Annons:
Läst 1680 ggr
Piixy
1/9/14, 10:15 PM

Liv?

Idag på natur lektionen frågade min lärare vad liv är. då kom jag och tänka på:

Skulle vi kunna leva utan en själ? Är det våran själ som tänker eller är det min hjärna som har min personlighet? Är det min själ som gör att jag tänker? 

Skulle ett liv existera utan en själ?

Annons:
RobinEH
1/9/14, 10:24 PM
#1

Nej, det krävs ingen själ. Växter lever, fiskar lever, elefanter lever och vi människor lever. 

Din själ gör inte så att du tänker. Det som gör att du har möjlighet att tänka är din kropps förmåga att hålla organen funktionella. Det du tänker är din "uppfattning" av neuroaktiviteten i hjärnan.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

iMrtin
1/9/14, 10:34 PM
#2

Jag tror anden i oss har en själ, anden för den vidare (vart man nu ska) så minnet består. Hjärnan kan vi använda för att trimma våra första tankar. "hjälparen" som det talas om i Bibeln tror jag är en ande(syndfria Jesus) som hjälper våran ande om vi vill fuska lite och förstå sanningen om Guds rike. Enda kravet är att vi tror på att han dog för våra synder och återuppstod.


[Hukanson]
1/10/14, 4:24 PM
#3

En intressant och för framtiden viktig fråga tycker jag. Om man går till Bibliska källor tex Genesis så står det att Herren danade en varelse tills Han slutligen förde in varelsen till sin Trädgård för att blåsa livsanden in i honom och han blev Adam den levande Människan som kunde tänka och namnge djuren som fanns i trädgården och prata med Herren på ett intelligent sätt. Även vi kan ju se att tex chimpanser lever och har ett rudimentärt tänkande med minne och omdömesförmåga. Men de har ingen märkbar utveckling som art i det yttre. De beter sig likadant århundrade efter århundrade. Varför har då människan en så tydligt märkbar utvecklingsförmåga? Kanske det är helt sant att Människan är en skapelse av en Gud som vill att människan ska verka i Hans anda och tänka och göra en värld fylld med intelligens som som gör tillvaron spännande och bekväm med alla möjliga materiella uppfinningar. I detta perspektiv så blir konsekvensen att människan är en skapelse som är beroende av en Skapare för sitt ljus, kärlek och vilja. En Skapare som inte lägger sig i och bestämmer utan låter människan ha sin fria vilja tills människan har utvecklats så mycket att hon betraktar sig själv som gud och därmed fullt bejakar sin sanna identitet .

Gaiatri
1/12/14, 4:03 PM
#4

Jag tror att det som lever är besjälat på något sätt. Växter och djur är som människor och mineraler en del av världssjälen. Det verkar också finnas en ytterligare själslig komponent inom människan som Hukanson skriver om. 

Jag tror att man utvecklar tankeförmågan som människa men det tänkandet är inte själens tankar utan personlighetens tankar. Inom esoteriken sägs att den individuella själen (den som skiljer oss från djuren) har sin kropp på mentalplanet. 

Tankar kan ses som ett resultat av idéer från själen som förs ned på lägre mentala nivåer där de får form (tankar eller tankeformer) och där smälts samman med andra existerande tankar och tankeformer. Därigenom behåller sig inte idéerna rena utan blir något förvrängda i mötet med de personliga tankarna.

Sajtvärd på Andlig utveckling

[elmaek]
1/18/14, 10:57 AM
#5

Jag vill tro att själen är det fina i dig, på ett ungefär. Svårt att formulera mig.

Såklart man kan leva utan en själ, men dom med en själ vet vad hänsyn och respekt är. Lite så ser jag det som! De utan själ är dom som är elaka, egoistiska, respektlösa och hänsynslösa.

RobinEH
1/18/14, 12:20 PM
#6

#5

Kan du ge exempel på en handling som inte bygger på egoism?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Annons:
Upp till toppen
Annons: