Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 181 ggr
Condor
2

Buddhas reliker

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När Buddha och olika bodisattavas dog, blev deras kroppar brända och bland askan befann sig dessa stenar. Bilden tog jag härifrån:

https://www.textbox.at/heilige-reliquien-des-buddha-kommen-nach-graz/

Munkarna gör utställningar av dessa reliker runtom i världen. När de en gång var i Wien, for Fata Morgana och jag till utställningen. Där kunde man låta sig välsignas med Buddhas reliker av en buddhistisk munk. Jag måste säga att det var ganska häftigt, liknande som när man blir initierad i Reiki. Det var en ortolig fin och positiv energi som jag kände i kroppen hela dagen.

Von 11. bis 13. März 2011 sind im buddhistischen Zentrum She Drup Ling in Graz Reliquien Buddhas und wichtiger buddhistischer Meister zu sehen. Auch im Buddhismus werden Reliquien von heiligen und hoch geschätzten Meistern verehrt. Die buddhistischen Reliquien bestehen nicht …
[snowy_]
1

#0:

Det här behövde jag svara på. Hur menas det, är det stenar som Buddhas lärljungar lade dit bland askan, eller sägs de uppstå av sig själv där? Jag har bara aldrig hört talas om detta, och behövde fråga.

Kommer på något sätt att tänka på den heliga graal inom kristendomen, men det är ju ändå inte riktigt samma sak.

Condor
1

#1:

Det sägs att stenarna bildades av sig själva när kropparna bränndes. Men det är ett mysterium hur de bildades.

Condor
1

Här kan man läsa mer om saken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Śarīra

FataMorgana
2

Även om det säkert är tio år sedan, så minns jag den dagen väldigt väl. Hela energin i salen där relikerna fanns att titta på var så fantastiskt fin. Redan när jag klev in kändes det som att hela den inre dialogen hade stannat kvar på gatan där utanför någonstans och jag hamnade i en riktigt meditativ stämning. Sen efter att vi hade välsignats med Buddhas reliker gick vi omkring och smålog hela resten av dagen och kände oss allmänt lyckliga, utan att det egentligen skulle ha hänt något speciellt. Det var en riktig lycksalighetskänsla 😊

Så om dom besöker Sverige någon gång kan jag bara rekommendera att göra ett besök och att låta sig välsignas 😊

• Redigerat 2022-08-27 12:05 av FataMorgana
Condor
2

Här finns ett kort klipp av en tidigare utställning i Wien än den som vi var på. Där ser man också hur någon blir välsignad med Siddharta Gautamas reliker. Des visas även reliker av Buddhas elever och en mästare som först dog 2001.

https://www.wien.gv.at/video/97324/Buddhas-Reliquien-2007

Stenarna som bildas ska innehålla essensen av ett rent liv och ett gott hjärta. Alla människor har enligt det som sägs i klippet förmågan att lämna efter sig sådana reliker. Men det krävs övning. Det sägs dock inte vilka övningar man ska göra, så jag tror att det handlar om att leva ett rent liv och leva utifrån sitt hjärta.

Die spirituelle Kraft heiliger Reliquien zu spüren - das ist unter anderem das Ziel des Maitreya-Projekts. In einer weltweiten Wanderausstellung werden Buddhas Reliquien ausgestellt, um sie möglichst vielen Menschen zugänglich zu machen.
[snowy_]
2

#3:
Intressant att läsa. Det här var ju extra intressant ur din länk:

"Vetenskaplig analys

Det finns bevis för att mänskliga ben under vissa uppvärmningsförhållanden kan bilda kristallina strukturer.[4] I en kemisk analys visade sig śarīras vara sammansatta av beståndsdelarna i både ben och stenar.[5]
Detta förklarar varför śarīras mestadels bör finnas hos munkar och inte i andra kremerade människokroppar, på grund av materialen i bålet och kremeringstemperaturen och -processen."

#4:
Om de besöker Sverige och ni märker det får ni ju gärna säga till… Så ska jag fundera om jag kan göra dem ett besök.😊

Condor
1

#6:

Kanske du kan informera dig om utställningar här:

https://www.tibetprojekt.se/reliksamlingen

Stiftelsen Tibetprojekt driver projekt för Tibet och tibetansk buddhism såsom besök av Dalai Lama, Palden Gyatso, Lama Pema och visning av Relikutställning med buddhistiska reliker etc.
FataMorgana
1

#7: Det verkar som att det var länge sedan som relikerna var på utställning. Man får väl hoppas det blir fler utställningar snart.

[snowy_]
2

Jo ser ut som var senast 2011. Men om de ställdes ut igen i Stockholm vore ju ganska bra för min del. Rätt smidigt med tåg dit för mig😊 så länge Corona inte härjar så mycket förstås.

Måste vara speciellt att se dem i alla fall.

FataMorgana
2

#9:

Jag vet inte hur det är idag, men för ca 10 år sedan var den utställningen dessutom helt gratis. Men det fanns en skål där man kunde donera pengar frivilligt. Jag och Condor la in varsina några euro som tack för välsignelsen 😊

Om jag råkar få reda på någon utställning i Sverige, så berättar jag det för dig 😊

Condor
1

#10:
Den är säkert fortfarande gratis.

[snowy_]
2

#10: Vad bra, tack😊

FataMorgana
2

Råkade få syn på denna bild på Facebook. Så om ni bara har möjligheten att åka till Stockholm den 19 Maj skulle jag definitivt göra det och låta mig bli välsignad av Buddhas reliker. Det var en så otroligt stark energi som jag skrev om högre upp här i tråden. Missa inte möjligheten om ni har den.

Bild_2024-05-13_121856446.png

https://www.facebook.com/photo/?fbid=2151973895179583&set=gm.25430102873303869&idorvanity=662538120487021

https://tibetanbuddhism.se/event/relikutstallning/

• Redigerat 2024-05-13 12:25 av FataMorgana
Condor
2

Det här borde ni inte missa och speciellt inte att bli välsignad med Buddhas reliker. Ni kommer att känna en lycksalighet efter det som påminner lite om hur man känner sig efter en samadhi erfarenhet.

snowy00
2

#13:

Tyvärr har jag inte möjlighet att besöka Stockholm så nära in på ☹️ men ändå kul att de ställs ut.

FataMorgana
2

#15: Det var ju trist. Men de kommer säker igen någon gång, fast det kan ta tid tills dess.

Condor
1

#15:

Det var ju synd. Är det inte bara till att sätta sig i tåget och fara dit?

snowy00
1

#17:

Jag har annat inplanerat den dagen (har "lovat bort" mig på annat). Sen har jag just nu inte råd med tågbiljetten faktiskt. Väntar på mer pengar i slutet av månaden, och det har gått ganska mycket pengar på senaste när jag lagat skador i väggen i min lägenhet exempelvis. Jag lever lite på gränsen med ekonomin som det ser ut just nu.

Condor
2

#18:

Ibland kan man kombinera det ena med det andra. Vi hade en gång planerat att fara till sjön, för vad ska man annars göra när det har 37 grader och just då ringde Fata Morganas väninna från Finland, som just reste runt i Europa och sa att hon kommer på besök med hennes kille. Sen for vi alla 4 till sjön. 😊

Men om inte nu, kanske nästa gång. Det var bara en ide´.

snowy00
2

#19:

Ja, blir nog svårt att kombinera denna gång🫤 får satsa på nästa….