Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandliga-koncept
Läst 107 ggr
Condor
5

Andlig manipulation

Sen tusentals år har religioner styrt politiken och folk runt om i världen. För dessa makthavare var det viktigt att ge människorna anledningar till att vara lydiga. De viktigaste anledningarna:

1. Att ge människor känslan av att de inte duger, att de är syndiga och att de därför inte har någon kontakt till gud och behöver religiösa företrädare, präster eller gurus som vägleder dem. Annars kan de råka illa ut och till och med hamna i helvetet. Idag, när åtminstone kristendomen har förlorat sin politiska makt, är det andra vägledare som gäller än påvar, kardinaler och präster. Idag är det coacher, medium eller andra sorters, meist självutnämnda andliga vägledare.

2. Att presentera en gud som tjänar deras syfte att ha makten över folket. Bibelns gud är ett exempel på hur man kan styra folk genom att väcka rädslor. Den är ett praktexempel på hur man väcker människors rädslor. Jahwe är en kosmisk tyrann, separerad från människorna, som ständigt observerar varje människa och vem som "syndar" blir straffad. Den "guden" är En projektion av de värsta aspekterna av mänsklig natur, förstorad till kosmiska proportioner. Han är hämndlysten, svartsjuk, narcissistisk och straffar dem som inte lyder honom. Han gynnar vissa grupper framför andra och är besatt av att kontrollera människors sociala och sexuella beteende. Detta är kännetecken för dysfunktionella mänskliga tyranner.

Det här systemet har fungerat bra så länge som vetenskapen inte kunde bevisa att jorden inte är platt och inte är existensens centrum. De religiösa makthavarna har bekämpat vetenskapen och de klokaste huvuden. Ett exempel är Galileo Galilei som blev dömd för kätteri.

Idag tror inte så värst många på bibelns gud längre och kyrkan har förlorat sin makt. Men samma system används idag av new age coacherna. Även om de upprepar vad upplysta säger, att allt är ett, så tänker de fortfarande som om det inte vore så. Det är på tal om separerade själar, om änglar, "mörka krafter" och vem som inte har en tillräckligt hög frekvens stiger inte upp någonstans och så leder varje mänsklig brist till dåligt karma. Systemet straff och belöning används idag även inom nwa age.

Tänk om människorna skulle veta sanningen, att gud inte är något som är separerat och heller ingen person, utan hela existensen, naturen och naturlagar är guds uttryck. Osho jämförde det med att en dansare inte är separerad från sin dans. Men de flesta betraktar det som om gud vore en målare som är separerad från bilden som man har målat.

Varje människa kan erfara gud i sig själv. Det behövs inga präster, coacher, gurus eller vägledare för att erfara det. Det enda so behövs är att göra sig av med föreställningarna som religioner och andra coacher har programmerat människorna med.

Tänk vilken lättnad man kan känna när man har kastat ut alla dessa föreställningar av separation med himmel, helvete, dåligt karma, att inse att det inte finns någonting att vara rädd för, ingen som observerar en och straffar vid minsta lilla mänskliga brist. Känns det inte som om man skulle ha gjort sig av med en tung ryggsäck? Känns det inte som om andningen går lättare? Känns det inte som att energin flöder bättre?

Det finns ingenting att sträva efter, eftersom vi är allt och har allt i oss. När vi har kastat ut den separerade guden, straff och belöning, himmel och helvete, separerade själar som kan gå förlorade eller lasta på sig dåligt karma kan man börja att leva friare. Det är som om man har befriat sig från fotbojor och handbojor.

Tänk efter, vilket intresse skulle en gud som har skapat hela universum ha av att varelser dyrkar honom? Om man går förbi en myrstack, vilket intresse skulle vi ha att myrorna dyrkar oss? 😄

Gråeld
5

Kan bara hålla med. Allt handlar om makt och kontroll över människan. Din sista mening, man blir ju myrkung och får bestämma.😇

Historien är intressant, som släktforskare har jag plöjt igenom kilometervis av matrial som finns i arkiven. Det skapas som en speciell relation, vilka kläder dom hade, och övrigt bohag. Arv och liknande, Ibland så finns det utom äktenskapliga barn. Någonting kyrkan tog allvarligt på, böter blev det, mannen klarade sig lindrigare undan. Kvinnan däremot, ni kan förstå, någon jämlighet fanns det inte på tal om.

Samtidigt så är det svårt för nutidsmänniskan att förstå, hur man levde och tänkte. Att man dagligen talade om Gud, var man nog infödd med. Så religionen levde man efter, man visste nog ingenting annat heller. Häxprocessen, började med " En trollkona ska du inte låta leva". Vilket fick dramatiska efterspel, innan utpekarna själv blev påkommna.

Allt handlar om Makt och att försöka styra människan. Sist men inte minst alla dessa skatter, som kungen och prästerna skulle pålägga, det nog så utarmade folket.

Nu blev det visst en liten historiebeskrivning, men ack så bra att ha med i åtanken.😊

Condor
5

#1:

Eftersom det genom tiderna alltid har varit män som skapar och styr religioner är det klart att det inte finns jämnlikhet inom religioner. Vi har fortfarande inte haft en kvinnlig påve. Ännu värre är Islam. Där har kvinnor så gott som inga rättigheter alls, bara plikter.

snowy00
3

#0:

"Känns det inte som om man skulle ha gjort sig av med en tung ryggsäck? Känns det inte som om andningen går lättare? Känns det inte som att energin flöder bättre?"

Visst är det en stor lättnad.😊 Lite som att plocka ur en sten ur skon, som skavt större delen av ens liv.😊 Du har alltså helt rätt i ditt inlägg, enligt mig.

• Redigerat 2025-09-25 12:57 av snowy00
Condor
2

#3:

När stenen väl är borta är man förvånad hur bra det känns att gå. 😊

snowy00
3

#4:

Precis.
Tänker lite på när jag nu själv inte mediterar, och gör yoga på rutin längre. Faktiskt en ganska stor lättnad inom mig… Även fast jag gillade det utövandet, så blev det nog visst en liten börda ändå.😔

Condor
3

#5:

Före Osho blev upplyst mediterade han också på rutin. Han hade en sorts andligt programm som inkluderade att stiga upp tidigt på morgonen, gå ut och springa, meditera, varje dag samma sak, samma rutin. Det är också en börda. Först när han gav upp rutinen blev han upplyst.

Saker som meditation och träning får aldrig bli en börda. Då förlorar allt sin mening. Det ska ju vara kul och behagligt, något som man ser fram emot med glädje och inte för att man "måste" göra det enligt rutinen.

snowy00
3

#6:

Ja. Lite som "den sista besvikelsen" för egot. Kanske den där sista saken man krampaktigt håller fast vid… Att släppa den saken, kan kanske vara "det sista steget" på vägen till äkta frid….annars kan det vara så att man missar poängen, med det hela.🫡

Stjärnskott
3

0 Bra skrivet och ja, vad kan jag skriva?

Inte så mycket alls faktiskt. Mer än att jag instämmer med övriga skribenter.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2025-09-28 19:48 av Stjärnskott
Stjärnskott
3

#8: inte alls meningen att skrika med tjocka svarta bokstäver så där…. iFokus spökar och jag kan inte redigera bort det 🙄

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#9: Ingen fara. Sånt händer ibland. Vi förstår nog att du inte vill skrika 😄

Stjärnskott
3

#10: 😅😆

🌸🌼🌸

Livets alla steg