Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettövrigt
Läst 710 ggr
snowy00
2

Babbeltråd Nr. 69

uppl DSC_0504.jpg
Den förra babbeltråden blev hastigt full, så jag öppnar en ny här😊

Kanske får vi relativt snart se ett sånt här hav av blommor där ute… Det känns i alla fall bra att tänka att vi i alla fall går mot den tiden igen.

Condor
2

Jag såg inte att du gjorde upp en ny, så jag tog bort den som jag öppnade.

snowy00
2

#1:

Ok.

Condor
2

Jag verkar i alla fall inte ha ett bra "flow" just nu. Vi hade ju en sån där lampa monterat på väggen ovanför köksbordet, som man kan dra ut som ett dragspel. Efersom det är en arbetsplats har vi en fullspektrumlampa där.

När den gick sönder köpte vi en ny lampa. När den var monterad insåg vi att det inte går att använda fullspektrum energisparlampan, för att den hade en dimmer. Det tog lång tid att hitta en LED fullspektrumlampa som motsvarar minst 75 W för en vanlig glödlampa. När vi skruvade in den, flimrade den. Anledningen var att den hade en 3-steg dimmer och den går inte att använda i en lampa med egen dimmer.

Sen ringde jag till shoppen där jag beställde den och tanten sa att det inte är ett problem att skicka tillbaka den. Jag frågade om dom har en liknande lampa som den här, fast utan dimningsfunktion. Hon rekommenderade en som jag beställde.

Igår borrade jag nya hål i väggen och monterade lampan. När jag ville skruva in lampan visade det sig att den inte passar, för att det inte var en E27. Jag monterade ner den igen och nu har vi ingen lampa, men 2 lampor att skicka tillbaka. Vi har 2 olika sorters fullspektrumlampor som vi inte kan använda och väggen ser ut som en schweizerost. 😭😭😭

Stjärnskott
5

#0: Det ser jag fram emot. Ett gult hav mitt i allt det gröna…. 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Gråeld
3

🤣🤣

• Redigerat 2026-01-18 16:10 av Gråeld
Gråeld
3

Det dröjer ett par månader till så.
Den som väntar på någonting gult, väntar aldrig för länge.🙂

• Redigerat 2026-01-18 17:10 av Gråeld
Stjärnskott
3

#6: Tids nog är det dags igen. Ska / bör ju inte springa in i framtidar som ännu inte existerar 😇

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#3:

Nä, vad trist. Du får kanske spackla och måla över hålen eller så.😑

#4, #6, #7:

😄 Jag ville liva upp tillvaron lite för de som är lite trött på snö, kyla, slask, och mörker med bilden på smörblommor, hehe.

Men nu kanske jag kastade in er i föreställningar om framtiden ist..😂😇

Stjärnskott
3

#8: ja men du ser ju… hur lätt manipulerad jag är… springer rakt in i försommaren… och chockas av blötsnön utan för fönstret 🤣😅

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

#3: Ajajaj, sånt där svider ju på nått envist sätt…..Trist….. men så finns det ju spackel och målarfärg och en hel massa görande OM man skulle drabbas av skaparkraftens kreativa flöde……

😇😉

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#9:

He he 😅😂

Condor
2

#8:

Men det blir ju ändå fult på väggen.

Condor
3

#10:

Vi får väl ta och måla hela köket på nytt när vi har tid nån gång.

Condor
2

Ni i Sverige har det ju ändå varmt och skönt just nu, nästan vår, jämfört med länderna längre söderut. Jag kollade just temperaturen i Europa och i Stockholm är det 1 plusgrad. I Madrid är det en minusgrad och här hos är det just 5 minusgrader och vindbyar upp till 50 km/h. Pga vindchill effekten känns 5 minus nu som 14 minus.

snowy00
2

#12:

Var ju därför jag skrev måla också. Men ni kanske har tapeter.

FataMorgana
3

Sorry att jag var frånvarande under helgen. Hade så mycket stress på jobbet under veckan och stress hemma med våra lampor, att jag helt enkelt inte orkade vara social. Försökte nog få ihop en text, men huvudet sa ifrån. Fick alltså inte ihop någonting och sen orkade jag inte med någon social media alls, utan kände mig bara för att dra mig undan. Det har ingenting med er att göra. Bara så att ni vet. Men ska nu under veckan, när jag hinner gå lite igenom vad ni skrivit här och svara er lite vart efter sen. 🤗

Condor
2

#15:

I köket har vi inga tapeter, utan målat, så vi får väl måla hela köket så snart det blir varmare ute. För när det är så kallt kan man ju inte vädra ut lukten av färgen.

Condor
2

#16:

Stress med mig för att jag köper lampor som vi inte kan använda och gjorde en schweizerost av köksväggen.

Gråeld
3

Förstår dig så väl, och väl unnat med annat göra.🙂 Bara för att ni sköter om sajten, betyder det inte att man behöver leverera någonting vid något visst tillfälle eller tidpunkt.
Sajten ska man kunna besöka, när man känner för det. Även om man inte skriver några nya inlägg). Så med andra ord sätt ingen press på dig själv. Inte från min sida iaf.🤗

• Redigerat 2026-01-19 14:36 av Gråeld
Gråeld
3

Du och din Schweizerost.😅

Condor
2

#20:

😄

Condor
3

#20:

Fråga till bing copilot:

"Är det schweizerosten som har mest hål?"

Svar:

"Kort sagt: Ja – den ost som oftast har flest och störst hål är Emmentaler, den klassiska “schweizerosten”. Det är den ost som internationellt förknippas med stora, runda hål (“ögon”), och den är mer hålig än andra ostar i samma familj enligt flera källor."

😄

FataMorgana
3

#19: Tack för förståelsen. Önskar dygnet hade fler timmar så att man både kunde vila upp sig och skriva inlägg varje dag 😄 men du har, man måste inte leverera inlägg vid en viss tidpunkt 🤗 får bara så dåligt samvete ibland när jag inte gör det.

snowy00
1

#17:

Ok, ja det blir ju bäst att måla om hela väggen. Det blev ju en sån "historia" för mig för ngt år sedan…

DSC_0157.jpg

Jag tejpade fast träklossar på den målade väggen som hade tapet under färgen. Tejpen var så stark, att när jag försökte ta bort klossarna från väggen följde stora bitar av tapet/färg med bort…😆😅 Tejpen var alltså "för bra"….. Men men, sånt som händer.

#16:

Jag håller med Gråeld här…😊🤗

snowy00
2

#14:

Jo, vi har haft plusgrader några dagar. Men nu fryser det på lite med 1 minusgrad. Blir nog halt ute nu, kan jag tro när all slask fryser.😔

Condor
2

#24:

Jisses, vad var det för en tejp. 😮

Viu har det betydligt kallare. I nattt var det minus 8 igen och just nu minus 5 grader.

Condor
2

Ett typiskt exempel på att absolut inte vara i nuet, utan någon helt annanstans med tankarna är, när man vill gå till sovrummet för att hämta tvätt att tvätta ur tvättkorgen, men går till rummet brevid och öppnar frysboxen. 😄 Sen står man där och undrar "vad var det som jag hade tänkt göra?". 😄

Jag hade faktiskt frysboxen i bakhuvudet för jag fick postpaketet med våra halvbakna bröd idag. Jag måste färdigtbaka bröden, skära dom i skivor och frysa in dom. Där ser man hur saker arbetar i ens undermedvetna och hur man kan bli felstyrd om man inte är i nuet.

snowy00
2

#26:

Det var någon stark dubbelhäftande tejp som jag köpte på en byggvarubutik 🤷

#27:

Så gör jag emellanåt också, på ett ungefär. T ex när jag såg på Tv och skulle hämta nåt i köket så tog jag med mig fjärrkontrollen in i köket…..😆😅 Väl inne i köket tänkte jag, att vad ska jag med fjärrkontrollen till här inne?

