Etikettmeditation
Läst 2983 ggr
retep
2013-09-06, 14:45

Meditation vs meditation

Man kan meditera på olika sätt och av olika anledning!

För min del är meditation en metod och teknik för transcendering!

Vad tänker du att meningen är med meditation och vad menar du att den skall ge och leda till m. m.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

gryningen
2013-09-06, 16:22

Att fånga upp sina tankar,som har en benägenhet att flaxa iväg. 

Det finns ingenting annat än här och nu i denna stund.

Framtiden är en illusion som man ingenting om.Gårdagens blad är redan skriven.

Naturen är min meditation,där finns ingen mänsklig tid.

Yon
Yon 
2013-09-06, 20:19

Intressant fråga.

Att ägna uppmärksamhet åt den inre världen. Mental verksamhet som inte är direkt bunden till upplevelser från de fem sinnena.

retep
2013-09-07, 14:43

#1 Är meditation i naturen något du gör för stunden, som något härligt meditativt, då naturen är harmonisk och stilla. Eller tänker du att meditation är något som man gör regelbundet och som skall leda vidare till fördjupad andlighet och medvetenhet… #1 Vad tänker du att denna "uppmärksamhet åt den inre världen" ger och skall leda? Och vad menar du händer när mental verksamhet "inte är direkt bunden till upplevelser från de fem sinnena"?

gryningen
2013-09-07, 17:59

Att bara vara ute i naturen och ta emot dessa intryck.man blir ett med naturen,man bara är.

Någon regelbundenhet har jag inte,man får ta som det kommer.

Den andra frågan var nog ställd till Yon.

retep
2013-09-07, 18:10

Ja den andra frågan var till Yon! #4 Visst är det fantastiskt att bli ett med naturen och bara vara! Tänker du något kring vad det är som kommer, när man får ta det som det kommer…och hur det kommer? Som du märker försöker jag locka dig…och andra, till att utveckla tankar, upplevelser och erfarenheter av och kring det vi kallar meditation.

gryningen
2013-09-07, 18:54

Jadu retep.

Kluriga frågor,man får nog ta det som kommer.oavsett om man förstår innebörden eller inte och låta det vara så.

Utvecklingen går ändå framåt i sin takt.

Yon
Yon 
2013-09-07, 20:49

Du stälde en fråga direkt till mig #3, så om jag undviker att svara så är det också ett sorts svar, och den typen av svar kan uppfattas som otrevligt här, vilket jag vill undvika.

Så jag ger ett rakt svar med hänsyn till min upplevelse av diskussionen:

Jag tror att du redan anser dig ha svaret på vad meditation är. Du kommer leda diskussionen mot "trancendal meditation", och din avsikt är att övertyga folk om att TM är det bästa. Din plan är att låta folk utveckla sina tankar, och sedan ska du vägleda dem genom att visa hur deras tankar och erfarenheter bekräftar hur sann TM är.

Därmed avstår jag från att svara direkt på din fråga i #3, eftersom jag inte är intresserad av att övertygas. Jag svarar istället att det är ett problem att utgå från att något – vad som helst – är bäst. Så… om du frågar mig vad meditation är, så anser jag att vi finner det på egen hand när vi förkastar allt annat, inklusive TM. Jag tror att folk underkastar sig andras idéer om vad meditation är, och att sådan underkastelse är ett hinder. Jag tror att andlig utveckling kräver ett kreativt sinnelag som söker sin egen väg, snarare än att försöka imitera andra, både vad gäller metoder och idéer om slutmål.

Loris M
2013-09-07, 22:12

Jag är nog inne på samma spår som Yon, meditation behöver inte nödvändigtvis leda till TM eller betyda att det finns bara ett "rätt sätt" att meditera. Tror också att andlighet är något personligt, vi ska leta och finna vår egen väg och inte få färdiga svar av kursledare som ska visa den rätta vägen. Vi ska inte behöva gå dyra kurser för att uppnå upplysning, vad det nu kan betyda. Allt kommer i sinom tid när vi är redo för det.

Att meditera behöver inte nödvändigtvis betyda att slutmålet är TM och upplysning. Man kan meditera i syfte att finna lugnet, fokusera på nuet och varandet. Man kan också fokusera på de tankar som kommer och går. Man kan meditera i syfte att träffa sina andliga guider eller komma i kontakt med andevärlden. Eller se sina tidigare liv.

Ibland när jag har det jätte stressigt ex. på jobbet och känner att jag har hundra saker som jag måste göra, kan jag också ta mig fem minuter och meditera. Det är så enkelt som att jag sätter mig på stolen, blundar, fokuserar på nuet och andningen och släpper alla tankar på det som ska göras om en stund. Det är också meditation och behöver inte vara märkvärdigare än så. Målet är då att finna inre lugn och arbeta bort känslor av stress. Brukar hjälpa faktiskt.

retep
2013-09-07, 23:09

#6 Du säger "Utvecklingen går ändå framåt i sin takt" och det har du ju helt rätt i. Samtidigt är det så att vi genom vår medvetenhet fått förmågan och möjligheten att styra och aktivt medverka till den utvecklingen! #7 Tack för ditt inlägg Yon, som nära nog är mitt i prick! Jag uppskattar faktiskt att du avslöjar min ambition att förespråka och informera om TM. Att du inte är intresserad av att bli övertygad är okey med mig. Min ambition är inte att övertyga utan att förmedla kunskap och information. Som förhoppningsvis ger dig och andra en grund för att göra bedömning och skapa egna övertygelser. #8 Jag menar också att andlighet är något personligt, men vet också att andlighet och Anden är Universell, i det att den förenar oss alla. Och meditation kan som du säger göras av alla dessa olika anledningar du nämner och är absolut inte att förakta. Men det är också en av anledningarna till att jag berättar om TM, som egentligen är mer av en medvetandeteknik än det är meditation. En naturlig och enkel teknik som leder till och visar att Varandet inte är något man når genom att fokusera. och att nuet och och lugnet har oändligt djup.

NiklasTyreso
2013-09-20, 22:51

Meditation är en andlig aktivitet för många andliga personer, men inte för mig.

Meditation är kopplad till religiösa trosuppfattningar för många religiösa meditatörer, men inte för mig.

Jag är både religiös och andlig, men för mig är meditation ett sätt att träna och uppnå mental avspänning och totalt lugn.

Yon
Yon 
2013-09-21, 09:51

Vad har du för användning av "mental avspänning och totalt lugn"? 

Jag menar inte att vara otrevlig. Bara nyfiken på ditt perspektiv. :)

iMrtin
2014-01-04, 23:54

meditera i Den helige Anden.

Låta Honom guida dig och förutsätningslöst. Bra om man har tid över.

gandalfwhite
2014-01-05, 18:10

Mediation för mig är att fördjupa mitt medvetandande, mitt jag, med det andliga väsen jag är. Meditation ger mig livsnödvändig andlig energi och balans i livet, en friskare medvetenhet om sambandet mellan mitt andliga väsen, min själ eller mitt jag (vad man nu vill kalla det) och dess sammanhang och samverkan med de universella energierna, de kreativa skapande krafterna. En del kallar dem för Gud eller Livets källa. Och det behöver inte ha med någon religion eller troslära att göra.

Upp till toppen