Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 619 ggr
Condor
2

Babbeltråd Nr. 3

Eftersom vi har över 100 inlägg i babbeltråd nummer 2, har jag gjort upp en ny tråd där vi kan babbla.

Jag börjar med att berätta att när vi var och åkte trampbåt igår, trillade jag i vattnet redan efter ett par minuter. 😄 Samma hände Fata Morgana för ett par veckor. Jag parkerade ut båten och svängde till höger och sen tappade hon balansen. Jag skojade med henne,skrattade och sa att nu är vi inte ens ett par minuter på båten och du trillar redan i sjön. 😄

Igår var det så att jag just tog av mig kläderna. Badbyxorna hade jag redan på mig under kläderna. När jag stod på ett ben för att ta av mig jeansen vinglade båten till. Medan jag föll tog jag av mig byxorna och sen fick jag se till att falla i vattnet och inte slå i båten och i den båten som parkerade en meter brevid. Jag föll med ryggen före i vattnet och när jag var ovanför vattenytan igen gapskrattade jag.

Men Fata Morgana var jätteorolig och kunde inte tro att jag inte skadade mig. Hon sa "men du slog ju i huvudet" fast jag inte kände av att jag skulle ha gjort det. Eftersom jag gapskrattade trodde hon kanske att jag slog i huvudet och blev galen. 😄

Hur som helst, så kände jag inte av att jag skulle ha slagit mig någonstans, men en timma senare började den ena vadmuskeln att värka. Men det går över igen.

FataMorgana
2

Nu har jag öppnat upp en ny sida på Facebook. Vet inte riktigt varför, men tänker att jag har så många texter och visdomar liggandes i min dator som jag vill att ska nå ut till ännu fler människor än vad det finns här på iFokus 😊

Men andlig utveckling på iFokus kommer alltid att förbli min diskussionssajt nr 1. Den kommer jag inte att överge hur som helst. Dessutom kommer väl det mesta som jag postar där redan ha varit postat här 😊

Ni kan gärna kika in på min nya Facebook sida om ni vill. Ni får även dela vidare, gilla, eller skriva kommentarer. Men jag förstår om ni vill vara anonyma, så ni kan gärna läsa utan att gilla och sånt också. Försöker ju själv också att vara så anonym som möjligt på nätet 😊

https://www.facebook.com/evigvishet/

Evig Vishet. 1 pratar om detta. Kundalini - Healing - Kristaller - Andlig visdom - Inre stillhet - Meditation
FataMorgana
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår när vi var på sjön så fick vi besök av en ank-familj. Tänk att den ankan fick ungar så sent.

Condor
2

#2:

Man får hoppas på en varm höst och en sen vinter, så att dom klarar sig. Dom var sååå söta när dom kom simmande och kvittrande.

snowy00
2

#1:

Kul😊 om det inte vore för att jag gärna är anonym hade jag nog gillat och kommenterat lite. Men man vet ju aldrig.😛

FataMorgana
2

#4: Det kan jag förstå, att du också gärna är anonym 🙂

FataMorgana
2

Idag är nog årets värsta dag, för i morgon är semestern slut och jag måste tillbaka till utbildningen. I och för sig är jag ju förstås ledig ännu idag, men att veta att jag måste upp i morgon, att jag inte kan sova hur länge jag vill, att jag inte kan komma och gå hur jag vill och göra vad jag vill känns bara alltför taskigt. Jag är helt enkelt inte gjort för att jobba 😄 Man vad ska man annat göra att se det som en utmaning igen och som en tid där jag kan lära mig en massa om mig själv. Och som Buddha sa, bedöm inte saker som bra eller dåliga. Allt har nog sin mening 🙂

snowy00
2

#6: Hoppas det går fortsatt bra på utbildningen trots allt😊

Kom på lite annat allmänt babbel. Har översatt två artiklar ur Positiv News som handlar om fusion… Vad tror ni, kan det vara framtidens energi? Förutsatt att vi har någon framtid att tala om, det vill säga…

"Ett kärnkraftsgenombrott förändrade potentiellt allt

Det har beskrivits som energins "heliga graal". Men trots årtionden av forskning har forskare hittills misslyckats med att låsa upp kärnfusionens potential, och med det löftet om nästan gränslös, koldioxidsnål energi. Tills nu.

På tisdagen sa amerikanska forskare att de hade övervunnit ett stort hinder genom att producera mer energi från ett fusionsexperiment än de lade in. Detta hade aldrig gjorts tidigare. Och även om mängden producerad energi bara räckte för att driva en vattenkokare, är konsekvenserna enorma och kommer att märkas långt bortom Kaliforniens Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL), där experimentet ägde rum.

"Detta häpnadsväckande vetenskapliga framsteg sätter oss på branten av en framtid som inte längre är beroende av fossila bränslen, utan istället drivs av ny ren fusionsenergi", säger Chuck Schumer, majoritetsledare för den amerikanska senaten.

Medan befintliga kärnkraftverk använder fission ('dela atomen') för att producera energi, utnyttjar fusion den energi som skapas när atomer smälts samman. Till skillnad från fission skapar fusion ingen kedjereaktion och producerar inget farligt långtidsradioaktivt avfall.

Det är en lång väg kvar innan tekniken är kommersiellt gångbar, men framtiden för energi ser ljusare ut."

Källa, ovan text: https://www.positive.news/society/positive-news-stories-from-week-50-of-2022/

"Energins "heliga graal" kom närmare

Ljusa gnistor i USA har bevisat att de är mer än en blixt i pannan genom att upprepa ett historiskt kärnfusionsgenombrott i deras strävan att återskapa processen som driver solen.

