Annons:
Etikettpsykologiskt-arbete
Läst 207 ggr
FataMorgana
2023-01-07 17:09

Messias-Komplex

Alltid nu och då dyker det ju upp människor som av någon anledning fått för sig att ha ”heliga” uppdrag som att t.e.x rädda eller hjälpa resten av mänskligheten med att hitta sig själva eller med att stiga upp till någon högre dimension. Endera kommer de från ett bättre eller högre ställe än andra eller så har dom en högre frekvens än andra eller både och. I t.ex Holland finns där en kille som hävdar att kommer från den elfte dimensionen och i Sverige finns "utomjordingen" Susann från Plejaderna. Sen finns det visst en till som påstår sig vara Jesus Inkarnation. Jag minns inte vem han är och var han bor, ni kan ju googla om ni vill.

Men hur som helst vill de övertyga hela mänskligheten om sin egen storhet genom att placera sig själva på en högre pall än andra. Genom att se andra personer som offer som behöver hjälpas eller räddas kan de ställa sig själva över dessa. Med andra ord gör de sig själva till räddaren och andra till offer.

De delar in människor och saker i hierarkier. Dom som har sänt ner dom till jorden eller som gett dom deras heliga uppdrag ställer dom högst upp i pyramiden och direkt där under har dom ställt sig själva och resten av mänskligheten hittar vi där nere någonstans, dvs alla offer som måste räddas, som blivit lurade, som lever i matrixen, som lever i mörker, som inte kan tänka själva, som behöver deras hjälp, som inte är kapabla nog att kunna växa och utvecklas som människa på egen hand.

Ofta beskriver de jorden som en väldigt tung plats i densitet, men där dom kommer ifrån är densiteten mycket lättare. Det är bara dom själva som kommer från något högre ställe, medan resten av människorna kommer från jorden som enligt dem är ungefär den värsta platsen.

Sen finns det förstås mycket mer som jag skulle kunna skriva om, vad som gäller dessa personer, men så att inlägget inte ska bli för långt så vill jag avsluta med att en äkta andlig lärare aldrig skulle ställa sig över andra så där. Vem som gör det lider snarare av ett Messias-Komplex än att han eller hon skulle vara den hon påstår sig vara och en sådan person kan inte hjälpa andra människor i den andliga utvecklingen på något sätt och vis.

Den centrala läran för varje andlig lärare är att det finns en gnista av gudomlighet inom varje enskild människa. Vi är alla gudomliga, och en person är inte mer gudomlig än någon annan. Den enda skillnaden är den personliga, individuella acceptansen och förverkligandet av den gudomligheten och förkroppsligandet av den gudomligheten.

Som Mooji sa: ”När du känner dig själv placerar du inte levande varelser i någon kategori.”

Annons:
Condor
2023-01-07 17:55
#1

#0:

Vem som anser att jorden är en "tung" eller "mörk plats" har inte sett gudomligheten i existensen och i sig själv. Jorden är en underbar plats, full med skönhet och liv. Det finns berg, bäckar, sjöar, hav, stränder, skogar, ängar, öken och i alla områden hittar man liv som är anpassad till de olika områden och som lever i biologisk jämnvikt med varandra. Överallt hittar man den gudomliga gnistan. Man kan bara älska jorden och häpna hur fantastisk den är.

Men man kan få folk att tro att det här är bajs och att det finns mycket bättre ställen att "stiga upp till" bara man gör som svamlarna säger och donerar pengar till dom.

  • Redigerat 2023-01-07 17:56 av Condor
Mandra
2023-01-07 19:08
#2

#0: Det finns dessvärre gott om sådana. Vet inte ens hur många som säger att de är Jesus inkarnerade, men det är många.
Stackars Jesus - hans själ måste vara splittrad i småsmulor. :)

Vem är Mooji?

snowy00
2023-01-07 21:48
#3

OFFICIAL MOOJI YOUTUBE CHANNELMooji brings the possibility of Self-realization into the here and now. His communication is simple, direct and immediate. An i...
Mandra
2023-01-07 22:36
#4

#3: tack.

snowy00
2023-01-07 22:51
#5

#4: det var så lite så 😊


FataMorgana
2023-01-08 11:57
#6

#2: Frågan är ju om dom verkligen tror på det själva eller om dom medvetet bedrar folk. Om dom tror på det själva, så är dom i stort behov av hjälp. Om dom bedrar borde dom ställas inför rätta. Läste att holländaren som hävdar komma från den elfte dimensionen kasserade 60.000 dollar i månaden, så det är mycket möjligt att allt bara handlar om pengar.

