Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikettandligt-inspirerat-texter-dikter
Läst 45 ggr
Condor
4

Besök

En liten vishetshistoria:

En from rabbin besökte templet varje dag och hade redan nått långt i sitt trosliv. Ingenting önskade han mer än att en dag träffa sin Gud personligen och bad honom i långa meditationer och böner: "Varje dag kommer jag till templet för att träffa Dig. Nu skulle det glädja mig mycket om även Du en gång kom och besökte mig hemma."

Och han hörde en inre röst som sa: "Jag ska komma. Förbered bara allt."

Den fromme rabbinen sprang hem och började förbereda allt för Guds besök.

Nästa dag började tidigt på morgonen med den rituella inre och yttre reningen, som tyvärr inte gick helt störningsfritt då ett barn, lockat av doften av de förberedda sötsakerna, bad om en kaka. "Imorgon får du en kaka," sa rabbinen. "Idag kommer viktigt besök. Gå nu, annars stör du oss."

Gud lät vänta på sig. I den förväntansfulla atmosfären bröt en trött resenär in, när det närmade sig lunchtid. "Nej, inte idag," sa rabbinen. "Imorgon är det din tur. Idag får jag viktigt besök. Gå nu, annars stör du."

Dagen gick, men Gud tittade inte fram. Till slut, när rabbinen redan var väldigt nervös, knackade en smutsig, lortig tiggare på dörren och bad om något att äta. Rabbinen skrämde bort honom. "Nej, inte idag. Imorgon finns det tillräckligt för dig. Idag stör du."

Till slut lade den fromme mannen sig besviken och ledsen och sov. Gud hade inte kommit. Nästa dag skyndade han sig till templet och var full av förebråelser och anklagelser: "Så många gånger har jag kommit till dig! Är det för mycket begärt att du en gång besöker mig?" "Tre gånger var jag hos dig. Men du skickade iväg mig varje gång. Du kände inte igen mig!" sa Guds röst i honom.

Ur boken "Die spirituelle Schatzkiste" av Arjuna P. Nathschläger, översättning med chat GPT

Stjärnskott
5

Ja, föreställningarna vi har Om saker och ting.
Gör att vi missar
Det vi verkligen vill och önskar.

Logiken sätter krokben
för hjärtats längtan.

Det är sorgligt.

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
4

#1:

Ja, det fär sorgligt och det är religionerna som ger människorna föreställningar av en gud som befinner sig utanför människorna.