Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketter: andlig-utvecklingpsykologiskt-arbete
Läst 173 ggr
Condor
5

Att se världen utan filter

Vi människor har ett förstånd som är anpassat till överlevnad och för vi ska fungera i social miljö. Alla "onödiga" sinnesupplevelser filtreras bort och bara det viktigaste släpps igenom. Förståndet orienterar sig efter det som det känner. Det känns tryggt och ger struktur. Därför fyller det också ut luckor med egna föreställningar. Men är det verkligen sanningen som vi ser om vi filtrerar bort saker och fyller ut luckor med föreställningar?

Tänk om vi skulle våga oss ut ur vår komfortzon och börja se världen utan filter och utan egna föreställningar som baserar på det som vi känner. Steg ett är att bli medveten om sina filter och inte tolka världen enligt dessa. Ett exempel på hur filter fungerar såg jag igår när vi såg på en film. En missionär i Afrika blev attackerad av hyener. Han var mycket religiös och när blixten slog ner mellan honom och hyenerna tolkade han det som att gud hjälpte honom.

När människor upplever fenomen som är svåra att förklara, tolkas det ofta efter någonting som man känner till, t.ex. att det var gud eller änglar eller andar. För förståndet är det mer tillfredställlande att "veta" vad det är än att stå inför ett mysterium som man skulle kunna se som en utmaning att lösa.

Våra filter får vi inbyggda redan som barn och genom livets lopp ökar de. Religioner och andliga koncept bygger in filter i oss även om vi inte tror på deras läror. Man hör ofta att folk säger att de inte tror på religioner, men ändå pratar de om saker som religioner har hittat på, t.ex. gud som person, satan, demoner, karma, reinkarnation och annat.

När vi alltså upplever någonting som inte passar in i vår föreställning av verkligheten, när vi möter saker som vi inte känner till, är det förståndet som sätter igång den inre dialogen för att pressa in det hela i dess föreställningsram. Föreställningsramen är ett koncept med inbyggda filter som begränsar oss och den inre dialogen är förståndets oväsen som också hindrar oss att se klart.

Att bli medveten om sina filter eller åtminstone en del av dem betyder inte samtidigt att bli av med dem. Men med mindfulness och självobservation kan man lägga märke till när de uppträder, när, hur och varför vi ser genom ett filter. På så vis deaktiveras sådana filter mer och mer och man börjar att se klarare och bli mer medveten.

Att se världen utan filter är inte ett mål, utan en process och när filter deaktiveras, ändras vår upplevelse av världen.

Gråeld
2

Bra skrivet och intressant. 🙂 Ja, föreställningsramarna är snäva.

Condor
2

#1:

Tack! 🙂 Ja, föreställningsramar är begränsningar.

Stjärnskott
4

Tänkvärd text Condor.

Att se världen utan filter är inte ett mål, utan en process och när filter deaktiveras, ändras vår upplevelse av världen.

Processen är just en process som pågår mest hela tiden. Vi snubblar, vi faller och vi reser oss igen, igen och igen.

När jag skriver så ser jag framför mig hur de småbarnens process innan de reser sig upp och går.

Jag tänker att det inte går att se hela världen utan filter -
Hur skulle det vara möjligt?

Om vi inte lyckas med att inse att det är våra inneboende tankar och känsloreaktioner som skapar allt som finns.

I denna jordiska tillvaro som ibland känns alldeles för trång och meningslös.
Trots Livets oändliga storhet som fullkomligt får mig att tappa andan i mellanåt av förundran och av vördnad.

Det är bara tankar som tar sig ut i det slutna luftrummet genom skrift.
Där allting andas
finns det liv…

Hoppsan. Tänk så tankarna kan springa iväg. Nästan som odresserade hundar.

🤭

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
4

Vi är få här, men ack så viktigt för var och en att kunna få lufta och dela våra inneboende tankar här. 🤗💚

snowy00
3

Kanske är filtren uppbyggda av tanke- och känslotillstånd? När sinnet "pausar" för en stund, kortare eller längre, upphör också filtren att existera.

Varje dag växlar vi mellan olika tanke- och känslotillstånd… Det mönstret går igång här… Det andra mönstret går igång där.

Ju färre mönster av tankar och känslor vi har… Ju närmare Källan befinner vi oss. När ett totalt glapp uppstår… Då erfar vi att vi är Källan…. Källan från var allt uppstår.

Men att vara helt utan dessa mentala filter? Även genom hela vardagen… Det är inte min egen erfarenhet iaf.🙂

#4:

Så sant, så.🤗

Stjärnskott
3

#:0. Condor, det var inte alls meningen att skrika ut dina sista rader.. 🌸🦋

#4: Jo, det är en ynnest. 💚

#:5. Jo, så inbillar jag mig att det är. När glimtarna släpps fram och jag får sola i det inre solljuset…. Vila i varat….
Livets längtan efter sig själv

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#6:

😊🙏

Condor
3

#3:

Jag tror heller inte att man kan se hela världen utan filter, i alla fall inte ständigt. Men man kan bli medveten om att man ser världen genom filter och ibland deaktivera det ena eller andra.

Jag skrev nån gång att sinnet och förståndet inte är en neutral mottagare, utan en tolkare. Det komplementerar jag nu med att skriva att vi tolkar världen genom våra filter.

Condor
3

#5:

Tankar och känslor bildar en del av våra filter och när sinnet pausar existerar för tillfället inga filter. Men om vi tar mannan i filmen som exempel, så tolkade han blixten som slog ner mellan honom och hyenorna som att gud tittade ner på honom och räddade honom genom att låta blixten slå ner.

Utan det här filtret skulle han kanske ha tänkt sig att det bara var tur. Trosystem och koncept är också filter. Även om han skulle ha tystat ner sinnet, skulle hans tro finnas kvar i bakgrunden.

På tal om att pausa sinnet, så såg jag en dokumentation som handlade om Tolle för ett par dagar. Han rekommenderade en övning, att man ska stänga ögonen och sen ställa sig frågan "vad kommer min nästa tanke att vara?" och sen väntar man på den. Det brukar att ta några sekunder innan nästa tanke kommer och det är just den tiden som sinnet är tyst.

Jag har prövat ut det och det är häpnadsväckande hur lite tankar som man har om man väntar på tankarna.

Condor
3

#6:

Jag förstod det. 😊

snowy00
1

#9:

Ja, så kan det nog vara 🤔

Det där har jag också hört av Tolle. Provade nu, och ja, det kommer nästan inga tankar alls, när man väntar på nästa sådan. Bara lite tendenser till tankar i bakgrunden (som knappt går att tyda), om ens det.

Förresten, var såg du den dokumentären? Hade varit intressant att se.🙂

Condor
2

#11:

Det var en youtube dokumentation på tyska. Jag minns inte namnet. Men kanske det syns på Fata Morganas youtube konto.

Gråeld
3

Sinnet är snabbt på att tänka ut en tanke om någonting.
Tvärsäker, så är man. Men vänta nu, det stämde inte alls.
Den bild man hade framför sig, är nu omkull kastad.
Vet inte hur många gånger man har gått på det,tvärsäkert.

Sinnets tvärsäkerhet, kan skapa splittringar. När man är så
tvärsäker på att någon rådde för någonting. Utan saken taget
i luften, så är det ändå tvärsäkert.
Missförstånd finns inte på kartan. Så säker är man i sitt eget sinne.

Gråeld
2

Det var en bra övning av Tolle, som man ska testa på.😊

Condor
2

#13:

Ja, sinnet är bra på att spela oss spratt. Därför ska man endast vara tvärsäker när man verkligen är tvärsäker. 😄

#14:

Det tycker jag också, efter att jag prövade ut övningen.

FataMorgana
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#11:

Det var denna, men jag vet på vilket språk den är för dig och om du hittar den på engelska ifall den är på tyska. Den heter översatt till svenska: "Hur man löser upp egot på sekunder - Jesus metod"

• Redigerat 2026-01-27 11:44 av FataMorgana
snowy00
2

#16:

Det är visst bara tysk text på den videon (även den autogenererade). Sökte både på svenska och engelska, men verkar inte finnas.
Nåväl, tack ändå 😊

Stjärnskott
2

#10: Volken tur 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#9: Den övningen med Tolle har jag faktiskt glömt bort. Tack för påminnelsen. Den gör att tankarna går och gömmer sig en stund 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#19:

I alla fall en bra övning. I dokumentationen pratades det också om en del i oss, som bara observerar. Den delen tänker inte, den bedömer inte, den analyserar inte och försöker inte att ändra på någonting. Det är den del av oss som kan iaktta tankar, känslor och impulser utan att dras in i dem och det är det som Tolle kallar för det medvetena varandet.

När man är i observatören minskar egots grepp. Man blir inte lika reaktiv eller identifierad med tankar och känslor. I de ögonblick som man väntar på nästa tanke, är man i observatören.

Med tanke på detta, ser man meningen i vad alla upplysta säger, att man i meditation inte ska försöka att stoppa tankarna,, utan bara observera dem. Att försöka att stoppa tankarna betyder friktion, för man kan med en tanke inte stoppa tankar. Men om man bara observerar dem, avtar de helt av sig själv.

snowy00
2

#20:

Nu skrev du inte direkt till mig, men😊

Precis. Det man kan förvänta sig om man försöker stoppa tankarna (vilket egentligen är omöjligt, med kraft) är huvudvärk. Sen kommer de tillbaka med ännu större kraft…

Jag tänker också att den där observatören är vad man egentligen är. Som vi skrivit förr; allt som kan observeras är inte "jag".
Man kan inte observera den man på djupet verkligen är.

Condor
2

#21:

Kanske man kan säga, att observatören är vår sanna natur i form av medveten närvaro?

snowy00
2

#22:

Man kan nog säga det på många olika sätt..😊