Att hantera utmaningar i livet
Vi möts alla av utmaningar i livet som kan kännas överväldigande, och ibland kan dessa prövningar verka nästan omöjliga att hantera. Jag gick nyligen igenom en sådan utmaning som verkligen satte mig på prov – en arbetsintervju för ett jobb jag så gärna vill ha. Arbetsintervjuer är något jag alltid har ogillat och som gör mig oerhört nervös.
Att få ett jobb är inte det lättaste för mig. Jag har en femårig lucka i mitt CV på grund av operationer, jag har en utländsk bakgrund i det land där jag bor, jag är inte den yngsta längre och jag saknar erfarenhet från kontorsjobb eftersom jag nyligen har gjort en utbildning för att skola om mig till ett nytt yrke. Allt detta bidrog till en känsla av osäkerhet och oro inför intervjun.
Under flera dagar före intervjun började jag måla upp katastrofbilder i mitt huvud. Jag föreställde mig hur jag skulle gå in i rummet, se de andra personerna som granskade mig, och hur jag skulle göra bort mig totalt. Dessa bilder skapade en intensiv ångest och oro. Trots att jag försökte avleda mig genom att tillbringa tid vid sjön, kunde jag inte riktigt koppla av. Katastrofkänslorna fortsatte att plåga mig.
Det var vid sjön, dagen innan intervjun, som Condor gav mig en viktig insikt. När jag inte ens där kunde slappna av, påpekade han att om jag fortsatte att gå in i intervjun med en förväntan om hur dåligt det skulle gå, skulle jag bara programmera mitt undermedvetna med detta och sen skulle det kanske verkligen gå till så. Han föreslog att jag skulle ersätta den negativa bilden med en mer positiv. Istället för att se mig själv misslyckas, skulle jag föreställa mig hur jag var lugn och harmonisk under intervjun, pratade direkt ur nuet och hur allt gick bra.
Jag började därför aktivt ersätta de negativa bilderna i mitt huvud med en ny bild där jag såg mig själv som lugn och harmonisk. Jag föreställde mig att rummet såg ut på ett visst sätt, med personer som satt på specifika platser. När jag väl kom till intervjun visade det sig att rummet och personerna var precis som jag hade föreställt mig i den positiva bilden – den nya, konstruktiva bilden stämde överens med verkligheten. Det var förbluffande att se att det inte alls såg ut som jag hade föreställt mig i de negativa katastrofbilderna. Personerna satt inte alls i en rad framför mig, som jag först hade oroat mig för, utan en satt till vänster om mig och två till höger, medan jag själv satt vid änden av bordet, precis som jag hade föreställt mig i den positiva bilden. Det blev så tydligt att den positiva bild jag hade skapat var den som stämde överens med verkligheten. Rummet såg alltså helt identiskt ut med den positiva bild jag hade målat upp, och jag hade aldrig tidigare varit där. Jag kan knappt förstå hur jag i förväg kunde få ihop en bild som stämde så bra överens med verkligheten, och intervjun gick precis som jag hade föreställt mig i den positiva bilden, allt gick så lugnt och harmoniskt till. Ibland fick jag känslan av att de rätta orden kom helt automatiskt. Naturligtvis fanns det ett par saker som jag efteråt tänkte att jag ännu borde ha sagt. Men i det stora hela gick intervjun väldigt bra till. Det tog mig bara en tid efter intervjun att realisera det.
Denna erfarenhet har lärt mig en viktig lektion: vår mentala inställning kan verkligen påverka hur vi upplever och hanterar våra utmaningar. Genom att förändra min inre bild av situationen från en katastrof till en framgång, känns det som att jag verkligen förändrade utfallet av intervjun.
Nu har jag förstås inte fått jobbet än, men jag känner att jag inte kunde ha gjort bättre ifrån mig än vad jag gjorde. Om någon annan får jobbet kan det endast bero på att denna person har mer erfarenhet och kunskap, eller att de är yngre och är längre till nytta för företaget, men inte för att jag skulle ha gjort ett dåligt intryck.
Denna erfarenhet kommer att vara till stor nytta vid framtida arbetsintervjuer, om jag fortsätter att söka jobb. 😊
Se där, hur de inre bilderna kan ändra utfallet av verkligheten, och påverka hur vi mår på insidan. Känner väl igen känslan av att inre bilder och tankar skapar oro och ångest, även till den grad att man inte kan utföra ett specifikt arbete. Men att medvetet kunna ändra dessa bilder, är stort😊
Lustigt att de positiva stämde överens med verkligheten för dig. Men ofta är det nog så… Det är sällan något totalt skiter sig… Så som man i sin rädsla kan föreställa sig.
#0:
Jag hoppas att det bara blir en enda till arbetsintervju, när du får inbjudan till den andra intervjun, där kanske kontraktet redan görs och du får jobbet. 😄
När jag skickade dig reiki under intervjun, skickade jag också energi på ett harmoniskt samtal. 😊 Det var bra teamwork. 🙂
Men så fint berättat om det svåra och hur våra tankar styr våra känslor - och att vi faktiskt KAN vända Tanken som då skapar en behaglig lättsam känsla med förväntansfullt pirr
Istället för KATASTROF.
🥰😘
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#1: Ja, verkligen! Men "tyvärr" (eller vad man nu ska kalla det för 😄) verkar det som att sådana utmaningar är nödvändiga för att vi ska kunna komma till dessa insikter. Och det var verkligen lustigt att de positiva bilderna stämde så bra överens med verkligheten. Det är som att det verkligen ligger något i det som sägs om att potentialen för alla möjligheter och utfall finns i "vilande form" på kvantnivå, och att jag sedan själv valde utfallet. Men lustigt att också rummet såg precis likadant ut som jag hade föreställt mig 😄
#2: Det hoppas jag med, men vi får väl se 😊 Tack för samarbetet förresten 😊
#4:
Kanske du aktiverade de rätta kvanterna.
"Quantum Activism is the idea of changing ourselves and our societies in accordance with the principles of quantum physics."
#3: Tack så mycket! Ja det är verkligen fascinerande hur våra tankar kan styra våra känslor. Det är lite så som jag skrev om i reinkarnationstråden, att om hur varje tanke har potentialen att leda oss in i olika tillstånd 😊
#6: Ja kanske det 😅 i alla fall känns det nästan så 😊
#4:
Ja, det var verkligen lustigt😄 ska försöka minnas att prova ut detta själv nästa gång jag ställs inför en liknande utmaning som dig.
#9 Gör så. Jag kan bara säga att det lönar sig 😊
Plötsligt ringde telefonen och kvinnan som ringde mig sa att dom vill att jag ska börja jobba för dem 😄 Det betyder att jag har fått ett jobb och börjar den 9.9. Dessutom med en så hög lön som jag aldrig förr har haft. Jag kan inte fatta att det är sant. Jag hoppas jag verkligen får behålla jobbet och inte gör bort mig på en gång. Det skulle vara så typiskt mig 😄
#11:
Inte ens i närheten av den lönen var du tills nu och jag hade inte räknat med att du skulle få så mycket.
Du ske inte tuta i dig att det vore typiskt att du gör bort dig. 😄
I kväll ska vi öppna den lilla flaskan skumpa.
🍾🥳😊
- Redigerat 2024-08-29 16:16 av Condor
Innan företaget ringde idag berättade Fata Morgana för mig att hon inte tror att dom vill ha henne och att dom i så fall redan skulle ha ringt. Sen gick hon i ett annat rum för att ringa upp sin mor.
Jag kännde hur hon bär den tunga lasten av besvikelse och att fortsätta arbetssökandet och när hon suckande gick för att ringa hennes mor, stängde jag ögonen och sa "snälla gud hjälp oss". Strax efter ringde företaget och gav henne jobbet. Aktiverade jag de rätta kvanterna? 😄
#13: Ja det var nog för att du aktiverade de rätta kvanterna 😄 Du kan ju aktivera dem så att allt går bra och att jag får behålla jobbet också 😄
#14:
😄😊
#11: wow. HÄRLIGT!! Stort Grattis.
Känner igen den känslan.
Tänkte tidigare i dag att jag skulle skriva o fråga hur det gått. 🤗🥳💝
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Men du! Gud va roligt att du fick jobbet. Oroa dig inte, det kommer att fungera galant för dig.❤️💚💛
- Redigerat 2024-08-29 17:42 av [SolaH]
#16: Tack. Det snurrar så många tankar i mitt huvud just nu. Det känns som att jag inte vet vart jag ska ta vägen 😄 Märklig känsla i alla fall. Efter så många år som först sjukskriven och sen arbetslös, trodde jag inte att jag skulle lyckas med detta. Nu blir det en "handläggare med handels-utbildning" av mig. Det är min blivande yrkestitel om jag direkt översätter det till svenska 😊
#11:
Jag säger grattis igen! Är glad för din skull, men har nog inte orken för ett längre inlägg just nu (pga min covid-hjärna😄)….🎉🎊
#17: Tack. Jag ska göra mitt bästa med att inte oroa mig för mycket. Tror jag behöver läsa om mitt huvudinlägg igen ett par gånger och arbeta på att ha lugna och harmoniska bilder i huvudet på mig, i stället för de där negativa katastrofkänslorna 😊
#19: Tack. Det är okej. Mitt huvud fungerar inte riktigt heller så bra just nu 😄
#21:
😊
#20:
Tänk om du skulle ha vetat från första början när du blev färdig med din utbildning, att först får du lov att stanna hemma hela sommarn och i slutet på sommarn får du ett drömjobb med en drömlön. Då skulle du inte behövt att oroa dig hela sommarn. Men den sista lediga veckan ska vi njuta av. 😊
Och skönt med bra lön. Jag höll själv på att tappa hakan när jag fick höra lönen till mitt tidigare jobb inom industrin. Det blir ju som en motivationshöjare…
#24: Ja verkligen, med 1000 euro mer i lön än vad jag hade på mitt förra jobb är jag mer än nöjd och visst höjer det på motivationen. Jag läste just att i Österrike tjänar 50 % mindre än det som jag kommer att tjäna 😮
#25:
Det är bra mycket mer. Tänk att kunna spara 1000 euro i månaden om man vill (eller mer). Det blir snabbt till en ganska stor summa. Speciellt om man trivs och kommer kunna jobba där länge förhoppningsvis.😊
#26: Ja det känns riktigt som en lotto-vinst för mig. Jag hoppas faktiskt att jag kommer att trivas där 😊
#27:
Det tror jag nog att du kommer (efter vad jag har förstått och hört). Sen när du får arbetserfarenheten av detta jobb så kommer du nog ha relativt enkelt att hitta ett nytt bra jobb, om det här skulle ta slut av någon anledning, tänker jag.
#26:
Det är ju inte så att vi kan lägga undan 1.000 euro varje månad nu. Med pengarna som vi hade tills nu kunde man överleva, men om någonting gick sönder eller man behövde nya kläder var det ett problem. Vi har massor av saker som måste lagas. T.ex. fungerar bara 2 plattor på spisen och vattenkranen i badrummet måste bytas ut. Vi båda måste köpa nya kläder och annars finns det fler saker i lägenheten som behöver att lagas. Att fara på semester hade vi heller inte råd med. Nu kan vi börja att "leva normalt" och kanske fara på semester nästa år.
#28:
Vi får hoppas att det här jobbet aldrig tar slut. Det är ett statligt företag och man får ett bättre arbetskontrakt än i handeln. Mer lön, mindre stress, ett par extra lediga dagar om året och man kan heller inte få sparken lika lätt som i ett privatföretag. För att få sådana jobb behövde man tills nu i Österrike vara vän med en viktig person eller vara vän med en vän av en viktig person inom politiken eller det statliga företaget. Det är nästan som en lottovinst att Fata Morgana fick det här jobbet.
#28: Ja intrycket jag fick från arbetsintervjun var i alla fall att de var jätte snälla och trevliga 😊 Arbetsuppgifterna låter också som något jag med tiden borde klara av. Men måste lära mig olika program som jag inte ännu behärskar så bra. När dom frågade mig om jag har jobbat med SAP program, sa jag nej, men att jag har jobbat med etron och med plentymarkets och att dessa två också är ERP lösningar, precis som SAP och jag nog borde lära mig det programmet ganska snabbt på grund av det. Sen frågade dom mig hur mina EXCEL kunskaper är och jag sa att jag väl har goda grundkunskaper men skulle inte kalla mig för väldigt bra inom det. Men att jag är motiverad att lära mig alla program som behövs för jobbet och att jag vill bli en expert på dessa program. De ordnar också en massa workshops och andra kurser för sina anställda och jag sa att jag gärna deltar i sådant. Det räckte tydligen för mig för att få jobbet 😊 Att sen få jobba hemifrån känns också som en lyx. Men antar att jag den första tiden måste vara i kontoret och att det sen långsamt går över till att få jobba mer och mer hemifrån. Det ska nog bli bra det här, har jag en känsla av 😊
#29:
Okej, jag förstår. När jag kunde spara så mycket hade jag väldigt små utgifter i övrigt. Men det är ju mycket värt att kunna fixa till lägenheten och fara på semester, och leva mer "normalt" osv.😊
#30:
Ah, ja då hade FataMorgana väldig tur. Men det är nog inte bara tur så klart. Vi får hoppas att detta jobbet inte tar slut.
#31:
Det låter som bra arbetsuppgifter. Ett jobb jag hade kunnat tänka mig att ha tror jag. Du kommer säkerligen att kunna klara av att lära dig de nya programmen också😁 hemmakontor låter ju som en dröm… Då får du säkert tid för oss här på forumet också😉😁
#33: Ja i alla fall mer tid än om jag skulle behöva åka omkring med buss och tåg i 4 timmar per dag. Så kommer säker att ha mer tid för sajten på grund av det. Men den första tiden får ni räkna med att jag kommer att vara upptagen med allt det nya på jobbet 😊
#34:
Det förstår man absolut😊