Fusion utnyttjar värmen som produceras i sammanslagna atomer och ses som den heliga graalen av nästan gränslös ren energi. Till skillnad från klyvning, eller "klyva atomen" - som används i befintliga kärnkraftverk - finns det ingen risk för en kedjereaktionssmälta, och inget farligt radioaktivt avfall i slutet av processen.

Forskare vid Lawrence Livermore National Laboratory, Kalifornien, använde lasrar för att skapa de superheta temperaturer som behövs för att fusion ska ske. Deras Oppenheimer-ögonblick kom i december förra året när de uppnådde den första nettoenergivinsten någonsin – där uteffekten av fusionsenergi överstiger inmatningen från lasrarna – och det avslöjades i veckan att de har gjort det igen, även om detaljerade resultat ännu inte har blivit släppta.

Dr Robbie Scott, från Storbritanniens Science and Technology Facilities Council, har varit en nära samarbetspartner till Livermore-teamet. Han berättade för Positive News att upprepa experimentet bevisade en förståelse för dess underliggande fysik. "Nu kan vi fortsätta att förbättra det med det slutliga målet att en dag generera el med hjälp av fusion", sa han."

Källa, ovan text: https://www.positive.news/society/good-news-stories-from-week-32-of-2023/

Gabon sealed a deal to protect nature, the ‘holy grail’ of energy inched closer, and a monkey came back from the brink, plus more good news
  • Redigerat 2023-08-16 06:41 av snowy00
Condor
2

#7:

Undrar om den tekniken inte kommer för sent? Jag läste att det uppskattas att man först kommer att kunna använda den här nya tekniken i praktiken någon gång i andra andra halvan av det här århundradet, dvs. efter 2050.

Även om man får ut mer energi av en kärnfusion än vad man lägger in, så är det inte hela matmetiken. Man smälter ihop tritiumkärnor med deuterimkärnur. Det är processen.

Men hur mycket energi behövs det för att tillverka tritium? Överstiger den mängden energi, den mängden som man får ut av fusionen? Tritium tillverkas genom neutronbestrålning av litium. Hur mycket energi krävs för det?

snowy00
2

#8:

Ja, det är nog inte så enkelt som det låter och kan verka, egentligen🤔

Condor
2

#9:

Det är väl därför som det kommer att ta lång tid, för att en massa problem måste lösas. Tillls dess måste man satsa på saker som solceller. Det skulle finnas plats på varje tak. Det är bara en fråga om organisation och pengar. Ju mer man tillverkar av en vara, ju billigare blir den. Med massproduktion skulle man även skapa arbetsplatser.

Sen skulle jag gärna vilja att något företag äntligen tillverkar en motionscykel med en strömgenerator som man kan mata in el i elnätet med. 😊

Ojoj, här är just ett oväder på vägen med starka vindbyar.

snowy00
2

#10:

Ja, precis. De får gärna arbeta på att utveckla fusion som energikälla i stället för att uppfinna massförstörelsevapen med teknikerna. Det är mycket bättre, och mer kreativt😊
Men säkert tar det en lång tid, och frågan är om vi har den tiden, som du sade. Intressant är det ju i vilket fall.

En sån där motionscykel som genererar ström var det en på något TV-program som själv byggde av en vanlig cykel 😁 ingen dum idé 😄

Condor
2

#11:

På så vis skulle folk bli mer motiverade att träna, om dom kan spara pengar. Jag kan föreställa mig hur jag först tittar på elräkningen och sen sätter jag mig på motionscykeln i flera timmar. 😄

snowy00
2

#12:

Eller hur 😊

FataMorgana
1

#7: Tack, åtminstone har jag klarat av den första dagen efter semestern som var på min praktikplats. Men det var så tråkigt och känns så onödigt att gå till ett ställe där jag inte lär mig någonting utan bara blir utnyttjad som gratis arbetskraft 🙄

snowy00
2

#14: Tråkigt om det är ett sånt ställe. :/

FataMorgana
2

#15: Ja, det är tyvärr så för många av oss, att vi bara blir utnyttjade. Egentligen ska det ju vara en win-win situation, dvs att jag hjälper företaget, medan företaget hjälper mig. Men många företag ser oss praktikanter bara som gratis arbetskraft och struntar fullständigt i om vi lär oss någonting eller inte. Men jag ska nu i September försöka söka efter en ny praktikplats, eller rättare sagt en praktikplats där möjligheten till fastanställning efter praktiken finns. Hoppas bara att jag hittar något trevligt ställe.

snowy00
2

#16: Jo, jag har ju haft mycket arbetspraktik i mina dagar, så vet hur det kan vara. Hoppas du hittar nåt bättre ställe snart då, där du kan få jobb sen. Skulle du praktisera fulltid nu, eller hur var det?
Sista månaderna av min YH-utbildning hade jag fulltid med praktik, där jag sedan fick fortsätta ett tag efter. Men tyvärr vantrivdes jag nåt fruktansvärt med arbetsplatsen och jobbet, så blev väldigt lättad när de inte kunde ha kvar mig där pga arbetsbrist.
Fick dock efter det ett jobb på ett annat ställe där jag trivdes väldigt bra i stället och jobbade ca 3,5 år tills arbetsuppgiften övertogs av industrirobotar….😊

FataMorgana
2

#17: Vi är tre dagar i veckan i skolan och två dagar i veckan på våra praktikplatser, meningen är ju att vi ska lära oss teori i skolan och lära oss den praktiska delen på våra praktikplatser. Jag får väl hoppas att jag har samma tur som du och hittar en plats där jag trivs bättre på och där jag verkligen får lära mig någonting. Men synd att de där robotarna tar våra jobb ifrån oss. Är lite rädd att det kommer att hända mig med. Nu är det ju på många ställen som dom har börjat använda sig av AI för att skriva Newsletters och göra reklam för olika produkter osv. När jag började min utbildning var det inte ännu riktigt så. Den utvecklingen går så himla fort just nu.

snowy00
2

#18: Ja, det gör ju det. Vi var till en början 5-6 st på ett skiftlag vid de manuella maskinerna, sen när robotarna kom behövdes det bara en person per skift som skötte robotarna. Det är ju en lite tråkig utveckling på så vis.

FataMorgana
2

Vi har stekande hett igen, 32 grader. Luften står helt stilla, med inte en svalkande vindpust. Jag har svårt att hitta inspiration och med att skriva inlägg just nu. Först i slutet på veckan ska det bli lite svalare, måste hålla ut till dess 🥵

FataMorgana
2

33 just nu, det blir bara värre och värre 🥵

Condor
2

Nu är vi uppe i 34 grader och så här fortsätter det hela veckan. Lagom till nästa helg blir det dock kalt igen.

snowy00
2

Oj, vad varmt. Här är det 15 grader och regn. Börjar bli lite smått höstigt med lite gulare löv på träden osv.

FataMorgana
2

#23: Då har du det svalt och skönt 🙂

snowy00
2

#24: Ja, man njuter faktiskt lite av svalkan och hösten efter många varma sommardagar.🙂

[SolaH]
2

Oj så varmt ni har det.
Har +18 grader, helt lämpligt enligt min mening.
Idag tjattrande jag med en ekorr unge. Liten rackare, men kaxig. Revirhvdande ,gjorde sig så stor den kunde, men efter ett tag så for den iväg på en annan gran.
Vad dessa ekorrar är så farsinerade att se på.
Naturen är underbar att studera,bara man ger sig tid att stanna upp, och lyssna. Och inte bara springa förbi i andra tankar

Condor
1

#26:

Hela veckan fram till lördag ska det bli mellan 32 och 35 grader. Sen blir det svalare och därmed är sommaren väl över, tyvärr.

Ekorrar är söta djur. När Fata Morgana och jag var i djurparken i Wien (Schönbrunn) kom en ekorre och satte säg på ett stängsel brevid oss, tittade på oss och klappade med händerna. Den hade lärt sig hur man tigger om mat. Vi hade nötter med oss men innan vi hann att ta fram dom kom ett par barn som skrämde iväg ekorren.

Condor
2

Nu går sommaren mot slutet. Det här är den sista riktigt heta helgen. Igår var vi ute på sjön igen och hade 34 grader. På natten var den lägsta temperaturen knappt under 25 grader. Men man ser att sommaren snart är slut för att dagarna har blivit betydligt kortare och det finns inga goda vattenmeloner längre.

Trots att det var en het svettig kväll och natt är jag ledsen att sommaren snart är slut när jag låter egot tala. Men om jag låter min sanna natur tala, säger den, tider kommer och går. Luta dig tillbaka och iaktag de ständiga förändringar. Var glad över den fina tiden och se det fina i det som kommer efter sommaren.

Efter sommaren kommer det i alla fall långa prommenader i naturen, mörka kvällar där vi tänder ljus och gör oss det mysigt hemma. Det är tiden då man tittar mer in i sig själv igen.

Condor
0

De nästa dagarna kommer jag nog inte att vara mycket aktiv på sajten. Det verkar som om jag har smittad mig med covid. Det började igår på eftermiddagen med hosta, senare kom snuvan och i natt svettade jag ner sängkläderna så att de blev blöta. När det kom luft under täcket, fick jag frossa.

I morse var det första som jag gjorde att jag gav mig en reiki behandling. Hostan och snuvan har blivit bättre, men jag har ett illamående som gjorde att jag fick tvinga i mig frukosten. Dessutom har jag en sorts trötthet som jag känner igen från vaccinationerna, men som man inte har av en vanlig förkylning. Febern är inte hög. I morse var det 37 grader och för en timma var det 37,5.

Jag har väl inga antikroppar kvar, eftersom jag fick mitt sista vaccin i november. Men åtminstone borde T-cellerna komma ihåg viruset. Det verkar att vara hög spridning, eftersom jag smittade mig fast jag var försiktig och inte har många sociala kontakter. Masken bär jag inte längre sen 3 månader, men jag desinficerade alltid händerna efter att jag hade tagit i saker som många människor tar i.

Jag som såg så fram till att fara till sjön i morgon, när det blir soligt och varmt…….. 😢 Nu måste jag stanna hemma och ta hand om mig och behandla mig med reiki.

snowy00
2

#29:

Oj då, vad tråkigt🙁 hoppas det blir relativt lindrigt, och går över relativt fort.

FataMorgana
2

#30: Det hoppas jag med 🙁

Condor
2

Tack Snowy och Fata Morgana. Jag hoppas också att jag klarar mig lindrigt undan. I alla fall kämpar jag. När febern hade stigit till 38 grader gav jag mig igen en reiki behandling. Den tredje idag och febern sjönk till 37,5 grader igen.

Jag tittar nog in på sajten emellan, men inspirationen att skriva inlägg saknas när man mår så här. Men åtminstone har jag pga smittningen fått ett nytt skydd för hösten. Jag tänkte egentligen vaccinera mig i oktober elller november med det nya vaccinet mot eris. Men nu kanske jag kan vänta tills det kommer en uppdatering mot BA2.86. Bara synd att jag inte vet vilken virusvaraint som jag har.

Condor
2

Det verkar att gå en smula bättre idag än igår. I natt svettades jag inte lika mycket och hade mindre frossa. Maten går ner lite lättare än igår men om det inte vore nödvändigt att äta, skulle jag inte göra det. Allt som man äter smakar dåligt, till och med min älsklingschoklad Lindt 70 %. Men åtminstone har jag inte haft några kräkreflexer idag och helller inte känslan att maten som jag äter vill komma upp genast igen. Trött och dimmig i hjärnan är jag fortfarande, men det har också förbättrat sig.

Jaja…. omikron ger "milda förlopp". 😄 Det kanske är milt i relation till att ligga på sjukhus ansluten till en respirator, men det här är allt annat än milt. Hostan och snuvan är mild, men resten lider man ganska så av och man känner sig helt obrukbar. Jag hoppas att Fata Morgana inte blir smittad av mig.

I morse när jag såg den blåa himmeln, tänkte jag att om jag inte vore sjuk, skulle vi fara iväg till sjön. Men nu har det kommit en massa moln så det gör saken lättare. Men det varma vädret ska stanna ända tills nästa helg, så vi kanske kan fara till sjön en gång till den här sommarn.

FataMorgana
2

Nu har jag också blivit smittad 🤒 Fick 38 grader feber igår kväll. Känner mig helt överkörd. Huvudet dunkar. Seg, dimmig och trött är jag med. Sov inte särskilt mycket inatt. Det blir väl en dag på soffan framför TV´n idag och i morgon blir det att sjukskriva sig från utbildningen 🙁

Condor
2

För mig börjar det att gå bättre, fast det är långt ifrån att gå bra. När jag hade mellan 37 och 38 grader kändes det som om jag skulle ha mellan 39 och 40 grader. Igår kväll hade jag bara 36,8 och jag tänke att det kommer att bli en natt utan svettningar. Men där misstog jag mig. Jag sov i blöta sängkläder igen. Men utan frossa. I morse bara 36,1 grader och jag fick ner en vanlig frukost utan problem. Men efter maten mådde jag illa igen.

Jag kan bara rekommendera alla att börja bära mask igen. Vi har fortfarande sommar med 25-30 grader, så jag tänkte att man inte smittar sig så lätt, men där misstog jag mig igen. Det verkar som om eris inte bryr sig om sommartemperaturer. Sjukhusen kommer nog inte att bli överbelastade av eris, men sjukskrivningarna kommer att öka enormt och företagen kommer därför att få problem. Det blir också ett problem när människorna som upprätthåller infrastrukturen blir sjuka, dvs. sjukvårdspersonal, läkare, polis, busschafförer, lokförare osv.

Lycklig den som redan har haft eris. Vi behöver inte bära mask och kommer att ha skiten bakom oss när det värsta bryter ut.

snowy00
2

Hoppas ni kryar er ganska fort. Och hoppas man själv slipper bli smittad av någon sen.

• Redigerat 2023-09-03 15:31 av snowy00
FataMorgana
2

#36: Tack! Det hoppas jag med. Det var faktiskt länge sen jag mådde så här dåligt. Gjorde dessutom ett självtest nyss, som visade positivt. Ja vad hade jag förväntat mig. Influensa säsongen är inte riktigt här än, det finns bara ett par registrerade fall på personer som kommit tillbaka från semestern. Dessutom känns det inte som en influenssa. Som en vanlig förkylning känns det inte heller inte riktigt som. En sådan brukar komma mer smygande och bryta ut riktigt ordentligt först efter ca 3 dagar. Så ja, vad skulle det annars vara än Corona.

Men jag hoppas du inte blir smittad själv. Nu när hösten kommer kan jag bara rekommendera folk att bli försiktiga igen och att skydda sig själva och andra. Det är inte alls roligt att må så här.

Condor
2

#36:

Tack! Jag tror att alla som inte bär mask eller hinner att vaccinera sig mot eris, kommer att bli smittade inom 1-2 månader, eftersom varianten är så smittsam. Jag måste ha fått viruset när jag var och handlade i 4 affärer i tisdags. Jag var inte mer än mellan 5 och 15 minuter i varje affär, desinficerade händerna efter besöken och ändå blev jag smittad.

Men jag ser det positivt. Bättre att bli smittad i början av den nya vågen, än att vara tvungen att vara försiktig i flera veckor/månader och till slut ändå bli smittad. Så snart vi är friska igen slipper vi att vara försiktiga och bära mask i åtminstone flera månader.

snowy00
2

Förstår att man måste må dåligt även om det ska vara en "mild variant". Själv har jag inte haft corona, vad jag vet, men kan ju ha haft det utan att märka det kanske. Förkyld har jag ju varit nån gång på det senaste iaf. Men man får börja vara mer försiktig igen nu till hösten, som sagt.

Condor
1

#39:

Beteckningen "mild variant" tycker jag är mycket relativt. 😄 Man mår sämre än när man har influensa och redan en influensa är ingen mild sjukkdom.

Eris varianten kommer lika snabbt som en influensa. Det tar bara en halv dag från att man känner de första symptomen tils man är jättesjuk.

Skillnaden är att man av en influensa snabbt får 39,5 grader feber och det känns som 39,5 grader. Med eris varianten stiger febern bara till 38 grader men man känner sig som om man hade över 40 grader. Det verkar som om kroppsfunktionerna inte går synkron med kroppstemperaturen. Fast jag hade 35,9 grader igår kväll och 35,8 när jag vaknade, svettades jag fortfarande i natt, fast inte lika mycket. Just nu hade jag 36,2 och känner mig som om jag skulle ha 37,5.

Men ändå känner jag hur livsandarna långsamt återvänder till kroppen och långsamt kommer energin tillbaka. Aptiten är fortfarande dålig och jag gör mig möda att få i mig nästan helt vanliga portioner. Det är lättare att dricka mat. Vi kompenserar vad vi inte kan äta med proteindrinkar blandat med "waxy maize starch". En kolhydratsform som jag annars tar före och efter träningen för att ladda upp mina glykogenlager. Den formen belastar inte magen och går med lagom hastighet i blodet. Nu får den duga som ersättning för mat som man inte får ner, för att inte förlora för mycket muskler.

Vi ringde till läkaren idag för att sjukskriva Fata Morgana. Läkaren tyckte att hon bör ta Paxlovid så vi får väl se om det hjälper. Hon har ett symptom som jag inte har och det är värk i muskler, ben och leder. Jag får se till att snabbt bli så frisk att jag kan hjälpa henne bättre med reiki. Igår gjorde jag ett försök men tappade koncentrationen ganska snabbt. Men varje dag känns det ett steg bättre, så det kanske funkar bättre nästa gång.

snowy00
2

#40:

Skönt att du börjar må bättre i alla fall, och bra att kunna dricka proteindrinkar, osv. Tror jag skrivit detta förr, men jag dricker ibland denna: https://comfoo.com/ Det är ingen proteindrink, utan ska ersätta en hel måltid. Men ni har ju er proteindrink😄

Värk i leder, mm känner jag igen från vaccinationen för covid. Det är inget roligt symptom…

Comfoo erbjuder kompletta och näringsrika måltider som innehåller allt din kropp behöver och mår bra av. Välkommen till det bekväma livet.
FataMorgana
2

Det blev ingenting med Paxlovid. Får inte ner tabletterna, de smakar alldeles för vidrigt. Spydde upp allt på en gång. Mår fortfarande skit. Mandlarna har drabbats så att jag knappt kan svälja. Näsan är helt täppt, så att det är jobbigt att andas. Kroppen värker. Känner mig yr i huvudet. Men åtminstone har jag ingen feber. Det blir att ligga på soffan framför TV´n idag med och att behandla mig själv med Reiki 🙁

Condor
2

#41:

Det är också någonting som man kan ta om man inte får ner mat och i så fall bättre än en drink som bara innehåller protein och kolhydrater.
Men igår kväll var jag för första gången hungrig igen och åt en stor portion potatis med grönsaker. Fata Morgana åt en mindre portion, som hon tyvärr spydde upp igen efter att hon tog medicinerna.

Idag är det slut med att ligga i sängen, för jag måste fara iväg och handla i 6 olika affärer och sen vill jag ta mig tiden att behandla Fata Morgana med reiki. Jag börjar att oroa mig. Hon säger alltid att hon oroar sig om jag blir sjuk, eftersom jag enligt henne blir så jättesjuk och så är jag ju pga min ålder riskpatient. Men precis som när vi hade influensa i vintras är det igen hon som har det svårare förloppet och behöver längre tid för att bli frisk.

snowy00
2

🙁 Så tråkigt, FataMorgana.

Du får ta hand om henne på bästa sätt, Condor.

Condor
2

Det ska jag göra, precis som alltid. Jag kan koncentrera mig och fokusera lite bättre nu när jag behandlar med reiki, men jag är långt ifrån topform. Jag tröttnar snabbare än vanligt och då tappar man lätt fokusen. Men det blir bättre för varje dag. Just nu känns det inte mycket värre än en vanlig stark förkylning.

FataMorgana
2

Liten uppdatering. Börjar långsamt att må lite bättre, tror jag i alla fall. Har sovit gott i två nätter nu, vad som är så viktigt för regenerationen. Halsen tar fortfarande ont, men inte lika mycket. Näsan är fortfarande täppt, men inte lika mycket. Smärtan i kroppen har minskat. Det värsta just nu är segheten i huvudet, tröttnaden och yrseln. Men det ska väl också bli bättre så småningom. Men kommer nog att fortsätta spendera en stor del av min tid i soffan framför TV´n och med att ge mig själv reiki-behandlingar. Skulle gärna skriva lite inlägg snart också, men hjärnan hänger inte riktigt med än. Det är bara att ha tålamod.

Condor
2

För mig är det exakt en vecka sen jag fick första symptom. Jag har kvar den ständigt täppta näsan och lite hosta. Viruset tog ganska på krafterna så jag måste också regenerera mig mer för att bli helt återställd. Men med träningen vill jag nog vänta i minst en vecka till. Jag har läst för mycket om folk som började att träna för tidigt och sen fick hjärtmuskelinflammation.

Bortsett från att jag tar näsdroppar på kvällen för att få luft på natten, har jag inte tagit några mediciner. Jag klarade mig med reiki, acerola pulver, selen, zink och MSM.

Stjärnskott
3

Krya på er Fatamorgana och Condor.
Hoppas att ni mår bättre nu 🌼🦋🌼

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

• Redigerat 2023-09-08 08:37 av Stjärnskott
FataMorgana
3

#48: Tack! Ja det går nog långsamt framåt nu i alla fall 😊

Stjärnskott
2

#49: skönt att läsa. 💚

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
1

#48:

Tack Rore! Det går bättre för var dag. Huvudet känns hos mig normalt igen. Bara den täppta näsan stör fortfarande. Men det var det minsta problemet med det här viruset.

Men vi är ledsna att vi inte kunde njuta av det fina vädret som vi har. Varje dag samma väder. Inte ett moln på himlen och mellan 25 och 30 grader.

Stjärnskott
2

#51: vi har också fått tillbaka lite sommar värme. Inte lika varmt som hos er som tur är. Jag gillar de aningen kyliga i vinden. Jag är totalt lost i vädret - tror ff att det är Sommar.🫣🙃

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
3

#52:

Fint att ni också har fint väder. För oss är det här vädret perfekt. På eftermiddagen är det nog för hett för att vandra i naturen, men nätterna är klara och då går temperaturen ner till 12 grader. Men kanske vi kan fara till sjön, fara trampbåt och bada en sista gång i år. Båtsuthyrningen har öppet för sista gången på söndag och jag hoppas att Fata Morgana tills dess är tillräckligt frisk.

• Redigerat 2023-09-08 11:54 av Condor
Condor
2

Nu ska jag köra ner datorn för idag. Vi ska strax fara iväg till sjön. 31 grader ska det bli idag och jag har inte sett ett moln på en vecka.

Sådana här långa perjoder med fint väder har man ju inte mitt på sommarn längre pga oväder, men nu har vi det bästa vädret på hela sommarn. Perfekt för att fara till sjön.

Man måste se det positiva i klimatförändringen. 😄 I vanliga fall sätter man på värmen i September men pga klimatförändringen har vi en chans att kunna betala elräkningen och vi kan njuta av värmen.

snowy00
2

#54:

Skönt att ni är så friska att ni kan ut på sjön igen 😊

• Redigerat 2023-09-10 12:05 av snowy00
FataMorgana
3

#55: Ja tillräckligt bra för sjön, men helt friska är vi fortfarande inte. Men tänkte att de varma solstrålarna kanske skulle ta kål på de sista virus-resterna 😊I alla fall var det skönt på sjön

snowy00
2

#56: Det var ju bra iaf. Ni fick väl passa på också om det är sista dagen för säsongen.

Condor
2

Sol och värme är alltid bra mot virus så länge man inte har feber. Jag minns när jag på 90-talet for till Miami Beach på semester. Andra dagen började förkylningssymptom och över natt bröt den fullt ut.

Jag tänkte att semestern är förstörd, men gick till stranden och solade under den tropiska solen hela dagen, fast utan att ta ett dopp. Nästa dag var jag frisk igen.

FataMorgana
3

En bra sak med coronan, är i alla fall det att jag inte behöver gå tillbaka till min utbildning än. När jag ringde dit och berättade att jag fortfarande har symptom, som täppt näsa och hosta ville dom att jag skulle stanna hemma en vecka till. Det är ganska skönt att få friskna till ordentligt först.

Stjärnskott
3

#59: Det är skönt och viktigt. Så bra💚

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

Igår skördade jag årets sista cherrytomater, för att lägga dom på våra frukostbröd. Det fanns 4 tomater kvar. 3 små fjutttiga och en i normalstorlek. Jag beslöt att lägga den stora fina på Fata Morganas tallrik. Nu är det så att jag inte brukar att ha mina läsglasögon på mig när jag lagar frukost och eftertsom tomaten såg fin ut hade jag ingen anledning till att granska den nogrannare.

Jag skar upp den och la den jämte bröden på tallriken. När Fata Morgana, som ser bättre på nära håll än jag, tittade på tallriken såg jag på hennes ansiktsuttryck att någonting inte stämmer. Sen sa hon att det är maskar i tomaten.

Tänk om jag hade varit egoistisk och tänkt mig att jag äter den stora fina tomaten själv, då skulle ingen ha upptäckt maskarna och jag skulle ha ätit dom…….. urk……. 🤮

snowy00
2

#61:

😄..🤮

snowy00
2

Själv har jag hälsat på en katt 😸 igen på katthemmet ett par gånger. Först fick jag nej på att adoptera honom, för katthemmet tyckte att jag inte hade stannat tillräckligt länge och försökt få kontakt med honom. Men nu har jag varit där en gång till i nästan en timme, och ska dit igen på fredag. Så får se sen vad de säger om att adoptera honom.

FataMorgana
2

#63: Då hoppas jag att det gå bra för dig på fredag och att du får adoptera katten 😊

Condor
1

#63:

Dom kräver nog att man ska stanna längre för att se hur katten reagerar på den som vill ha den. Jag hoppas att det var en fin harmoni mellan dig och katten. Då borde du få den. Jag håller i alla fall tummarna för dig.

snowy00
2

#64:

Tack😊

#65:

Precis, de vill nog se hur man funkar tillsammans, och även hur man är när man är kring en katt, och det kan man ju förstå. De vill ju bara kattens bästa.

Just den katten är lite blyg av sig, och vill inte gärna bli klappad än, men den var och nosade på min hand, och ville i alla fall leka med en fjädervippa. Så man fick ju lite kontakt med den, och jag tror att den blir mindre blyg med tiden, om man skulle få adoptera den.

Condor
1

#66:

Ja, man vet ju heller inte vad en katt har upplevt med människor tidigare. Den kanske behöver att lära känna en människa bättre innan den har förtroende.

Har du frågat varifrån katten kommer, varför den hamnade i katthemmet och hur länge den befinner sig där?

snowy00
2

#67:

Just det😊

Har inte frågat det specifikt med denna katten, men det står i beskrivningen om honom att han kom till katthemmet i mars 2023 "från ett ställe med många andra katter". Det varierar nog varifrån de kommer, en del kanske har varit hemlösa katter, en del kanske kommer från andra dåliga förhållanden, och en del kanske bara kommer från hem som inte kan ha de kvar.
Men vore ju så klart intressant att veta vad just denna katt varit med om.😊

Condor
1

#68:

Jag skulle i alla fall fråga dom i hemmet. I så fall visar du att du bryr dig om katten och kattens bästa. Det höjer nog chansen att du får den för du visar att du funderar på hur du ska sköta om den bäst.

Att det står att den kommer från ett ställe med många andra katter säger ju inte så värst mycket. Men det skulle också kunna betyda att den togs ifrån någon som t.ex. bodde med 20 katter i en liten lägenhet.

snowy00
2

#69:

Ja, jag ska försöka komma ihåg att fråga det nästa gång jag besöker den. Det är en bra idé.

FataMorgana
2

#70: Du berättar väl för oss sen hur det gick?

snowy00
2

#71: Absolut, det ska jag göra😊 det var meningen att jag skulle besöka den idag, fredag, som jag skrev förut. Men det blev ombokat till tisdag nästa vecka eftersom katthemmet hade personalbrist idag. Så vi får se då hur det går.

snowy00
2

Nu har jag nyss besökt katthemmet igen. Det kändes som det gick bra, och hon som tog emot mig sade flera gånger att det var ett bra besök och verkade nöjd. Jag fick skriva en ny intresseanmälan, och får veta om cirka en vecka igen om jag får adoptera den. Men låter ju positivt i alla fall😊

Jag frågade var katten varit med om förr, och varifrån han kommer… Men eftersom han kommit via Länsstyrelsen så har de inte fått veta så mycket om hans bakgrund. De vet bara att han kommer från ett ställe med många katter som jag skrev förr.

Condor
2

#73:

Det låter ju bra. 🙂 Ställ gärna in ett foto om du får katten.

Konstigt att dom inte vet någonting om kattens bakgrund. Kanske länsstyrelsen inte får ge mer uppgifter för att den forna ägaren ska förbli anonym.

snowy00
2

#74:

Det ska jag i så fall!

Jo, hon sade att mycket om katten är hemligt när den kommer via Länsstyrelsen, som jag förstod det… Av någon anledning.

FataMorgana
2

#75: Då har den säkert blivit misskött den katten och kommer att behöva massor med kärlek. Men det kommer du helt säkert att kunna ge den. Hoppas du får den och allt går bra.

snowy00
2

#76: Tack, ja hoppas det.😊det ska nog gå bra, men lite nervöst är det allt eftersom jag inte haft någon katt förr. Men har ju haft lite andra djur.

FataMorgana
2

#77: Ja det förstår jag att du är, men det finns ju också kattsajter här på iFokus med många kunniga personer som säkert har goda råd att komma med om det skulle behövas 🙂 Tycker det är så fint att du vill ta hand om en katt när man tänker på hur många hemlösa katter det finns där ute och den kommer nog att ha det bättre hos dig än där den var förr 😊

snowy00
2

#78:

Ja, har sett att det finns kattsajter här på iFokus. Det är ju bra om man har någon fundering. Jag har också någon jag känner som är ganska kunnig om katter som jag kan fråga.😊

Den kommer säkert ha det bra här. Och jag själv slipper vara lika ensam som det har kunnat blivit de senaste åren (även om det är bättre med det igen). Så både jag och katten får nog något bra ut av det.

snowy00
3

Igår ringde de från katthemmet, och jag ska få adoptera Sotiz. Jag ska dit två svängar till, sen räknar jag med att han kommer till mig om ca två veckor, om det går som det ska.😄

Condor
2

#80:

Det var ju fint att höra. 🙂 Då kommer du väl snart att ställa oin ett foto på katten.

FataMorgana
2

#80: Det var fint 😊 men varför får du inte ta med den hem på en gång? Jag skulle nog inte kunna vänta så länge 😄

snowy00
3

#81:

Det ska jag göra!🙂

#82:

De har speciella regler för hur en adoption ska gå till. Man gör först en intresseanmälan på plats, sen bokar man den också på plats, sen åker man dit och träffar katten två gånger till innan den får komma med hem. (så det blir minst fyra tillfällen man träffar katten på katthemmet innan de "levererar" den dit man bor). Antar att katten ska bli van med en, och så först, och att man ska vara seriös över att ha katt.

Jag har själv svårt att vänta tills det är dags, men har ännu lite att förbereda så det skadar inte med lite extra tid…😊

• Redigerat 2023-09-29 12:46 av snowy00
FataMorgana
2

#83: Ja just det, det är nog så att dom ska se att man är seriös och det är ju bra 😊

Condor
2

#83:

Ja, katten bör lära känna dig först. När katter kommer i ett nytt miljö är det inte lätt för dom. Jag kände en tjej som gav sin katt till sina föräldrar när hon for på semester och de första dagarna åt den ingenting, fast den kände föräldrarna.

Speciellt de första dagarna som du har den blir kanske svåra dagar för katten och då behöver den mycket uppmärksamhet och kärlek.

snowy00
2

#85:

Det kan jag tänka mig. Ska se till att den får det, speciellt de första dagarna🙂

Stjärnskott
3

#86: så roligt att läsa 🤗 en liten Sotiz🩷

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

snowy00
3

#87: ja🤗🐱 det blir fint att få hem den katten.

Condor
2

Otroligt vilket väder vi har här. Hela förra veckan soligt mellan 25 och 29 grader, enda undantaget, förra helgen regnade det. Den här veckan varje dag soligt och 26-28 grader, men i morgon när helgen börjar ska det regna. Men hela nästa vecka blir det soligt igen, ända fram till helgen. Sjön har fortfarande 21 grade och man skulle kunna gå och bada, om helgarna vore som resten av veckorna.

Men ändå bra att man inte behöver att sätta på värmen.

Condor
1

Solen är tillbaka 🙂 och 24 grader ska det bli. För sjön räcker det inte men i alla fall ska vi strax ut i naturen och prommenera. I morgon blir det 27 grader igen.

snowy00
2

#90:

Skönt 😊 här har det varit lite kallt på morgon och kväll, men en del sol och varmare på dagen. Men man märker att hösten är på gång nu här.

Condor
2

#91:

På nätterna är det här också ganska kalt och temperaturen sjunker ner till ungefär 10 grader. Men solen värmer upp luften ganska snabbt. Idag blir det 26-27 grader och i morgon 27-28 grader. Nu skulle vi kunna fara till sjön för att sola och bada om inte Fata Morgana vore på sin utbildning.

Condor
1

Nu blir jag snart galen på dom här gröna kräken som kommer flygande när jag vill sola på balkongen:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nezara_viridula

Det är en invasiv art som har sitt hem i Afrika och som först spred sig över hela medelhavsområdet. Nu har vi dom här i massor. Dom "attackerar" grönsaker och frukt. Förra året hade vi dom på tomatplantan (där dom la ägg) och dom unga djuren förintade halva skörden. I år hade vi inga på tomatplantan men nu kommer det flockar med vuxna djur som söker sig in i hus och lägenheter över vintern.

Dom har inga naturliga fiender, eftersom dom försvarar sig med ett illaluktande sekret. Inget djur vill äta dom. Inget lagligt bekämpningsmedel är effektivt. Man kan bara plocka bort dom per hand. Ett par tog jag bort från jordgubbsplantorna innan dom kunde göra skada. Vi skördar fortfarande jordgubbar. Just nu har vi 26 grader soligt. På söndag ska det till och med bli 29 grader. Det blir ett nytt rekord för Oktober.

Igår när jag ville stänga sovrumsfönstret, satt det en på fluggallret. Jag tänkte att den sitter på utsidan, men den satt på insidan. Jag spolade ner den i WC´t som vanligt och när jag kom tillbaka satt det en till där. Sen upptäckte jag ett hål i fluggallret, där en tredje var på väg att krypa in. Jag lagade alla hål på alla fluggaller och hoppas att ingen har tagit sig in som jag har missat.

Om dom här flockarna som är ute nu överlever vintern och lägger ägg på våren, är jag rädd att man inte kan odla någonting nästa år. En kall vinter skulle ta livet av dom, men varje år blir vintern varmre. Man måste leva med situationen och glädja sig över det varma soliga vädret.

• Redigerat 2023-10-03 15:39 av Condor
Stjärnskott
2

#93: Hua. Ser ut som våra bärfisar… nästan, äckliga små rackare. Kanske är de besläktade med varandra😒

🌸🌼🌸

Livets alla steg
Är mina att ta
🌼🌸🌼

Condor
2

#94:

Ja, det är samma släkte. Man kan lätt förväxla dom om man inte vet om de små skillnaderna. Den afrikanska varianten har 3 prickar i en rad en bit bakom huvudet och den mörka fläcken längst bak är ljusare. Det gäller för de vuxna djuren. När dom är små är dom svarta med vita prickar och sen förändras deras utseende tills dom blir vuxna. Dom går igenom 5 stadier med olika utseende tills dom blir vuxna.

Deras älsklingsmat är tomater, paprika och soja, men dom går på nästan alla sorters grönsaker och frukt. Dom suger både på bladen och frukterna och injicerar samtidigt ett gift. Sen är frukterna oätliga och så överför dom svampsjukdomar till växterna.

Här är en artikel på tyska med många bilder:

https://noe.orf.at/stories/3226663/

Jag spolar ner ungefär 20-30 stycken om dagen på WC´t som jag hittar på balkongen. Tur att jag inte är buddhist, annars skulle jag inte få döda dom. 😄

Die invasive Grüne Reiswanze breitet sich immer weiter in Österreich aus, besonders im Osten Niederösterreichs. An Obst und Gemüse kann sie große Schäden anrichten. Die Landwirtschaftskammer empfiehlt, die Jungtiere einzusammeln.
  • Redigerat 2023-10-04 11:01 av Condor
snowy00
2

Jag har små kryp som jag brukar hitta ganska ofta inne i lägenheten. Spolar också ned de i toaletten.😅 Men spindlar, skalbaggar och så släpper jag ut. De hittar jag inte så ofta….

Condor
2

#96:

Spindlarna brukar vi låta övervintra i lägenheten och på våren tar vi ut dom och sätter dom på någon växt på balkongen.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.