Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etiketterpsykologiskt-arbeteövrigt
Läst 101 ggr
snowy00
2

Fördomar

Jag är på ett ställe nu en gång per vecka för att få någon slags sysselsättning, och för att minska risken för att isolera mig. I alla fall har de som är där inte så hög inkomst, och jag hade i början en del fördomar om vilka som skulle vara där. Nu stämmer dem till viss del, men man märker att människor är bara människor oavsett inkomst, eller hur deras yttre uppfattas. Men lägger märke till att även jag som nog är ganska fördomsfri bär på en del subtila fördomar om vissa slags människor. Det kan nog också vara bra att uppmärksamma sådant hos en själv emellanåt, och fundera på hur mycket av ens fördomar som faktiskt stämmer.
Kan inte låta bli att tänka på Jesus, som umgicks med alla sorters människor vad jag har förstått.

Hur är det med er, kan ni lägga märke till några fördomar hos er? Nu behöver ni inte skriva exakt vad dem skulle kunna vara dock, om ni inte känner för det så klart😊

Condor
3

#0:

Det finns nog ingen människa som är helt utan fördomar tror jag. Men på den andliga vägen försöker man ju att se världen som den är, dvs. man observerar sig själv för att bli medveten om bland annat sina fördomar. Fördomar hindrar en att se världen som den är.

Egentligen är ju fördomar projektioner. fast av en annan sort än om man projicerar sin egen skugga. Det handlar om att vi tilldelar vissa egenskaper till andra människor, baserande på våra egna erfarenheter.

Säger vi, att om någon endast har träffat arbetslösa människor av den typen som inte vill jobba och bara sitter hemma och dricker öl, kan det lätt hända att personen tillskriver alla arbetslösa som han träffar dessa egenskaper och så har vi genast en fördom.

Det är omedvetna reaktionsmönster och ibland är det inte så lätt att avgöra vad som är en fördom och vad som är en sanning baserande på egna observationer.

Säkert har jag också fördomar, men om jag skulle vara medveten om dessa, skulle jag inte ha dom längre. Därför kan jag inte ge dig ett bra svar på din fråga. 😊

Condor
3

Ett litet tillägg:

I grund och botten är det tänkandet i form av stereotyper som skapar fördomar. Människor tenderar att använda sig av stereotyper i sitt tänkande och sina bedömningar. Detta kan vara ett snabbt och effektivt sätt att förenkla och hantera den komplexa världen omkring oss. Men det ger oss en förvrängd bild av verkligheten.

Klart, man har inte tid att betrakta allt i världen och alla människor som man möter på djupet och därför errsätter förståndet luckorna med stereotyper. Att inte ersätta luckorna med stereotyper är en sorts "icke görande". Bättre att "icke göra" än att "göra fel". 😊

snowy00
2

Det var bra svar du kom med, de tåls att reflektera över. Nog är det som du säger att ingen människa är nog helt fri från fördomar… Och är man medveten om sina fördomar kanske det inte riktigt blir fördomar längre heller.
Kanske bottnar fördomar till viss del av rädslor? Att sinnet garderar sig genom att i förhand tillskriva personer egenskaper som ofta inte stämmer. Då är det nog bra att kunna vara medveten om detta hos sig själv, när det väl händer…😊

Condor
2

#3:

Det är nog så att människor tillskriver andra människor egenskaper på flera olika sätt. Det ena sättet är stereotypiskt tänkande och det andra sättet är projektioner, dvs. egenskaper som vi tränger bort (skuggan) tillskrivs lätt andra människor.

C.G. Jungs psykologi handlar om att se världen och andra människor utan dessa saker. Jung kanske inspirerades av Kant, som ju sa att människor inte kan se tingen i sig, utan bara det som det verkar att vara för dem.

FataMorgana
2

Jag tänker att förståndet kanske inte kan göra något annat än att döma och fördöma, att det är dömt till att döma och fördöma, och att vägen ut ur vårt dömande och fördömande är att gå bortom förståndet, för att börja titta utifrån en observerande tystnad i stället.

För så fort förståndet är aktivt kommer det med sitt "det där är vackert, det där är fult", "det där älskar jag, det där älskar jag inte", "den där filmen vill jag inte se på för den har ryssarna gjort", "till arbetsförmedlingens utbildning vill jag inte gå, för där träffar jag bara på de arbetslösa arbetslösa" osv…

Ja det där vara bara några exempel på hur mitt eget förstånd bara dömer och fördömer allt hela tiden, som om det inte kan göra något annat 😄

Condor
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Folk som bor i Sverige vet inte vad vi menar med "arbetslölsa arbetslösa". 😄

Det fanns en gång i tiden ett TV program som hette "Switch reloaded". Där gör dom roliga parodier på allt möjligt. Där hade dom ofta med ett par som dom föreställde som "den arbetslösa webdesigner assistenten Melanie och den arbetslösa arbetslösa Herbert Spakoivak".

Han passar in på sådana som jag tog som exempel i mitt inlägg 1. Hans yrke är att vara arbetslös och han dricker öl hela dagen. 😄

När dom intervjuar honom i klippet säger han att han har haft många kvinnor, men aldrig någon som bär upp 2 backar öl på en gång uppför trappan. Det börjar i klippet vid 2 minuter.

FataMorgana
2

#6: Ibland skriver jag utan att tänka efter 😄 Men bra att du förklarar. Om jag själv inte hittar ett jobb så småningom, så blir kanske jag också snart en arbetslös arbetslös 😄

• Redigerat 2024-04-16 17:50 av FataMorgana
snowy00
2

#5:

Så sant, sinnet är ju tanke, och tankar kan bara döma, fördöma, klassificera, dela in och upp saker och människor hit och dit. Så det bästa är nog att gå bortom sinnet helt till tystnaden där inga fördomar kan finnas.

#6:

😅😄 Ja det är nog en typisk stereotyp även här i Sverige. Den arbetslösa som ligger på sofflocket och dricker öl hela dagarna… Tur då, att jag varken har sofflock eller öl här hemma 😄😉 har dock inte hört om de arbetslösa arbetslösa förr…

#7:

Du får sälja soffan, och slänga ut ölen så du inte är i riskzonen du med 😄 skämt åt sido.

FataMorgana
2

#8: Ja endast i tystnaden kan vi vara säkra på att inga fördomar finns 😊

Vad som gäller de arbetslösa arbetslösa, så skulle jag egentligen inte ha något emot att vara en, men bara om jag fick tillräckligt med betalt för det 😄 Ölen skulle jag nog kunna skippa, men inte soffan 😄

snowy00
2

#9:

Nej, precis. Inget fel att vara en arbetslös arbetslös egentligen..😅
Jag "slängde ut" soffan pga att kunna ha pianot där i stället. Sitter ändå alltid i fåtöljen när jag ser på TV, och vill jag halvligga använder jag sängen ist.
Men soffor är sköna annars😊