Condor
2

#28:

Undrar om den är så stark att man skulle kunna tejpa en lampa i stället för att skruva den i väggen?

Ja, det är svårt att alltid vara i nuet. 😄 Men skulle jag leva som eremit uppe på ett berg och meditera hela dagen, skulle det vara enklare. 😊

Condor
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hehe, här är en till som inte är i nuet. Döden säger "känner du det? Man går in i ett rum och plötsligt vet man inte längre vad man ville göra där". Patienten svarar "det känner jag, det kännner jag". 😄

snowy00
2

#29:

Det är nog inte omöjligt alls att tejpen skulle kunna göra det (brukar stå på förpackningen hur många kg tejpen klarar)… Särskilt om man tejpar en så stor yta som möjligt. Men vet heller inte om jag själv hade vågat…? 🤔 ("tänk om den ramlar ned").

Men ibland tejpar jag upp krokar i stället för att skruva, t ex till mina kökshanddukar…

#30:

Ha ha….. Till och med döden är inte "här och nu" 😄

snowy00
2

För den som är intresserad. Jag läste annars en intressant artikel (även om man ju vetat detta sen länge) i tidningen Positive News, om sambandet mellan motion/träning och att må bättre (översatt av Chatgpt):

"Motion 'lika effektivt' som antidepressiva läkemedel

Motion kan vara lika effektivt för att minska symtomen på depression som terapi och antidepressiva läkemedel, enligt en översikt som publicerades denna vecka.

Motion med måttlig intensitet bedömdes vara mer effektiv än intensiv träning, och en kombination av konditions- och styrketräning var att föredra framför enbart aerob träning.

Översikten genomfördes av forskare vid University of Lancashire i England. De analyserade 73 randomiserade kontrollerade studier där nästan 5 000 vuxna med depression deltog.

”Våra resultat tyder på att motion framstår som ett säkert och tillgängligt alternativ för att hjälpa till att hantera symtom på depression”, säger huvudforskaren professor Andrew Clegg.

Han varnade dock för att den befintliga forskningen om motionens effekter på depression har betydande begränsningar. Vissa former av träning, såsom yoga, qigong och stretching, ingick inte, och de långsiktiga effekterna av motion och andra behandlingar är fortfarande oklara eftersom få studier följde deltagarna efter avslutad behandling.

”Motion kan hjälpa personer med depression, men om vi vill ta reda på vilka typer som fungerar bäst, för vilka personer och om effekterna håller över tid, behöver vi fortfarande större studier av hög kvalitet”, säger han."

https://www.positive.news/society/good-news-stories-from-week-2-of-2026/

Sedan bad jag Ai:n att kommentera artikelns innehåll:

"Artikeln ligger väl i linje med den samlade forskningen de senaste 10–15 åren och säger egentligen två viktiga saker samtidigt:

1. Motion är ett kraftfullt verktyg mot depression

Det är numera ganska välbelagt att regelbunden fysisk aktivitet kan minska depressiva symtom i samma storleksordning som psykoterapi och antidepressiva läkemedel – särskilt vid mild till måttlig depression. Effekterna kan förklaras genom flera samverkande mekanismer:

förbättrad neuroplasticitet och ökad frisättning av BDNF

påverkan på signalsubstanser som serotonin och dopamin

minskad inflammation och stresshormoner

stärkt känsla av egenmakt, struktur och kroppslig närvaro

Att måttlig intensitet visade sig mer effektiv än högintensiv träning är också logiskt: den är lättare att upprätthålla, mindre stressande för nervsystemet och mer tillgänglig för personer med låg energi.

1. Forskningen är fortfarande ofullständig

Författarnas försiktighet är viktig. Många studier:

är relativt korta

har små urval

saknar långtidsuppföljning

exkluderar mer ”mjuka” träningsformer som yoga, qigong och medveten rörelse, trots att dessa ofta upplevs som särskilt hjälpsamma

Det betyder att vi vet att motion hjälper – men inte alltid vem, hur och hur länge.

