Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: meditation
Läst 81 ggr
Condor
3

Meditation och hjärnan

Hjärnan har förmågan att omorganisera sig genom att skapa nya neurala kopplingar (synapser). Man kan föreställa sig det som vägar som är mer eller mindre frekventerade. Är en väg stark frekventerad, bygger man en bredare väg och asfalterr den. Om en väg inte används, växer det med tiden växter på den som gör det svårt att komma fram. Vägen kan helt försvinna.

Börjar man med att lära något nytt, måste man först bygga vägarna som behövs. Jag har hört folk som säger att de har prövat ut meditation eller att de har mediterat ett par ggr. men det var ingenting som de brinner för och så gör de sig föreställningar om meditation fast de aldrig har "kört på en bred väg".

Så är det med allt som man lär. Första gången som man cyklar är det ganska vingligt. Men så snart hjärnan har byggt upp synapserna som behövs, blir det till en automatik.

Ett annat exempel är att vid karateträning, står man ofta i 10 minuter och utför en och samma teknik. Man slår t.ex. i luften eller blockerar. Syftet är att bygga upp synapser så att tekniken fungerar per automatik, precis som när man cyklar.

Förra vintern gjorde jag ofta tummo meditationen när jag hade det kallt. Det gick för varje gång snabbare att tända tummo elden. Sen på sommarn hade jag ingen anledning till det. När nästa vinter kom och när jag gjorde meditationen de första gångerna, tog det längre tid att tända elden. Jag hade inte använt vägen på länge.

Upprepad meditation aktiverar specifika nervbanor, vilket leder till ökad synaptisk plasticitet och därmed bildandet av nya synapser eller stärkandet av befintliga. Meditation har visat sig öka nivåerna av BDNF, ett protein som spelar en avgörande roll för tillväxt, överlevnad och differentiering av neuroner och synapser.

Men även andra positiva förändringar i hjärnan sker om man mediterar ofta, t.ex. i hippocampus, som är viktig för inlärning, i amygdalan som är inblandad i känsloreaktioner och andra områden.

Det är alltså inte så att man prövar ut meditation och sen vet man vad det är och handlar om.

snowy00
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#0:

Jättebra skrivet om ämnet!

Som du säger kan man inte veta om meditation är något för en själv, bara för att man prövat en eller ett par gånger. Kanske tänker man att man hade för mycket tankar, eller var för rastlös under meditationen. Men tankar är inget som motsätter sig en meditation. Tankar är och kan vara en naturlig del av meditationen.

De får helt enkelt finnas där, och har sitt naturliga syfte…nån gång kan det hända att tankarna sinar helt av sig själv, och tystnar, utan någon form av ansträngning eller intention.

Här är förresten en kort video där man ser effekten av någon som mediterar TM. Hjärnan börjar alltså snabbt att arbeta mer samordnat så fort personen börjar meditera. (jag kan ha postat videon nån gång förr)

Condor
2

#1:

Tack! Här hittade jag en studie som visar EEG vågor hos buddistiska mediterande i jämförelse med vanlig avslappning och kristen bön:

https://pmc-ncbi-nlm-nih-gov.translate.goog/articles/PMC7766487/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=de&_x_tr_hl=de&_x_tr_pto=rq#:~:text=A%20power%20increase%20in%20the,intentional%2C%20goal-oriented%20tasks.

Condor
2

Fast jag hade med den engelska översättningen i länken, hamnar man på den orginal tyska versionen. Men det går att klicka på engelska längst uppe.

snowy00
2

#2, #3:

Verkar vara en intressant studie. Det har man sett när man forskat på TM också, att det skiljer sig mot bara avslappning, och även mellan olika meditaionsmetoder.

Condor
2

#4:

Ja, varje meditationsteknik verkar på sitt egna specifika sätt och kan ha olika långtidsverkningar. Tar vi t.ex. tummo meditationen. Den verkar inte bara på hjärnan, utan på hela kroppen. Blodcirkulationen och energiflödet ökar. De bruna fettcellerna aktiveras. Det är fettceller som är rika på mitokondrier som producerar värme. Kyla får kroppen att bilde fler sådana celler, så mediterar man i kyla regelbundet, har man över längre tid fler av dessa celler som producerar värme.

Jag har ju bara lekt lite med tummo meditation och inte övat på riktigt över längre tid. Men när jag mediterar inomhus och fått upp värmen i kroppen, har jag känslan av att nu kan jag sätta mig ute på balkongen, naken när det har minusgrader och fortsätta att meditera där. Jag har ibland funderat på att pröva ut det. Men varje gång har Fata Morgana protesterat och sagt "är du inte klok, du förkyler dig ju". 😄

Men sådana som Wim Hof klär ju av sig i kylan, sätter sig i snön och först sen börjar dom att meditera. Jag skulle nog skaka av kyla innan jag ens hinner börja med meditationen. Men jag antar att Wim Hof liksom tibetiska munkar har genom daglig övning under många år förändrat kropp och hjärna på ett sätt att de kan göra sådana saker som de gör.

Så om jag säger att jag har prövat ut tummo meditation, har jag inte prövat samma sak som tibetiska munkar eller Wim Hof.

snowy00
2

#5:

Ja, det är intressant det där, hur skillnaden i meditationsmetod ger olika "resultat". T ex om man fokuserar på något, t ex andningen, eller om man använder ett mantra utan något fokus alls, använder tummo meditation, gående meditation, visualiserar något under meditationen, osv mm.

Men den meditationen jag gillar bäst, är sådan som ganska snabbt får sinnet "in i tystnad", så att säga. Även om andra metoder säkert har sina "användningsområden", och för och nackdelar.

😄 Jag hade nog själv inte pallat länge att sitta utan kläder i snön och meditera😄 men som du säger går det säkert att "träna upp" det också.

Condor
2

#6:

Ja, sådana som Wim Hof har ju också tränat för att klara av att meditera i kyla. Jag läste att han blev frågad om det skulle kunna ha med hans gener att göra, att han klarar av det och han svarade att det inte är så eftersom han tidigare var frusen av sig. Han var en riktig "frostbite" som han sa.