Energiattacker / En vishetshistoria
đżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđżđż
Den yttre vÀrlden
Björn hade alltid kĂ€nt en stark dragning till mystiska och andliga frĂ„gor. Som barn brukade han ofta följa med sina förĂ€ldrar till kyrkan, dĂ€r han satt tyst och lyssnade pĂ„ prĂ€stens tal om Gud, medan hans förĂ€ldrar, som var religiösa, deltog i mĂ€ssan med allvarliga miner. Ăven om han som vuxen hade avfĂ€rdat den kristna tron och inte lĂ€ngre trodde pĂ„ Gud pĂ„ det sĂ€tt som han presenterades i Bibeln, fanns det fortfarande nĂ„got av den kristna vĂ€rldsbilden kvar inom honom. Hans syn pĂ„ vĂ€rlden var fortfarande fĂ€rgad av idĂ©er om ont och gott, rĂ€tt och fel â en dualism som han inte riktigt kunde skaka av sig, trots att han hade förlorat tron pĂ„ kyrkans lĂ€ra. Det var som om fröna som sĂ„ddes under hans barndom hade rotat sig djupt i hans sinne och att de spĂ„r han bar pĂ„ fortfarande var osynliga för honom sjĂ€lv.
Ylva och Björn hade varit vÀnner lÀnge och deras samtal hade ofta ett djup som kom frÄn deras olika perspektiv pÄ livet. Björn var den som stÀndigt jagade efter nya uppenbarelser, övertygad om att det fanns nÄgot utanför honom sjÀlv som han behövde förstÄ för att kÀnna sig hel. Ylva, Ä andra sidan, var mer inriktad pÄ att förstÄ det som redan var nÀrvarande inom varje mÀnniska. För henne fanns sanningen inte i framtida löften eller yttre magi, utan i det som fanns hÀr och nu.
RĂ€dslans spegling
Det var en stormig kvÀll nÀr Björn först berÀttade om sina senaste upplevelser för Ylva. Hans ögon var stora, nÀstan skrÀckslagna.
"Ylva, det har hÀnt igen!" sade han, andfÄtt. "Jag kÀnner att nÄgon angriper mig. Jag har blivit utsatt för energiattacker. NÄgon försöker bryta ner mig, sÀnda mig negativa krafter och jag kÀnner det i hela min kropp."
Ylva sĂ„g pĂ„ honom med en blandning av vĂ€nlighet och allvar. Hon hade hört liknande berĂ€ttelser förut â om osynliga fiender, om demoniska krafter som hotade hans inre vĂ€rld. För Björn var det alltid nĂ„got yttre, nĂ„got utanför honom, som orsakade hans lidande. VĂ€rlden var fylld av fiender, enligt honom â demoniska krafter som lurade i skuggorna och vĂ€ntade pĂ„ att slĂ„ till.
"Vad menar du med energiattacker?" frÄgade Ylva lugnt och satte sig bredvid honom.
"Det Àr som om de finns dÀr, dolda men sÄ pÄtagliga. Jag kÀnner hur de drar min energi, försöker ta min kraft. Jag har sett dem, hört dem viska nÀr jag Àr ensam. Jag vet att de Àr ute efter mig. De vill förstöra mig."
Ylva satt tyst en stund och betraktade Björn. Han var fĂ„ngad i sina egna tankar, sĂ„ djupt troende pĂ„ att det var yttre krafter som attackerade honom. Det var nĂ„got han hade burit med sig lĂ€nge, en tro pĂ„ demoniska makter â en syn pĂ„ vĂ€rlden prĂ€glad av den dualism han vuxit upp med. Hans förĂ€ldrar hade lĂ€rt honom att Gud var det goda, medan DjĂ€vulen var det onda. En kamp mellan ljus och mörker, dĂ€r han sjĂ€lv var fĂ„ngad mitt emellan.
"Björn," sade Ylva till slut, hennes röst var mjuk men stadig, "jag förstÄr att det kÀnns verkligt för dig, men har du funderat pÄ att dessa 'energiattacker' kanske kommer frÄn nÄgot inom dig sjÀlv, snarare Àn frÄn nÄgon yttre kÀlla?"
Björn skakade pÄ huvudet. "Det Àr omöjligt. Jag kan inte tÀnka mig nÄgot annat. Jag kÀnner deras nÀrvaro. Jag mÄste göra mina ritualer för att skydda mig. Det Àr det enda som fungerar."
Ylva lade en hand pÄ hans och sÄg honom djupt i ögonen. "Jag vet att det kÀnns som att dessa attacker kommer frÄn nÄgot utanför dig, men vad om de inte gör det?"
Björn rynkade pannan, förvirrad men ocksÄ nyfiken pÄ vad Ylva försökte sÀga.
"Men om det inte Àr externa krafter, vad Àr det dÄ? Varför skulle jag kÀnna detta om det inte var verkligt?"
