Babbeltråd Nr. 5
Eftetrsom den gamla babbeltråden redan har över 100 inlägg, öppnar jag här en ny där vi kan babbla.
Vädret här är botten, mörkt och grått. Efter stormen igår ösregnar det nu och vi har bara 8 grader. Där ute är det mörkt och grått, egentligen en dag som man inte vill gå ut alls. Men jag måste ut och handla i flera affärer och på eftermiddagen har jag tid hos bilverkstaden för att byta till vinterdäck.
Jag kan inte vänta tills det blir kväll och vi ska göra oss det mysigt framför TV´n, tända ljus och sånt.
#0: Jag känner ungefär lika dant, kan inte vänta till kvällen när jag är klar med dagens alla sysslor. Då man får ha det skönt i fåtöljen framför TV:n.
Och vädret här är lika som erat. Mörkt, grått, regnar, 5 plusgrader.
#1:
Ännu kallare än här. Jag kom just hem från bilverkstaden och behöver inte gå ut mer idag. 🙂 Sen ska vi laga mat, äta, da en dusch och sen är det fritt fram för att mysa framför TV´n. 😊
#2:
Skönt😊 jag har just slagit mig ned framför tv:n, hehe.
#4:
Åh, härligt att odla eget😊 Hade jag velat göra också, som jag skrev förr.
#5: Jo visst är det härligt, men sammanlagt blev det inte så många jordgubbar i år, för när vi köpte våra jordgubbsplantor var dom fortfarande så små och det var redan mitt på sommaren, så det hann inte bli så många. Men ändå kul att det fortfarande i November mognar jordgubbar på plantorna. Nu hoppas jag att dom inte dör under vintern och att vi nästa sommar får en massa jordgubbar 😋
#6: Jo, det kändes som en sen skörd, även om ni ju har varmare klimat än här.
Låter gott med jordgubbar hur som helst😋
#7:
Vi köpte 2 plantor i Juli, som bara hade ett par blad. Sen tog det en tid tills dom hade så många blad tills dom började få enstaka blommor. Dom första blev ingenting, för dom behöver ju pollinatorer och eftersom vi har ett blomsterhav på balkongen, var det inga pollinatorer som hittade till dom enstaka jordgubbsblommorna.
Sen befruktade jag blommorna med en pensel (man lär) och det blev kanske var sin jordgubbe i veckan. Nu när dom började få mer blommorna kom hösten och nu kommer vintern. Men vi hoppas på nästa år. Kanske vi köper fler plangtor lite tidigare.
#8:
Okej, ja får hoppas på nästa år då.😊 Själv blir det inte att odla på ett tag, även om jag hade velat, eftersom jag har så otrevliga grannar ovanför mig som ex spottar ned på min altan från deras balkong. Och nu när jag har katt blir det lite svårt att gå in och ut på altanen mycket
#9: Vad trist med sådana otrevliga grannar 🤨☹️
#9:
Det finns regnskydd för balkonger. Dom skyddar även mot spott. 😄
#10:
Verkligen. Det har varit hopplöst på den punkten sen de flyttade in. Inte så trevligt att upprepade gånger få en stor spottloska 2 meter ifrån sig när man kopplar av på sin nyrenoverade altan😑
#11:
Det var faktiskt en bra idé🤔 får fundera om det är möjligt med "spottak" över altanen…. (😂)
#12:
Vad är det där för människor? Unga? Gamla? Barn? Spottar dom för att jävlas med dig eller för att dom helt allmänt är svin?
Taket är nog den bästa lösningen på problemet.
#13: jag tror de är ganska unga, men inga barn. Helt ärligt vet jag inte varför de spottar… Men med tanke på hur de väsnas hela nätter då och då, så är det inte så förvånande.🤷
#14:
Oväsen kan man inte göra mycket åt, utom att prata med dom. Men ofta stöter man på döva öron och stora egon.
I min förra lägenhet hade jag också väsnande grannar. Under mig bodde en alkoholist, som brukade komma hem från krogen ungefär 4 på morgonen och ibland tog han med sig kompissar och sen skrålade dom omkring. En gång var det en röd spypöl utanför huset. Jag undrade om han hade druckit rödvin eller om han spydde blod. Men hur som helst dog han koprt tid senare i 40 års åldern pga alkoholen. När dom tömde hans lägenhet stod tvätttmaskinen i trapphuset. Den var full med mögelsvamp. Usch! 😄
Sen har jag i minnet, en gång på nyårsafton hade jag flunsa och låg med feber i sängen. Brevid mig bodde turkar som firade nyår med jag vet inte hur många personer. Man hörde högljud musik och sjungande och skrålande, så jag kunde inte sova. Men jag tänkte att på nyårsafton kan man ju inte säga någonting. När dom vid 4 tiden fortfarande väsnades "försvarade" jag mig och ställde högtalarna av min stereo mot deras vägg och satte på heavy metal musik så högt det gick. Det hjälpte ingenting, men grannen som bodde brevid mig på andra sidan knackade på min dörr och sa att jag ska stänga av musiken. När jag mötte honom i trapphuset ett par veckor senare, sa han att när jag är full nästa gång ska jag inte ha musiken på så högt. 😄
#15:
Hehe 😄 jag har själv varit sugen att ta ett kvastskaft och bankat i mitt tak åt dem, men har hållit mig.😆 Hoppas mest på att de flyttar igen så snart som möjligt…
Vilken härlig dag! 🙂 Solen skiner och vi har 17 grader. Nu ska jag sola på balkongen.
Ville bara berätta att jag försöker lära Sotiz att gå in i transportburen tills sen när vi ska på hälsokontroll och så. Först ställde jag buren på soffan där han ofta ligger, med ett fat med godis inne i buren. Han nosade bara på buren, men vågade inte gå in och ta godiset.
Sedan nästa dag ställde jag buren på golvet, med godisfatet alldeles framför buren, men inte inne i den. Då åt han upp godiset men gick inte in😊sedan tredje dagen åt han godiset och gick in i buren och satt där inne och undersökte den i fem minuter eller så.
Så roligt att se hur djuren gör framsteg, och att man faktiskt lyckas lära dem något😄
#18:
Vad fint! 😊 Hur går det annars med Sotiz? Börjar han förlora skyggheten och utveckla mer förtroende till dig än?
#18: Det låter ju som fantastiska framsteg. Det är jätte bra att du tränar honom redan nu inför framtida veterinörbesök. Med en så skygg katt så kommer det att underlätta en massa, både för dig och för katten 😊
#19:
Han är fortfarande lite skygg, har inte fått klappa honom än. Men nu mer när han sitter på fönsterbrädan i köket och tittar ut, så sitter han kvar fast jag går in i köket, om jag inte gör för mycket oväsen. Så visst går det framåt med det😊
#20:
Exakt. Hade varit bra om han självmant ville gå in i buren när det behövs. Hade varit bra att kunna väga honom exempelvis…. Funderar om jag ska prova stänga burdörren när han sitter där inne, sen ge honom nån godis genom gallret innan jag släpper ut honom igen. Men får se.
#21: Du kan ju börja med att stänga dörren i etapper, dvs lite i gången. Den första dagen, stänger du dörren bara halvvägs, den andra dagen lite mer och sen så att det fortfarande blir en springa kvar ifall om katten blir rädd och vill springa ut, så att den kan göra det. Tills sist när allt det har gott bra, kan du ju prova med att stänga dörren helt för en liten stund. Men, ja ta ingen stress med det. Fint att höra om dina framgångar i allafall. En vacker dag får du nog klappa den med och hålla den i famnen 😊
- Redigerat 2023-11-11 18:16 av FataMorgana
#22: det var en bra idé. Ska nog göra så, och lämna en glipa till att börja med. Risken om han blir rädd är ju att han förknippar buren med något dåligt och inte alls vill gå in igen sen… Så är nog bra att inte stressa fram något😊
#23: Det är nog bäst så 😊
Känner ni till bilderna av konstnären Charles Frizell? Det är underbart vackra indianska motiv med andlig bakgrund.
Här finns en artikel med några av hans bilder:
https://nurturingart.com/interview-with-charles-frizzell/
Jag fick tag på en kalender med hans bilder 1998 och sen när året var över klippte jag ut bilderna och satte dom under glas. Nu hänger dom omkring i hemmet.
Jag har haft ganska starka spänningar i nacke och huvud från och till de senaste dagarna, så jag har bokat tid hos kiropraktorn på fredag. Skönt ska det bli, att lätta upp lite där.
#25: fin bild förresten. Hade inte hört talas om konstnären förr🙂
- Redigerat 2023-11-22 19:12 av snowy00
#26:
Fint att du fick en tid så snabbt. Här har vi väntetider på flera månader för sådana saker, eftersom regeringen här har sparat hälsosystemet till döds. För ett par veckor ringde jag till tandläkaren för att få tid för en professionell tandrengöring för Fata Morgana och mig och fick en tid först i maj nästa år.
Kalendern med Frizells bilder fick jag tag på för att en som brukar fara till USA för att handla stenar tog med ett par och jag köpte en. Jag skulle gärna ha en varje år men dom är svårare att få tag på än en Pirelli kalender.
På google bildsökning hittar man fler bilder:
Hur går det förresten med Sotiz? Jag läste ditt inlägg med fönstreet och persienerna och tycker att det är bra att katten kommunicerar med dig. Jag har läst att katter bara jamar för att kommunicera med människor, så det är nog ett tecken på att ni bygger upp en relation till varandra.
#27:
Med just kiropraktorn kan man få en tid samma dag om det är akut. Men då är ju kiropraktorerna privata vad jag förstår, så det är nog därför. Beror nog på vilken man går till också.
Med tandläkaren är det från och till hur länge man får vänta. Ibland kan man få en tid veckan efter, ibland om några månader, men har också hört om flera års väntetid… Men då är det ju inte privat.
Det var verkligen speciell stämning i Frizells bilder.🙂
Ja, det var lite gulligt av Sotiz, det med persiennen. Nu mer så kommer han framskuttandes varje morgon som jag går upp ur sängen eftersom han vet att han får mat då. Lika i stort varje gång senare under dagen också.😄 Jag brukar ge honom mat ungefär samma tider varje dag… Också har han nog lärt sig ljudet när jag stökar i köket för att hälla upp maten åt honom, hehe. Så det är lite roligt. Går bra med honom annars också.
#28:
Om man har råd att gå privat till en läkare är väntetiden här kortare. Annars får man vänta. För mitt akuta problem, en tand bröt av, har jag "bara" 3 veckor väntetid. Tur att den inte gör ont.
Det var ju fint att det går bra med Sotiz. Nuförtiden kommer ha skuttande när du vaknar och nästa steg är att han utvecklar strategier för att få upp dig ur sängen på morgonen för att få mat. 😄
#26: Då får vi hoppas det hjälper 😊 Men du ser väl till att göra gymnastikövningar för nacken också?
#29:
Tre veckor för en akut avbruten tand lät ganska länge ändå. Men bra att det inte är flera år i alla fall.
Haha, ja, snart vaknar jag väl av att han biter mig i tårna för att få upp mig ur sängen😂 snart måste jag förresten se till att få hans klor klippta också. Men kanske kan det vänta lite tills vi ska göra årliga hälsokontrollen🤔
#30:
Jo, åtminstone en gång i veckan gör jag övningar som jag fick från sjukgymnasten. Sen gör jag käkövningarna varje dag som jag fick från tandläkaren.😊 Men helt säker blir det bättre av kiropraktorn också.
#31:
Här ser du en katt som har utvecklat en teknik. 😄😊
Bilden är tagen härifrån:
https://viewcomiconline.com/adventures-of-fat-freddy-s-cat-issue-5/
#31: Ja då gör du ju redan allt vad du kan. Tänker också att det kanske inte är så bra för nacken när det är så kallt där ute. När man står ute i kylan och huttrar med uppdragen nacke så spänner man sig så lätt. Iallafall är det så för mig.
På tal om katter, så är jag helt säker på att katter förstår mer än vad vi människor tror😊 Min katt som jag hade förr visste precis vad den skulle göra för att få mig upp ur sängen för att ge den mat. Först sopade den ner en liten prydnadssak från någon hylla och hjälpte inte det sopade den ner en lite större sak. Om inte det heller hjälpte sopade den ner något mycket större. Så att jag till sist bara var tvungen att stiga upp och ge den mat. Den var så himla smart för att vara en katt 🐱🐈😊
- Redigerat 2023-11-23 17:05 av FataMorgana
Min katt som jag hade, visste precis hur han skulle bete sig .Så han fick som han ville. 😄
Han var ju så gullig, för att motstå. ❤
När det var för kallt att gå ut om vintern. Snodde han i dörröppningen, så var mina fötter ett föremål att leka med. Må tro att det kändes.
#34: Alltså katter är alldeles för härliga djur 😊
#35 Ja, helt oemotståndliga. ❤
- Redigerat 2023-11-23 18:30 av [SolaH]
#32:
😄😂
#33:
Kylan kan nog inverka en del också. Idag t ex har jag varit ute och frusit när vi gick promenad med en grupp på psykiatrin…
Man märker att de är smarta djur. Jag blev lite imponerad när Sotiz hittade till katträd, "klösbräda", och kattlåda helt själv på en gång. Sen har han inte varit upp i min säng, och nästan inte på något annat ställer där han gärna inte får vara… Som att han vet vilka ställen i lägenheten som är hans och inte. Bara en gång var han upp på köksbänken, men hoppade snällt ned när jag "bad" honom.😸och om han börjar sopa ned saker för att få upp mig ur sängen hoppas jag att han väljer en bok eller något som inte går i kras haha😅
Laddad energi överskott 😂
#38:
Heh, jaa😅
Ja, men lägg märke till bild nummer 3. Man kan se hur lycklig Fat Freddy är när han ser hur glad katten blev…………. och sen kommer katten och betraktar saken som att ha lite skoj ett par minuter och vill ha en till. 😄
Ja, se dessa små liv. som vet hur en slipsten skall dras.
På tal om annat, så har jag två prov i slutet av nästa vecka och har därför inte riktigt kunna vara så aktiv här som jag önskar. Men efter proven, ska jag väl ha lite mer tid igen och sen kommer ju julen snart och julledigheten🎄 Då kommer jag iallafall att ladda batterierna genom att mysa och ha det skönt, hur kallt och mörkt det än är där ute 😊
Vi har nog världens galnaste kommun. Kommunen ger uppdraget att sköta om gräsmattor, träd och buskar till ett företag. För 2 dagar rensade dom först bort alla löv på gräsmattorna. Det var onödigt, för det stormar hela tiden och idag ligger det lika mycket löv igen.
Sen började dom att klippa gräset. Det fanns inget gräs att klippa, men ändå körde dom omkring med gräsklippmaskiner. I morse trodde jag inte mina ögon. När jag hörde oväsen igen, tittade jag ut genom fönstret och det körde förbi en snöplog. Vi har ingen snö, men ändå körde dom med snöplogen. Just nu tittar jag ut genom fönstret och ser ett par snöflingor. Hoppas att snöplogen hittar dom. 😄
#45: ungefär sånt där väder var det när jag behövde gå med tre kassar matvaror på cykeln i en kvart-tjugo min. Inte jättelänge, men tillräckligt för att bli kall, blöt, och få blöta matvaror😩
- Redigerat 2023-11-25 17:44 av snowy00
#46: Det låter ju hemskt. Jag fryser bara jag tänker på det 😧
#47: Jo, det var lite kämpigt… Men men. Har förut beställt hem maten direkt till mig, men nu hämtar jag den själv en period för att spara lite pengar.
Så här knappt innan mina prov, så har jag förstås ännu mindre tid för sajten. Bara så att ni vet. Men snart är det helg och sen är det förhoppningsvis lugnt för en tid igen 🙂
#49 lycka till med proven.🙂
#50: Tack 🙂
#49: lycka till!
Skrev detta på ett annat forum, ville dela det här också.
Det här är inte så lätt att skriva om. Men jag har funderingar om det verkligen är rätt för mig att ha katt. Det har känts lite kluvet ganska länge, och nu på slutet efter en vecka med Mycket stress och ångest som har med kattrelaterade saker att göra går tankarna åt om jag eventuellt ska omplacera Sotiz, eventuellt om katthemmet kan ta honom tillbaka. Men jag har inte bestämt mig, det är endast funderingar än så länge…😐
#52: #53
Tack 🙂
Undrar vad som har hänt och vad som fått dig att känna stress och ångest? Tänker att det kanske är bäst att innan du gör några förhastade beslut fundera över om dina rädslor är rationella eller irrationella? Ibland löser man inte ett problem genom att ändra om i det yttre, utan genom att arbeta på sig själv.
#53:
Jag tänker precis som Fata Morgana: Inga förhastade beslut! Du har ju också funderat länge tills du skaffade dig en katt och om du verkligen gör dig av med Sotiz ska du fundera ännu längre.
Det vore ju jättesynd, för det har ju gått så bra med Sotiz tills nu och katten har börjat att känna sig hemma, du har utvecklat en relation till den och säkert gillar den dig. Sotiz har säkert inte haft det lätt, med tanke på hur skygg den är och har hamnat i katthemmet.
Jag undrar också vad det är som gör dig rädd, men rädslor är relaterade till huvudet (tankar). Men tankar och rädslor är inga bra "tjänare" när det handlar om sakder som det här. Det här ska vara ett beslut endast utifrån hjärtat.
#54, 55:
Idag när jag vaknade så har jag nästan glömt varför jag funderade så starkt på att omplacera honom igår natt :-S eller den känslan är i alla fall inte riktigt kvar. Hade också en första natt utan att jag drömde att han rymmer eller att jag glömmer att mata honom, osv på nästan en vecka.
Men det var nog mest rädslor att behöva ta honom till veterinären snart för hälsokontroll (transporten dit i bur) och att jag knappt har träffat min familj sen jag skaffade Sotiz som gjorde det. (har inte haft den möjligheten att vara borta länge som tidigare).
Men som sagt idag när jag vaknade efter en ganska djup sömn så är den där starka känslan nästan borta 🤔 ska ta och fundera under en längre tid och försöka att inte ta förhastade beslut som ni skriver.😘
#56: Hinner inte skriva så mycket nu, men tror det är ganska vanligt att man ibland känner sig osäker på om man gjort rätt val när man skaffat sig ett husdjur och att man kanske ibland tvivlar på sin egen förmåga att kunna ta hand om djuret. Men bra att det känns bättre nu.
Tror du inte att veterinärbesöket kan vänta en tid? Kanske det skulle vara bättre att inte stressa upp varken katten eller dig själv just nu. Om det inte är akut förstås, men det tror jag inte?
#56:
Fint att dessa tankar är borta. Sotiz känner ju en transportbur och om du skulle lämna honom tillbaka till katthemmet, skulle du också ha problemet med transportburen. Men det är vardagliga problem som nästan alla kattägare har att hantera, att katten ibland måste till vetrinären och resa i en transportbur.
Det finns nog ingen katt som gillar en transportbur, men Sotiz skulle nog ännu mindre gilla att hamna i katthemmet igen och sen börjar allt om igen med att hamna på ett nytt ställe. Det gör ju ont i hjärtat att bara tänka på det. Sotiz behöver mycket kärlek och hans förtroende i dig kommer att växa med tiden och då kommer du att ha mycket glädje med honom och han kommer inte att protestera mot en transportbur längre. Kanske du sen kan ta med honom när du besöker dina föräldrar?
Saken är den, att han vet ju inte vart resan går när han hamnar i transportburen. Kanske han är rädd att hamna i katthemmet igen? Sonmliga katter förknippar transportburen med vetrinärsbesök och jag har hört av kattägare att när deras katt mådde dåligt, att den hoppade in i transportburen av sig själv, så katter vet nog vad en vetrinär är.
Vi människor går ju heller inte gärna till läkare, speciellt inte till tandläkare, där jag var idag. 😄 Men ibland måste man.
- Redigerat 2023-11-29 13:26 av Condor
#57:
Jag har tänkt om lite. Hälsokontrollen får vänta till början av mars, då har det gått ett år från senaste kontrollen. Sen ska jag nog försöka ta med Sotiz till en djuraffär på gångavstånd från mitt hem där de gör kloklippning i stället för till veterinären. Men saken är att jag läst typ att man helst ska klippa en katts klor minst en gång per månad, men det har snart gått fyra månader… Så det är nog där jag känner lite stress. Sen hur absolut noga det är med just den tiden vet jag inte riktigt🤷
(ingen fara om det tar tid för dig att läsa/svara)
#58:
Jo, det känns mycket bättre nu igen. Säkert blir det lättare med tiden också när man fått rutin på allt med transport, sysslor osv.
Kommer nog ta med Sotiz till mina föräldrar tids nog, men inför det krävs en del förberedelser och planering.😊
Fint med er feedback hur som helst.
#59:
Du kan ju skaffa ett klösträd. Om Sotiz också använder det, behöver klorna inte klippas lika ofta.
Om du låter klorna klippas i en djuraffär, kanske du kan köpa ett koppel innan, så att du kan prommenera dit med honom som med en hund. Det kanske är bättre än transportburen.
#60:
Han har faktiskt flera klösträd som han brukar använda dagligen. Så ja, det hjälper ju att hålla klorna i trim också😊
Ska fundera på det med koppel i stället för transportbur. Bra med lite idéer.
#61: Om han använder klösträdet dagligen är det inte ens säkert att du verkligen behöver klippa hans klor. Jag klippte aldrig klorna på min katt, men den var också en utekatt på somrarna. På vintrarna klöste den alltid på en dörrmatta och skötte på så vis sina klor helt själv. Naturligtvis är det viktigt att klippa dom om katten inte sköter om sina klor själv, vilket är mer vanligare med innekatter. Men det måste inte vara så. Om den har långa klor märker du bland annat på om det hörs ett klackande när den springer omkring på golvet. Det finns ingen regel på hur ofta klorna måste klippas. Det skiljer sig från katt till katt.
#62: Hm, okej🤔 då kanske det inte är nån panik med kloklippningen heller. Är väl jag som stressar upp mig i onödan som vanligt😂
#63: Kanske är det så, att du bara stressar upp dig i onödan 😄 (men ingen fara, det brukar jag ofta göra jag med). Håll helt enkelt koll på din katt genom lyssna på hur den låter när det går på golvet och försök att se efter om klorna ser hemskt långa ut eller inte. Det kanske kommer ett bra tillfälle där du kan inspektera klorna lite närmare, så kanske du slipper att fara dit i onödan. Blir klorna för långa brukar det både låtas och synas. Så ta ingen stress med det.
#64: 😄 ja det kanske är sådant man märker, om de blir för långa. Man får ha lite lagom uppsikt på honom bara.👍
En annan sak……. fast vi har ruskigt väder med minusgrader, snöfall och regn, ibland storm, har vi fortfarande en levande balkongblomma. Vi har petunier, som är värmeälskare och mår bäst när det är soligt och varmt med 25-30 grader. Men den här blomman är ett mirakel att den överlevde tills nu. Medan dom andra balkongerna har julbelysning, har vi fortfarande sommarblommor. 😊 Som vanligt var vår balkong den med de finaste blommorna i trakten, ett riktigt blomsterhav.
Om vi inte skulle ha haft storm för en vecka, skulle fortfarande alla leva. Men dom andra blommorna hängde ner en meter över balkongräcket och när stormen kom för en vecka slets dom av och dog. Den som lever hängde inte ner mycket och blev skonad av stormen.
Läser man dagens tidning, hittar man bara dåliga nyheter.
Det ska bli ännu kallare med en massa snö
2 hunder blev förgiftade
Slagsmål mellan en bilist och en fotgängare
Motsorcykelsolycka
Strejk inom handeln
Terror
FPÖ ligger på plats 1 med 32 % i den aktuella undersökningen
Högsta inflationen i västeuropa
Sen…. äntligen en god nyhet…… ölen ska bli billigare. 😄
En god nyhet har jag med. Åtminstone lyckades jag få godkänt på provet som jag hade idag. Hur det går för morgondagens prov återstår dock att se. Det är iallafall ett mycket svårare prov som kommer att ta hela fyra timmar och jag är redan helt färdig i skallen av all stress.
#68: grattis🙂 hoppas det går bra imorgon också (det tror jag).
#69: Tack. Det hoppas jag med, för annars måste jag upprepa och det skulle jag inte orka med. Men det är det sista stora provet innan slutprovet som kommer att vara någon gång i slutet av februari eller i början på mars. Sen om jag klarar av det med, tar studierna slut 🙂
#70: håller tummarna.
Ojoj, vad ruskigt det är där ute. Jag kom just hem efter att ha plockat upp Fata Morgana från tågstationen och sen var vi och handlade.
På morgonen hade vi isregn, sen ösregn, sen snöblandat ösregn och på kvällen ska det gå över till snöfall och snöa hela natten. I morgon blir det snöstorm och sen kommer den stora kylan med 10 minusgrader.
Vattnet på gatorna kommer att frysa till is och på isen kommer det att ligga 15 cm snö, men stormen kommer att blåsa stora högar på gatan. Jag är glad att jag inte måste ut på helgen.
Äntligen är provet över, men om jag klarade av det eller inte får jag först reda på nästa vecka eller kanske först veckan därpå. Skönt att det är över, men på samma gång känner jag mig lite sorgsen när jag inser hur mycket teori som jag ännu måst lära, samt en massa annat, för att över huvud taget klara av slutprovet. Men i alla fall är det helg nu och dags att ladda batterierna.
#72:
Det har varit liknande väder här, men mer att det varit minusgrader och snöat oavbrutet i en vecka. Igår kväll och idag har det nästan varit uppehåll i snöandet, vilket har känts skönt. Men fint och juligt är det ju ute i alla fall.
#73:
Du får berätta om du klarade det sen🙂
#74: Jag ska göra det 😊
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Nu har det blivit riktigt kalt här med en massa snö. Här har träd störtat omkull pga att snön vägde för mycket för dem. Hela motorvägar har blivit spärrade, en massa hushåll är utan el och det blåser en iskall polarvind.
Men i den här kylan kan man låta naturen göra fina konstverk. Man kan låta såpbubblor frysa, som på klippet här. Det räcker om det har minusgrader, men bäst fungerar det när det har minst 10 minusgrader.
Jag hittade 2 olika recept på hur man gör det. Det ena receptet är att man tar 50 ml vatten, 20 ml diskmedel och en matsked socker.
Det andra receptet är 200 ml vatten, 35 ml majssirap, 35 ml diskmedel och 2 matskedar vatten.
Majssirapen gör bubblorna stabilare och sockret gör att det bildas fina mönster på bubblorna.
Man ska låta blandningen stå ett par timmar, tills allt socker har löst ipp sig. Sen ställer man blandningen i frysen eller ute där det är kalt i 20 minuter och sen kan man göra såpbubblorna.
Blås dom försiktigt på en kall yta och konstverket är färdigt. 😊 Vem som har en julgran utomhus, kan smycka den med sådana bubblor i stället för glaskulor. Så länge det är kallt, borde dom hålla.
#77:
Plockad idag, när det var 2 minusgrader. Vi skärde den i 2 bitar och delade den. 😄
I natt blir det 10 minusgrader. Om dom små gröna brevid överlever det, kanske vi kan äta dom till julafton. 😄
Sånt här har jag aldrig varit med om. Utanför huset som vi bor i finns ett stort träd. På våren är det alltid det sista trädet som får gröna blad och på hösten det sista trädet som får bruna blad och som tappar bladen. Det är ett träd med stora blad.
Igår var fortfarande alla blad på trädet och alla var fortfarande gröna. I natt hade vi 10 minusgrader och trädet tappade alla sina blad över natt. På marken ligger stora högar gröna blad. Men det finns inte ett enda kvar på trädet. I vaniga fall blir dom bruna innan dom faller ner. Det måste ha gått till som hos Fat Freddys Cat. 😄
#79:
😂😂 - det var nog som i serien.
Själv har jag varit ganska trött den senaste veckan eller så. Men har tillåtit mig att vila/sova lite på dagen😄 så det hjälper. Måste vara mörkret, (och kylan) som gör det.
#80:
Ja, den här årstiden är verkligen jobbig. Idag när jag for iväg med bilen fanns det flera olika "lager" på bilen. Först 5 cm lös snö. Sen 5 cm hård snö, 2-3 cm frusen snö och 2 mm is. Det var jobbigt att få bort skiten.
Nu sitter jag och väntar att Fata Morgana kommer hem, men hon sitter fast i bussen från tågstationen till hit. Där har det hänt en olycka och brandkåren måste bogsera bort bilarna. Ambulans och polis är också där. I vanliga fall skjulle hon redan ha kommit hem för 20 minuter, men all trafik står stilla….. suck……
Men som tur han hon med bussen. Annars skulle hon nu stå i kylan och jag skulle inte ens kunna hämta henne, eftersom gatan är blockerad. Skulle det vara sommar, skulle hon hoppa ut ur bussen och gå ungefär 2 km hit. Men det är kalt och det blåser en iskall polarvind som man hör vissla.
#81:
Eller hur. Men hoppas FataMorgana kommer hem snart då😑
Jag fick beställa hem maten hit direkt till min lägenhet nyss. Jag vågar inte riktigt dra så många kassar på cykeln i halkan och snöandet. Blir lite dyrare, men värt det just nu.
- Redigerat 2023-12-04 19:43 av snowy00
#82:
Det tog inte så lång tid sen tills hon kom hem. Senare på kvällen fick polis, brandkår och amulans rycka ut en gång till för att det hände en tilll olycka. Det var ganska halt på gatorna.
#83:
Jo, jag har halkat/varit nära att halka ganska många gånger när jag promenerat ute den senaste veckan. Så halt är det.
- Redigerat 2023-12-05 13:58 av snowy00
#84:
Det lömska här är att gatorna till den största delen är fria från snö och is, men sen finns det ställlen som plötsligt dyker upp där det är halt.
När jag var och handlade i ett par affärer 20 km härifrån idag, hörde jag en massa tatutata och brandbilar och polisbilar körde omkring. Jag tänkte, hoppas att det inte hände någonting på den gatan som jag kör hem på, men just där hände det en olycka och polisen spärrade vägen.
När jag körde dit på samma väg, såg jag hur idiotiskt somliga kör. En bil körde om andra i kön som kom emot mig. Skulle jag inte ha bromsat, skulle det ha smällt. Hur dum får man vara att riskera sitt och andras liv bara för att komma en bil längre fram i kön?
Nu har det smällt igen, precis här i närheten på vägen som jag körde idag. 3 brandkårar är i insats, så det måste vara en värre smäll med flera bilar.
#85:
Det låter riktigt korkat av den bilisten. Hur är det, har ni lag på dubbdäck och så antar jag, som här i Sverige, om det blir så där halt? Jag vet så lite om hur väderförhållanden är där ni bor.
#87:
Här är dubbdäck förbjudna, eftersom de förstör gatorna. Men det finns undantag, t.ex. för a,mbulanser.
Vintern kan variera ganska mycket här. Förra vintern var det nästan ingen snö eller halka och för det mesta plusgrader. Det är ovanligt att vi har det så här kalt och en massa snö så tidigt på vintern. Men ibland kan det hända att det kommer en kall vinter. Jag har upplevt 25 minusgrader här, men det var länge sedan. Men jag även upplevt 20 plusgrader i december och februari.
#88:
Aha. Då förstår jag ändå att folk kan bli överraskade av halkan, och att olyckor sker.
#90: Det var då mycket snö. Men Sotiz har det bra som får vara inne värmen hos dig ❄️🐈😊
#91: Ja, det är inte ofta nu för tiden som vi har så mycket snö redan…men när man var yngre var det oftast så.
Sotiz har det nog skönt här…vilar för det mesta i värmen, äter god mat, osv😊
#92:
Hur går det annars med Sotiz? Får du klappa honom än eller ta honom i famnen?
Här har vi fått mer snö över natt och det ska komma ännu mer. Det kommer nog att smälla en hel del på gatorna igen.
Jag kom också att tänka på en vinter på 80-talet här. Det hade nog snöat en halv meter övder natt. När jag for till jobbet, hade snöplogen just kört. Men det blåste så mycket att man nästan inte såg någonting och snön blåste tillbaka till gatan. Efter en kilometer var det slut. Snöplogen hade fastnat i snön och en annan snöplog försökte att befria den. Först på eftermiddagen var det möjligt att köra till jobbet. Allt var blockerat av snön.
#74: Fick just reda på att jag klarade av mitt prov 😊
#93:
Jag får inte klappa honom än, heller inte ha honom i famnen. Han är ungefär som tidigare på det viset. Annars går det bra, jag känner av en del stress och lite ångest än… Men det är mycket bättre än senast jag skrev om det😊
Det känns i alla fall bra att han är här hos mig.
(han har iaf lekt en liten stund, vilket han inte riktigt har velat gjort här förut. Men han verkade osäker och rädd under tiden, så kan vara så att han inte riktigt vågar slappna av och leka ordentligt än)
Här har det inte snöat på flera dagar nu, vilket är skönt, faktiskt. Men är nästan 20 minusgrader ute🥶
#94:
Härligt! Grattis igen! Då börjar du kanske se "ljuset i slutet av tunneln" med utbildningen nu😊 (att du är på sluttampen)
#95: Tack, men fick även reda på att jag kommer att ha mitt slutprov redan den 19 Februari och det gör mig rätt skraj just nu, för jag har fortfarande så mycket att lära, speciellt en massa teori. Nu vet jag inte hur jag ska hinna lära mig allt det där. Känner mig lite överfodrad just nu 😧
Men fint att det går bra med Sotiz. Att vara kattägare är ju en helt ny situation för dig, så jag förstår att det kan kännas lite skrämmande också och ge en hel del ångest. Men om några månader eller så kommer allt säkert att kännas annorlunda. Sotiz kommer säkert med tiden den med att bli mindre och mindre rädd. I början är ju allt så nytt, både för dig och katten 🐈😊
#96:
Det kan jag förstå, att det är skrämmande med slutprovet. Vi hade också ett slags slutprov som var väldigt svårt under min utbildning. Jag klarade inte det första gången, men gjorde det när jag gjorde om det (trots höga betyg i allting före det provet). Säkert kommer du också klara ditt prov….😊
Precis, det är ju en ny situation både för mig och katten. Jag tror också att det kommer kännas mindre skrämmande med tiden, för oss båda.🐱 Också kanske man utvecklas och växer lite på köpet…
#95:
Jag misstänker att Sotiz aldrig har lärt att bygga upp relationer med människor. Om han kommer från ett ställe med mycket katter, kanske han är mer van att umgås med andra katter. Man läser ofta att någon håller 15-20 katter i en liten lägenhet och att ägaren inte sköter om dom och därför blir av med dom. Kanske Sotiz är en sån katt?
Kanske han måste lära att ha en relation med en människa och förtro människor. Lyssnar han egentligen på sitt namn? Jag skulle i alla fall prata mycket med katten på ett kärleksfullt sätt. När du ger honom kattgodis, kan du ju sätta dig i soffan och ropa på honom och hålla godisen så att han måste hoppa upp på dina lår för att få tag på godisen. Du kan ju ge honom den första biten så att han inte måste hoppa upp på låren men för att nå nästa bit måste han göra det.
Jag har gjort något liknande med vilda djur i naturen, t.ex. med ekorrar, duvor och ankor. Först kastar man maten en bit bort från sig, sen närmare och närmare och till slut äter de ur handen.
Det kanske är svårare med bara ett djur. När man matar flera djur i naturen blir de modigare för att de inte villl att de andra tar maten medan dom inte får tag på någon mat. Men kanske det funkar.
#98:
Jag använder hans namn mycket, och pratar med honom ganska mycket. Ska prova som du skriver med godiset nästa gång han får sådant. Jag håller också på att träna honom att bli van med buren.
Säkert är han ovan med människor, och kanske till och med har dåliga erfarenheter av människor sedan tidigare.
- Redigerat 2023-12-07 17:15 av snowy00
#97: ja inte bara människor kan hjälpa oss att utvecklas, utan även djur kan hjälpa oss med det. Så ni har nog nytta av varandra båda två 😊