Annons:
Condor
2023-01-08 12:21
#7

#6:

Det är alltid pengar som är drivkraften för sådant humbug och bondfångeri. Skulle dom agera pga kärlek, skulle dom inte ta så oförskämda priser. Holländaren tar 600 dollar för en skype session som varar en timma. "Utomjordingen" tar 75 euro för en skype session. Sen kan man fråga sig varför folk som kommer från andra dimensioner eller planeter kommer till jorden för att sträva efter pengar.

Tar vi t.ex. en som "utomjordingen". En ung tjej utan livserfarenheter. Man kan väl inte tro att det där är en människa som har samlat på sig visdom under en lång andlig väg. Men om det är en "utomjording" eller nån som kommer från en annan dimension, är det för dom som tror på flummet en anledning att anse att det där är nån med speciell kunskap eller visdom.

Sen lurar dom inte ens intelligent. "Utomjordingen" hävdar att komma från Plejaderna och har inte ens tagit reda på att Plejaderna är solar som är för unga för att ha bildat planeter. Okunniga lurar okunniga.

Skillnaden mellan riktiga andliga vägledare och bondfångare är att riktiga andliga vägledare som Moji, Krishnamurti eller Osho har gjort sig ett namn pga att dom talar vist eller skriver böcker med visa ord.

Bondfångare däremot hävdar att vara något speciellt, så att det som dom säger ska anses vara visdom, fast dom bara svamlar bullshit.

Mandra
2023-01-08 16:35
#8

#7: Inte för att jag vill försvara dom. Men väldigt ofta tror dom själva på det dom säger/påstår.

Sen vet jag inte om jag vill kalla Osho för en riktig andlig ledare. :)

Condor
2023-01-08 16:53
#9

#8:

Somliga tror vad dom säger. Somliga vet att dom är bedrägare. Det kan ibland vara svårt att avgöra vem som är en bedrägare och vem som är galen.

Osho var en meditationslärare och har skrivit många visa texter om det andliga, så på något sätt är han väl en andlig vägledare. Sen var han en människa som gärna provocerade och han polariserade väldigt mycket. Han hade en hel del fiender och man ska inte tro allt som andra säger och skriver om honom.

FataMorgana
2023-01-08 16:56
#10

Med Osho var det lite som så, att det nog fanns lika många som älskade honom som hatade honom, kanske för att han gick mot strömmen och gärna provocerade som Condor skrev. Därför finns det väl så många delade åsikter om honom. I alla fall är han en av dom vars texter hjälpt mig mest på min väg. Så för mig är han definitivt en andlig vägledare 😊

Mandra
2023-01-08 17:02
#11

#10: När det gäller Osho - så läser jag honom gärna. Han har skrivit mkt bra.
Men hans tekniker skulle jag inte använda. Och han var nog lite för mkt intresserad av pengar.

Krishnamurti - däremot - har jag bara stor respekt för. En av mina favoriter.

Condor
2023-01-08 17:05
#12

#10:

Han gick mot strömmen för att krossa människors föreställningar om upplysta. Av upplysta förväntar sig folk allt möjligt om hur de lever, t.ex. asketiskt. Sen finns det dom som vill uppfylla människors förväntningar. Osho sa att de lever asketiskt för att få människors respekt och sa att han inte behöver det och sen levde han lyx.

Det var ju inte så att han strävade efter pengar. Men om så många köper hans böcker (hans böcker översattes i 47 språk) är det klart att pengarna kommer och skulle jag kunna skriva lika bra och sälja så många böcker skulle jag också tacksamt ta emot pengarna.

FataMorgana
2023-01-08 17:05
#13

#11: Vi har nog alla våra favoriter och lika bra så 😊

Annons:
Condor
2023-01-08 17:16
#14

#11:

Vad som gäller teknikerna, så hade jag en reiki lärare som lät oss göra Osho meditationer mellan varven. Jag gillade inte den dynamiska meditationen, för att meditation var för mig att sitta stilla med benen i kors. Men på den tiden förstod jag inte innebörden med meditationen.

Om man ser klipps med den meditationen, kan det verka kaotiskt vad folk håller på med. Men det finns inga regler om att man SKA hålla på så där som man ser i vissa klipps, utan man ska bara släppa ut sina inre konflikter. Att somliga uppför sig kaotiskt är bara ett uttryck av deras inre. När vi gjorde den meditationen i reiki kurserna var det i alla fall ingen som skrek omkring.

FataMorgana
2023-01-08 17:25
#15

#11 Jag tycker den här dynamiska meditationen ser skön ut och hade gärna gjort den om lägenheten hade varit lite större 😉 Den är på tyska, men man kan ändå få en bra bild av vad det handlar om. Det finns nog fler på engelska på Youtube för dom som intresserar sig 😊

Mandra
2023-01-08 19:15
#16

#14: Jag går inte efter några regler för hur meditation ska se ut/vara. Håller själv på med en slags rörelsemeditation. (Ibland.)

Jag går på andra saker. För 30 år sedan hade jag en vän som också var min andliga Lärare.
Sen - plötsligt - snöade hon in på Osho. Åkte till Indien varje år.
Men det var inte det enda hon snöade in på. Hon har också snöat in på konspirationsteorier. Jag tror att det är en följd av den här Osho-manin hon drabbades av.
Numer går det inte att få ett vettigt ord ur henne.

snowy00
2023-01-09 01:17
#17

#15: ser skönt ut… Påminner om hur min "automatiska yoga" kan uttrycka sig. Men det tror jag vi har sagt förut 😊


Condor
2023-01-09 11:42
#18

#16:

För 30 år var Osho redan död. Men det hade bildats en rörelse kring honom, precis som det hade bildats rörelser kring andra upplysta efter deras död, som t.ex. Jesus eller Buddha. Grejen med sådana rörelser är att personerna i rörelserna mest inte förstod mycket om vad deras gurus verkligen sa och menade.

De som for till Indien, antingen till Osho eller någon annan indisk guru, var en blandning av olika subkulturer, t.ex. hippies, flummare, avhoppare och folk som trodde att en upplyst kan ge dom upplysningen. Vem som helst kunde komma och gå till Oshos ashram. Han brydde sig inte mycket och lät andra sköta om allt och göra administrationen. Tyvärr hade han för mycket förtroende till dessa människor, som tydligen heller inte förstod mycket av vad han lärde.

Jag brukar inte lyssna vad andra säger om Osho (eller andra). Jag bedömer människor pga det som de själva säger eller skriver och inte pga vad andra säger eller skriver om dom.

Du ger ju själv ett bra exempel på varför man inte ska lyssna på vad andra säger när du kopplar ihop Osho med konspirationsteorier. Osho hade ingenting med konsirationsteorier att göra, utan de konspirationsteorier som sprids idag i Sverige, sprids ut av t.ex. Lundberg, Rexmark, Oddane och "utomjordingens" pojkvän.

Den ursprungliga källan för dessa konspirationsteorier är QAnon. Det står "andligt" på etiketten, men innehållet i förpackningen är politisk manipulation. Dessa svamlare har ingen aning om andliga vägar utan sprider new age flum. Rexmark t.ex. trodde att ett andligt uppvaknande innebär att man vaknar upp till vad som händer i världen och det som enligt henne händer, är konspirationsteorierna som hon sprider ut. När hon fick reda på att ett andligt uppvaknande är en helt annan sak, hävdade hon att vara "dubbelt uppvaknad".

Man kan inte skylla på Osho om någon tror på dom här dumheterna och skulle Osho leva idag, skulle han göra sig lustig över svamlarna. Han betecknade ju också andra new age läror som "esoteric bullshit", men vad som gäller konspirationsteorierna kan man lämna bort ordet "esoteric" och bara säga "bullshit".

Det är mycket mer människors personlighet, okunskap och tankestrukturer som får folk att tro på konspirationsteorier. Jag har bara träffat en enda människa som har varit Oshos elev och det är Samarpan, en av de få som förstod Osho. Idag är han upplyst och neo-advaita mästare som gör egna satsangs, fast han själv säger att han inte är någon sorts mästare.

Men jag har sett hur andra människor gör en "hype" kring honom. På 90-talet gjorde han en satsang i Wien och organisatören som hade ett centrum för reiki och astrologi, där han gjorde sin satsang, var min reiki lärare. Nästan hela den "andliga scenen" i Wien var där. Det var t.ex. tanter som var reiki lärare och yoga lärare som sa "aaaaahhhhhh…. Saaaaamarpaaaaan……. när de såg honom och sen kramade dom honom. Redan före han kom sa folk "Wow… det kommer en upplyst". Det var en "hype" som om Jesus eller gud själv skulle komma och många ville att han ger dom ett "spirituellt namn", vad det än ska vara bra för.

Jag kan föreställa mig att det var en ännu större "hype" kring Osho och där har vi problemet. Folk har förutfattade föreställningar om upplysta, fast en upplyst bara är en helt vanlig människa, precis som alla andra. Ingen upplyst kan ge upplysningen till en annan människa. Men människor förväntar sig och hoppas att en guru kan leda dom till vad dom strävar efter.

Själv har jag aldrig haft en "andlig vägledare". Alla människor har all andlig kunskap inom sig själva. Osho hörde jag talas om för första gången när han redan var död. Det var pga meditationerna som min reiki lärare lät eleverna göra. Sen dess hade jag inte intresserat mig för Osho. Anledningen till att jag började att intressera mig och läsa hans texter var att Fata Morgana köpte sig en bok av honom för 16 år och när hon läste den sa hon flera gånger att han skriver precis det som jag också brukar att säga. Det var utan att någon hade talat om det för mig. Det var det som man httar om man tittar i sig själv. När jag sen läste lite av hans texter och tittade på hans klipps, kom jag fram till att han var vis och klok.

snowy00
2023-01-16 23:11
#19

#0:

Har tänkt på detta inlägg och skrev ett blogginlägg i ämnet. Kanske är det intressant för någon att läsa här också😊


Jag läste detta foruminlägg om människor som tror (eller åtminstone hävdar) att de är Jesus, och jag kom att tänka på den första perioden av min psykos. Under en ganska lång tid (det var över tio år sedan nu) trodde jag själv att jag var Jesus i en ny inkarnation. Det här kanske låter galet, men de sa till mig senare på sjukhuset att det är vanligt att människor som har en psykos tror att de till exempel är Jesus (eller en person som kommer för att ”rädda världen”). Detta är bara en ganska vanlig del av en psykos.

Så klart, när jag blev frisk igen slutade jag tro att jag var Jesus… eller någon annan person som kom för att rädda världen, för den delen.
Tänkte bara att det kunde vara värt att nämna, att för en sjuk person som har en psykos kan detta vara ett symptom på den psykosen.


  • Redigerat 2023-01-17 00:07 av snowy00
Condor
2023-01-17 10:03
#20

#19:

En gång i tiden när jag började att jobba i ett företag, berättade kollegorna för mig att de hade en kollega som hävdade att vara Messias. Sen hamnade han på psykvården. Men hos honom verkade det vara droger som löste ut en psykos. Jag vet inte vilka droger som han tog. Kollegorna sa att han tog heroin, men sådana effekter skulle jag säga kommer från andra droger, dvs. hallucinogena droger. Men kanske han var blandmissbrukare.

Med tanke på att youtube "världsräddarna" hyllar droger som t.ex. magic mushrooms och ayahuasca och tror att det är en andlig väg, kan det mycket väl vara så att de helt enkelt är drabbade av en psykos som orsakas av droger.

Annons:
snowy00
2023-01-17 11:18
#21

#20:

Ja, man har ju hört att droger kan utlösa psykoser. Kanske hallucinerar de när de använder drogerna som du skriver. Om de nu inte bara rakt ljuger för att få följare… Som ni skrev tidigare.


Condor
2023-01-17 14:51
#22

#21:

Jag har själv undrat om de verkligen tror på att de är här för att rädda världen eller om de bara vill lura flummiga, lättlurade människor?

Sen har jag också hört om folk som inte har kommit tillbaka från sin trip. Kanske det uttrycker sig genom tron att vara här för att rädda världen och sen kan det variera vad de ser sig som, t.ex. messias, en som kommer från en annan dimension eller en utomjording?

snowy00
2023-01-18 21:27
#23

#22: Ja, svårt att veta. Jag själv i mitt friska tillstånd skulle i alla fall aldrig tro eller få för mig vara varken utomjording, eller Jesus m fl. Svårt att sätta sig in i vad som försigår i deras huvuden.🤨


Upp till toppen
Annons: