Annons:
Läst 1165 ggr
Sagha1233
2/17/14, 7:24 PM

Fråga om en konstnär

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, hejsan….vet inte ens om frågan tillhör tråden, men det får jag se…. Jag undrar om någon här vet något om "Altarbild, nr 1" av Hilma af Klint. Hörde att hon var andligt intresserad, och målade bilder och symboler från meditationer eller vad det nu var…. Någon som vet vad typ budskapet är i bilden eller vad den betyder…?

Annons:
VildaVittra
2/17/14, 7:36 PM
#1

Intressant konstnär. Detta hittade jag om målningen (eller sviten av altarbilder).

"Altarbilderna är en sammanfattning av de tidigare serierna där själen rör sig neråt genom materien, för att sedan vända uppåt igen. Den liksidiga triangeln har en central plats i många kulturer och religioner. Triangeln som sträcker sig mot solen kan betraktas som en utveckling uppåt genom sfärerna, medan den omvända betecknar den motsatta processen. I mitten av den tredje och sista målningens cirkel är två trianglar sammansatta till en sexuddig stjärna. Stjärnan innesluter de fyra elementen – eld, vatten, luft och jord – och är en esoterisk symbol för universum."

http://www.modernamuseet.se/Documents/Skolan/Stockholm/Lararhandledning-hilmaafklint.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tride
2/18/14, 10:22 PM
#2

Fin bild och fin förklaring, #1.

Tride.

Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling

"Livet är inte lätt men intressant"  storafamnen

 

 

Upp till toppen
Annons: