Ur vardagen
Självupptagna personer som får omgivningen att reagera.
Vilket man kan stöta på ibland, känns som dom upptar hela scenen.
Med sitt sätt att vara.
Ur berättelsen:
Han var omöjlig, inte så att han skötte sitt arbete. Tvärtom lade han ned
en oändlig möda på de uppgifter man gav honom. Men hans sätt bringade
honom i konflikt med alla och började till slut skada hela verksamheten.
När krisen kom och allt måste upp i dagen lastade han oss andra: på honom
fanns ingenting, absolut ingenting att anmärka. Så stark som hans självaktning
tydligen var bunden vid tanken att han var utan skuld. Kändes det motbjudande
att steg för steg demonstrera motsägelserna i hans försvar, stycke för stycke klä av honom inför hans egna ögon. Men rättvisan mot andra krävde det.
När den sista lögntrasan tagits ifrån honom och vi kände att intet mer fanns att säga kom det under krampgråt:
Men varför har ni aldrig hjälpt mig, varför visade ni mig aldrig till rätta. Jag har
nog känt att ni var emot mig, och rädslan och osäkerheten har drivit mig längre
och längre in i vad ni klandrar. Det har varit tungt, allting. En dag, minns jag
var jag så glad: en av er hade sagt att något jag kommit med var riktigt bra.
Så var felet till slut dock vårt. Vi hade tigit med vår kritik- men låtit den hindra oss att ge honom ett enda erkännande. Och på så sätt spärrat alla vägar till bot.
Så är felet alltid den starkares. Vi saknar livets tålamod, vi söker instinktivt
att eliminera en människa ur vår ansvarsfär. Så snart utfallet av detta livets experiment i våra ögon ter sig som ett misslyckande. Men livet fullföljer sina
experiment långt bortom gränsen för våra värderingar. Därför ter sig också livet ibland så mycket svårare än döden.
Av Dag Hammarsköld
- Redigerat 2024-04-15 14:52 av [SolaH]
#0: Det var en tankeväckande och fin text som du citerade där. Tack för den 😊 Kanske kommer jag på något att tillägga vid senare tillfälle, men tänker att den ändå talar sitt tydliga språk på hur bra vi människor är på att komplicera till saker och ting här livet.
#1 Javisst, är den tankeväckande som du säger.😊
Det bor olika speglingar i oss alla, och hur man ska förehålla sig till dom.
#0:
Han verkar skriva bra, Dag Hammarsköld. Det känns som att båda parterna i berättelsen klandrade var andra, så att som det skrevs, alla vägar spärrades. När sedan proppen gick, och gråten kom, förstod man att felet var ingens och allas. Och så kom ödmjukheten.
Det är min tolkning😊
#0:
Det är verkligen det som man i vardagen ofta upplever och ger oss tillfälle att granska oss själva och reflektera om vi hittar detta beteende hos oss också.
Väldigt bra skildrat och så allmänmänskligt.
Antaganden som blir till sanningar
När kommunikationen brister.
Pågrund av egengjorda tolkningar som härstammar ur gamla erfarenheter men också rädsla för sårbarheten att vara ärlig och att stå där naken och avskalad.
Mycket tänkvärd text.
❤️
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
Dag H, har väldigt djupa texter.
Vilket gör att alla texter är inte så lätt att sätta sig in i.
#6:
Kan tro det. Jag har inte läst så mycket av honom, men han är med i en bok full med citat av sådana som kan tänkas ha erfarit "högre medvetandetillstånd" (den boken heter på engelska The Supreme Awakening).
Här är ett citat där ur, som jag översatt till svenska. Hoppas det är ok att det får vara med i tråden🙂
"Klädd i detta 'jag', skapandet av oansvariga och okunniga personer, meningslösa hedersbetygelser och katalogiserade handlingar - fastspänd i den omedelbaras tvångströja. Att kliva ur allt detta och stå naken på gryningens stup - acceptabelt, osårbart, fritt: i Ljuset, med Ljuset, Ljuset. Hel, verklig i Helheten. Ut ur mig själv som en stötesten, in i mig själv som uppfyllelse."
~ Dag Hammarskjöld, Markings
Vackert, och djupt skrivet.
Det är helt ok med djupa citat.😊
Har en bok som heter Vägmärken av omnämnde författare.
Det är citat under många år, typ som en dagbok ungefär.
#8 Det så intressant att han trots sin politiska karriär ändå hade sådana andliga insikter. Du (det gäller förstås alla här) får hemskt gärna komma med fler visa citat av honom, om du hittar några och har tid och lust för det, någon gång 😊
Nu kunde jag ju inte låta bli att med hjälp av google översätta fler citat från honom ur samma bok.😊
"Först i människan har skapelsens evolution nått den punkt där verkligheten möter sig själv i bedömning och val. Utanför människan är skapelsen varken god eller ond. Först när du stiger ner i dig själv och möter den Andre, upplever du godhet som den yttersta verkligheten – förenad och levande – i Honom och genom dig."
"Varje gärning och varje relation är omgiven av en atmosfär av tystnad."
"Att bevara tystnaden inom - mitt i allt brus. Att förbli öppen och tyst, en fuktig humus i det bördiga mörkret där regnet faller och säden mognar - oavsett hur många som trampar över paradplatsen i virvlande damm under en torr himmel."
"Den 'mystiska upplevelsen'. Alltid här och nu – i den friheten som är ett med avståndet, i den stillheten som föds av tystnaden, men – detta är en frihet mitt i handlingen, en stillhet mitt bland andra människor. Mysteriet är en konstant verklighet för honom, som i den här världen, är fri från självbekymmer, en verklighet som växer sig fridfull och mogen inför samtyckets mottagliga uppmärksamhet. I vår tid går vägen till helighet ofta genom handlingens värld."
"Förstå - genom stillheten, agera - ur stillheten, Erövra i stillheten. För att ögat ska uppfatta färg måste det avstå från alla färger."
"Du är befriad från saker, men du möter i dem en upplevelse som har uppenbarelsens renhet och klarhet."
"Det bästa och underbaraste som kan hända dig här i livet är att du borde vara tyst och låta Gud arbeta och tala."
"I den Ende är du aldrig ensam, i den Ende är du alltid hemma…"
"Stanna kvar i Centret, som är ditt och hela mänsklighetens."
~ Dag Hammarskjöld, Markings
#7:
Jag kan tänka mig att boken Markings är den engelska versionen av Vägmärken.
- Redigerat 2024-04-15 21:13 av snowy00
Oj, det jag skrev sist var ju så klart menat till SolaH, inte till mig själv🙄
Vad kul att du översatte hans citat.🙂
Tror också att det är ifrån samma bok.
Citaten kan vara svåra att förstå, det beror väl på vars i livet man är.
#12:
Ja, precis, de får en verkligen att fundera, och kan läsas om och om igen🙂