Lyssna på ditt eget hjärta
Att göra allt rätt så att alla är nöjda är det svåraste i världen. Så svårt att det inte ens lönar sig att försöka.
Det här är en historia av okänd författare som visar hur det kan gå om man försöker.
En gammal man, en pojke och en åsna gick omkring i en stad. Pojken red på åsnan. Ett par människor som gick förbi ansåg att det är en skam at den gamla mannen måste gå medan den unga pojken rider. Dom funderade och tänkte att det kanske stämmer. Därför bytte dom plats.
Sen kom det folk som tyckte synd om pojken som måste gå medan den gamla mannen får rida. Då beslöt dom att båda 2 går till fots.
När dom mötte nästa grupp människor blev dom utskrattade och kallade för dumskallar, för att dom går till fots fast dom har en kraftig åsna. Alltså beslöt dom att sätta sig på åsnan båda 2. Det tog inte lång tid tills folk som dom mötte kallade dom för djurplågare, för att åsnan fick bära en så tung last.
Till slut beslöt dom att bära åsnan. När dom gick över en bro, tappade dom åsnan som trillade i floden och drunknade.
Den här historian säger oss att om man försöker att alltid göra alla nöjda, kommer man att förlora allt. Vad du än gör, så kommer det alltid finnas människor som tycker olika om det som du gör. Lyssna inte på dom andra och deras tyckande för att göra dom nöjda, utan lyssna på ditt eget hjärta.
Ja, så är det.
Det kan ju vara en självförtroende fråga också. Genom att Fråga andra personer vad dom tycker om saker och ting.
Och då blir det än mer virrigt,med olika svar.
#1:
Självförtroendet spelar säkert en stor roll. Har man dåligt självförtroende är man mer benägen att lyssna på andra.
Personerna som den gamla mannen och pojken mötte kunde ju inte veta om mannen och pojken kanske turas om att rida på åsnan. De visste heller inte om mannens eller pojkens hälsa. Men man möter alltid människor som yttrar sig om vad de tycker utan att de har djupare informationer om saken.
Men det egna hjärtat vet allt. 🙂
#0:
Jättebra historia… Precis så är det. Om man hade lyssnat och försökt göra alla människor nöjda, så hade man tillslut blivit galen.
#3:
Tack! Kanske det är därför som det finns så många som blir galna. 😄
#4: Ja men faktiskt.
Lustigt hur det ibland samman faller
teman som dyker upp.
Jag skrev en dikt igår som handlar om hjärtat.
Plötsligt känner jag
hur någonting knackar
på insidan.
Lätta knackningar,
mjuka, svävande.
Knappt kännbara
knackningar.
Ändå uppfordrande.
Jag stannar till.
Blir kvar där
med mig själv.
Jag skyndar inte vidare.
Kände jag rätt?
Tystnaden breder ut sig.
Den tysta knackningen
kom igen, igen och igen.
Mellan andetagen
som en invändig
tyst morse-kod.
Ett hemligt språk.
Jag lyssnar.
Mitt hjärta
Mitt hem!
A.E 2023 09 21
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼
#5: Vilken fin dikt 😊
#5:
Jättefint! Tack för det! 🙂
#5 Ja, det är så sant skrivet.
När jag läser, så tolkar jag den ifrån mig själv.
I all hast när man är på språng och allt flyter på.
Så är det ibland någonting som får mig att stanna upp.
Är det nödvändigt att göra detta nu. Jag hinner med det senare,
och det har visat sig vara kloka beslut.
Hasta inte, lyssna först på vad ditt hjärta har att säga.
#6 #7 #8 Tack så mycket.
Ja, det är alldeles för lätt att bara hasta vidare.
🌸🌼🌸
Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