Ylva andades lÄngsamt och talade med ett lugn som kom frÄn hennes egen inre förstÄelse. "För att vi mÀnniskor ofta söker externa fiender nÀr vi inte kan hantera vÄra egna inre konflikter. Jag tror inte att dessa attacker Àr demoniska krafter. Jag tror att de Àr din egen rÀdsla, dina kÀnslomÀssiga tillstÄnd som manifesterar sig som nÄgot utanför dig. Du söker externa orsaker till din smÀrta för att inte behöva titta inÄt."
Björn sÄg pÄ henne, osÀker men fascinerad. "SÄ du menar att det som jag upplever som energiattacker snarare Àr mentala mönster Àn nÄgot som kommer utifrÄn?"
Ylva nickade. "Ja, precis. Ibland skapar vi en bild av externa krafter för att slippa möta det som finns inom oss sjÀlva. Vi skyller pÄ nÄgot utanför oss, istÀllet för att konfrontera vÄra egna kÀnslor och tankar."
Björn stirrade pÄ henne, osÀker men nyfiken.
"Tror du pÄ kristendomens Gud?" frÄgade Ylva plötsligt.
"Nej, det har jag lÀmnat bakom mig," sade Björn.
"Men ÀndÄ tror du pÄ hans demoner?"
Ylva log milt. "Om den Gud som religionerna skapade inte finns, varför skulle hans demoner finnas?"
Björn blev tyst.
I skogen
"Kom," sade Ylva plötsligt och reste sig. "Vi gÄr ut i skogen."
Björn stirrade pÄ henne, förvÄnad. "Ut? Nu? Det Àr mörkt och stormigt."
"Ja, just dÀrför," svarade Ylva. "Om du verkligen vill förstÄ vad det Àr som hotar dig, mÄste du möta det dÀr du kÀnner dess kraft"
Motvilligt följde Björn efter henne ut i natten. Skogen runt Ylvas stuga var tÀt och mörk. Björn kÀnde sig pÄ helspÀnn, som om skuggorna mellan trÀden dolde nÄgot farligt. Men Ylva gick lugnt, som om hon kÀnde sig hemma i mörkret. De stannade vid en glÀnta dÀr vinden lugnade sig nÄgot. MÄnen kikade fram mellan molnen och kastade ett blekt ljus över platsen.
"HÀr," sade Ylva och satte sig pÄ en sten. "Sitt ner."
Björn satte sig osÀkert mittemot henne. "Vad ska vi göra?" frÄgade han.
"Du ska möta det du fruktar," sade Ylva. "Men inte genom att slĂ„ss eller fly. Sitt hĂ€r, slappna av och lĂ„t det komma till dig. Oavsett vad det Ă€r â lĂ„t det visa sig."
Björn kÀnde sig obehaglig till mods, men han gjorde som hon sa. Han slöt ögonen och försökte andas lugnt. Till en början var allt tyst, men snart kÀnde han en vÀlbekant kyla sprida sig genom kroppen. En mörk nÀrvaro verkade omge honom, precis som han hade beskrivit tidigare.
"Jag kÀnner nÄgot," viskade han. "Det Àr hÀr."
"Bra," sade Ylva mjukt. "FortsÀtt. Vad ser du?"
Björn vĂ„gade hĂ„lla kvar kĂ€nslan och sĂ„g in i sitt inre. DĂ€r formade sig en skugglik figur â mörk och hotfull, med glödande ögon som tycktes borra sig in i honom. Han ryckte till men höll fast vid bilden.
"Det Àr en skugga," sade han. "Den Àr stor⊠och den ser farlig ut."
"Ser du nÄgot bekant i den?" frÄgade Ylva.
Björn stirrade pĂ„ figuren i sitt inre. Ju lĂ€ngre han tittade, desto tydligare blev det att den inte var helt frĂ€mmande. Den pĂ„minde om honom sjĂ€lv â förvrĂ€ngd och mörk, men Ă€ndĂ„ en del av honom.
"Det ser ut som⊠jag," sade han, förskrÀckt. "Men det Àr inte jag."
"Jo, det Ă€r det," svarade Ylva. "Det Ă€r en del av dig. Det du har försökt att trĂ€nga bort, det du inte har velat möta. Din rĂ€dsla, din ilska, din frustration â allt som du inte har kunnat acceptera."
Björn kÀnde en vÄg av insikt. Skuggan var inte en fiende, utan en spegel av hans inre. NÀr han vÄgade se pÄ den utan att döma, började den förÀndras. Den blev mindre hotfull, mer mÀnsklig.
"SÄ det Àr inte nÄgot utanför mig," sade han lÄngsamt. "Det Àr jag sjÀlv."
Ylva log och lade en hand pÄ hans axel. "Precis. Det Àr ingen demonisk kraft som angriper dig. Det Àr dina egna inre konflikter och obearbetade reaktioner som du har gjort till nÄgot yttre för att slippa möta dem."
