Andlig utveckling iFokus

Andlig utveckling

Läst 1996 ggr
retep
6

Oändlighet...Evighet...

Evig oändlighet, oändlig evighet. Allt som är ändligt är också oändligt! För enbart genom det oändliga är ändlighet möjlig. Allt som är tillfälligt, föränderligt är också evigt! För endast genom evigheten är det möjligt! Vi kan aldrig förstå evigheten, aldrig förstå det oändliga! Men vi kan vara oändliga och erfara evighet!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Jofiel
5

Min mamma gav mig en bra beskrivning på evigheten.

Tänk dig ett berg som är 1000 m högt och 1000 m brett.

Vart 1000 år kommer det en fågel och vässar sin näbb på bergets topp.

När detta berget är uppslitet har det gått en sekund av evigheten.

Jag tycker det är en ganska tänkvärd och bra beskrivning.

theone2
3

kan tycka ordet evighet i sig är en illusion, om vi pratar evighet som tid blir det lite fel perspektiv, tid som sådan är skapt av oss i denna dimension. Tid finns inte i säg astral, där kan du förflytta dig från ställe till ställe med tanke ( drömmar bland annat). Så om vi pratar evighet som sagt så blir tidperspektiv på något du inte kan mäta i tid fel mätning.

Evighet är kanske lättast o beskriva i ett nu, inte i ett då eller i ett framtidsperspektiv.

retep
1

Ja, visst kan man tycka att ordet evighet är en illusion! Det och tid kan inte vara något annat, inte utifrån förståndet och förståelsens synvinkel. Tid, om än en annan finns också i en astral verklighet! Evighet är kanske just det…dåtid, nutid, framtid i Ett nu! I tiden och utanför, i rummet och utanför, i Ett och det samma? Att vilja förstå är att vara i tiden och rummet! Att bara Vara och erfara är utan tid, utan rum!

theone2
2

Hmmm vissa saker håller jag med om andra inte men i stort kan jag hålla med om att evigheten finns i nuet… Den kan inte finnas på något annat ställe. Det vore en illusion

Gaiatri
2

Så länge det finns sekvenser av händelser så finns det såklart en uppfattning av att händelser sker efter varandra och det kan man kalla tid. Vad skulle annars tid vara? Jag förstår faktiskt inte varför en del hakar upp sig på användningen av ordet tid.

Sker det saker efter varandra så får man ju kalla det för något. Eller så sker det ingenting och då finns inte tid, eller snarare så upplevs ingen tid.

Finns ingen upplevelse av förfluten tid, finns det då en upplevelse av att något förändras eller utvecklas? Om ingenting sker och allt är ett nu, finns det då en väg att gå?

På astralplanet upplevs tiden (händelser som följer på varandra) annorlunda för att vi inte har en tung kropp som hindrar att förflyttningar sker lika snabbt som med den astrala kroppen. Men det är ju ändå något som sker, händelser som upplevs efter varandra.

Jag vaknar vid samma tid på morgonen vare sig väckarklockan ringer eller ej. Men den tiden finns ju inte, så då är det en illusion att jag vaknar på morgonen och går till jobbet.

Det finns väl då varken sommar eller vår, höst eller vinter utan allt sker samtidigt och upplevs samtidigt som ett enda nu.

theone2
1

Jag förstår detta kan vara för stort för vissa att greppa men upplevelse av tid är inte samma som att den finns. Kan berätta en liten historia:

Två män står o tittar på en flagga den ena säger till den andra, ser du hur flaggan rör sig i vinden? då svarar den andra, nej det är vinden som rör sig med flaggan. Det kommer en 3:e man in och tittar på dem båda och svarar, det är i er huvud det rör sig.

Med det menat upplevelse av tid är inte samma som att den finns, tid är mätning A - B  tid mellan dessa två elelr fart om man så vill. Men om vi skulle använda samma mått på mars så skulle naturligtvis inte tiden vara densamma då den bygger på jordens rotation runt sin egen axel.

Sedan har vi tid i form av rymdens rörelse då vi kunnat se den expanderar så självklart mäter man då expationen kan det upplevas som tid mellan olika nivåer av expantion men det handlar itne om tid, om du frågar en varelse från en annan plandet ( om du kunde) skulle de inte sagt rymden kom till för si o så många miljarder år sedan kanske skulle ha sin mätning av tid vilket inte alls är i konstant med vår tid.

Sedan som du pratar om upplevelse av tid, ja men lek med tanken du såg inte solen det var alltid dag och solen stod alltid still på himlavalvet, tror du då att du skulle uppleva annat än nuet? Troligen inte då du inte skulle fundera på jordens rörelse. Tid du upplever bygger på inlärd mekansk känsla av jordens rotation där av säger du dåtid. Självklart skulle du inte tro att det som hände innan hände nu även om tid inte fanns mekansikt. men du skulle heller inte kunna bestämma de olika händelserna utifrån dagar och tid…

theone2
3

Jag skulle med dessa slutsatser säga ja illusionen är tiden men jag kan inte förneka du reser dig upp varje morgon samma tid då det är inlärt mekansikt.

Sedan vår vinter sommar höst är rotation på jorden inte tid. Inget utvecklas heller i tidsramar antaningen så ändras man elelr inte men det är helt oberoende av tid. Sedan om du vill kan du säga för 2 år sedan kunde jag inte detta nu kan jag. Men bara för att det gått 2 år behöver du inte utvecklas något. Så tid i sin form vi har är = utveckling heller..

Många illusioner runt tid…

Pröva stanna alla klockor all tid vi har så lovar jag dig det kommer en sommar en höst en vår… Det kommer en sol en måne, nuet står aldrig still ända som står still är framtiden och dåtiden för inget av dem exiterar. Du kan inte ändra de ord du sade dom är sagda. Så hur du än vrider på det så är illusionen tid…

Gaiatri
0

I ditt resonemang verkat du utgå ifrån att tiden skulle vara konstant. Varför skulle den vara det?

Det är väl självklart att vi upplever tiden olika. Från dag till dag från period till period så upplever vi det olika. Det händer olika mycket upplevelser varje dag och för olika personer. Tiden är självklart relativ. Det är ju en upplevelse av att något sker.

theone2
2

Skrev en egen tråd om astral.

Jag säger tid itne finns.. Den är en upplevelse utifrån jordens rotation, att vi är tunga på jorden beror på dess dragningskraft alltså spelar det ingen roll i en 3D värld om du är i rymden ( viktlös) nuet är nuet där med det säger inte PANG när du kommer ut i rymden heller mellan punkt a o b…

Så tiden är illusion..

Gaiatri
0

Allt är en illusion om du vill se det så, även de upplevelser du har på astralplanet. Och de upplevelser du har på astralplanet medför att något sker och därmed ger en upplevelse av att tid förflutit mellan olika sekvenser av händelser på astralplanet.

Om nu tiden är en illusion så skulle vi kunna ta oss från punkt a till punkt b i rymden (eller var som helst) utan att någon klocktid förflöt eller att vi skulle uppleva en väntan eller många händelser och upplevelser på vägen.

theone2
2

förstår din tanke där o den är bra, allt som inte handlar om upplevelser utan är är INTE illusion:

Exempel: Jag ser per gå över vägen. Du komemr 10 min efter o jag säger till dig för 10 min gick per över vägen. Detta är sant då vi pratar om jorde tid och jag vill sätta ord på det. Du kan nu välja att säga jag tror på dig alltså du vet inte INNAN du frågat Per om min information är sann. Men du frågar han o det stämmer. Då VET du då är det inte illusion.

Du kan också välja o säga det tror jag inte på, det är lika okej men sanningen är fortfarande samma den blir ingen illusion.

Sedan med Astral om vi går till det, du blandar 3D med 5D då blir det knas. Om du kan lek med tanken stå på 3 ställen sammtidigt, men bara ha medvetande på ett av dessa 3 ställen. Så kan illusionen vara att det är tid mellan de ställen du är på då du flyttar medvetandet mellan. Men sanningen är mer att du ser alla 3 ställerna på en gång men väljer vilket du tar in av.

I en värld av 3D så kan du bara vara på ett ställe fysiskt vilket ger dig en känsla av tidaxel…

Nu förnekar jag inte tid ändå hellt jag ser tid som spiral, inte en axel men det är lite mer åt kvanta fysiken jag drar mig där.

Men is tort så blandar du äpplen o päron vilket gör det svårt att få en helhet…

theone2
3

kan förklara lite lättare blir gärna lite flytande.

Om du är i astral, i drömmar elelr mediterar så har du troligen aldrig stött på natt stängt någonstans eller någon som säger du vännen du är för ung/klockan är för mycket kom tillbaka imorgon igen. Elelr kom tillbaka senare.

Heller itne har du upplevt tid troligen ( ja nu har det gått 30 minuter här i astral) dax o gå hem igen då till min kropp.

Detta för när du är i astral är du i HELA nivån inte bara en bit, som om du skulle vara på hela jorden samtidigt MEN väljer o vara i ditt kök. Du kan ändra fokus till gatan eller Madrid om du så vill detta sker inte med tid utan vad du för tillfället har fokus på.

Detta blir svårare p jorden men det går här med dock kan du inte flytta fysiska kropp men astrala, mentala ja någon av de 6 andra kropparna utom fysiska vart du vill på jorden OBEROENDE av tid…

Även här kan ingen hindra dig o säga stopp klockan är för mycket du stör…

retep
1

Det är just för att vi upplever, att tiden finns! Att tiden eller något är en illusion beror på att det existerar en verklighet bortom upplevelser. Det är en det Absolutas verklighet, ett medvetande som ligger till grund för allt relativt, inklusive tid och rum. Dessa båda verkligheter existerar samtidigt, parallellt och är förutsättningen för liv och utveckling…

Gaiatri
0

#12 Att det är skillnad på upplevelsen av tid på det fysiska planet och på astralplanet är inget konstigt, det vore ju snarare konstigt om det skulle upplevas lika. Alla kropparna har olika medvetande och olika tidsupplevelser. Så fort du går in i manifestationen så finns det en rörelse och verkningar som sker på de olika planen. Alla kropparna på de olika planen är en del av illusionen.

Även om du kan flytta fokus och ända riktning i medvetandet till en ny plats och samtidigt vara där så är det ändå en förändring i fokus och därmed en ny händelse efter den tidigare händelsen.

Visst kan man störa på astralplanet och man kan också i meditation höra att det inte är rätt tid för kontakt.

Jag tänker inte på tid som klocktid så jag förstår nog inte riktigt jämförelserna med klocktid och astraltid. De astralresor jag gjort har ju ändå upplevelser av att jag var på en plats och sedan var jag på en annan plats (för mig är det en tidsupplevelse). Även om det gick fort att flytta medvetandefokus så upplever jag det ändå som att sakerna händer i ett tidsperspektiv.

Gaiatri
0

#0 "Allt som är tillfälligt, föränderligt är också evigt!
För endast genom evigheten är det möjligt!"

Fint beskrivet.

theone2
1

Okej du kan ha rätt om vi pratar om lägre astral där sker det har jag hört av säker källa då jag sällan är på dessa låga "nivåer" av astral så skall jag kanske inte prata om just dem. Med all respekt för dem som håller till där.

Sedan kan vi prata om medvetande, medvetande är itne olika i olika kroppar. Däremot olika starkt beroende på hur långt du kommit men det är en annan fråga.

Det var fel av mig o generallisera i detta fall…

All rörelse kan te sig som tid men i grunden är det inte tid vi pratar om i den form av rörelse.Men det blir svårt o beskriva så nära om man inte pratar för på nätet är det ord, o de är bara "döda"

retep
1

theone2 (Du säger att du hört från säker källa…och i samma mening säger du att du sällan är på dessa låga nivåer. Hade det varit så att du var på högre nivåer och hade egen erfarenhet av dem, då hade du själv visst och inte behövt någon säker källa!) Medvetandet är i sig själv inte olika och samtidigt är det precis allt det som är olika! Av den anledningen kan det inte vara annat än olika i olika kroppar, i olika verkligheter, på de fysiska planen, de astrala och kausala!

theone2
0

ja, så kan det vara. Nu pratar du kanske inte om mig utan din tolkning så ja vi har olika där.

Gaiatri
0

Ja, medvetandet är ju egentligen inte i sig själv olik. De olika kropparnas materia gör att medvetandet uppfattas olika när man är identifierad med någon av medvetandeplanen. Så är medvetandet i astralkroppen så påverkas det av astralmateria och medvetandet uppfattas genom det mediumet. Är man i sin mentalkropp (vilket man också kan vara under sömnen och under "astralresor") så upplevs medvetandet på ytterligare ett annat sätt.

theone2
1

Du kan vara i flera kroppar men få är det. De flesta kan nästan inte komma längre än lägre astral.. Så att ta exempel som ligger utanför ramen av förståelse för många är lite synd.

retep
3

Tänker att det är mer synd om vi antar att någon annan inte kan komma längre eller kan få förståelse! Tänker att vi inte kan avgöra hur långt någon annan har kommit i sin utveckling. Eftersom det i mycket handlar om att bli medveten om Själen vi är! Så är det kanske av större betydelse än vi anar, att vi på olika sätt inspirerar och påminner varandra. Så att vi kan minnas och återskapa vår medvetenhet. Det kan ju vara själva syftet med detta forum…

theone2
0

Ja men det som är synd är att folk inte kommer komma så långt. Vissa kommer men ytterst få. De få som gör det ser jag som bra jobbat. De flesta är inte villiga o kämpa. Lättare att andra säger och de betalar… Tyvärr

retep
2

Om det är så… Vilken av dom är du då ?

retep
0

Den här skulle vi kunna friska upp och få höra litet om hur andra tror och tänker kring det här.