Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: meditation
Läst 192 ggr
snowy00
6

En enkel meditation

Om man har varit sugen att prova att meditera tänkte jag tipsa om en enkel meditation som vem som helst kan göra. Det krävs inte att man går någon kurs, att man har ett speciellt tyst sinne, eller att man är erfaren inom andlighet sedan tidigare. Jag brukar själv ofta göra denna meditation på kvällen, utöver min mantrameditation som jag gör tidigare på dagen.😊

Man sitter ned bekvämt, exempelvis i sin soffa, eller säng förslagsvis med benen lätt i kors, utan någon som helst kroppslig anspänning. Man kan även sitta på en vanlig stol, så som man vanligen sitter i en stol, utan att ha benen i kors. Huvudsaken är att man är avslappnad i sittställningen, men utan att man för den delen ökar risken att somna under meditationen. Därför är det inte rakt rekommenderat att man exempelvis ligger ned och mediterar, även om detta inte på något sätt är omöjligt.

Slut sedan ögonen. Utan att ha ett särskilt fokus så låter man tankar, känslor, och förnimmelser komma och gå, utan att fästa någon vikt vid dem. Om en tanke kommer, och man råkar "dras med" i den tanken, så kommer man snart att upptäcka (bli medveten om) detta. I det här fallet behöver man inte göra något, utan fortsätter bara meditationen som tidigare.
Bara det att man upptäckte att man drogs med i en tanke, betyder att man blivit medveten om detta, och det är just denna medvetenhet som är att komma ur identifikationen med tankeströmmen igen. Så här kommer det vara under meditationen. Man är medveten om sina tankar, kan observera dem utan att dras med, och helt plötsligt vaknar man upp ur en tankeström och man drogs med i tankarna utan att man riktigt visste (var medveten om) det själv.
Det är helt okej, och en naturlig del av meditationen.
Känslor kan komma och gå. Ibland kanske ilska kommer upp till ytan, den får då komma och gå lika som tanken gjorde. Man är med känslan tills den löser upp sig igen. På så sätt kommer energiblockeringar att lösas upp i kropp och sinne. Känslan, och tankarna är restprodukter av att blockeringen lösts upp.
Allt som dyker upp inombords i meditationen får komma och gå, och är också okej att det kommer och går. Med tiden kommer man kanske att märka att man dras med i tankarna mer sällan, även om det inte är ett mål i sig.
Till slut när man sitter där med slutna ögon, och tankarna kommer och går, så kan de lugna ned sig, utan att man riktigt tänker på att de gör det. För att till slut kanske stanna helt för en stund. Men detta vet man inte har skett förrän efter att det har skett. Eftersom den som vet saker var tyst för en stund, ett glapp i tankeströmmen har infunnit sig, och sinnet slutade att existera för en stund. Detta går inte att beskriva med ord, så jag tänker inte försöka. Det är bättre att man har erfarenheten själv.

Varför jag rekommenderar att man inte ska ha ett särskilt fokus under meditationen är eftersom att det lätt blir ansträngt, och att man blockerar själva meditationen genom att anstränga sinnet att fokusera. Man kan lägga en uppmärksamhet på exempelvis andningen en kort stund, om det är så att man har svårt att sitta stilla, eller att tankarna är för envisa. Det kan vara ett kortvarigt stöd i meditationen, men man ska inte sträva efter att kunna fokusera länge, eller oavbrutet. Helst bör man inte fokusera alls, enligt mig. Men uppstår ett naturligt fokus av sig själv, på antingen andningen, en kroppsdel, eller liknande så behöver man heller inte försöka att sluta fokusera. Det är själva ansträngningen, och anspänningen som kan bli problematisk.

Man kan meditera allt ifrån några minuter, en gång per dag, till 20-30 minuter två gåner per dag. Detta anpassar man bäst själv. En del gillar att meditera en timme, en gång per dag, andra kortare men lite mer ofta. Men ha inte för stora mål, och förväntningar på en gång. Ett förslag är att börja med 10-15 minuter, en gång per dag, och öka eller minska vart eftersom man märker hur länge man utan för stora ansträngningar kan meditera åt gången. Men meditera helst åtminstonne en gång per dag. Hellre en kortare meditation per dag, än en lång sådan en eller två gånger i veckan.

Ett tips är att använda en lugn meditationstimer så att man slipper fundera under meditationen hur länge man ska meditera. Bestäm en viss tidslängd och meditera under så lång tid, för att sedan justera allt eftersom du märker hur länge som är lämpligt för dig att meditera åt gången.

Efter meditationen är klar så kan man ligga ned under några minuter innan man fortsätter med sina dagliga åtaganden utanför meditationen. Detta för att få en bra, och stillsam övergång mellan meditationen och det som kommer efter.

De som känner för det får gärna prova meditationen.😊

Condor
2

#0:

Det är ungefär så som jag själv brukar att meditera. 😊

Stjärnskott
3

Väldigt fint beskrivet🤗

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
2

#1:

Jaså, ja det är ju ett väldigt bra och ansträngningslöst sätt att meditera på.😊👍

#2:

Tack!🤗

Condor
1

#3:

Just det! Meditation ska ju egentligen inte vara ansträngande och jag tycker att meditation handlar om precis det som du beskrev i ditt inlägg.

FataMorgana
2

#0: Ja mer komplicerat än så behöver det verkligen inte vara. Ett jätte bra inlägg 😊 Jag läser och hör så ofta folk säga, att dom inte klarar av att meditera, att dom inte kan koncentrera sig och det är alldeles för jobbigt att försöka stilla sina tankar osv, men det är ju inte heller det som är meningen med meditation, utan precis det som du skriver, dvs att bara bli medveten om vad som händer och sker i ens sinne. 😊

• Redigerat 2023-11-11 12:08 av FataMorgana
snowy00
2

#5:

Jo, precis. Jag hör också folk säga/skriva att de inte orkar hålla fokusen länge, eller att tankarna bara blir för många. Även läser jag ganska ofta om personer som brottas med att fokusera… Det gjorde jag också under längre tid, tills jag insåg att det inte behövs😊

Condor
1

#6:

Sen när dom inte orkar att upprätthålla fokusen, då börjar meditationen. 😊

Fokusen behövs för saker som att sända reiki på distans, men inte för att meditera.

FataMorgana
2

#6: Jag tror att det som är så svårt, är det att människan i normala fall försöker ha allt under kontroll, precis hela tiden. Hela tiden förs en inre dialog, där människan pratar och diskuterar med sig själv, allt ska bedömas som bra eller dåligt, som fint eller fult, som behagligt eller obehagligt. Alla saker ska namnges, färger och former ska tillskrivas, dofter och känslor ska kommenteras osv… För den normala människan är det alltså aldrig tyst i sinnet och därför blir det sen en stor utmaning att inte göra allt det där, dvs att släppa kontrollen och sluta prata för sig själv. Fast det egentligen är det som är vårt allra naturligaste tillstånd och inte det att försöka ha allt under kontroll hela tiden och att prata för sig själv.

snowy00
2

#7:

Ja, så är det. När det blir för jobbigt att hålla fokusen, blir sinnet så trött att det faller in i meditativa tillstånd. Men då tycker nog ofta egot att det gjort något fel, även fast det är där meditationen börjar, som du skriver.
Jag tror det första de flesta kanske lite felaktigt tänker på när de hör meditation är att fokusera, och att stoppa tankarna. Man behöver egentligen inte göra något av det… Tankarna stillas automatiskt om man låter de vara. Men det är inget mål i sig😊

#8:

Jo, det är lite av ett dilemma. Man eftersträvar ett tyst sinne, men man kommer inte dit genom kontroll av vare sig tankar eller fokus. Kanske är det här som frustration kan komma… Vi har lärt oss att sträva efter det vi eftertraktar, och kontrollera saker och ting tills vi får det vi eftersträvar. Det blir som en vana, som sker i stort automatiskt. Säkert är det också därför det är svårt att låta bli det i exempelvis meditation. Man får avlära sig en djupt rotad vana.

Condor
2

#9:

Problemet är kanske att det finns en hel del saker som betecknas som meditation, som egentligen inte är meditation, t.ex. visualiseringsövningar eller guidade "meditationer" och fantasiresor, där man koncentrerar sig på vad en röst säger. Det kan man få en helt fel föreställning av meditation av.

Sen är det ju så att intentionen att stoppa sina tankar redan är en tanke och ett försök att kontrollera någonting.

snowy00
2

#10:

Jo, någonstans har någon missförstått vad meditation är och börjat lära ut det fel.

Precis, man kan ju inte stoppa en tanke med en annan tanke.

Condor
2

#11:

Vissa av de här övningarna som kallas meditation är ju bra, t.ex. visualiseringsövningar, men man ska kalla sakerna för det som de är och inte för något annat.

snowy00
2

#12:

Det är ju inte egentligen fel att fokusera, eller vilja fokusera (eller visualisera). Men som du säger, om man kallar det meditation kan det bli lite fel. Vet att i yogan jag gör exempelvis, där ska man i vissa övningar lägga fokuset på kroppen, eller en viss del av kroppen. Men i den tillhörande meditationen så lär man ut att man inte alls ska fokusera.

Man kanske får skilja på äpplen och päron😊😉

Condor
2

#13:

Där som man är med sin fokus, är där som man är med sin uppmärksamhet och energi. Att öva sin fokus är nyttigt för vem som arbetar med energier på något sätt. Yoga är ju också en sorts energiarbete och man arbetar med sin fokus precis som man även gör när man sänder reiki på distans. Det finns massor av bra övningar.

Men det är som du skrev päron och inte äpplen. 😊

snowy00
2

#14:

Jo, fokusövningar är nog också bra på sina vis😊

Condor
2

#15:

I boken av Barbara Ann Brennan finns det också med sådana övningar.

snowy00
2

#16:

Tänkte på den boken faktiskt. Jag har ju inte boken, men kopierade yogaövningarna från den i alla fall.

Condor
2

#17:

Det är i början på yogaövningarna som man ska lägga sig på golvet och vandra med sin uppmärksamhet från en kroppsdel till nästa tills man har gått igenom hela kroppen, samtidigt som man koncentrerar sig på sin andning. Eftersom energi följer uppmärksamheten, kan man tillföra energi till olika kroppsdelar på det här viset.

Med andningen kan man ge energin en "boost". Man andas in och samlar upp energin och när man andas ut, släpper man loss den och man kan känna hur det pirrar i kroppen. Jag brukar att använda mig av den tekniken när jag behandlar med reiki när vill ge extra mycket energi på vissa ställen.

Sen i slutet av övningarna finns det också chakravisualiseringsövningar.

snowy00
2

#18:

Just ja. Jag borde nog göra dessa övningar igen snart, var ganska länge sen nu. Men gör ju en annan slags yoga varje vecka i alla fall.

snowy00
2

Nu de senaste dagarna när jag spontant har mediterat, och inte alls på rutin, så har jag starkt föredragit meditationen som jag beskrev i #0, över att tyst repetera ett mantra.

Det är som att sinnet inte vill/behöver repetera mantrat, och försöker jag med mantrat så blir det lätt lite ansträngt.

Skillnad var det för ett antal år sedan när mitt sinne var fullt av tankar dygnet runt, då var det ganska lätt, och skönt att repetera mantrat…men nu är det lättare för mitt sinne att bara naturligt vila i tystnad, eftersom tystnaden är det dominerande för mig nu för tiden.

Känner mig för övrigt lättad att ha släppt att meditera efter en rutin…som att det varit något ansträngande, i bakhuvudet, med rutinen.🙂

• Redigerat 2025-04-12 08:05 av snowy00
Condor
2

#20:

Vad fint! 😊 Utan rutin är man också mer i nuet.

FataMorgana
2

#20: Så ändrar sig tiderna och meditationerna 😊

snowy00
1

#21, #22:

Just så är det 😊