Den eviga vilan
Andlighet har inte något med upplevelser att göra. Tar man bort alla upplevelser, finns det något kvar… En icke manifesterad stillhet. Ett hav av "medvetande"… Det man i sin essens på djupet är.
Det enda som behövs… Är att stilla tankarna helt för en kort stund… För att erfara sig själv, i det renaste av "former". Det är inget tillstånd… Ingen upplevelse, egentligen inte ens en erfarenhet… Eftersom det är den som erfar som måste lösas upp för en stund… Då finns det längre ingen erfarenhet, och ingen som erfar något…
Detta är vad all sann andlighet handlar om. Att släppa taget om sitt ego, sina tankar och känslor… All sinnesrörelse behöver bara stanna upp.
Först då "vet" man…saker som inte går att veta. Då är man hemma igen, man är åter igen i hamn.
I den eviga vilan.
- Redigerat 2025-05-24 10:11 av snowy00
#0: Det var fint skrivet. Precis så är det 😊
#0:
Ja, så är det. Fast det låter lite paradoxalt om det inte finns någon som erfar, för egentligen erfar man ju att man är något annat än den som upplever. Kanske man ändå kan säga att det är en sorts erfarenhet? Krångligt det där med orden. 😄
Men innan "det händer" (egentligen är det inte ens en händelse), kan man inte föreställa sig någonting som ligger utanför sinnesvärlden. Man föreställer sig någonting med sina sinnen och det kan bara blli fel. Alla föreställningar och upplevelser är det som våra sinnen talar om för oss.
#1:
Tack!😊
#2:
Jo, det låter nog lite paradoxalt.
Men som jag tänkte mig det, så är det inte egot som erfar något. Mer att medvetandet blir medveten om sig själv…men hur man än vrider och vänder på orden blir det alltid lite fel.😅
#3:
Ja och det är nog därför som de flesta upplysta inte säger så mycket, för att det ändå blir fel i huvudet på folk so lyssnar.
#4:
Kanske är det så. Men jag ville mest reflektera lite…det var egentligen inte menat som att berätta för någon hur det ligger till😄
#5:
Fast det är ju bara sinnet som reflekterar. 😊
#6:
Ja, det är ju klart.
Det går nog så för oss alla tror jag ibland, att vi bara vill reflektera lite. Det är ju det jag också gör med mina texter 😊
#8:
Ja, och jag tycker jag skriver något eget inlägg, text eller så, så sällan nu. Så, så fort jag kommer på något blir jag ivrig att skriva ned det i ett inlägg…..😄
#9: Vi vill ju gärna ha en massa inlägg här på sajten också. Så fortsätt bara att skriva 😊
- Redigerat 2025-05-24 12:53 av FataMorgana
#10:
😊 absolut.
#0 Åh, vad jag tycker om den texten.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#12:
🤗😊 det var ju kul att höra, att den uppskattades.
#2:
Och ja, man kan väl egentligen säga att även det är ett sorts erfarande. Men hur att förklara, hur, varför, osv.. Finner jag ganska svårt.🤔(om inte omöjligt)