SjÀlvobservationen
Ylva satt tyst en stund, medan Björn bearbetade vad han just hade sett.
"Det Ă€r inte demoniska krafter som hotar dig, Björn," sade hon sakta. "Det Ă€r ditt eget mörker. Det som du försökt gömma undan â de skuggsidor du inte vĂ„gat titta pĂ„."
"SÄ, hur ska jag hantera det?" frÄgade han, tyst.
"Du mÄste slÀppa taget om kampen," svarade Ylva. "Det handlar inte om att vinna över nÄgot utanför dig, utan om att möta det som finns inom dig. Du mÄste lÀra dig att observera och acceptera dig sjÀlv utan att döma."
Under de kommande veckorna fortsatte Ylva att stödja Björn. Hon uppmuntrade honom att meditera och att observera sig sjÀlv, inte för att skydda sig mot yttre krafter, utan för att möta sina inre blockeringar.
IstÀllet för att försöka driva bort negativa tillstÄnd började Björn stÀlla sig sjÀlv frÄgorna:
"Varför reagerar jag som jag gör?" och "Vad Ă€r det inom mig som kĂ€nner sig hotat?â
Det var inte lÀngre de yttre krafterna som han behövde bekÀmpa, utan han behövde bara bli medveten om sitt eget inre. Han började inse att de "energiattacker" han kÀnde av inte var nÄgot som kom frÄn andra, utan snarare hans egna osÀkerheter, obearbetade konflikter och invanda reaktioner som han inte vÄgat möta tidigare.
Han började slÀppa taget om sina ritualer och sakta men sÀkert förstod han att verklig frihet inte kom frÄn att kÀmpa mot nÄgot yttre, utan frÄn att lÀra kÀnna sig sjÀlv.
- Redigerat 2024-11-25 15:07 av FataMorgana
#0:
Det var en fin historia som sÀger vÀldigt mycket. Religioner ger alltid dualistiska förestÀllningar av tillvaron och Àven om man inte lÀngre tror pÄ dem, sÄ finns den dualistiska förestÀllningen för det icke dualistiska kvar och i den förestÀllningen existerar demoner, Ànglar, sjÀlar och annat som religionerna har tÀnkt ut sig. Det icke dualistiska Àr inte tillgÀngligt för förstÄndet och sÄ lÀnge förstÄndet inte inser sin egen begrÀnsning tror det pÄ sÄdana dualistiska förestÀllningar.
Sen finns det ju flera youtube-förvillare som pratar om energiattacker och deras följare ser sig hellre som en som blir attackerad av "mörka krafter" pga deras "ljusarbete" Àn som nÄgon med inre obalanser. DÀrför skulle de vakna upp om de skulle titta i sig sjÀlva och det vill dom ju inte, utan ser sig hellre som redan uppvaknade.
#0:
Riktigt bra och fint skrivet och berĂ€ttat đ
Det fÄr mig att tÀnka pÄ mig sjÀlv lite, nÀr jag var yngre. Jag hade för bara nÄgra Är sedan börjat meditera, och intressera mig för "det andliga". Det var ocksÄ inte sÄ lÄngt innan min första stora psykos började visa sig.
Men jag minns att jag kÀnde som att en mörk skugga förföljde mig (bl a nÀr jag gick vid Än och skogen dÀr jag bodde). Jag skrev till en "andlig lÀrare" och fick till svar att "det Àr din egen skugga". Vilket det ju var, symboliskt sett. Det var mina egna inre förestÀllningar, och demoner som förföljde mig.
Jag tĂ€nker att det nog ofta Ă€r en lite "omogen" form av andlighet som visar sig sĂ„ hĂ€r, i yttre förestĂ€llningar om demoner, spöken, andar, energiattacker och liknande. Och nĂ€r (om) andligheten mognar, sĂ„ ser man för första gĂ„ngen genom dessa förestĂ€llningsfoster, och slĂ€pper dem. Man ser till slut att det bara var ens egen skugga, som förföljde enâŠ
#2: Exakt, speciellt det sista stycket. Det Ă€r verkligen en "omogen" form av andlighet đ Bra skrivet av dig đ
#1: Tack! Det var ett bra svar av dig med đ
#3:
đ
#2:
Sen finns det dom som förblir i denna "omogenheten" och youtube profeterna hÄller dom kvar i denna omogenhet, eftersom dom sjÀlva inte mognar.
#6:
Jo, men precis.
Kanske hade jag sjÀlv tur som skrev till en "mogen" andlig lÀrare, som gav mig det svaret. Och Àven om jag kanske inte var mogen nog att riktigt lyssna, sÄ fastnade nog nÄgot av det inom mig.
#0: I like it. đ
VĂ€ldigt fint och begripligt skrivet.
đ
đžđŒđž
Livets alla steg
Ăr mina att ta
đŒđžđŒ
#8: Tack! Det glĂ€djer mig att hörađ