Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 427 ggr
FataMorgana
3

Babbeltråd Nr. 11

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ser att det är dags för en ny babbeltråd igen, då den förra blev så lång så fort. Men lämnar den som vanligt öppen i fall om någon ännu vill skriva någonting där 😊

FataMorgana
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det blev en liten promenad idag igen i den underbara naturen. Det lät så vackert när fåglarna sjöng att jag ville spela in det på film, men eftersom vi har så mycket flygtrafik här, så är det jätte svårt att fånga i det rätta ögonblicket.

Condor
2

Idag var det nästan för hett för att promenera. 26 grader och för en gångs skull vindstilla.

FataMorgana
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Och några foton som man riktigt kan se hur grönt det redan har blivit. På en av bilderna ser man en bäverdamm. Men tyvärr såg vi inga bävrar 😊

Stjärnskott
3

#3: Men ååååå, blir ju sjuk av längtan efter att grönskan ska komma även här🥰 Bästa tiden! Jordens återfödelse….🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#4:

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Så småningom kommer den nog dit med 🤗

snowy00
2

Eran natur påminner faktiskt om våran natur här tycker jag🤗
Nu några dagar har vi haft snö igen, men nästa vecka ska det bli relativt varmt hela veckan. Upp emot 16 plusgrader.

FataMorgana
2

#6: Ja naturen här är faktiskt mer lik den skandinaviska naturen än tex den spanska av någon anledning. Men det finns tyvärr inte lika mycket skog här som hos er och inga hav heller. Det saknar jag jättemycket, dvs både de djupa stora skogarna och havet. Men man får vara glad med vad man har 🤗

Stjärnskott
2

#5: Ja, den gör ju det 🙃

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#7: Precis.😊 Det slog mig just när jag kollade på kartan att Österrike gränsar till Italien. Det har jag inte tänkt på… Är ni över till Italien något? Jag har varit där en gång på språkresa, och hade gärna återvänt nån gång. Men i Österrike har jag aldrig varit🤔

FataMorgana
2

#9: Ja det är ju inte så långt med bilen till Italien härifrån, ca 4 timmar eller så, men vi har aldrig fått iväg oss dit ändå. Men kanske far vi dit någon gång, när jag har jobb och mer pengar. Det hade i alla fall varit kul. Själv har jag bara varit i Italien med mina föräldrar en gång när jag var 15 år gammal. Då besökte vi platser som Venedig och San Marino 😊

Condor
3

Hur som helst……. idag är det soligt och på eftermiddagen blir det 27 grader. Vi ska strax fara till sjön för att sola. Vattentemperaturen är bara mellan 12 och 13 grader, men kommer väl att överskrida 13 grader på eftermiddagen. Men det är ändå för kalt för ett dopp.

Vi har ju badat när det var 15 grader i vattnet, men 13 grader är definitivt för kalt. Om det blir för hett, kan man ju gå i vattnet med fötterna och skvätta vatten på kroppen. 😊

Stjärnskott
2

#11: Det låter mysigt. Önskar er en fin dag.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

Här har vi 8 grader och igenmulen himmel med stillsamma regnstrilar i ljuv koltrastsång😉

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#10: Aha. Jag var mest i Milano när jag var där, och där i kring. Men fint är det där😊

Condor
2

#12:

Ja, det var en skön eftermiddag i solen. Vi hade inte räknat med att det skulle vara så mycket folk där. Det var inte mycket mindre folk än mitt på sommarn.

Vattnet hade 13 grader och det fanns en hel del folk som badade. Eftersom jag inte ville vara ett mjukägg, tog jag också ett snabbt dopp. 😄

FataMorgana
2

#12 Tack, ja det var skönt. Men lite för varmt i luften och lite för kallt i vattnet. Jag var inte lika hård som Condor, utan gick bara i vattnet till midjan 😄 Men det låter ju mysigt med regn och koltrastar 😊

Stjärnskott
2

#16: Jag skulle nog föredragit solsken och lite fotvadnings bad ute i det fria. Om, jag hade fått välja 😜

Ni var ju riktigt modiga båda två när det gällde badet. 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2024-04-07 18:36 av Stjärnskott
FataMorgana
2

#17: Men först när vattnet hat 16 grader minst vågar jag gå i helt 😄

Condor
2

#17:

Men det fanns folk som var ännu modigare, som simmade i flera minuter. Men hur som helst, har vi nu på förmiddagen redan 22 grader och det ska bli mellan 25 och 30 idag igen.

Saharadammet ska komma ända fram till södra skandinavien idag, så nu får ni det säkert också varmare. Jag läste nyss temperaturerna för Europa och i Stockholm har det 15 grader just nu. Det är varmare än Madrid, med bara 14 grader.

På onsdag ska det vara slut med sommarväder här. Bara 15 grader ska det bli.

snowy00
3

#19:

Ja, vi har just nu 13 grader och sol här, och imorgon blir det 14 grader och sol. Därför måste jag snart ut en sväng och känna på vädret.

FataMorgana
2

#20 Ja det ska du definitivt göra, dvs passa på att njuta av solen 🌞 Här är 25 grader just nu, men det blåser lite väl mycket där ute. Men det är ändå varmt och skönt 😊

Condor
2

#21:

26 grader är det. 😄 Jämför vi med södra Europa:

Sevilla 20 grader, Palma 22, Palermo 23, Las Palmas 22, Valetta 23, Athen 22.

[SolaH]
3

Idag tinar det rejält. +14 grader i solen. Rejält varmt då snön reflekterar solstrålarna. 😀

• Redigerat 2024-04-08 15:35 av [SolaH]
[SolaH]
1

#15,16
Ni är så modiga!😀
Hade inte ens vågat doppa stortån!!

• Redigerat 2024-04-08 15:55 av [SolaH]
FataMorgana
1

#23: Det låter ju härligt. Nu dröjer det säkert inte länge till, tills det börjar grönska hos er med. Vackert foto förresten😊

Condor
2

#23:

Oj vad snö ni fortfarande har. Så mycket hade vi inte under hela vintern. Men 14 grader kan räcka för ett solbad om det inte är blåsigt.

Här har det stormiga vädret och saharadammet kommit tillbaka. Just nu 27 grader.

snowy00
2

#21: Var ute en timme nyss. Det blåste en del här också, men fortfarande varmt och skönt🌞

• Redigerat 2024-04-08 16:18 av snowy00
[SolaH]
2

Det låter inte som någon bra kombination sand och storm och värme.
Blir det så att sanden lägger sig på backen, eller blåser den bort.

Condor
1

#28:

Bara om det regnar medan den fortfarande är i luften, har man dammet här nere på marken. Min bil brukar då vara gulbrun i stället för vit.

[SolaH]
2

Fy, vad tråkigt!

Stjärnskott
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Vilket härligt vårväder. 16 grader. Solsken ljummen vind lagom med moln.
Det blev en promenad på närmare milen. Så många vårblommor som tagit sig upp. Bin och flugor som surrade.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#31:

Vad fint! 🙂 Då kan ni äntligen njuta av solen och våren i Sverige också.

Stjärnskott
2

#32: Ja så himla härligt

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#31: Så vackert. Jag förstår att du njuter 😊

[SolaH]
3

Så himla fina vår foton.😊

Stjärnskott
3

#35: 🙂 Tack!
Det var ditt foto också 🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

Idag har vi tydligen den sista sommardagen. 28 grader ska det bli med solsken hela dagen. I natt kommer en kallfront med storm och i morgon inte mer än 15 grader. Om inte prognoserna har fel, blir det sen ett par soliga dagar igen men nästa vecka blir det riktigt kallt med inte mer än 12 grader. Hoppas dom har fel.

Tyvärr kan vi inte utnyttja den här fina dagen, för vi har en massa att göra. Jag måste fara omkring till flera olika affärer och så måste tomatplantan som jag köpte igår planteras i en stor kruka. Skattedeklarationen har jag också kvar att göra och Fata Morgana måste leta jobb.

snowy00
3

Själv är jag ute idag igen med 13-14 grader och strålande sol. Passar på att promenera runt, köpa lite te på ett café, och samtidigt uträtta några ärenden.

Stjärnskott
3

Jag har varit på vandrande fot I flera timmar och bara njutit av de 17 graderna som känts som 20.
Trött i fötterna blev jag också.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

Blev just färdig med tomatplantan och upptäckte att våra violer har bladlöss och jordgubbsplantorna har spindelkvalster. 😭 Jag sprutade med neemolja och nästa vecka får jag väl köpa nyttoinsekter.

FataMorgana
2

Själv har jag bara sökt efter jobb hela dagen, men hittade varken någonting eller skickade in någonting. Det var alltså en totalt onödig dag för mig idag 🙄 får väl hoppas på bättre tur nästa gång 🙂

snowy00
2

#41:

Ja hoppas du hittar något snart🙂

Jag har börjat måla de två väggarna här i lägenheten ikväll, var och handlade färg osv tidigare idag… Det är alltså väggarna jag visade förr som jag lyckats sabba målningen på🙄

FataMorgana
2

#42:

Tack. Ja nog ska jag väl hitta något så småningom 🙂

Det blir säkert fint när du målat färdigt 🙂

snowy00
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är förresten de första riktiga vårtecken jag har sett här🌸🌺🌻🌼 underbart att vara ute nu.

FataMorgana
2

#44: Härligt 😊

Stjärnskott
3

#44: Visst är det härligt!
Fina foton🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
3

Vaknade tidigt i morse av ett avlägset dån. Trodde att jag drömde. Sen kom det ett nytt dån lite högre, lite närmre. Min absolut första tanke var sprängningar 😳

Men efter en liten stund insåg jag att det var Åskar Lingonben som levde rövare där uppe mellan himlavalvets moln. Vilket skådespel! Jösses vilket oväder vi fick. Årets första.

Jo jag döpte om åskan för många år sen. Då jag tyckte h*n var så himla läskig och otäck 🙉🙊🙈

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#47: 😂 Åskar Lingonben 😂😂😂 Vilket kul namn du hittat på 😄

Stjärnskott
2

#48: Kanske att jag hört det från nån annan också. Jag minns faktiskt inte.Det var så väldigt länge sen.
😅

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#46:

Tackar🤗

Condor
1

Dags för oss att fara till sjön. Just nu har vi 23 grader och solen skiner. 25 grader ska det bli på eftermiddagen och vattentemperaturen ligger på 14 grader, dvs. en grad mer än sist.

Man får ta vara på sommarn och det fina vädret så länge det varar, för nästa vecka blir det andra bullar. På måndag eftermiddag kommer nästa kallfront med åska och hela nästa vecka ska det regna och temperaturen kommer inte att gå över 10 grader. 😮 Man kan bara hoppas att doom har fel.

snowy00
2

#51:

Hoppas ni får det skönt. Nästan så jag börjar önska ändå att jag hade en bil så jag kunde göra en snabb, smärtfri resa till någon sjö/skog med den. Men jag har ju inte råd just nu i vilket fall, så jag får nöja mig med att gå, cykla och ta bussen.
Här ska det bli 15 grader och sol på kvällen, men nästa vecka kan det bli 1 grad och mulet igen…….. Kanske får jag ta en kvällspromenad idag i alla fall 🙂

FataMorgana
2

#52: Då får du också passa på att njuta så länge det är varmt och skönt 😊 bifogar en bild från sjön

snowy00
2

#53:

Åh, blir riktigt sugen att fara till sjön när jag ser fotot.

Stjärnskott
3

#53: Jag tror jag smäller av. Jösses så härlig bild och fågeln uppe i hörnet inger en frihetskänsla.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

Det var en skön dag vid sjön idag. Vattentemperaturen var 15 grader och idag doppade vi oss båda 2. Fata morgana var till och med 2 ggr i vattnet. Det var en stor skillnad mellan 13 och 15 grader, men ändå kalt.

Stjärnskott
3

Vi har haft mulet här under dagen. Men så plötsligt drog sig molnen undan och solen skiner nu på eftermiddagen. 17 grader ute.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#54: Det kan jag förstå 🙂

#55: Den fågeln såg jag inte ens 😄 Det är så svårt att ta foton i solen med min handy, för jag ser bara min egen spegelbild.

Men den här fågeln lyckas jag nästan att fota i alla fall. Bara näbben saknas 😄

snowy00
2

Själv fick jag en cykeltur till en affär iaf i solen på eftermiddagen.
Fixade punkan på cykeln igår.

#58:

Oj, vad stor fågeln ser ut.😮

• Redigerat 2024-04-13 19:12 av snowy00
FataMorgana
2

#59: Undrar om inte folk har gett den för mycket mat. Här är en till bild på den. Den ser verkligen stor ut, eller så beror det bara på att jag zoomat in den 😄 Det var säkert skönt att vara ute med cykeln och att få lite motion 😊

Stjärnskott
2

#58: 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#60:

Ja, den ser lite övergödd ut. Kanske har den fått för många brödbitar av folk.🙂

Stjärnskott
3

Å här… så öser regnet ner….blött blött blött. Hoppas på att det blir uppehåll för jag ska snart iväg.

Men så ser det inte ut på väderkarta i mobilen. Där står det regn ända till i morgonbitti och tidigt i morgonbitti kommer det tydligen lite snö också.

April månad kan man lita på.. oförutsägbart, varmt och kall om vartannat.

Jag tvingas in i en fas där jag Konstant övar på att släppa mina förväntningar.

Så jag bugar inför Aprils frimod att våga vara och göra som den vill.
Det finns mycket att lära….. 😅
😉

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#62:

Man ska inte mata änder (eller heter det ändor?) med bröd, eftersom dom inte tål det. Brödet hindrar näringsupptaget. Skulle dom endast få bröd, skulle dom kunna svälta ihjäl. Bröd kan täppa till ankors halsar och magar. Detta kan resultera i att de inte kan äta annan mat, vilket i slutändan leder till undernäring.

Condor
2

#63:

Ja, april gör lite som den vill. Idag ska det bli 27-28 grader här och från och med tisdag bara omkring 10 grader med regn och vind och så ska det bli resten av veckan. Antingen är det för varmt för årstiden eller för kalt.

Jag förväntar mig att det ska bli kalt, men är glad om dom har fel.

FataMorgana
2

#63: Ja April är verkligen en utmärkt månad att öva på att släppa sina förväntningar. Vilken lärare, april månad är 😄🙂

FataMorgana
2

#64: Om man vill mata änder, så kan man mata dem med fågelfrön eller med havre tex 🙂

Stjärnskott
3

#66: 🤣🙂mästerlig

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#64, 67:

Just det, har hört nåt sånt förr🤔 tur att jag aldrig har matat fåglar med bröd, då…. Men bra att veta att de går att mata med frön och havre i stället.🙂

Condor
2

#69:

Före jag fick reda på det, brukade jag mata änder (eller heter det ändor?) med bröd. Sen slutade jag så klart upp med det. Men väldigt många vet inte det och matar dom.

Heter det egentligen änder eller ändor på svenska? Säger man en and eller en ande? Heter det änden eller anden?

FataMorgana
2

#70: Jag vet bara att det heter en and och flera änder, men eftersom jag inte vet om det verkligheten heter "den anden" 😄, så brukar jag kalla de för ankor 😄

snowy00
2

#70:

Just som FM skriver heter det en and och flera änder. Blev faktiskt osäker själv om det heter "den anden" så jag fick googla…😂

https://sv.m.wiktionary.org/wiki/and

Och ja, det heter faktiskt "anden".

snowy00
2

Och nu blev det så för mig att om man tänker mycket på ett ord kommer man att tänka på hur konstigt det ordet är, och ordet tappar nästan dess betydelse… Tur att vi har google😄

FataMorgana
2

#72: #73 Jag googlade också efter, men var inte säker på att jag läste rätt. Anden låter för mig som ett spöke 👻👻👻 😄

snowy00
2

#74:

Precis, det låter mer som ett spöke än en and.😊

Condor
2

#75:

Tack för förklaringen. På tyska säger man "Enten" till både ankor och änder. I Sverige har man valt att använda sig av 2 namn för att skilja husankor från vilda. Konsekvensen är nu att man inte kan skilja dom från spöken. 😄

snowy00
2

#76:

😄

Stjärnskott
3

#70: Änder 🙂
Är det flera änder - brukar jag använda ordet andligheter 😅

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

#76: 🤣

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
2

#78: Den var också bra 😄😅

snowy00
3

#78:

😅😂

Condor
2

Det känns som om man skulle ha hamnat i en annan tid. Igår vid den här tiden på dygnet hade vi 21 grader. Idag är det bara 7 grader och det regnar. Maximalt 10 grader ska det bli idag och på helgen blir det ännu kallare.

Nu när man har vant sig att det är sommar med temperaturer upp till 28 grade, att man har T-shirt på sig, att man har varit och badat 2 ggr. och blivit solbränd, att man inte behöver sätta på värmen i hemmet, är det dags att plocka fram vinterkläderna igen. ☹️

Tänka sig, på det varmaste stället i Österrike förra veckan var det 31,7 grader och nu är det vinter.

Condor
2

Och nu är det bara 6 grader. 😮

snowy00
2

Vi har samma väder här, 6 grader och småregn. Och ser ut som det ska hålla sig så i över en vecka.🌥️

• Redigerat 2024-04-16 11:27 av snowy00
Stjärnskott
3

#82: Ur led är graderna i tiden. Vilka tvära kast ni har 😵

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#85:

Ja, först kom luften från Sahara och nu från nordpolen. Just nu har vi 9 grader och mer kpmmer det inte att bli mer idag.

Om en vecka kommer temperaturen att stiga långsamt, men det kommer att ta 2 veckor tills vi får 20 grader igen. Jag kulle gärna vilja uppleva en helt vanlig vår igen, utan extremiteter.

Condor
2

Aldrig förr har det varit så kalt här i April, att när vi köpte en tomatplanta, att den inte överlevde. Men den som vi köpte för 2 veckor är det inte mycket liv i längre. Det lönar sig heller inte att köpa en ny, för den här kylan ska fortsätta i minst en vecka till.

Våra jordgubbsplantor har små gröna jordgubbar som också stagnerar. De utvecklar sig inte längre och blir inte större.

Temperaturen stiger knappast över 10 grader. Det är mest mulet och blåsigt med regnskurar, så det känns ännu kallare än 10 grader.

Inga promenader i naturen, utan "hemmasittande". ☹️

snowy00
2

#87:

Det är ganska kallt här med. Just nu 4 grader, men lite soligt. Tråkigt för er att måsta sitta hemma.
Jag tog i alla fall ett dopp och simmade inomhus på badhuset igår. Har ett gratiskort där ett tag till. Men vill man simma utomhus får man vänta ett tag till här.

• Redigerat 2024-04-20 14:33 av snowy00
Condor
2

#88:

Här är just nu 8 grader, mulet med regnskurar och blåsigt. Sjön som vi badade i för en vecka och som nästan hade 16 grader har nu bara mellan 12 och 13 grader. Visst har det varit kallt i April förr också, till och med med snöfall. Men det var bara kortvarigt för vädret växlar ju i vanliga fall snabbt i April. Sådana här långa perjoder med kyla i April fanns det inte förr.

Stjärnskott
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

April månad är en retsticka. En endaste dag med solsken och 17 grader som efterföljedes av ett sjudundrande oväder på natten.

Jag känner mig snudd på lika oförättad som ett bortskämt barn som inte får som hon vill.
Riktigt känner hur lill tjejen i inom stampar ner foten och tjurigt väser….Jag vill ha….. Vår!
NU!!!!

Och nu isande kalla vindar, klena solstrålar som genom kyls de med.

Jag har precis kommit in efter en promenad och önskar jag hade haft lång kalsonger på mig🥶.
Men fina bilder blev det iallafall.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#90: Det var verkligen fina bilder. Man ser ändå att det är vår i luften på något sätt. Så snart blir det nog varmt och sen tar det inte lång tid tills vi sitter här och jämrar oss över hur hett det är 😄

Condor
2

#90:

Du är inte ensam om att vilja ha vår här och nu. Och soligt och varmt utan storm och saharadamm vill jag också ha. 😄 Man vaknar ur vinterdvalan och det är sommar. Men plötsligt är vintern här igen.

Dom där gulblommande buskarna på första bilden brukar vara bland det första som blommar. Här har dom blommat över och fått gröna blad för länge sen. Men vad hjälper det om det är för ruskigt väder för att gå ut och njuta av naturen.

Stjärnskott
2

#91: 😅 precis så. Jösses.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Stjärnskott
2

#92: Nä det hjälper ju faktiskt inte ett dugg.
Apropå rusk väder.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#91:

Hehe, ja det brukar vara så😅

FataMorgana
2

Ruskigt som bara den. Det här fotot tog jag alldeles nyss, från vårt ena fönster.

snowy00
2

#96:

Riktigt ruskigt.

Det såg soligt och fint ute nu, så jag tänkte att jag tar en liten glass och sitter i solen en stund. Men tji fick jag, luften från altandörren var lika kall som glassen🥶

FataMorgana
2

#97: Nå huuu och brrrr 🥶

Stjärnskott
2

#97: 🥶

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.