

Condor
2

#40:

Kanske den bara därför ser mindre ut, för att den understa delen av kroppen befann sig i vattnet?

FataMorgana
2

#41:

Kanske det 😊

snowy00
2

#40:

Kul att ni träffade (en) sköldpaddan igen 🐢 då vet man att det är vår…. (snart). 😁

Stjärnskott
2

Fint med sköldis bara att se den inger ju hopp på nått vis.
Här är vårtecknet en fluga i örat som lyckligtvis hittade ut 😅Rätt så obehagligt faktiskt. Men som vår tecken får det väl ändå duga, tänker jag.

Idag var det strålande sol och 8 grader varmt och massa folk överallt var man än gick. Ett rätt säkert vårtecken det med 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#43 + 44:

Ja, det är fint att se att den finns kvar. Men just nu förstörs naturområdet där. Till och med igår på en söndag var grävmaskinerna aktiva.

Sköldpaddorna är skyddade genom flera lagar och jag tvivlar på att företaget som befinner sig där, som förstör området, har en miljökonsekvensbedömning, ett vattentillstånd eller en artskyddsbedömning.

Därför skrev jag just ett mejl till "Niederösterreichischen Naturschutzbund" och hoppas att dom stoppar förstörelsen.

Condor
2

Jag har redan fått svar, att dom ska bry sig om saken. 🙂🙂🙂

snowy00
2

#45, #46:

Ojdå, så bra!! 😄

Vilken "tur" att du mailade om det…

Condor
3

#47:

Ja, men det är redan så mycket förstört att man blir ledsen av att promenera där.

snowy00
2

#48:

Trist..😕

FataMorgana
4

Det är så vackert när mer och mer börjar blomma 😍

Gråeld
3

Wow, så fint med violett hav av blommor.❤️💚💜

• Redigerat 2026-03-11 17:33 av Gråeld
snowy00
2

#50:

Oj, vilken fin bild 😍

Stjärnskott
3

#50: 😯🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

På den gräsmattan växer det tusentals vilda violer. En fröjd för ögat. 😊

FataMorgana
2

Och nu håller mandelträdet på att blomma upp 😍

Gråeld
4

#54 ,55
Nu får ni baskemej sluta!! 😅 Börjar faktiskt bli smått avis på er, bara så ni vet.🙃
Här finns det snöblommor, det är dock en tröst för mig.🤗

• Redigerat 2026-03-13 17:17 av Gråeld
Condor
2

#56:

😄😄😄 Men snart är det fina vädret över. Nästa vecka ska det bara vara mellan 10 och 12 grader och från måndag till onsdag ska det regna.

FataMorgana
3

#56: 😄 Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. 😊 Men det är ju också något speciellt där uppe, när solen börjar värma lite igen, snön glittrar och man hör dropparna från taken. Och snödropparna som tittar fram ur snön och fåglarna som börjar sjunga mer och mer. Så du har nog också en hel del fint att njuta av. 🌱🐦🤗

Gråeld
2

Du har en poäng, man blir rätt så hemmablind faktiskt!!. 😯😅☀️

FataMorgana
2

#59: Det blir man lätt 🙂

snowy00
2

😄

Här har vi mulet och regn de senaste dagarna. Men relativt varmt i luften ändå… När man är van med kylan.

Condor
2

#61:

I alla fall får du soligt väder på måndag, när det kommer att regna hos oss.

snowy00
2

#62:

I alla fall ska det bli 8 plusgrader.😊 Men man kan ju hoppas på sol också.🌞

1000001004.png

Condor
2

På "www.wetteronline.de" som visar vädret i hela världen står det att du kommer att ha det soligt på eftermiddagen.

snowy00
2

#64:

Det låter ju bra i så fall.😊🌞

snowy00
2

Tillägg:

SMHI säger också sol på måndag eftermiddag… Då är det 2 mot 1.😄

snowy00
2

Hehe….. Nu säger även YR väderleksrapporten att solen kan titta fram på måndag här……😄

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Nu har vi köpt violer för balkongen 😊

Condor
2

#68:

Det är ett säkert vårtecken när vi har blommor på balkongen. 😊

Stjärnskott
2

#69: Och här snöblaskade det i morse innan regnet tog över igen.
Grått, blött, mulet och ruggigt….

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#68: Violer är fina… de liksom har en slags vän attityd på någe vis…

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#70:

Usch! det låter obehagligt. Vi hade blandat sol och moln idag med 13 grader. I morgon blir det regn och kallare här hos oss.

Stjärnskott
4

#72: Jag tog mig ändå ut en stund…..

Det tanken skapar med en blick genom fönstret…….
Stämmer sällan överens med själva upplevelsen………

Upplivad av vädretsmakter.
Om vi lever livet uppe i huvudet. Då går vi miste om väldigt mycket…🌸

Det får bli dagens klokord från mig, tror jag.😉

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
3

Vilka fina violer.🙂

Gråeld
2

Sanna klokord.🙂

snowy00
2

#68:

Fint 🌸🌷🌻🌼

Och imorgon hoppas jag på att kunna få några solstrålar på mig här…😊

FataMorgana
3

#71: Ja precis, de har en vän attityd på något sätt. Jag gillar violer väldigt mycket 😊

FataMorgana
3

#74: Ja, speciellt kombinationen orange och lila bredvid varandra gör de extra fina. Nog för att jag gillar alla violer, alla färger 😊

Condor
1

#73:

Jag ser det dåliga vädret som vi har idag som ett tillfälle att göra det jobbet hemma, som man inte har tid för när det är soligt och varmt där ute. 😊

• Redigerat 2026-03-16 10:40 av Condor
FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Vi tog en liten promenad efter jobbet idag för att se om det blommat upp något mer 😊

Stjärnskott
1

#80: Jo, men lite avis blir jag nog ändå 😇🙃🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
2

Man kan tro att det redan är påsk.🙃

snowy00
2

#80:

Fina foton 😍 den första med de gula blommorna var ganska häftig…

snowy00
4

😮

Det första riktiga vårtecknet hittade jag just på min nysopade altan.🌞🌼

FataMorgana
2

#84: Vad fint, där ser man att våren är på väg, även hos er där uppe i Sverige 😊

Condor
2

#84:

Vad kul. 🙂 En Tussilago

snowy00
1

#85, #86:

Ja, äntligen vår…..😅

Stjärnskott
4

#84: De är ju så härliga de där små mini solarna. De tysta hästhovarna 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
3

Redan!!. Våren är galet tidig i år.
Men dom hälsar vårens ankomst.🙂

snowy00
3

#88:

🤗

#89:

Det känns lite tidigt, ja. Men skönt på något sätt.

snowy00
2

Första gången för i vår som jag sitter riktigt ute på min altan, och inte bara inne, framför den öppnade altandörren.

Det måste ju ses som ett slags vårtecken😄

Just nu är det 13 grader, och mulet. Lite småkyligt, men skön, frisk luft….

• Redigerat 2026-03-21 15:41 av snowy00
Condor
2

#91:

Då har du ett liknande väder som vi. Vi har 12 grader mulet. Tråkigt väder. I mitten av nästa vecka ska det bli riktigt kallt här igen.

snowy00
2

#92:

Ok, vi hade iaf sol tidigare idag, och precis när jag skriver detta så tittar den fram igen.

Condor
2

#93:

Tidigare tittade den fram här också. Men tyvärr inte nu.

FataMorgana
2

Gick just in på en sida för att läsa nyheter och såg denna rubrik som jag översatt till svenska:

"Vädergalenskap! "Kraftiga snöfall ända till Wien"
Bara några dagar efter att den kalenderbaserade våren har börjat, gör vintern comeback med full kraft. Nästa vecka kan det komma snöfall i Wien!"

😱😤😠😖😡🤬💢

snowy00
2

#95:

Huuuu 😨😱😰🥶

Vad händer med vädret?
Galet…

Ni brukar väl inte få snö i slutet av mars, antar jag…

FataMorgana
2

#96:

Vi hade snö en gång i april också. Så allt är möjligt här hos oss. Ena dagen kan det vara varmt med 15 grader plus och nästa dag kan det snöa och vara kallt och speciellt i mars och april får man räkna med varierande väder. Men ändå hoppas jag på att dom har fel och att det inte blir så kallt som dom säger nu. Annars är det bara att packa upp vinterjackan igen ❄️❄️❄️

• Redigerat 2026-03-21 20:24 av FataMorgana
Condor
2

Jag hoppas också att dom har fel. På onsdag ska det bli 18-20 grader och på torsdag och fredag bara knappt över noll grader. På måndag har jag tid hos bilverkstaden att byta till sommardäck. Hoppas att det inte är för tidigt.

Stjärnskott
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Så skönt när färgerna börjar bryta igenom den annars så lergrå marken.
Just nu så öser regnet ner och slår mot fönsterrutorna.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
4

Nu blir jag avis på er, som bor i söderut av landet.🙃
Vilken fröjd det måste vara en av att få se de olika vårblommorna spira upp ur marken.🤗

Condor
2

#99:

Vad fint. 🙂 Här hos oss blommar det upp allt fler träd och buskar. Om dom skulle veta att vintern kommer tillbaka på torsdag skulle dom nog vänta med deras blommor. Det ska bli regn och storm och på fredag kan det till och med snöa. Ska man tro väderleksrapporten, så kommer det att storma de nästa 2 veckorna med vindbyar upp till 80 km/h.

Förresten, vem som har ett fint vårfoto, kan gärna göra upp en ny tråd med rubrik"Vårtecken 2026 Nr. 2"

• Redigerat 2026-03-24 14:36 av Condor
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.