Etikettenergiarbete-healing-aura-chakran
Läst 216 ggr
FataMorgana
2021-05-18, 14:47

En visualiseringsövning för chakrabalansering

Sätt dig i lotuspositionen eller bekvämt på en stol.

Rikta din uppmärksamhet på det första chakrat. Visualisera chakrat som en virvel av rött ljus som snurrar medurs (chakrat befinner sig rakt under dig, tratten har sin öppning mot marken och trattspetsen ligger i den understa punkten av din ryggrad)

Medan du föreställer dig den roterande rörelsen andas du nu rött in och rött ut. Vid inandningen måste du visualisera röd färg, men vid utandningen betraktar du bara vilken färg den utströmmande andningsluften har. Fortsätt så länge tills du tydligt kan se att både den inströmmande och utströmmande andningsluften har en klar röd färg. Om färgen vid utandningen är ljusare eller smutsigare, behöver du få dina röda energier i jämvikt. Är det röda ljusare behöver du mer rött till ditt energifält. Är det röda smutsigt behöver du rena ditt rotchakra. För detta syfte behöver du bara fortsätta med övningen ända tills både den inströmmande och utströmmande andningsluften har samma klara röda färg. Det här gäller för alla chakras.

Bevara nu bilden av det första chakrat kvar i ditt inre medan du går vidare till det andra chakrat, som ligger ca 5 cm ovanför blygdbenet. Visualisera två virvlar. Den ena öppnar sig på framsidan och den andra på baksidan av kroppen. Betrakta nu hur dom vrider sig medurs (så som det skulle ligga en urtavla både på framsidan och på baksidan av kroppen). Färgen på det andra chakrat är lysande orange. Nu andas du orange in och orange ut. Fortsätt så ända tills du märker att både den inströmmande och utströmmande andningsluften har samma lysande orange färg.

Håll nu bilden av de två första chakrana kvar i ditt inre, medan du går över till det tredje chakrat. Solarplexus chakrat. Visualisera nu en roterande gul virvel både på framsidan och baksidan av kroppen. Andas gult in och gult ut och fortsätt ända tills både den inströmmande och utströmmande andningsluften har en klar lysande gul färg.

Gå nu till hjärtchakrat. Visualisera även här en roterande grön virvel på fram och baksidan av kroppen som går medurs. Andas grönt in och grönt ut medan du ser till att chakrana som du redan har gått igenom fortfarande roterar i sina klara färger innan du går över till halschakrat.

Visualisera nu en roterande blå virvel både på framsidan och på baksidan av din hals och andas in och ut färgen blå, så länge tills både den inströmmande och utströmmande andningsluften har samma klar blå färg.

Vid tredje ögat har virvlarna på både fram och baksidan av huvudet färgen violett. Andas in och ut färgen violett och gör som vid de andra chakrana.

Gå nu över till kronchakrat. Färgen är pärlemors vit. Igen roterar chakrat medurs och befinner sig på översta punkten av huvudet. Tratten har sin öppning mot himlen. Nu andas du in och ut den pärlemors vita färgen och upprepa så som tidigare, tills både den inströmmande och utströmmande andningsluften har samma klara färg.

Nu ser du hur alla dina sju chakran roterar medurs. Visualisera nu den lodräta energiströmmen, som flyter upp och ner genom ryggraden. Den pulserar i takt med din andning. När du andas in pulserar den uppåt och när du andas ut pulserar den neråt. Alla chakran mynnar med sin spets i denna energiström; därmed bildar kronchakrat den översta in och ut gången och rotchakrat den nedersta in och ut gången för energin som flyter genom dig. Betrakta nu hur den pulserande energin strömmar in i alla chakras när du andas in. Ditt energifält är nu fyllt med ljusenergi.

Så här kan ni föreställa er chakrana. https://www.facebook.com/barbarabrennanschoolofhealing/videos/chakrasa-chakra-is-a-swirling-vortex-of-energy-energy-can-be-seen-flowing-into-a/1092750347415076/

CHAKRAS A chakra is a swirling vortex of energy. Energy can be seen flowing into all chakras from the Universal Energy Field. Each swirling vortex of...
  • Redigerat 2021-05-29, 11:31 av FataMorgana
Sabah
2021-05-18, 16:42
#1

#0: Tack för en bra övning! 🙂


💖🧡💛💚💙💜

Pyttelite
2021-05-18, 17:41
#2

Måste man göra alla samtidigt eller går det att dela upp?

Eller iallafall från botten så man bygger på?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Starta en egen diskussionssajt!

För föreningen, klubben, klassen, skolan, bloggen, hobbyn, intresset, spelklanen, familjen, kompisgänget, bostadsrättsföreningen, samfälligheten...

Kom igång på några minuter. Gratis förstås!

FataMorgana
2021-05-18, 19:33
#3

#2:

Egentligen är det meningen att man ska gå igenom alla chakran och inte dela upp någonting. Man kan se det som en orkester. Tillsammans spelar dom en sorts musik. Om ett chakra är i obalans med dom andra, så måste andra chakran kompensera det och därför är det alltid viktigt att balansera ut och rena alla sina chakran när man arbetar på dem genom såna här övningar. Man börjar liksom nerifrån rotchakrat och slutar vid kronchakrat. Men i början är det inte alltid så lätt när man kanske är ovan att visualisera och att hålla sin uppmärksamhet, men det är ju också en övning för att lära sig att visualisera och att lära sig att arbeta med sin uppmärksamhet, för att lära sig att påverka sitt energisystem med sin uppmärksamhet. Det är alltid bra att göra såna här övningar regelbundet. Med tiden blir man bara bättre och bättre på det.

Men vi (endera jag eller Condor) ska skriva här någon dag lite mer om auran och chakrasystemet.

Vad jag glömde att skriva, men som kan vara bra, är att göra en 5-10 minuters avslappningsövning innan man påbörjar den här visualiseringsövningen, så att man är så avslappnad som möjligt och så här och nu som möjligt, så att man inte är stressad eller helt någon annanstans med sina tankar. Man kan helt enkelt bara lägga sig ner en stund och koncentrera sig på sin andning och t.ex räkna uppåt när man andas in och neråt när man andas ut.

Condor
2021-05-19, 11:40
#4

#2:

Det där med kompensationen kan du föreställa dig så här. Tar vi som metaforisk jämförelse kroppshållningen. Om du står med rak rygg, kan du titta rakt fram. Skulle du ha ett ryggskott som gör att du inte kan hålla ryggen rak, utan du står böjd, tittar du neråt. För att kunna titta uppåt, måste du nu böja nacken tillbaka. Till varje "primärblockering" finns det alltså en "sekundärblockering". Skulle du nu ta bort "primärblockeringen" utan att ta bort "sekundärblockeringen", skulle du i den metaforiska jämförselesn titta rakt upp i luften. Därför innebär chakrabalansering alltid att man arbetar på alla chakras.

Övningen är som sagt en övning och det är inte så att sådana övningar leder till en permanent balansering, för det finns altid orsaker till obalanser, som så klart inte försvinner bara för att man med övningar temporärt har en bättre balans . Chakrasystemet speglar ens inre, alltså hur det just nu står till psykiskt, mentalt och emotionalt.

Jag ska se att ta mig tiden att skriva en artikel om chakrasystemet de nästa dagarna. Jag har läst i forum att somliga tror att chakrasystemet är någonting som man "vrider på", som om man öppnar eller stänger vattenkranar, men så är det inte.

[Urskog]
2021-05-19, 17:36
#5

Tack för en bra beskrivning FataMorgana !

Jag tänkte inflika med en betydligt enklare övning för många är ofta på språng och anser sig inte ha tiden för att gå igenom alla chakran.

Vi talar ofta om dom vanliga sju chakrana men vi har betydligt många fler än så vilket också visar sig i hur vår egen balans är. Att balansera och rena chakran kan ta väldigt lång tid men det finns också ett enkelt sätt att balansera sig bara genom att gå ut i gräset och låta sina fötter få jordas.

Det är så enkelt, ut i naturen och sätt dig ner med fötterna barfota på gräset och känn hur du låter fötterna slå rot och fördjupa sig in i naturen där får du en grundning som du sen låter fylla hela din kropp och hela din essens med upp till kronchakrat.

Det här är nog den absolut enklaste övningen som finns, jorda sig med moder jord helt utan en massa komplicerat eller några som helst krav för vi kommer från modern och modern är i oss och när vi förenas med henne då känner vi också friheten och våra chakran är förlösta.

FataMorgana
2021-05-19, 18:35
#6

#5:

Först av allt vill jag säga, att ingen av övningarna som vi delar med av oss här ska uppfattas som ett krav, utan de är endast till för dem som vill göra dem och som tycker det är skönt och som vill lära sig att arbeta med energier.

Ja vi har fler chakras än så, enligt vissa läror 114, varav 112 är i kroppen och 2 utanför. I Ayurveda talar man om 108 chakran. Men de 7 chakran som man vanligen arbetar på så här som i min övning är våra huvudchakras. Är dom i balans brukar dom andra också vara det. Och sen finns det många övningar och många sätt att arbeta på våra chakran. Det här var bara en visualiseringsövning för att lära sig att arbeta på dem med sin uppmärksamhet.

Men man bör också gå igenom alla teman som varje chakra står för. Om man t.ex har ett blockerat solarplexus chakra pga rädslor så bör man arbeta på sina rädslor. Det är ett arbete som har med medvetandeprocesser att göra. Att jorda sig på sättet som du beskriver eller på andra sätt är också viktigt, för rotchakrat är basen som allt annat står på. Men den ena övningen behöver inte utesluta den andra övningen, utan tvärtom. Om man har en bra jordning så skapar man basen som de andra chakrana står på, men har man obalanser i andra chakran så försvinner de inte av att jorda sig, utan då behöver man ändå att fortsätta att jobba med de andra chakrana. Men rotchakrat är förstås det allra viktigaste och därför är det bra att ofta göra jordningsövningar. Men förstås om hela livsstilen är "jordig", så behöver man ju inte jorda sig extra. Condor satte också fram en bra jordningsövning för folk som t.e.x inte har möjlighet att vistas i naturen varje dag.

Och den här chakrabalanseringsövningen syftar som sagt också på att lära sig arbeta med sin uppmärksamhet och att påverka energisystemet med sin uppmärksamhet. Och det är något som man inte lär sig av att gå ut i naturen, utan av att öva 😊 Och dessutom är det inte alls så komplicerat som det låter att göra denna chakrabalanseringsövning.

Pyttelite
2021-05-19, 23:26
#7

Jag fastnar på första punkten, lotuspositionen.

Hur viktigt är det att man använder den?

Rent spontant tänker jag att det är en del i utvecklingen att kunna finna balans och harmoni genom att hitta en naturlig position.

Jag tycker inte att lotuspositionen är skön eller möjlig på något sätt.

Det stramar och man ser hur en typ av kroppslig obalans blir tydlig.

Hur viktigt är det att man sitter i lotusposition?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 2021-05-19, 23:26 av Pyttelite
FataMorgana
2021-05-20, 11:36
#8

#7: Det är inte alls viktigt att du sitter just i lotus positionen. Du lika bra sitta på golvet med benen i kors eller bekvämt på en stol, med fötterna i 90 graders vinkel, så att fotsulorna har kontakt med marken och att dom inte dinglar i luften. Försök också att ha en så rak rygg som möjligt, men man kan gärna sätta en kudde mellan ryggen och ryggstödet om det blir bekvämare så och luta sig tillbaka. Huvudsaken är att man har bekvämt när man gör den här övningen så att man orkar koncentrera sig och inte får ont någonstans. Det är ju meningen att man ska må bättre efter den här övningen och inte sämre.

Condor
2021-05-20, 12:02
#9

#5:

Att vara ute i naturen är en fin sak och det jordar. Vi brukar göra promenader i naturen så ofta som vi kan. Det är bara det att vi nästan varje dag har det kalt, regnigt och blåsigt sen flera månader. Vissa naturfolk som lever bortom vår civilisation är så "nära jorden" att de inte behöver att göra jordningsövningar. Man kan också leva en livsstil som är jordande. T.ex. att leva i en hydda upe i bergen. För att inte frysa, samlar man ved i naturen. Maten odlar man själv eller plockar i naturen, liksom att man kan gå och fiska för att skaffa mat. I så fall är man också långt borta från saker som stör ens harmoni.

Buddhistiska munkar som lever uppe i bergen i kloster i Tibet är avskärmade från allt det där. De lever utan stress och tryck, utan fresteler och de känner ingen konkurenskamp och ingen mobbning. De har sina uppgifter i klostret och annars mediterar de. Men är det verkligen äkta andlig utveckling?

Skulle munken som har levt i klostret i Tibet hela livet plötslig vara tvungen att leva i en storstad, skulle det nog snart vara slut på harmonin. Nu måste han skaffa jobb och lägenhet. Han måste lära att hantera konkurrenskamp och mobbning, borta från sitt trygga kloster. Han lär känna hur det är att få ihop pengar till bostad, mat och sånt och att det bara går så länge han har ett jobb. Han utsätts för rädslor att förlora jobbet och han utsätts för alla möjliga frestelser.

Att kunna leva i det här kaoset och ändå vara i harmoni är en annan sak än att fly undan från kaoset för att vara i harmoni. Sådana här övningar hjälper oss med det. Det handlar helt enkelt om att lära sig kontrollera sina energier. Shaolin munkarna var tvugna att lära sig det för att försvara sig och deras kloster i tider med krig och banditer. De behärskar deras chi helt fantastiskt.

Vi västerlänningar är långt ifrån denna behärskning av energier, men vi kan ändå lära en hel del och varje väg börjar med de första stegen. Sådana här övningar, att balansera chakras, jorda sig osv. lär oss att upptäcka och att arbeta med våra energier och med vår uppmärksamhet. Det är de första stegen på den vägen. Visualiseringsövningar och sånt är som att "ta det mentala körkortet". Det är en upptäcktsresa till oss själva. Men det är inget krav att leva så här.

Pyttelite
2021-05-21, 18:14
#10

#8: Tack för förklaring - jag känner att det redan brister i ingången när jag inte lyckas med lotuspositionen.

Så det känns trösterikt att man kan lägga den åt sidan ett tag.

Jag tror helt och fullt på att den här typen av övningar är bra oavsett om man når chakran eller inte.

Det är så svårt att bli naturligt avslappnad - minns fragment om hur det var att vara barn och kunna vara naturligt avslappnad och bara vara. 🦋


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
2021-05-21, 18:55
#11

#10:

Ja då är det bättre att du glömmer hela lotuspositionen. Det var kanske dumt att jag över huvud taget nämnde den i artikeln, då det ändå inte är så många som klarar av den. Men annars är det bra att även träna sin kropps vighet och smidighet genom t.e.x yoga övningar, om man är mycket stel och styv i kroppen och ofta har förspänningar.

Och som du säger behöver man inte ha med det "andliga tänket" varken när man gör yoga eller övningar som den i artikeln, utan det räcker gott med att göra dem för avslappningens skull och bara för att helt enkelt må bra. Att bara få vara för sig själv en stund och komma bort från allt stressande och jäktande som det normala livet ofta för med sig är guld värt det med.

Pyttelite
2021-05-21, 19:03
#12

#11: Klart att du ska beskriva hur du tänker sedan är det träning och åter träning som gäller.

Det viktigaste är att jag kan lägga ett steg i viloläge för att komma till kärnan som jag inte riktigt har nått än eller vet vad det är.

Spännande resa.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
2021-05-21, 19:20
#13

#12: Det som är så spännande, är att det öppnar sig så många nya dörrar när man börjar denna resa. Man kommer liksom aldrig fram 😊

FataMorgana
2021-05-21, 19:21
#14

#13: Man kommer liksom aldrig fram till målet menar jag….

Pyttelite
2021-05-21, 19:42
#15

#14: Jag tror jag förstår vad du menar.

Det är en process mer än ett mål men man utvecklas via ”jakten” till målet.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


FataMorgana
2021-05-21, 19:47
#16

#15: Precis 😊

Condor
2021-05-22, 11:38
#17

Det är vägen som är målet.

Upp till toppen