Några tänkvärda citat
Citerar ur Castaneda:
"Krigarens ödmjukhet är inte detsamma som tiggarens ödmjukhet. En krigare böjer inte sitt huvud inför någon, men samtidigt tillåter han inte att någon böjer sitt huvud inför honom. Tiggaren å andra sidan faller på knä i en blink och sopar golvet för alla och envar han håller för uppsatta personer, men samtidigt begär han att någon som står lägre ska sopa golvet för honom. Det är därför jag inte vet hur en mästare känner sig. Jag känner bara krigarens ödmjukhet och den tillåter mig aldrig att bli mästare för någon. (Berättelser om makt sid 29)"
"Krigarens självförtroende är inte samma sak som vanliga människors självförtroende. Den vanliga människan söker visshet i betraktarens ögon och kallar det självförtroende. Krigaren söker otadlighet i sina egna ögon och kallar det ödmjukhet. Självförtoende betyder att vara säker på sin sak, ödmjukhet innebär otadlighet i tankar och känslor. (Berättelser om makt sid 16) -"
"Då finns det en ond sida i människan, sade jag. Det har du alltid förnekat. Du säger alltid att det onda inte finns, att makten är det enda som finns. Don Juan skrattade tills han kiknade. - Självfallet finns det en mörk sida hos oss, sa han. Vi dödar ju av en nyck, eller hur? Vi bränner folk i Guds namn. Vi förgör oss själva; vi utplånar livet på den här planeten; vi förstör jorden. Och sedan klär vi oss i fotsida kläder och Herren talar direkt till oss. Och vad säger Herren? Han säger att vi ska vara snälla annars ska han straffa oss. Det har Herren hotat med i århundraden utan att det blivit någon förändring. Inte för att vi är onda, utan för att vi är dumma. Människan har en mörk sida, ja, och den kallas dumhet. (Tystnadens makt sid 275) "
- Redigerat 2021-05-14, 18:16 av FataMorgana

Minns att jag upplevde ordet och betydelsen otadlig intressant och fängslande, något att leva upp till. Att övervinna mina mörka sidor, okunnighet och dumhet, se en sann krigares kall och bekämpa min egen fiende av mörker och ondska.
Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Min dotter har just blivit tonåring och mer reflekterande över livet. Häromdagen låg en lapp på hennes bord där hon skrivit: "Stjärnor skiner inte utan mörker". Hon har en spirande klokskap inom sig, som gör mig stolt och förundrad.
Intressant att du också sett dig som en krigare. Min sambo brukar alltid fråga mig hur jag tror att en sann krigare skulle agera om jag t.e.x oroar mig för mycket eller ger upp för lätt eller vad som helst. Fascinerande böcker i allafall.
Vilken klok dotter du har 🙂