Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Etikett: andlig-utveckling
Läst 133 ggr
FataMorgana
4

Om att manifestera saker och ting

Jag tänkte på det här om att manifestera saker och ting, som det ofta är på tal om där ute i new-age världen. Det kan handla om att manifestera allt möjligt, som t.ex pengar, hus, partner, karriär, vänner, god hälsa och allt som nu människan kan tänkas vilja ha i sitt liv. Det skrivs böcker om det och till och med ordnas det kurser i hur man gör får att få det som man vill ha. Jag har nu inte läst några sådana böcker eller gått på några sådana kurser, så vad det ingår i dessa vet jag inte. Men i alla fall stöter jag rätt ofta på inlägg och reklam om ämnet manifestation där man får det att låta som om det vore möjligt att manifestera till sig allt man vill ha och ofta beskrivs det som om Gud och andra högra makter skulle stödja dessa önskningar fullt ut, som om det vore själens vilja att ha en massa yttre framgång.

Men är det verkligen så, att Gud / Det gudomliga har en vilja så som vi människor har en vilja? Det är ju genom vårt ego som viljan blir till och Gud har vad jag vet inget ego. Men om nu Gud skulle ha en vilja, så varför skulle den viljan vara i resonans med det mänskliga egots vilja?

Jag tänker att den andliga vägen snarare handlar om att sluta vara egots slav och upptäcka något som är finare än det som egot önskar sig och vill ha. Klart att vi alla säkert vill vara friska och ha ett bra jobb och trevliga relationer osv, så inget fel med att kämpa för det, men ofta handlar hela ämnet manifestation om så mycket mer än att bara ha våra grundbehov uppfyllda. Jag undrar vad allt detta har med andlighet att göra? Varför tror så många att den andliga vägen handlar om att ”sen när vi är uppvaknade och upplysta kommer vi att få allt vi vill ha och önskar oss”. Jag läser det verkligen rätt ofta på olika sajter och ställen och tänker att de måste ha fått något bakom foten om det är vad de tror att andlig utveckling leder till.

Vad andlig utveckling däremot kan leda till, enligt mig, är till en tillvaro mer i nuet. Är vi i nuet med allt vad vi gör, dvs inte är med våra tankar så mycket i framtiden eller i dåtiden, utan bara här och nu, i varje sekund, så får vi det bästa resultatet i vårt arbete.

I nuet gör vi dom klokaste investeringarna och i nuet missförstår vi inte heller våra nära och kära så mycket som vi gör när vi är med våra tankar någon annanstans. Men det betyder inte att det plötsligt står en kista full med pengar utanför dörren eller att vi får en massa nya vänner som vi skulle ha manifesterat oss till. Att vara i nuet ger oss bara de bästa förutsättningarna för att klara av sitt vardagliga liv, vad som gäller jobb, vänner, relationer osv. Tar vi Tolle som exempel, så verkar hans liv flyta på bättre nu än förr, men inte för att han skulle ha manifesterat något, utan för att han är närvarande i nuet.

Eller vad tänker ni?

• Redigerat 2023-10-27 19:38 av FataMorgana
Condor
4

#0:

Det är t.ex. sådana som sanningsrörelsens youtubeförvillare som tutar i folk att "eliten" skulle gömma undan "det andliga" (alla människors sanna natur) för folk så att de "inte får makt", som om det andliga skulle handla om det. Men snarare leder andlig utveckling till att man inte lägger värde på någon sorts makt.

Men redan för över 30 år har det kommit ut böcker som handlar om "undermedvetandets makt" eller annat flum som man kan använda sig av för att få vad man vill ha. Undrar varför dessa "profeter" inte använder sig av sin "kunskap" för att attrahera till sig en eurolotto jackpot med 50 miljoner och säljer i stället böcker?

Dom ger människor en helt falsk föreställning om vad en andlig väg handlar om. Det är ingen andlig väg att tro på flum som ska leda till att tillfredställa egots begär.

[SolaH]
3

Visst är det ego viljan. Även det sociala sammanhanget spelar stor roll, kanske än mer än man tror. Man vill ju inte bli utelämnad, ens bekantskapskrets söker sig dit t.ex. Det kan handla om religion till new age.
Man kan ha upplevt svåra sociala förehållande. T.ex. Drogrelaterade, vi människor tenderar att söka förståelse på livets gåta.
Var kom vi ifrån och vars är vi på väg. När man har mist sist en anhörig eller ens bästa vän. Då kommer dom frågorna naturligt som man vill få svar på, när vi är som mest sårbara.
Och då vill man få hoppingivande svar. Tyvärr finns det allt för många som vill dra nytta av ens sårbarhet. Allt från olika religioner till new age.
Jag har säker glömt någonting, men det är vad som poppar upp just nu.

• Redigerat 2023-10-28 12:44 av [SolaH]
snowy00
3

#0: Du sade det, vad har det med andlighet att göra, att vilja manifestera till sig lyxbilar och ett stort bankkonto?🤔🤔

Condor
2

Här är ett exempel på en som skrev böcker för egoutveckling, med etikett "andligt":

https://en.wikipedia.org/wiki/Joseph_Murphy_(author)

Längst nere är alla hans böcker upplistade. Ett par exempel:

• Riches are Your Right
  • How to Attract Money
  • Stay Young Forever (anmärkning: hos honom verkade det inte att ha funkat 😄)
  • Miracle Power for Infinite Riches

😄😄😄

FataMorgana
4

#2: Ja det är helt enkelt inte lätt att vara människa. Det finns så mycket som vi konfronteras med och så många situationer vi hamnar i, så det är rätt förståeligt att vi blir sårbara och börjar leta efter lyckan där ute någonstans och kanske hamnar i klorna på folk som drar nytta av det.

FataMorgana
2

#3: Ja säg det 🤔

snowy00
2

#4:

😄😄😆

Stjärnskott
4

Manifestera saker och ting,,,,,,, Oj vad mina tankar flyger i olika riktningar, ska genast försöka få någon slags ordning på dem.
Vilket fantastiskt sätt att lura andra och sig själv på. För om det inte går i lås. Då har du/ vi / ni inte önskan klar nog, eller ens villighet. För ett måste ligger i vägen.
MÅSTE ju TRO med HELA sitt VÄSEN. Bla bla bla.

Genvägar är sen vägar!

Och visst kan vi roa oss med att mata vårt ego med den yttre världens materiella längtan, - Fast då upptäcker vi ju ganska snart att när den ena efter den andra prylen/människan som vi införskaffat - Liksom vi kan välja att följa andra mer kunniga och uppvaknade andligt upplysta människor, som det kallas.
Men det håller INTE slukhålet i det inre tyst och stilla - För det vill ha mer och mer och ännu mer. ALDRIG är det slukhålet nöjt och stilla.

Vi människor har tappat bort oss själva i den villervalla av möjliga omöjligheter eller omöjliga möjligheter som den yttre världen så förföriskt bjuder på. Där vi inbillar oss att lyckan och välståndet kan nås utan någon som helst ansträngning.
Men det är faktiskt som så att det inte är gratis. Nu pratar jag inte om ekonomi eller pengar.

Jag pratar om känslor. Jag pratar om Mod. Jag pratar om Integritet. OCH om Viljan att våga söka svaren i vårt eget inom. Det är inte smärtfritt. För när vi söker svaren inom oss. Behöver Egot dö. Och som vi vet så är tanken på döden till en början väldigt skrämmande. Och vårt Ego kan ställa till det riktigt ordentligt i känslolivet. När det spjärnar emot.

Vad är egot, Kanske någon tänker? Och jag ska inte påstå att jag har något vetenskapligt svar på det. Men som jag tänker och uppfattar egot så är den en uppbyggd tankekonstruktion ( våra illusioner) med otaliga förgreningar som lever och verkar inom oss människor. Ett fenomen som tagit oss alla mer eller mindre i besittning och som driver oss i negativ riktning………. Tills vi ser och genomskådar det och faktiskt axlar det ansvar vi har för oss själva.

Andra kan lura oss - Endast för att vi i vår egen osäkerhet söker svaren hos någon annan än hos oss själva.

Surt sa räven och även jag när den insikten landade!

FataMorgana Tack för dina kloka och tankeväckande inlägg

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#8:

Det här var verkligen klockrent. 🙂 Tack för det inlägget!

Stjärnskott
1

#9:
Var så god…. 😊

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

FataMorgana
3

#8:

Tack själv för dina visa och insiktsfulla inlägg 😊

Du skev det så perfekt, att jag varken har något att tillägga eller kommentera. Jag kan bara hålla med 🙂

Stjärnskott
2

#11: oj då. Jag som kände mig så spretig i början. När jag började skriva.
Tack så mycket. 🙂

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

[SolaH]
4

#8 Kan bara hålla med, verkligen bra beskrvet. 🙂

Stjärnskott
2

#13: Tack!🙂

🌸🌼🌸