Annons:
Läst 3008 ggr
Krissegy
2013-10-11 19:56

Meditations råd

Hej alla snälla på andligutveckling!

Idag har jag funderat på en sak, meditation. Jag vill lyckas med det så bra jag kan. Men har egentligen aldrig lagt ner tid på det lixom. För det e som en inre röst som säger liksom att jag inte kan.. Men jag tänkte verkligen pröva ikväll. O undrar om ni har några snabba råd på tungan? 

Kram

What we think, We become

Annons:
[Sol69]
2013-10-11 21:47
#1

Ställ inte några krav på att du ska uppleva något speciellt och tro att det ska fungera första gången.. utan ge det tid.. och i början brukar de rekommendera en guidad meditation.

[Pernilla7]
2013-10-12 17:37
#2

Jag brukar sitta vid en plats som jag älskar och tycker är harmonisk (t ex en vacker plats i skogen) utan andra störande ljud som kan komma av elektroniska saker även om vi inte uppfattar det. Sen brukar jag sitta (eller ibland faktiskt ligga) i en bekväm ställning och andas med magen först kanske 5 gånger, sen andas jag in så mycket luft jag kan så magen, bröstkorgen och nyckelbenen åker upp och sen andas ut. kan man inte så behövs de inte att ta in så mycket luft utan bara andas in med magen, det är för att tala om för kroppen att den ska vila, bli avslappnad. Och bara lyssna inåt, på naturen och känna harmonin. 

OBS! Olika människor mediterar på olika sätt. Du måste söka och prova många för att se vilken typ av meditation som passar dig! 

Hoppas jag hjälpte och önskar dig all lycka! ✨

Yon
2013-10-13 09:45
#3

Sökandet efter den meditation som passar en själv är också en sorts meditation, eller iallafall en kontemplation..

Denna kommentar har tagits bort.
retep
2013-10-13 14:18
#5

Hur man lär sig meditera En av fördelarna med Transcendental Meditation är att den går fort och lätt att lära sig – vem som helst kan lära sig att meditera. Tekniken har man med sig för resten av livet, och de positiva effekterna ökar ju längre man utövar tekniken regelbundet. Så här är en meditationskurs upplagd: 1. Informationsföredrag – Transcendental Meditations effekter på mental förmåga, hälsa, relationer och samhälle, 1- 1½ tim – oftast kostnadsfritt 2. 2. Förberedande föredrag – Hur metoden fungerar och kursens uppläggning, 1 tim, kostnadsfritt 3. 3. Personlig intervju, ca 10 min 4. 4. Personliga instruktioner – 1-2 tim 5. 5. Uppföljningsträff – Transcendental Meditations mekanik: personlig erfarenhet och praktisk tillämpning 1½-2 tim 6. 6. Uppföljningsträff – Effekterna av Transcendental Meditation på sinne och kropp, på medvetandet och nervsystemet, 1½-2 tim 7. 7. Uppföljningsträff – Kontroll och bekräftelse av korrekt utövning av tekniken – en vision av målet: full utveckling i livet 1½-2 tim Den personliga instruktionen och de tre uppföljningsträffarna ska ske under fyra sammanhängande dagar. Efter ca 10-14 dagar blir det ett uppföljningsmöte, och därefter ytterligare några uppföljningsmöten ungefär varannan vecka i ca fyra månader. Personlig vägledning finns senare tillgänglig om du känner att det skulle behövas. Transcendental Meditation lärs ut på ett systematiskt sätt. Anmäl dig till ett informationsföredrag nu på vårt kontaktformulär Kurspriser Grundpriset för att lära sig Transcendental Meditation är 7.900 kr. I avgiften ingår nybörjarkursen med 7 uppföljningsträffar under 4 månader. Under första året kan man dessutom kostnadsfritt komma på ytterligare gruppträffar och få individuell vägledning i mån av behov. Det är en engångsavgift som ger dig all nödvändig kunskap för att använda dig av Transcendental Meditation hela livet. Studentrabatt För heltidsstuderande är priset, 4.900 kr. Någon form av legitimation som visar att man är studerande krävs. Familjerabatt Det finns en förmånlig familjerabatt. Båda föräldrar plus ett barn (under 18 år) betalar 13.500 kr tillsammans. Ytterligare barn i familjen som vill lära sig betalar det normala priset för sin prisgrupp. För barn mellan 4 och 10 års ålder, vars föräldrar mediterar, finns en speciell barnteknik som kostar 2.500 kr. Grupprabatt Vi erbjuder förmånliga rabatter för grupper på minst sex personer. Kanske kan du få några av dina vänner, kollegor, släktingar, klasskamrater, etc. att också lära sig med dig? Kontakta oss för detaljer. Enskilda kurser För den som vill gå TM-kurs privat, på tu man hand med en kursledare för att t.ex. kunna skräddarsy tider för kursmöten, finns möjligheten att göra så. Priset är då högre – kontakta oss för information om du är intresserad av detta alternativ. Finansiering av kursen Om du är intresserad av att lära dig Transcendental Meditation men absolut inte har råd med dessa priser så kontakta oss ändå för att meddela ditt intresse. Transcendental Meditation är en unik teknik som inte går att jämföra med andra tekniker, vilket även vetenskaplig forskning visat. Priset för TM-kursen speglar detta faktum. Du får något som du har med dig hela livet, och som berikar ditt liv på många, många sätt. Speciella bidrag Det finns ett begränsat antal speciella bidrag tillgängliga för låginkomsttagare. Om du tillhör denna grupp kan du tala med en TM-lärare, efter att ha deltagit i ett informationsföredrag, för att se hur du kan ansöka om att få ett sådant bidrag. Delbetalning I samarbete med Human Finans kan vi erbjuda förmånlig räntefri delbetalning. Klicka på Human Finans och följ instruktionen. Eller ring 08 – 560 201 15 för gratis rådgivning. Vart går pengarna? En del av pengarna går till lön för TM-läraren och en del går till den nationella och den internationella TM-organisationen som är en ideell stiftelse. Pengarna går till att driva organisationen samt till att förverkliga de mål som Maharishi satt upp för verksamheten. Målet är i korthet att skapa en värld i samklang med naturlagarna där människor lever i fred, välfärd och harmoni med hög livskvalitet. För detta har man flera delprogram som omfattar många områden i samhället inklusive naturenlig sjukvård (Maharishi Ayurveda), ekologiskt jordbruk, undervisning som utvecklar eleverna som människor i tillägg till att förmedla kunskap m.m. Detta kräver stora investeringar i varje land.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Krissegy
2013-10-13 16:30
#6

#4 Ja vad jag vet är att du inte har nått med de o göra.

Tack alla för era bästa råd. Tar alltid emot alla hjälp man kan på. som jag brukar säga…" man kan aldrig bli fullärd inom andliga, man lär sig nytt varje dag"

What we think, We become

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Krissegy
2013-10-13 17:15
#8

#7, igen vad har du med det o göra?

What we think, We become

LondonClock
2013-10-13 18:08
#9

Det finns många guidade meditationer på youtube.

signemo
2013-10-15 22:14
#10

Du kan meditera själv. Har skaffat lite olika meditationsskivor. Varav en del passar just mig bra.

Har gått hos en kvinna som håller i meditationer.  Inget dyrt,  100 kronor per gång, men mycket bra meditationer.

Men det viktigaste är att du bestämmer dig och avsätter tid för det, Var o hur. Ja det är vad som passar dig bäst

Var rädda om varandra

[Hukanson]
2013-10-18 16:50
#11

En meditationsform som sägs vara mer säker är att göra en bönemeditation. Om du tror på någon uppenbarelse av Gud kan du alltid åkalla Gud och tala om allting du är tacksam för i ditt liv och vad du önskar högst och mest - det blir till en stilla meditation som stannar i positivitet.

[niklaeri02]
2013-10-19 13:49
#12

En meditationsform, eller yoga, som jag har använt mig av en hel del. Inte nu dock.

http://www.aypsite.org/

rosen.johansson
2013-10-26 22:16
#13

Ja har en jättelätt meditationsövning för o tömma huvudet. Föreställ dig att du sitter vid en vacker plats. Den får se ut precis som du vill. Men du sitter bredvid en bäck. Längre upp vid bäcken finns ett träd. Ibland ramlar det ner ett löv i bäcken som följer med vattnet ner. När en tanke kommer så lägger jag den i en genomskinlig påse o lägger på ett löv som kommer glidande på bäcken o så ser jag hur den tanken, eller känslan får försvinna på lövet nerför bäcken.
Kan vara en lätt övning att börja med. Jag tycker denna funkar bra tex på jobbet eller om det är stressigt o jag behöver varva ner. 
Men det viktigaste är att du hittar en övning som fungerar bra för dig!! Pröva massa olika :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: