Identifikationer
Undrar varför människor tenderar till att identifiera sig med sitt "görande" och med sina känslor? Inte bara det. Man kan få en identitet av andra människor.
Tar vi som exempel, om man låter bli att äta kött, betecknas man som vegetarian. Sen identifierar man sig med att vara det. På så vis samlar man på sig alla möjliga identiteter. Det kan också hända att människor fattar beslut att bli vegetarian eller vegan och sen granskar dom vad man får äta och inte äta för att förtjäna beteckningen.
Vad är beteckningar bra för? Varför hamnar man i en kategori bara för att man låter bli att göra någonting? Varför inte helt enkelt leva sitt liv utan att kategorisera sig själv elller bli kategoriserad?
#0:
Bra fråga. Sinnet är ju expert på att klassa, och dela in/upp saker (och även människor)…kanske skapar det en falsk trygghet/känsla av kontroll av att göra så. Man tror sig veta var man har saker och människor. Sen gör man sig föreställningar om människan utifrån vad man klassat in den som.🤔 Men tystnar tankarna, så tystnar också förmågan att klassa in saker… Tänker jag.
#1:
Så är det nog. Sinnet verkar att behöva beteckningar. Jag inser ju att man betecknar folk som "gör" vissa saker, t.ex. vem som röker betecknas som rökare. Men att få en beteckning för att man låter bli att göra någonting är ju galet. Tänka sig, om man inte skulle beteckna rökare som rökare längre, utan att hitta på en beteckning för folk som inte röker. 😄
Jag tänker ju att hela vårt samhälle är uppbyggt på identifikation. För att just kunna kategorisera utan att behöva tänka efter eller känna efter själv.
För då tror vi oss veta nått specifikt. Utan att egentligen vet. Det har bara blivit så..
Flock beteendet ligger djupt rotad sen långt tillbaka i tiden och bland det första vi får lära oss.
Är kanske:
Ajaj, nej nej, Fyfy..
Redan innan vårt språk är färdigt har vi lärt oss vad som är ok eller inte och så fortsätter det upp I ålder som någonting själv-valt och självklart….
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#2:
Ja, precis. Varför inte kalla de som äter kött för "köttätare" i stället, och sen inte kalla vegetarianer något särskilt 😄 men det som bryter mot normen ses ofta som avigt, och får då en beteckning… Man har ju egentligen hört de som inte röker kallas "icke-rökare"… Men då är jag en "icke-köttätare"…😄
#3:
Ja, det är normalt att människor ordnar och förstår världen genom att dela in föremål, händelser eller människor i grupper baserat på vissa likheter. Men på så vis skapar man stereotyper och placerar människor i förutfattade rutor. Man ser inte människan som den är, utan som den stereotypen som man själv har skapat.
- Redigerat 2024-07-21 17:26 av Condor
#4:
Ja, inom samhället är det ju normaliteten attt äta kött. Därför betraktas vi som inte äter kött som "exoter" som behöver en beteckning. 😄
#6:
😂😄
Konstigt är det egentligen…