Om Nuet
Många andliga lärare påminner oss om att verklig frihet och frid finns i nuet. Det är i nuet vi blir medvetna om oss själva. Det är i nuet sanningar uppenbaras, det är i nuet vi finner en klarhet som transcenderar den fysiska världens illusioner. Det är i nuet vi kan se genom illusionen av tid och rum och i nuet vi kan vakna upp till vår sanna gudomliga natur.
Att fastna i idéer om tidigare liv eller framtida händelser är inte bara distraherande, utan en flykt från den nuvarande verkligheten och ett tecken på att vi inte är närvarande i nuet. För att praktisera full närvaro kan vi öva oss på att släppa tankar om dåtid och framtid och istället rikta vår uppmärksamhet på det som är mitt framför oss.
Egentligen kan vi inte vara någon annanstans än i nuet; det är där vi alltid befinner oss. Men det är våra tankar och känslor som distraherar oss från ögonblicket, som får oss att missa nuet, vilket gör att vi inte är medvetet närvarande. Att missa nuet kan verka otroligt, men det är en verklighet som de flesta människor lever i.
Att leva i nuet innebär att välkomna varje ögonblick som det kommer. Det innebär att se allt som det är och att vara så medvetet närvarande att vi uppmärksammar allt som sker – varje blad som faller, varje ljud som hörs, varje beröring. Varje ögonblick ger upphov till en strålande existens. Med varje ögonblick sker en ny skapelse.
När vi är helt närvarande finns det inga tankar om framtiden eller minnen från det förflutna. Inga idéer om framtida händelser eller om tidigare inkarnationer existerar för oss i nuet. Att leva i medveten närvaro innebär att du går medvetet, andas medvetet och tittar på himlen medvetet. Vad du än gör – gör det medvetet.
Det öppnar dörren till en större förståelse, där vi inte bara ser, utan också känner essensen av vår existens och alltings förgänglighet.
#0:
Det var fint skrivet. 🙂 Många kanske tänker sig att man ju ändå alltid lever i nuet. Men att vara närvarande i nuet är en annan sak.
#1: Tack, ja så är det 😊
#0:
"Att leva i medveten närvaro innebär att du går medvetet, andas medvetet och tittar på himlen medvetet. Vad du än gör – gör det medvetet."
Det var precis det här Thich Nhat Hanh lärde ut i en av videorna med honom som jag bifogade i videoklipps med andliga visheter tråden🙄🙂
#4: Jag har hört det uttrycket många gånger från olika andliga lärare. Det är något som jag fann så vackert att det har fastnat i mitt huvud och nu fungerar det som ett mantra för mig på något sätt 😊
#5: Ja, det är ett väldigt vackert uttryck, som samtidigt är praktiskt fungerande.
#6: Ja det är uttryck som är bra att alltid bära med sig 😊
När jag ser bilden på katten som har blicken fäst på fjärilen.
Så kom jag just ihåg, en katt som jag hade. Detta var många år sedan, men som etsat sig fast i mig. Vi höll på att kapa ved med en motorsåg. Rätt som det var kom katten gåendes bredvid oss.
Helt obesvärad hoppade katten i riset och fångade en mus!
Detta har man tänkt på många gånger.
Så fokuserad på jakten, att störande ljud bredvid inte bekommer katten överhuvudtaget alls.
Snacka om att vara i nuet.
#8: Liknande minnen har jag också från en katt jag hade en gång i tiden. Så fokuserad, så ostörd i sin jakt, att jag tänkte att en bild på en katt skulle vara den perfekta symbolen för ett inlägg som handlar om nuet 😊
#9:
Ja, man ser tydligt att katten är närvarande i nuet.