En viktig nyans

Motion bör inte ses som ett moraliskt krav eller en universallösning. För vissa personer i djup depression kan det vara orimligt svårt att ens ta sig ut genom dörren. Där kan stöd, terapi och/eller läkemedel vara nödvändiga som första steg, med motion som ett komplement snarare än ersättning.

Sammanfattning

Artikeln pekar på något mycket värdefullt:
👉 Motion är ett effektivt, lågkostnads- och biverkningssnålt verktyg mot depression.
👉 Men det behöver individualiseras och studeras mer noggrant.

I praktiken talar den för ett mer helhetsbaserat synsätt på psykisk hälsa – där kropp, sinne och livssituation ses som oskiljaktiga."

A new national park at the ‘end of the world’, a welcome health record, and the mission to unlock a cancer mystery, plus more good news
Condor
2

#32:

Vi såg också ett program som handlade om träning igår. Det är aldrig för sent för att börja. Vem som t.ex. börjar att träna styrka med 40 år förlängrar sitt liv i genomsnitt med 20 %. Med en kombination av styrketräning och konditionsträning blir det över 30 %.

Tränade muskler skyddar också mot alla möjliga sjukdomar, t.ex. diabetes 2 och man håller sig längre ung.

Sen gjorde dom ett experiment med en tjej som inte tränar. När hon i experimentet tränade 2 ggr. i veckan i 2 månader ökade hennes muskler med ungefär 3 % och kroppsfettet minskade med ungefär lika mycket.

Condor
2

I natt var det minus 8 grader igen och just nu minus 4. 🥶 Först på helgen blir det lite varmare med ett par plusgrader.

I alla fall ser man tydligt att det är längre ljust nu. Vinterns 2 mörkaste månader har vi klarat av. När jag plockar upp Fata Morgana från busshållplatsen i nästa by klockan 16,15, när hon kommer hem från jobbet, är det inte mörkt längre, utan strax före solnedgången. Varje dag blir dagen 2-3 minuter längre. Och om ungefär 2 månader är det dags att byta till sommardäck. 🙂

snowy00
1

#33:

Ja, intressant. Det är positivt att läsa.

#34:

Precis, man får redan lite vårkänslor när ljuset blir längre och längre.
Jag måste förresten åka skidor en gång iaf, innan snön är helt borta (i det konstfrusna spåret, antagligen). Så skönt på vårkanten, när solen lyser och är milt väder…🙂⛷️

Condor
1

#35:

Kul att det är soligt hos dig. Hos oss var det soligt i 2 dagar men nu är dimman tillbaka.

snowy00
1

#36:

Nu är det inte soligt här.. Utan grått och nästan dimmigt 😄 jag tänkte mer på soliga vårdagar i skidspåret.

Condor
1

#37:

Jag hoppas att vi inte har snö på soliga vårdagar, utan blommande träd och 20 grader. 😊

snowy00
2

#38:

😊

snowy00
2

…vilken stressig dag på min aktivitet. Jag hade tänkt läsa lite i tarotboken när jag kom hem, men min hjärna har inte riktigt börjat fungera igen efter dagen som varit.🙄 Kanske senare ikväll….

snowy00
3

#40:

Jag mediterade en lite längre stund, och mitt i meditationen så släppte något, och nu fungerar hjärnan typ som den ska igen..😅

Stjärnskott
3

#41: Härligt
Och välkommen åter känner jag då spontant.
För stresspåslag är aldrig kul…. enligt mig då. 😖

En stund i stillhet och medveten närvaro med fokus på andetagen har räddat mig många gånger.
💚
När hjärnan dragit ut på vansinnesfärd på den invändiga motorvägen i bruset av alla andra.
🙏

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#42:

Tack..😉 Och nej, stress är aldrig kul, och heller inte så nyttigt minst sagt..😖 Speciellt inte när man har en psykossjukdom, som gör en ganska så väldigt stresskänslig.

Men nu får jag vila och återhämta mig i fem dagar, så i längden är nog inte en gång med stresspåslag så farligt. Så länge inte var och var annan dag blir så…. Känner jag just nu.🙏

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Igår såg vi ett program på National Geographic som handlade om honungsgrävlingar. Det är nog världens tuffaste djur. Här i klippet ser man hur en leopards har tagit en honungsgrävlingsunge och sen kolla vad grävlingsmorsan gör med leoparden, WOW. 😮

I dokumentationen såg man också en kamp mellan en honungsgrävling och 3 leoparder och till slut gav leoparderna upp. Samma med 2 grävlingar mot 8 lejon.

Honungsgrävlingar är inte rädda för någonting. Dom tar upp kampen med vad som helst. Blir dom bitna av en orm som skulle döda en människa, lägger dom sig ner ett par minuter och sen har deras immunförsvar neutraliserat giftet. Dom vetkar heller inte känna till smärta. Det är verkigen fascinerande djur.

snowy00
2

#44:

😮 Ja, de verkar verkligen orädda. De kan säkert bitas väldigt hårt, kan jag tro…

Condor
2

#45:

Det kan dom nog och dom är så rubusta att dom tål att bli bitna av andra djur.

snowy00
3

🥶🥶🥶

När jag gick till psykiatrin imorse var det minus 15 grader ute. Jag hade tjock jacka, men bara vanliga jeans på mig. Men när jag promenerat en bit så blev det iaf lite varmare.

Nu är det visst minus 10 grader ute…

Condor
2

#47:

Det låter väldigt kallt. 15 minus har vi inte haft i år ännu. Men sen igår har vi ett par plusgrader och idag tittar solen tidvist fram.

snowy00
2

#48:

Låter skönt 🌞

Condor
2

#49:

Ja, om man inte har haft plusgrader på länge och inte har sett en skymt sol på länge, är 4 grader med soliga perjoder skönt. 😊 Jag har till och med hört vårfåglar sjunga.

På helgen ska minusgraderna komma tillbaka med upp till 6 minus på nätterna. Men bara för ett par dagar.

snowy00
2

#50:

😊🐦

Ja, precis.
Lustigt nog hörde jag oxå en vårfågel för någon dag sen. Minns att det typ förra året var lika dant… En tidig "vårfågel".

snowy00
3

Jag var på ett läkarbesök idag. Jag och läkaren kom bl a överens om att de dagar jag inte är på min aktivitet (vilket är två dagar i veckan) så ska jag promenera 45 min (alltså då fem dagar i veckan med denna promenad)… Helst på ungefär samma tid varje dag, och utöver min andra träning.

Syftet var att vänja mig med att ha något som jag "måste" göra varje dag… Eftersom tanken är att jag framöver ska jobba på 25 % om det går som tänkt… Faktiskt förstår jag tanken. Och ser nästan fram emot att pröva detta.🙃

Men, vi får väl se hur det går…

Condor
2

#52:

Fast 45 minuter i kylan skulle inte vara någonting för mig, med tanke på de 15 minusgrader som ni just hade. Jag skulle hitta på en annan syssla tills det blir varmare. 😄

Men annars är promenader nytttiga och jag längtar till våren för att jag saknar promenaderna i naturen.

Condor
2

Om jag kollar temperaturerna runt om i världen, så är det just 5 plusgrader i Narsarsuaq i Grönland. I Florida, Daytona Beach är det just 2 plusgraader. I Gainesville, Florida bara 0 grader.

Galet! 😮

snowy00
2

#53:

Ja, 45 min i minus 15 grader vore kallt. Om inte annat för t ex ansiktet och händerna. Men just nu har vi "bara" minus 6 grader..på tal om andra sysslor, så om jag inte kan promenera 45 min en dag… Så kanske jag får städa lägenheten den tiden ist. Hehe.😊

Jaa, man längtar till våren.🌿🌳

#54:

Som att världen är upp och ned 😮

• Redigerat 2026-01-27 10:01 av snowy00
Condor
2

#55:

Här har vi just 3 plusgrader och solen skiner. Inte lika varmt som i Grönland, men varmare än i Daytona Beach, Florida. 😊

Gråeld
4

Då får man vara värst igen -18. 😉

Condor
2

#57:

Wow, du måste bo nära nordpolen. 😄 Skulle jag bo där som du bor, skulle jag gå i vinterdvala.

snowy00
2

#56:

😄

Gråeld
3

Någon ska ju bo där också med tomten.🙃

Condor
2

#60:

😄 Men bor inte tomten i Finland?

Gråeld
2

Hört att det ska finnas en i Palm Beach, Florida!! 🤔

• Redigerat 2026-01-27 14:59 av Gråeld
Condor
3

#62:

Men det måste ju vara en kopia eller en klon. 😄

Gråeld
2

Är du tvärsäker på det. 😧

• Redigerat 2026-01-27 15:31 av Gråeld
Condor
2

#64:

Jag skrev idag att man endast ska vara tvärsäker om man verkligen är det. 😄 Jag vet ju nte riktigt, för det finns ju fler möjligheter. Kanske det bara är fejk news som Trump har spridit ut, för att jultopmten enligt honom måste vara amerikansk. 😊

Det är ju också en indic att tomten ska finnas i Palm Beach. Florida är en republikansk bastion, där republikarnana kontrollerar guvernören, delstatssenaten och delstatshuset. Inte svårt att sprida fejk news därifrån. 😄

snowy00
3

Jag tror att tomten egentligen äger Coca Cola.!😮🥤

Condor
2

#66:

Eller kanske tvärtom? 😄

snowy00
2

#67:

Ja, snarare så….🤣

snowy00
1

Jag kom nyss hem från min "dagliga" promenad. Fint väder, sol och blå himmel……🌞 Och minus 8 grader.

Men här efter denna skogsväg (på bilden) fick man kryssa mellan hundpink, eftersom de ännu inte plogat, och många rastar sina hundar där…😶

• Redigerat 2026-01-28 14:19 av snowy00
Condor
2

#69:

Men i den vita snön syns hundpisset i alla fall bra. 😊 En fin solig vinterbild blev det. Här kan vi bara drömma om sol. Vi har det mulet och dimmigt med regnskurar emellan. På dagarna har vi lite över noll grader, på nätterna lite under. En sådan där fuktig kyla känns som om den skulle krypa ända till benmärgen.

snowy00
2

#70:

Ja, det är ju så😄🐶

Tack!
Jag har också lagt märke till det, att blött väder känns kallare än när det är torrt, snö och kallare på termometern.

Condor
2

#71:

Det har någonting med luftmolekylerna att göra. Fuktig luft är tätare och transporterar bort värme från kroppen. Noll grader när det är dimmigt, känns som minus 5-8 grader när luften är torr.

snowy00
2

#72:

Det stämmer nog 🤔

snowy00
2

Jag funderar om jag har något milt virus i kroppen. Under typ förra veckan vaknade jag på natten, och hade typ rethosta… Somnade ändå om, och när jag vaknade var hostan som borta.

Samma rethosta, fast inte lika mycket, fick jag medan jag åt middag för några dagar sedan. Det gick också över.

Igår och idag har det på något sätt värkt lite i halsen… Inte som att det svider… Men en märkbar värk i hals, och typ luftvägar, kanske lite smått nedåt bröstet.

Men det är i så fall så milda symptom att jag inte känner mig säker på om det är något virus. Kände mig något trött/sjukkänsla i kroppen idag, men kan ha varit vanlig trötthet oxå.

Nu vågar jag knappt träna pga detta….😵‍💫

Condor
1

#74:

Det verkar att vara antingen en vanlig förkylning eller RS virus, som just nu är ganska aktivt. Vuxna människor brukar mest bara ha milda symptom av RS virus, men för barn och gamla människor kan det vara ganska farligt.

Men vilket virus som det än är, så är träning ett absolut "no go". Det kan förvärra saken. Ta det lugnt, för kroppen behöver sina resurser för att bekämpa viruset och för att regenerera sig.

snowy00
1

#75:

Ok, ja det är nog nåt sånt. Frågan är om jag smittar andra ändå, med så milda symptom?🤔 Tror jag läste att RS-virus smittar i 3-8 dagar… Om jag minns rätt. Och jag märkte nog första symptomen för ca en vecka sen…

Men jag ska vila från träning tills symtomen är helt borta. (🙁 även om det är lite svårt att låta bli hehe)

• Redigerat 2026-01-30 12:30 av snowy00
Condor
1

#76:

Man kan redan vara smittsam innan man har symptom och även när symptomen avtar. Men mest smittsam är man medan man har symptom.

snowy00
1

#77:

Okej, ja, får se om jag är hemma från min aktivitet på tisdag oxå. Så får jag vila, och även slipper jag riskera att smitta de andra… Men får väl se då.

FataMorgana
4

Bara 10 minuter jobb kvar, sen äntligen helg 😊
Jag är totalt färdig i skallen efter veckan, så många komplicerade fall och så mycket att lära. Men ja, jag jobbar ju på ett ställe där lärandet aldrig tar slut. Det handlar så mycket om lagar och regler och om dataskydd och förordningar som måste följas och sen all kunskap som behövs om de olika elmätarna och hur man löser de olika fallen. Men jag klagar inte. Jag får ju bra betalt och har helt underbara kollegor. Så jag trivs väldigt bra på mitt jobb ändå. Bara ibland känns det som att det blir lite för mycket för min skalle 😄

Condor
3

😄 Hehe, nu var jag just ute och handlade. På vägen från den ena affären till den andra, körde jag bakom en svart Seat Leon FR med dubbla avgasrör och med en Wiener nummertavla. Han körde helt normalt, ungefär 100. Sen körde vi genom nästa by och sen när man fick köra i 100 igen, körde han bara i 80. Därför körde jag om den och en bil som körde bakom mig körde också om den.

Jag körde inte "helt lagligt" utan mellan 5 och 10 km/h för fort. Sen kom ett ställe där man bara fick köra i 70. Jag körde ungefär 75 - 80. Bilen bakom mig for ganska tätt bakom mig, som om den ville köra om mig. Sen när man fick köra i 100 igen, trampade jag på gasen och körde mellan 105 och 110. Bilen bakom mig körde om mig med minst 130.

Sen körde den svarta Seat Leon om mig med minst 140-150 och körde efter bilen som körde om mig. Jag tänkte, det är säkert en civil polisbil och verkligen, såg jag längre fram på gatan blåljus och hur dom stoppade bilen som körde om mig.

Det blev säkert dyrt och jag hade tur att det fanns en som körde fortare än mig, för annars hade dom kanske nöjt sig med att straffa mig. 😄 Men kanske det inte var mödan värt, för om dom skulle straffa alla som kör 5 - 10 km/h för fort, skulle dom vara tvugna att straffa var tredje bilist.

Gråeld
3

😯Att du bara orkar i längden, skulle inte palla med det alls på långa vägar.
Med alvedon och sängläge hela helgen. Men det är tur att vi är olika. 😉

• Redigerat 2026-01-30 15:40 av Gråeld
Gråeld
2

Det brukar kosta på att ligga längst fram.😎

• Redigerat 2026-01-30 15:42 av Gråeld
FataMorgana
3

#81:

Vad gör man inte för ett jobb och pengar… 😊 Sen så tror jag nog att det kommer att bli lättare med åren som jag jobbar där, att det som känns komplicerat nu kommer att kännas löjligt enkelt efter några år. Tills dess är det bara att kämpa på 🤗

Condor
4

#82:

Ja och dom filurerna körde sen bara i 80 för att jag skulle köra om dom, för att se hur fort jag kommer att köra.

Jag minns, en annan gång för jättelänge sen, när jag var ung, då körde jag hem från Wien ungefär klockan 2 på natten. Jag körde med 110-115 där som man fick köra i 100. När jag närmade mig en bil som for längre fram på gatan, såg jag att dert var en polisbil. Därför saktade jag ner till 100. Men dom hade ju redan sett att jag närmade mig dom med för hög hastighet. Därför stoppade dom mig.

Medan dom höll på att kolla mitt körkort och bilen, kom en bil från andra hållet som körde i säkert 180. Sen gav dom mig snabbt tillbaka körkortet och hoppade in i deras bil för att följa efter bilen som körde i 180. 😄

Gråeld
2

Där hade du röta.😄

Condor
2

#85:

Ja, alltid finns det någon som är en större buse än mig. 😄

snowy00
2

#79:

Förståeligt att du är slut. Men du gör det bra! 🤗

#80, #84:

När jag läste dina inlägg kom "Den enes bröd, den andres död." upp i mitt huvud 😄 men tur att du inte är den största busen..😉

FataMorgana
1

#87: Tack 😊 Jag hoppas de på jobbet också tänker så 😊

Condor
2

#87:

Fast dom där snutarna kan också vara taskiga. På tiden som jag hade min Polo GTI körde en polisbil i civil bakom mig längre tid när jag körde ganska mycket fortare än vad som är lagligt och sen skrev dom upp allt "bus" som jag gjorde. Först överskred jag 100 begränsningen. Emellan dök det upp en 70 begränsning, så det fick jag också betala för och efter 70 begränsningen var det 100 igen så jag betalade 2 ggr för att överskrida 100. Sammanlagt fick jag 5 böteslappar och betalade nästan 300 euro.

Men det går ännu taskigare. Jag hade en gång en kollega och hennes man hade en Pontiac Fiero. När det just var rött ljus, befann sig en BMW brevid honom. Killarna i BMW´n flinade till honom och rusade deras motor. Sånt gör man om man utmanar en annan till en duell. Sen körde båda 2 iväg med fullgas tills BMW´n satte på sitt blåljus och sen blev han straffad.

snowy00
2

#88:

Det tror jag nog 😊

#89:

Jo, det förstås..det hände väl att jag själv körde lite för fort när jag hade bil också……🙄

snowy00
2

Jag har iaf städat 45 min ikväll, istället för min promenad…🤭 Så nu ska jag slappa resten av kvällen…(förutom när jag gör maten).

FataMorgana
2

#91:

Var det för kallt för en promenad idag? 😄Min mor skrev till mig tidigare idag och berättade att dom har - 20 🥶🥶🥶

snowy00
2

#92:

Det var runt 5 minus idag, tror jag. Men jag ville helst undvika att dra i mig massa kalluft när jag har känt av i hals och bröst, haft lite rethosta och så😊 men saknar redan promenaden, hehe.

Minus 20 😮🥶🥶 huu…

FataMorgana
2

#93: Ja då det nog bäst att stanna hemma i värmen 😊

snowy00
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Lite foton som jag tog för 4-5 år sedan eller så, som jag har gjort från färg till svartvitt.
För den som intresserar sig, och vill se 😊📸

Stjärnskott
3

#95: Nu längtar jag till vår och försommar. Mycket fina foton🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#96:

Samma här, och tack!🤗

Så skönt att det är i stort sett dagsljus nu här vid kl 16, t ex.🫡

Condor
2

#95:

Dina foton gör en verkligen sugen på våren. Men idag har vi redan februari och det är den månaden som man ser första vårtecken, som t.ex. snödroppar.

Condor
2

Jag kollade just på temperaturerna runt om i världen:

Reykjavík: 3 grader
Miami, Florida: 2 grader.
Daytona Beach, Florida: minus 4 grader

Klart, i Florida har dom natt just nu, men den högsta temperaturen i Miami idag ska ligga på 11 grader och i Daytona Beach 7 grader.

Vilken tur att man inte är i Florida på semester just nu. Tänka sig, man far dit och har bara med sig sommarkläder och det är ingen värme i hotelrummen, bara air condition.

• Redigerat 2026-02-01 12:26 av Condor
Condor
0
Andlig utveckling iFokus är en plats för inre stillhet, självkännedom och direkt erfarenhet bortom tankar, koncept och trosföreställningar.
Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.