Bibeln
Vill bara fråga en kort fråga som lyder följande: Tror ni på bibeln?
Jag tror inte på bibeln, jag har inte läst den men jag har ju hört några delar ifrån den och jag tycker att den verkar ganska hård. Hård mot människor. Lev "såhär" så kommer du att få ett evigt och sånt.
Jag vet inte riktigt om jag tror på bibeln och jag har ångest och är ganska rädd för att han skulle bli arg på mig, om nu bibeln är sann och att jag då inte tror på den och tycker att den är för hård mot oss för jag är ganska säker på att han finns och jag älskar han och är rörd för vad han gör för oss.
Tycker ni det är konstigt att tro på gud men inte tro på bibeln?
Vad tänker ni?

Och nu menar jag inte att dem 10 budorden är hårda, formulerade mig not lite fel där, men alltså när det ungefär står såhär: "Tror du på mig så får du evigt liv, tror du inte så får du ej det".
Är det sant att det står så och liknande?
Man kan tolka bibeln på fmera sätt då bibeln blivit översatt flera gånger och därmed har vissa ord och meningar ändrats. Men jag tror nog att mån måste tro på bibeln på något sätt,alltså inte precis som det står i bibeln då man kan rolka det olika.

#1 Ja, det är ju en bra idé, men vill ju veta vad andra tycker också :)

#3 Åh, varför tänkte jag inte på det? 😐 Den skrevs ju för längesen också, nästan vem som helst kan ju ha vart och rört om i grytan så att säga (:

Jag tycker att bibeln är en oerhört vacker bok att läsa (man kan hoppa över alla stamtavlor). Det finns väldigt mycket vishet att hämta ur det och den har fått oförtjänt dåligt rykte tycker jag. Men det samma gäller ju de flesta större religiösa skrifter.
Jag tror inte på det som står i bibeln som absolut sanning, jag är inte kristen. Men jag ser den som en samling skrifter som lär en hur man ska leva för att leva på ett bra sätt.
Att den innehåller mycket regler är ju självklart just eftersom den försöker visa en hur man ska leva för att bli en bra människa. Havamál innehåller också mycket regler eftersom den fyller samma funktion.

Du behöver inte känna ångest. Vi alla bär på synder. Det handlar om att titta in i sitt eget själslig liv och vara ärlig. Om man tex. känner avundsjuka eller förakt, då kan man göra sig medveten om att det är så man känner, och samtidigt uppriktigt be om Guds förlåtelse. Gud förlåter den som ber om förlåtelse, men det handlar om att uppriktigt be om förlåtelse - att känna att man ber. Man behöver alltså inte var en felfri människa som lever perfekt efter olika regler. Istället är det vår positiva och glada strävan att alltid göra rätt för oss som är det viktiga, tillsammans med en uppriktig förmåga att be om syndernas förlåtelse då vi misslyckas. Gud älskar oss och vill föra oss till lyhördhet och ödmjukhet, och inte i första hand straffa oss. Här är en intressant länk som handlar om det http://svenskakyrkan.se/?id=655912 Så har jag förstått det hela..
Kommer bara att tänka på den gamla historian med missionären som predikade om bibeln och gud för inuiterna. Efter ett tag frågade en inuit:
- Efter att ha hört det här vill jag veta, om vi nu inte tror på din gud, hamnar vi i helvetet då?
- Ja.
- Men om du inte hade kommit hit och berättat för oss, så vi inte ens kände till din gud, hade vi hamnat i helvetet då?
- Nej, för då är det inte ert fel.
- Varför kom du hit och berättade då?
Nej, möjligtvis vi etiklära och sådant som går att binda till historisk fakta.

Vad man än tror på, om det är Bibeln eller annan förklaringsmodell av sin världsbild, så kommer man till en punkt i livet där man ställs inför val, som antingen kan gynna ens andliga tillväxt eller tvärtom-det är omöjligt att undkomma ens egna konsekvenser av handlingar man själv bidragit till på något vis, även indirekt.
Det tror jag vill uttryckas i Bibeln, att du har ett val-och det valet får konsekvenser, för dig och alla runt dig. Bibeln ger även redskap för att bli mer medveten om att vi har det ansvaret, så; alla heliga skrifter.
När det gäller religion skall man välja den som man lättast kan ta till sig, som "rimmar med det inre", en del väljer bibeln..men vi är ju inte stöpta ur samma form.
Att vi skulle bli straffade av något elakare än oss själva..ja, det kommer inte från någon högre ort-där måste vi öva upp våra känslospröt..å tänka; "Skulle en kärleksfull skapare agera så?"
Det står bla i bibeln att "Gud är kärlek"-alltså motsatsen till hat, hämnd osv..
Däremot prövas vi, av våra begär-men det är ju därför vi är här enligt min egen mening.
"Inom
en människa av ljus, finns det ljus...När
hon inte lyser, råder mörker." (Evangelium
enligt Thomas,
24)
/ Wingen
Jag trodde också på Gud innan jag ens hade läst bibeln. Men när man börja läsa bibeln och studerar den, får undervisning om allt man inte förstår, börjar man förstå att bibelns ord är från Gud.
Det mesta är skrivet av människor under inflytande av Helige Ande. Det betyder inte att det inte är något man intekan lita på, bara för att människor varit inblandade i skrivandet. På Guds uppmaning har det mesta blivit nedtecknat och ögonvittnen som återberättar Jesus liv på jorden.

En bra bit på vägen, därefter illusion :)

Börjat läsa bibeln för inte länge sedan och undrar om inte det handlar om två världar, lite gömt. Det andliga och värdsliga.
Tycker inte alls att det är konstigt att tro på Gud men inte på Bibeln.
Bibeln är skriven av människans egen tolkning och människan har i alla tider försökt styra varandra.
Där emot tycker jag att det finns en hel del klokskap i Bibeln och om "man" nu läser den, så tror jag att det som landar inom är sant. För en själv.
Låta sin egna känsla leda.
Det var inte alls länge sen jag pratade med mina barn om Gud. Dom har inte tagit emot Jesus… ännu 🙂 Men jag vet att mina barn är välsignade genom mig och min tro och Gud har vissa löften där och jag litar på honom.
Men jag har ofta pratat med människor som aldrig läst bibeln, men ändå, konstigt nog har dom en bestämd uppfattning om hur Gud är.. och det är oftast en straffande Gud, någon som vill "hindra" en från att leva livet.
Då frågar jag… Men var har du fått det ifrån…?? Har du läst bibeln?
-Nej, men jag har nog hört talas om allt som står i bibeln!
-Ok.. men om du läser bibeln själv, på dina egna villkor, utan att lyssna på andra så kommer du kanske upptäcka att Gud inte är OND.
Tänk att tröskeln där ska vara så svår att komma över. BÖRJA läs bibeln.. BÖRJA…
-Säg inte att… ja.. jag tänkte läsa igår, men jag var så trött så jag glömde bort. Läs åtminstone ett litet stycke varje kväll innan du går och lägger dig. Det är inte särskilt mycket begärt, med tanke på vad Jesus erbjuder dig..
När Jesus lärjungar låg och sov, fast dom skulle vaka och vakta, då var Jesus vaken. Det ÄR en kamp mellan köttet och anden. Anden är alltid villig, men kroppen är svag.
Anden är villig,men köttet är svagt. det handlar om att lära känna sig själv på djupet i alla skrymslen.vägen har sina krokar som man ska ta sig igenom.
Våra begär är det mest lömska som drar oss nedåt i materien inte uppåt som man kan tro.
Bibels texter kan tolkas olika,så även med andra texter där människan har satt sin prägel.medvetet eller omedvetet så blir innehållet ursprungliga text förvanskat, men guldkornen finns där.

bibeln är en av flera urkunder, som anses ha andligt ursprung och inflytande. Koranen är en annan, Tipitakan (buddistiska läro-skrifter) en tredje, Mahabharata, (hinduisk urkund) en fjärde osv.
Jag har läst något i dem alla, dock ingen komplett. Bibeln består i själva verket av ett antal böcker, samt två huvudavdelningar, Gamla och nya Testamentet, varav det förra beskriver judarnas historia, det senare kristendomens uppkomst.
Tride.
Sajtvärd på Indien.ifokus. Medarbetare på Andlig Utveckling
"Livet är inte lätt men intressant" storafamnen
"Gud är kärlek" vi ska väl helt enkelt tro på kärleken och leva med den? :D
Jag tror inte att man kommer att straffas om man inte tror på bibeln. Jag menar, det samma säger de om andra skrifter - så helt plötsligt ska man tro på allt, och då krockar det ju… Det är människor som har använt det förr för att få makt och skrämmas. (Vissa saker i bibeln respekterar jag dock, det är mycket vettigt som har sagts. Men jag tror inte att om man läser bibeln och tror på den att man kommer att bli 900 år… haha.)
Om man lyssnar på berättelser från människor som har varit med om olyckor, dött och sedan kommit tillbaka så har de ju upplevt kärlek och ljus trots att de inte är kristna. Jag har en vän till mig, han är inte kristen alls, men vill gott ändå - han upplevde en enorm kärlek och ljus medan hans hjärta och hjärna slutade fungera i en olycka.
Han vaknade upp och sedan fick jag höra det här.
Man får tro precis hur man vill. Jag respekterar det, så länge ingen kommer till skada. Det är bara hur jag ser på saken :-) Tolka bibeln som det känns rätt för dig, men tro kanske inte på allt bokstavligen. :-)

Innerst inne tror jag ju, att man inte ens behöver vara läskunnig för att uppleva Gud.
Tride.
Det är mycket sant! :-) Det finns många människor som inte kan läsa. De måste ju också på något sätt kunna uppleva den där känslan och bli accepterade i "himlen", om man nu väljer att kalla det så.
Det står att den helige ande ska lära oss om allt vi behöver veta.

Det finns många människor som kan läsa, men som ändå inte kan nå kontakt med sin gudomliga kärna. Det sitter liksom inte i bokstäverna . . .🤔
Tride.
jag tror inte på bibeln. bibeln är en kristen bok och jag är inte kristen. jag har läst den, den innehåller en hel del vishet precis som många andra gamla texter, men det betyder inte att allt, eller ens mycket av det, som står i den är sant. jag tror mer på arkeologi och texter som inte har en lika tydlig anknytning till en specifik religion/kultur.

Bibeln kan vara intressant att läsa, men nog kräver den en hel del distans av läsaren.
Tride.
Man bör även läsa dom Apokryfiska texterna och inte enbart dom kanoniserade texterna för att få en större helhetsomfattning.
#19 Tride 👍🙂

Jag är döpt kristen men tror ej på bibeln och skrämselpropagandan ur alla religioner med en allsmäktig gud som kräver total lydnad och underkastelse av sina troende! Bibeln i sig är en sago bok som är skriven för att visa att det bara finns en gud osv. Man skall följa sitt egna hjärta och själ och inte känna sig tvingad till tro och underkastelse pga rädsla som bibeln och liknande kräver, människan är en fri skapande själ och inte en slav.
Who knows what tomorrow brings
In a world, few hearts survive.
Jag tror precis som Jonan att "man skall följa sitt egna hjärta och själ och inte känna sig tvingad…"
Personligen tror jag på Gud. Kanske någon vacker dag upptäcker du Jonan honom också. Det vet vi inte. Allt är möjligt/omöjligt i detta sammanhang.
Fast jag tror på det möjliga!
Annars skulle du inte hänga dig här….
Kan man tänka sig att det är du som kallar på Gud eller är det Gud som kallar på dig…
Med all välvilja/Marjaana
Man kan ju självklart to på gud utan att tro på biblen då biblen om litteratur och som komerciell bok inte blev färdigskriver lång efter jesus död. Om man nu antar att gud alltid funnits, så kan man i princip tro på gud utan någon religion alls eftersom gud är äldre än alla kända relgioner. Man kan givetvis ha svårt att förklara olika grejer och då kan man använda sig av religionen, som egentligen är olika teorier som förklarar saker och ting.
Man måste också förstå den historiska kontexten kring alla händelser. Visst kan jesus ha varit skickad av gud och visst kan jesus ha gjort mirakel, fast det spelar egentligen ingen roll. Folk trodde inte på honom då, och jag tvivlar att de flesta kristna verkligen tror och står för det jesus menade nu. Folk har inte ändrats på 2000 år och kommer nog aldrig göra det.
Du skriver mycket kloka rader, Tralle3!
Men fasike också, jag måste gå och lägga mig nu…😕