Annons:
Läst 4516 ggr
Alwyn
2013-07-22 20:15

Esoteriska böcker

Jag skulle vilja läsa böcker om den esoteriska läran, vilka skulle ni rekommendera? :)

Annons:
Gaiatri
2013-07-23 10:05
#1

Om du inte läst esoteriska böcker innan så beror det lite på intresse och inriktning. Mest pga att det kan vara svårt att ta sig in i vissa grundläggande idéer och terminologin.

Jag tycker att Alice A. Bailey och H. P. Blavatsky ger otroligt mycket och ger de djupa insikterna. 

Sen finns det också Henry T. Laurency som bygger mycket på det som står i böckerna av Bailey och Blavatsky.

En lite enklare enklare förklaring av Teosofin kan man hitta i boken Teosofins Ocean av Judge som också finns att läsa online på svenska.

Böckerna Esoterisk Psykologi I och II av Alice A. Bailey tar upp människans utveckling och relationen till och påverkan från de sju strålarna. En annan grundläggande bok av Bailey är: En avhandling om vit magi som tar upp hur själens visdom manifesteras på det fysiska planet.

Bailey skriver mycket om hur individen utvecklas och om hur vi är uppbyggda och relaterar till andra. Blavatsky skriver i Den hemliga läran om cosmogenesis (Del I) och om hur mänskligheten utvecklats (Del II).

Sajtvärd på Andlig utveckling

Alwyn
2013-08-04 19:27
#2

Tack Gaiatri, jag har kikat på alla dessa böcker och står lite och trampar. Vill läsa dem allihopa men vet inte i vilken ordning :) Hur skulle du göra?

Gaiatri
2013-08-04 20:29
#3

Hej Alwyn,

Jag tror att 'En avhandling om vit magi' kan vara bra att börja med.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Gaiatri
2013-08-11 10:21
#4

I artikeln Om konsten att läsa böcker! så finns det en rubrik med Tips till läsare. Där står det lite om hur man kan förhålla sig till esoteriska böcker och texter eftersom det ibland kan finnas delar av böckerna som är svåra att förstå eller ibland helt obegripliga första gången man läser.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Alwyn
2013-08-16 11:54
#5

Tack Gaiatri. Jag tror dock att det ska gå bra! Är absolut inte helt ny på det här med esoteri, när jag läst om det tidigare fann jag att det speglar min egen inre bild av världen ganska exakt, det var häpnadsväckande att det jag själv funnit på mina andliga resor redan fanns skrivet av andra.

jungfrun78
2014-01-06 20:20
#6

Hej Alwyn!

Detta svar kommer lite sent men du kanske fortfarande är intresserad av esoteriskt material. Om du vill få snabbt grepp om esoteriken så kan jag varmt rekommendera Mats Olssons bok "Att gå vägen", finns att köpa på Books on Demand här, https://shop.books-on-demand.com/vetenskap-nya-tankar/att-ga-vagen-grundlaggande-esoterik/. En lättläst bok som ger god introduktion av estoriken.

Vad roligt att du funnit esoteriken och kan relatera så starkt till den. Har själv bara nosat på lite esoteriskt material men allt jag läser hittar till mitt hjärta.

Må så gott!

Annons:
Alwyn
2014-01-07 16:22
#7

Tack jungfrun :) även jag är jungfru faktiskt. Ska kolla upp boken!

scheindel
2014-01-07 22:02
#8

Kybalion är en klassiker, finns gratis på Gutenberg http://www.gutenberg.org/ebooks/14209

Blavatsky's "Isis unveiled" brukar också anses vara en av de esoteriska "tungviktarna"



Tride
2014-01-07 23:29
#9

Blavatsky: "Tystnadens röst." En tunn liten bok med djup visdom. Anses av många vara hennes viktigaste verk, hennes "testamente" trots det obetydliga omfånget.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Gaiatri
2014-01-08 07:07
#10

Tystnadens röst finns här (på svenska) om man vill läsa online.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Alwyn
2014-01-09 11:49
#11

Tack ska ni ha :) Undrar om man kan hitta dessa böcker på biblioteken. Ska koll idag!

Tride
2014-01-09 12:16
#12

Om du bor i Stockholm kan du låna esoteriska böcker hos Teosofiska Sanfundet vid Karlaplan. Där kan du också få en del tips.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

jungfrun78
2014-05-01 10:06
#13

Hej igen Alwyn!

Hur går det med dina esoterikstudier?

Hittade du några på biblioteket? Här i Linköping finns iallafall några böcker att låna.

Har du sett att du kan läsa alla Laurencys böcker på nätet?

http://www.laurency.com/.

Må så gott!

Annons:
Alwyn
2014-05-01 11:30
#14

Hej! Jag har letat på alla bibliotek här i Uppsala och de finns inte här :( 

Jag gillar inte att läsa böcker på datorn, jag vill ha en riktig bok att ligga på sängen/ soffan med. Vet inte hur jag ska göra … kanske måste köpa men det finns ju så många jag vill läsa.

jungfrun78
2014-05-01 20:42
#15

Vad synd. Jag har håller med dig om att det är jobbigt att läsa på en skärm. Men i Linköping kan man fjärrlåna böcker. Inom länet kostar det ingenting men om man beställer från övriga sverige eller norden kostar det 20 kr. Detta borde man kunna göra även i Uppsala. Då kan du be om att få låna från Linköping. Det finns bla. Laurencys böcker: "Människans väg", "De vises sten" och "Kunskapen om verkligheten".

Sen kan man även köpa exemplar av Laurencys böcker på den hemsidan jag hänvisade dig till ovan (där köpte jag min).

Litar på att du snart har en bok att läsa! :)

Gaiatri
2014-05-01 21:41
#16

Tråkigt att du inte hittar några av böckerna på biblioteket Alwyn. I Göteborg har jag lånat flera av dessa böcker på biblioteket. De esoteriska böckerna brukar stå under Moderna religionsbildningar. Precis som jungfrun78 säger så kan de skicka efter böcker från andra bibliotek i vårt avlånga land.

Sajtvärd på Andlig utveckling

Alwyn
2014-05-05 17:44
#17

Jag ska försöka igen! Gå dit med en ny lista och se om vi kan fjärrlåna. Det får kosta om det kosta vill :)

Gaiatri
2014-05-05 19:08
#18

Hoppas du har bättre lycka denna gång.

Sajtvärd på Andlig utveckling

jungfrun78
2014-05-05 19:41
#19

You go girl! ;)

Hunabku
2014-05-09 00:11
#20

Du kan ladda ner denna bok. Den förklarar det mesta som man bör veta för en seriös andlig utveckling.

Enjoy!

https://www.dropbox.com/s/ap0r000vvrqiur2/Det%20fullkomliga%20%C3%A4ktenskapet%20E-bok.pdf

Annons:
Alwyn
2014-05-17 09:42
#21

#20 det låter inte riktigt som en bok i min smak men tack ändå!

Hunabku
2014-06-21 02:50
#22

Give it a try! Det är värt det.  Men håll i hatten eftersom den är skriven med eld…

Upp till toppen
Annons: