Minimeditationer
Den senaste tiden har jag, i stället för att meditera en längre stund med en ställd timer på förutbestämd tid, gjort ganska korta meditationer flera gånger under dagen när jag känner för det. Som små "minimeditationer".
Fördelen är att om jag har några minuters väntetid, så sluter jag bara ögonen, (och om det behövs) har jag en lätt uppmärksamhet på andningen. Eller om det inte behövs sitter jag med ögonen slutna i min inre stillhet, utan fokus eller uppmärksamhet på något särskilt.
På bara några minuter är jag ofta återställd, det vill säga, mindre spänd i kropp och sinne, mer närvarande här och nu.
Så, man ska nog inte förringa korta, spontana meditationstillfällen, då de kan vara värda för att ta en till nuet igen, och återställa sin inre balans.
Vet att Eckhart Tolle har tipsat om något liknande. Till exempel att varje gång man sätter sig i sin bil, innan man startar den och kör iväg, så sitter man en kort stund och bara är i tystnaden, på liknande sätt som jag beskrev här ovan att jag gör när det passar.
Det måste förstås inte bara vara när man sätter sig i bilen😊, men bara som ett exempel.
Brukar ni som läser detta, medvetet ta några sekunder till minuter att återställa er inre balans och "komma tillbaka till nuet", så att säga? Eller "kör ni bara på" utan pauser… Eller kanske endast sitter med en längre tid, som en formell meditation?
#0:
För min del så hamnar jag ofta i sådana där små meditationer utan att jag medvetet syftar på det. Fast ibland när jag har haft stress och vill återställa min inre balans efter stressen gör jag det medvetet.
Speciellt när man just väntar på någonting är det behagligt att "förkorta väntetiden" genom en mini meditation. När jag satt och väntade på Fata Morganas tåg från flygplatsen vid tågstationen t.ex.. I börjar var jag den enda människan som satt där och började med en mini meditation. Men sen när det kom en massa folk funkade det inte lika bra länge.
#1:
Det låter bra och skönt att hamna i små meditationer spontant, som av sig själv. Det händer mig ibland med, men ändå inte så jätteofta.
Precis, man kan ju "göra" en sån minimeditation när som helst, var man än är. Men det blir ju inte så lätt när man är bland andra förstås